Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

subarctic2123 skrev:
josve skrev: 14 nov 2023 14:09
Sparren skrev: 14 nov 2023 14:06
bylund skrev: 14 nov 2023 13:56
Nu blev det jobbigt på riktigt.

Musikerförbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

https://omni.se/a/69Gm08

Hur det nu ska gå till.
Det är garanterat ett skämt.
Ett roligare hade varit att stänga av alla sossar från X och Spotify, eller åtminstone ta bort låtar från Spotify som tex "Staten och kapitalet".
Man vet inte om man skall skratta eller gråta men läs på musikerförbundets hemsida Bild

https://www.musikerforbundet.se/
Har dom hört talas om blåtand och streaming via telefon?
Shhh. Snart stängs väl blåtand av också om IF metal får som dom vill.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Love_O skrev: 14 nov 2023 17:35
2. L-O ger Socialdemokraterna miljoner och även 4 fackförbund ger direkt stöd. Så…….
IF Metall har ju också under längre tidsperioder försett några högt uppsatta politiker med billiga lyxlägenheter i stan som privatbostäder också, något jag inte kan förstå hur det kan vara tillåtet att ta emot som politiker.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.


Missförstånd 1
Kollektivavtal är inte lika med någon övre gräns på lön m.m. Anställda kan ha förmåner och högre lön och andra fina villkor. Inga problem!


Missförstånd 2
Märkligt att så många kopplar ihop Kollektivavtal med Socialdemokraterna? Det har idag inget direkt samband.
Kollektivavtal är inte lika med Socialdemokraterna, utan angår alla partier. Alla fackförbund vad jag vet anser att kollektiavtal är viktiga, alla medlemmar oavett parti.
Några av Moderaterna vill ha förändringar i dem, men de är oeniga i partiet. SD står bakom kollektivavtal.


Missförstånd 3
"Man kan förhandla själv istället" Icke möjligt för det mesta. Arbetsgivaren hinner ofta inte det. K har funnits i över 100 år och 90% av alla som arbetar i Sverige är anslutna och det skall de vara jätteglada över. Speciellt de med familj, små barn och bolån. De har en grundtrygghet.
Annars blir det som USA. Tex när Tesla börjar gå dåligt, säljs eller samgår om 5 år, 10 år eller när det blir. Då har man istöllet en enormt bra grundtrygghet och kan inte bli utkastad på gatan så som i USA.
Ang punkt 2
Att LO (IF Metall) har en nära koppling till Socialdemokraterna är ingen större hemlighet.
(I detta fall är det IF Metall som driver frågan gällande kollektivavtal).

Ang punkt 3
Du kan likväl ha samma eller bättre ”grundtrygghet” utan kollektivavtal. (Beroende på arbetsgivarens individuella lösningar). Det torde redan vara klarlagt att strejken som pågår just nu har inte med den enskildes villkor på Tesla att göra utan frågan handlar om något större.
Vi har lagstadgade regler som gör att du inte blir utkastad på gatan så som i USA.
Senast redigerad av josve, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Thed75 »

Banane skrev: 14 nov 2023 17:12
Lassewoien skrev: 14 nov 2023 16:42

Det här är ju ungefär som Gretas klimatkamp.. man snackar men det gillas bara av de närmaste och har ingen alls betydelse..

Greta tyckte jag också var lite cool där innan pandemin när hon kom fram. Hon hade ett enkelt budskap som inte var onödigt politiskt utan "lyssna på vetenskapen". Det kan man ju göra oavsett politisk hemvist.

Nu har hon ju dock kommit ut som vänsterextrem. Jag är väl inte superförvånad egentligen men man blir ändå lite besviken när hon står och skanderar nåt om miljörättvisa för Gaza. Vad nu det ens betyder?
Wörd! Där sjönk hon långt ner på min lista. Att välja sida i den konflikten är lätt om man gillar demokrati. Sen att båda sidor är lika goda kålsupare när det kommer till respekt av människoliv är en annan femma. Men sida 2 har ett val och de har valt våldets väg istället för att bygga ett eget semesterparadis längs beachen
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av detay »

Någon som märkt något problem gällande trasiga Superchargers eller blockader vid laddning?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bel »

WilleTesla skrev: 14 nov 2023 16:49
uncle_bob skrev: 14 nov 2023 16:39
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Facebook har minst ett eget datacenter i Sverige, borde ju rimligen ha någon form av bemanning.
Facebook Sweden AB hade 65 anställda 2022.
Har väl spårat lite off-topic nu, men du missar en hel del anställda där.

Facebook Sweden AB har ingen datacenterverksamhet, utan de delarna liggar istället i Pinnacle Sweden AB där det finns 80st anställda enligt senaste årsredovisning.
MYLR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Jag tror inte Bilförarnas riksförbund har gett sig in i konflikten än. men vem vet. kanske de börjar ice-a laddare lite varstans.
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mippaloo »

Det framhävs ofta av IF metall att Teslas mekaniker har sämre villkor än kollektivanslutna samtidigt som det råder stor brist på bilmekaniker i Sverige. Om det är så pissiga villkor på Tesla förstår jag inte varför personalen stannar kvar? Nån som kan förklara detta för mig?
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av detay »

Mickep skrev: 14 nov 2023 18:44
Jag tror inte Bilförarnas riksförbund har gett sig in i konflikten än. men vem vet. kanske de börjar ice-a laddare lite varstans.
Nej, men däremot så skulle elektrikerms sympatistrejka och därför inte laga laddate som går sönder. Men gissar att dom flesta är direktanställda hos tm Sweden och därför ändå fortsätta jobba på enligