Gamla Model S vs nyare bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 18:46
AAKEE skrev: 13 nov 2023 18:25
Bilarna kan utan problem läsa skyltarna sedan ”minst” frefresh 2021, så det är en annan anledning att man inte tar farten direkt.
Ja, men använder de kamerorna/hastighetsinformationen direkt för att anpassa hastigheten så bryter de troligen mot patentet.

Min gissning är att dom använder endast kartdata för att anpassa hastigheten och kamerorna för att uppdatera kartdata med crowd sourcing (kan vara annorlunda i FSDb men det tror jag inte - pga patentet och Teslas ovilja att betala licenser) sedan 2023.

2023.12:
"Speed Assist now leverages the car's cameras to detect speed limit signs, improving the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization."
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Borde gå att testa lite snabbt, om man på en plats ser att systemet fungerar, dvs skiftar till
skyltad hastighet korrekt, sedan åker förbi samma plats när dom tillfälligt bytt skyltar så borde
bilen ha problem direkt tills några fler passerat samma plats… Och jag tycker att det känns så
dom få gånger det finns denna chans häromkring faktiskt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag kör en vägsträcka nästan dagligen där hastigheten går ifrån 80->110 Km/tim Bilen klarar inte att läsa skylten så den står kvar på 80. Bilen går inte att köra fortare än 80 på 110-vägen med AP. Om hastigheten var kartbaserad så borde hastigheten korrigeras rätt snart, men icke...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bilarna kan utan problem läsa skyltarna sedan ”minst” frefresh 2021, så det är en annan anledning att man inte tar farten direkt.
Ja, men använder de kamerorna/hastighetsinformationen direkt för att anpassa hastigheten så bryter de troligen mot patentet.

Min gissning är att dom använder endast kartdata för att anpassa hastigheten och kamerorna för att uppdatera kartdata med crowd sourcing (kan vara annorlunda i FSDb men det tror jag inte - pga patentet och Teslas ovilja att betala licenser) sedan 2023.

2023.12:
"Speed Assist now leverages the car's cameras to detect speed limit signs, improving the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization."
Det tror jag också. Därför det är 70 och 50 på massa ställen på landaväg som haft vägarbeten.

Varför det är 70 mestadels på E4 enligt tesla mellan Piteå och Luleå är dock oklart (inte vart 70 på de sträckorna på 100 år).

Kartunderlaget fungerade hyffsat i början med förra bilen, sen blir det uppenbart sämre för var dag som går. Märkligt. Men å andra sidan skall ju allt bra sabbas av tesla så det ligger väl i linje med det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 13 nov 2023 19:39
Jag kör en vägsträcka nästan dagligen där hastigheten går ifrån 80->110 Km/tim Bilen klarar inte att läsa skylten så den står kvar på 80. Bilen går inte att köra fortare än 80 på 110-vägen med AP. Om hastigheten var kartbaserad så borde hastigheten korrigeras rätt snart, men icke...
Vilken bil?

Både min M3P (förra) och S läser ju skyltarna perfekt, de animeras med korrekt fart men sen visar bilen fel ändå. Låter ju som patent-snålhet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det gäller både S 100D - senast idag och S LR. Och de läser oftast skyltarna korrekt, men inte alltid. Just på denna sträck klarar den inte det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 13 nov 2023 19:55

2023.12:
Det tror jag också. Därför det är 70 och 50 på massa ställen på landaväg som haft vägarbeten.

Varför det är 70 mestadels på E4 enligt tesla mellan Piteå och Luleå är dock oklart (inte vart 70 på de sträckorna på 100 år).

Kartunderlaget fungerade hyffsat i början med förra bilen, sen blir det uppenbart sämre för var dag som går. Märkligt. Men å andra sidan skall ju allt bra sabbas av tesla så det ligger väl i linje med det.
Samma från Tönnebro och ner mot Gävle i flera mil, 70 har det nog inte varit där heller i modern
tid… minns dock inte när jag såg det första gången (skrev om det på forumet men det var länge
sedan ju), kanske så länge jag haft min S75D-2018 dvs september 2018… noskon-bilen
före funkade det på iaf vill jag minnas (den läste ju om inte annat skyltar på riktigt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar