Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Jerka skrev: 14 nov 2023 15:59
DanneB skrev: 14 nov 2023 14:57
Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 14:45
Norrlands skrev: 14 nov 2023 12:47
Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 12:44

Det finns inget svenskt alternativ till Twitter. Inte något alternativ med ens i närheten av så många svenska användare.
Har Twitter några anställda i Sverige?
Det är hyckleriet han syftar på. Är ju inte så svårt att förstå bara man försöker lite
Jag tycker inte att det är hyckleri, eftersom det inte finns någon annan kanal för dem att använda om de ska få samma genomslag. Alternativet är att annonsera i dagstidningar. Men de är inte sökbara på samma sätt som Twitter. Och även då skulle folk twittra om det, och då hamnar de ju ändå på Twitter. För att sedan anklagas för hyckleri eftersom deras budskap förmedlas över Twitter.
Ni har redan bestämt er för att IF Metall är ondska, och vad de än gör för att försvara fackföreningarnas organiserande i Sverige kommer att vara fel.
Det är därför jag känner mer och mer avsmak för detta forum.
"Ondskan" och avsmaken för IF Metall, handlar nog mer om att de enbart ger sig på Teslas kunder, vi som är på detta forum, istället för Tesla som bolag med vissa insatser. Finns ingen logik i det enligt mig.
Finns det något annat tillfälle, där facken har gett sig på kunder till ett företag på detta viset?
Det är fullt normalt att strejker drabbar tredje part. Jämför t.ex. den stora Kommunal-strejken 2003 när över 80 000 kommunalarbetare togs ut i strejk under fem veckor. Barnskötare, sophämtare, undersköterskor, vårdbiträden osv strejkade och det drabbade förstås stora delar av samhället hårt - barnfamiljer, pensionärer på äldreboenden osv. Det påverkade klart mycket mer än Teslastrejken nu. Så visst finns prejudikat, men okej, kanske inte exakt det som händer nu.
Det är ju inga konstigheter, om personalen går hem i Strejk. Men togs det till sympatiåtgärder, som att de på äldreboendena inte fick skaffa nya rullstolar? Att dagisbarnens föräldrar inte fick köpa nya kläder till barnen? Listan kan göras lång.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larsw »

Jerka skrev: 14 nov 2023 15:59
Det är fullt normalt att strejker drabbar tredje part. Jämför t.ex. den stora Kommunal-strejken 2003 när över 80 000 kommunalarbetare togs ut i strejk under fem veckor. Barnskötare, sophämtare, undersköterskor, vårdbiträden osv strejkade och det drabbade förstås stora delar av samhället hårt - barnfamiljer, pensionärer på äldreboenden osv. Det påverkade klart mycket mer än Teslastrejken nu. Så visst finns prejudikat, men okej, kanske inte exakt det som händer nu.
Fast nu drabbas fjärde part. Man blockas från att byta däck på en egenägd bil hos en firma som har kollektivavtal för sina anställda. Ingendera har något med TM Sweden AB att göra.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av renes »

bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Det låter ju som något från "The Onion".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mippaloo »

Funderar på om man skulle maila LO och fråga hur de ser på att de i stor utsträckning använder företag som inte har kollektivavtals tjänster samtidigt som de försöker driva ett annat ur landet.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larsw »

Ojdå, här spelas musiken från Historien om Sverige i min Tesla. På skärmen och allt.

Författare och bloggare. Model S 2023
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.


Missförstånd 1
Kollektivavtal är inte lika med någon övre gräns på lön m.m. Anställda kan ha förmåner och högre lön och andra fina villkor. Inga problem!


Missförstånd 2
Märkligt att så många kopplar ihop Kollektivavtal med Socialdemokraterna? Det har idag inget direkt samband.
Kollektivavtal är inte lika med Socialdemokraterna, utan angår alla partier. Alla fackförbund vad jag vet anser att kollektiavtal är viktiga, alla medlemmar oavett parti.
Några av Moderaterna vill ha förändringar i dem, men de är oeniga i partiet. SD står bakom kollektivavtal.


Missförstånd 3
"Man kan förhandla själv istället" Icke möjligt för det mesta. Arbetsgivaren hinner ofta inte det. K har funnits i över 100 år och 90% av alla som arbetar i Sverige är anslutna och det skall de vara jätteglada över. Speciellt de med familj, små barn och bolån. De har en grundtrygghet.
Annars blir det som USA. Tex när Tesla börjar gå dåligt, säljs eller samgår om 5 år, 10 år eller när det blir. Då har man istöllet en enormt bra grundtrygghet och kan inte bli utkastad på gatan så som i USA.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Mippaloo skrev: 14 nov 2023 14:34
OK, man ska alltså blocka Public service material för Tesla ägare.

"Public service är radio och tv i allmänhetens tjänst och med det menas att de ska ha ett utbud för alla som betalas av oss alla. Verksamhet ska bedrivas självständigt och vara oberoende till staten men även andra maktsfärer i samhället. Tanken med public service är att alla medborgare i ett demokratiskt land ska få tillgång till opartisk och mångsidig information inom olika områden."
Någon som vet vad det innebär för oss om vi inte kan ta del av innehåll från public service?
Jag menar detta är något vi betalar för i form av skatt, gäller samma regler som vid köp av tjänster och varor och motparten inte levererar enligt överenskommelse?

Skulle det kunna innebära att vi kan begära återbetalning under denna period eftersom bilen skattas för i Sverige och vi som äger bilen troligen beskattas för inkomster i Sverige?
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

larsw skrev: 14 nov 2023 16:04
Jerka skrev: 14 nov 2023 15:59
Det är fullt normalt att strejker drabbar tredje part. Jämför t.ex. den stora Kommunal-strejken 2003 när över 80 000 kommunalarbetare togs ut i strejk under fem veckor. Barnskötare, sophämtare, undersköterskor, vårdbiträden osv strejkade och det drabbade förstås stora delar av samhället hårt - barnfamiljer, pensionärer på äldreboenden osv. Det påverkade klart mycket mer än Teslastrejken nu. Så visst finns prejudikat, men okej, kanske inte exakt det som händer nu.
Fast nu drabbas fjärde part. Man blockas från att byta däck på en egenägd bil hos en firma som har kollektivavtal för sina anställda. Ingendera har något med TM Sweden AB att göra.
Ja tyvärr blir det så tredje och fjärde part osv. drabbas.

Byta däck är väl det minsta problemet för det kan man lätt göra själv.
För just Tesla finns massor av Youtubare som visar om man är osäker.
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 1 gånger.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:30
larsw skrev: 14 nov 2023 16:04
Jerka skrev: 14 nov 2023 15:59
Det är fullt normalt att strejker drabbar tredje part. Jämför t.ex. den stora Kommunal-strejken 2003 när över 80 000 kommunalarbetare togs ut i strejk under fem veckor. Barnskötare, sophämtare, undersköterskor, vårdbiträden osv strejkade och det drabbade förstås stora delar av samhället hårt - barnfamiljer, pensionärer på äldreboenden osv. Det påverkade klart mycket mer än Teslastrejken nu. Så visst finns prejudikat, men okej, kanske inte exakt det som händer nu.
Fast nu drabbas fjärde part. Man blockas från att byta däck på en egenägd bil hos en firma som har kollektivavtal för sina anställda. Ingendera har något med TM Sweden AB att göra.
Ja tyvärr blir det så tredje och fjärde part osv. drabbas.
Ja enbart. Det påverkar ju inte TM Sweden AB alls. Det är det som är hela grejen. Strejka mot rätt grupp är tydligen svårt ibland.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larsw »

subarctic2123 skrev: 14 nov 2023 16:33

Ja enbart. Det påverkar ju inte TM Sweden AB alls. Det är det som är hela grejen. Strejka mot rätt grupp är tydligen svårt ibland.
Tydligen har de endast strejkvakter arbetstid dagtid, så Tesla tar leveranser övriga 16 timmar per dygn.
Författare och bloggare. Model S 2023
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Väntar på snyftreportage där tesla ägare har sina hjul kidnappade av däckfirma. Borde dykt upp någon nu. närsomhelst.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

larsw skrev: 14 nov 2023 16:35
subarctic2123 skrev: 14 nov 2023 16:33

Ja enbart. Det påverkar ju inte TM Sweden AB alls. Det är det som är hela grejen. Strejka mot rätt grupp är tydligen svårt ibland.
Tydligen har de endast strejkvakter arbetstid dagtid, så Tesla tar leveranser övriga 16 timmar per dygn.
Det är inte så att strejkvakterna hindrar. de rapporterar bara och de har de gjort i tidnigen bl.a. det som händer att det kan bli fler sympatiåtgärder...
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Facebook har minst ett eget datacenter i Sverige, borde ju rimligen ha någon form av bemanning.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Banane skrev: 14 nov 2023 15:06
Love_O skrev: 14 nov 2023 15:03
MartinG skrev: 14 nov 2023 14:59
Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 14:45
Norrlands skrev: 14 nov 2023 12:47


Det är hyckleriet han syftar på. Är ju inte så svårt att förstå bara man försöker lite
Jag tycker inte att det är hyckleri, eftersom det inte finns någon annan kanal för dem att använda om de ska få samma genomslag. Alternativet är att annonsera i dagstidningar. Men de är inte sökbara på samma sätt som Twitter. Och även då skulle folk twittra om det, och då hamnar de ju ändå på Twitter. För att sedan anklagas för hyckleri eftersom deras budskap förmedlas över Twitter.
Ni har redan bestämt er för att IF Metall är ondska, och vad de än gör för att försvara fackföreningarnas organiserande i Sverige kommer att vara fel.
Det är därför jag känner mer och mer avsmak för detta forum.
Debatten blir polariserad och dålig om man själv uttolkar vad andra tycker och sen upprörs över det. Jag tror de flesta här har en ganska vettig och balanserad syn på den här konflikten och skulle vi ses live och diskutera den skulle inget handgemäng uppstå, även om vi skulle tycka olika.
Är nog det som tror på facket mest som fått sin världsbild vänd upp och ner. Och därför blir det frustrerade och arga när det inser vad facket egentligen är när det kommer till sin spets.
Jag erkänner att jag svängt de senaste dygnen. Det där med musikerförbundet är ju helt sinnessjukt. Känns ju som att de bara vill jävlas med Tesla-ägare i största allmänhet.

Förut stod jag med facket men nu med Tesla. Det som varit avgörande är alla åtgärder som riktar sig direkt mot oss kunder och inte mot företaget Tesla. Hoppas inte Tesla skriver på för sånt beteende ska inte löna sig.
Det här är ju ungefär som Gretas klimatkamp.. man snackar men det gillas bara av de närmaste och har ingen alls betydelse..
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

subarctic2123 skrev: 14 nov 2023 16:33
Ja enbart. Det påverkar ju inte TM Sweden AB alls. Det är det som är hela grejen. Strejka mot rätt grupp är tydligen svårt ibland.
Antingen är fackpamparna korkade på riktigt eller så ser de sin chans att visa upp en bild i media om att de minsann straffar alla ”rikingar som kör Tesla”. Svårt att säga vilket av de alternativen som stämmer faktiskt, kan såklart vara båda två också…
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 983
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Generalbogge »

bjornnilsson skrev: 14 nov 2023 14:22
Den här måste förevigas.

IMG_9536.jpeg
:D Så nu är det inte längre bara Tesla ägare som blivit indragna, utan nu även alla som har Spotify-konton t.ex. D.v.s. troligen även de flesta IF-Metallare och deras familjer.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

uncle_bob skrev: 14 nov 2023 16:39
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Facebook har minst ett eget datacenter i Sverige, borde ju rimligen ha någon form av bemanning.
Facebook Sweden AB hade 65 anställda 2022.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Mickep skrev: 14 nov 2023 16:36
Väntar på snyftreportage där tesla ägare har sina hjul kidnappade av däckfirma. Borde dykt upp någon nu. närsomhelst.
Du har ju drabbade som skrivit i denna tråd bland annat till att börja med…
Varför försöker du förminska Metalls totala härdsmälta?
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larsw »

WilleTesla skrev: 14 nov 2023 16:49
Facebook Sweden AB hade 65 anställda 2022.
Va? Det utlovades ju 10000-tals jobb när Annie Lööf gav pengar till Facebook för att de skulle bygga en serverhall i Luleå.
Författare och bloggare. Model S 2023
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Lassewoien skrev: 14 nov 2023 16:42

Det här är ju ungefär som Gretas klimatkamp.. man snackar men det gillas bara av de närmaste och har ingen alls betydelse..

Greta tyckte jag också var lite cool där innan pandemin när hon kom fram. Hon hade ett enkelt budskap som inte var onödigt politiskt utan "lyssna på vetenskapen". Det kan man ju göra oavsett politisk hemvist.

Nu har hon ju dock kommit ut som vänsterextrem. Jag är väl inte superförvånad egentligen men man blir ändå lite besviken när hon står och skanderar nåt om miljörättvisa för Gaza. Vad nu det ens betyder?
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefanFalun »

Missförstånd 1
Jag har hört att arbetsgivare erbjudit en person högre lön men att arbetsgivaren fått backa pga att facket sagt att då ska alla ha lika hög lön!
Sedan så är ju arbetsgivaren tvingad att ha Fora försäkringar trots att arbetsgivaren kanske vill erbjuda arbetstagaren ett annat bättre paket!

Missförstånd 2
Det folk menar är att facket(LO) är tajt sammankopplat med Socialdemokraterna! Jag själv gick ur facket bl a pga detta!




erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.


Missförstånd 1
Kollektivavtal är inte lika med någon övre gräns på lön m.m. Anställda kan ha förmåner och högre lön och andra fina villkor. Inga problem!


Missförstånd 2
Märkligt att så många kopplar ihop Kollektivavtal med Socialdemokraterna? Det har idag inget direkt samband.
Kollektivavtal är inte lika med Socialdemokraterna, utan angår alla partier. Alla fackförbund vad jag vet anser att kollektiavtal är viktiga, alla medlemmar oavett parti.
Några av Moderaterna vill ha förändringar i dem, men de är oeniga i partiet. SD står bakom kollektivavtal.


Missförstånd 3
"Man kan förhandla själv istället" Icke möjligt för det mesta. Arbetsgivaren hinner ofta inte det. K har funnits i över 100 år och 90% av alla som arbetar i Sverige är anslutna och det skall de vara jätteglada över. Speciellt de med familj, små barn och bolån. De har en grundtrygghet.
Annars blir det som USA. Tex när Tesla börjar gå dåligt, säljs eller samgår om 5 år, 10 år eller när det blir. Då har man istöllet en enormt bra grundtrygghet och kan inte bli utkastad på gatan så som i USA.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.

Tesla (eller andra företag utan kollektivavtal) tror varken dom är kungen eller gud eller någon annan. Dom går på, att det finns avtalsfrihet i Sverige så länge man följer landets lagar. Visst det är kutym att teckna kollektivavtal i Sverige, men avtalsfrihet betyder inte tvång i min ordbok.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.


Missförstånd 1
Kollektivavtal är inte lika med någon övre gräns på lön m.m. Anställda kan ha förmåner och högre lön och andra fina villkor. Inga problem!


Missförstånd 2
Märkligt att så många kopplar ihop Kollektivavtal med Socialdemokraterna? Det har idag inget direkt samband.
Kollektivavtal är inte lika med Socialdemokraterna, utan angår alla partier. Alla fackförbund vad jag vet anser att kollektiavtal är viktiga, alla medlemmar oavett parti.
Några av Moderaterna vill ha förändringar i dem, men de är oeniga i partiet. SD står bakom kollektivavtal.


Missförstånd 3
"Man kan förhandla själv istället" Icke möjligt för det mesta. Arbetsgivaren hinner ofta inte det. K har funnits i över 100 år och 90% av alla som arbetar i Sverige är anslutna och det skall de vara jätteglada över. Speciellt de med familj, små barn och bolån. De har en grundtrygghet.
Annars blir det som USA. Tex när Tesla börjar gå dåligt, säljs eller samgår om 5 år, 10 år eller när det blir. Då har man istöllet en enormt bra grundtrygghet och kan inte bli utkastad på gatan så som i USA.
1. Vad är poängen med kollektivavtal för de anställda om de inte innebär bättre villkor?

2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.

3. Det här är direkt felaktigt. Att man inte kan bli utkastad på gatan beror inte på kollektivavtal utan på LAS. Om något kan det vara enklare att säga upp folk om man har kollektivavtal, som du säkert vet om du har erfarenhet som arbetsgivare. Och det är heller inte så att de enda alternativ som finns är den svenska modellen eller USA. Det finns väldigt många utvecklade länder som erbjuder bra villkor och grundtrygghet för anställda som varken är Sverige eller USA. Vad facket dessutom gärna glömmer att berätta är att ju mer trygghet för arbetstagare och kostnader för arbetsgivare det blir, desto större motstånd med att anställa och därmed trögare ekonomi, vilket långsiktigt alla förlorar på.
Love_O
Inlägg: 187
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.


Missförstånd 1
Kollektivavtal är inte lika med någon övre gräns på lön m.m. Anställda kan ha förmåner och högre lön och andra fina villkor. Inga problem!


Missförstånd 2
Märkligt att så många kopplar ihop Kollektivavtal med Socialdemokraterna? Det har idag inget direkt samband.
Kollektivavtal är inte lika med Socialdemokraterna, utan angår alla partier. Alla fackförbund vad jag vet anser att kollektiavtal är viktiga, alla medlemmar oavett parti.
Några av Moderaterna vill ha förändringar i dem, men de är oeniga i partiet. SD står bakom kollektivavtal.


Missförstånd 3
"Man kan förhandla själv istället" Icke möjligt för det mesta. Arbetsgivaren hinner ofta inte det. K har funnits i över 100 år och 90% av alla som arbetar i Sverige är anslutna och det skall de vara jätteglada över. Speciellt de med familj, små barn och bolån. De har en grundtrygghet.
Annars blir det som USA. Tex när Tesla börjar gå dåligt, säljs eller samgår om 5 år, 10 år eller när det blir. Då har man istöllet en enormt bra grundtrygghet och kan inte bli utkastad på gatan så som i USA.
2. L-O ger Socialdemokraterna miljoner och även 4 fackförbund ger direkt stöd. Så…….
Skriv svar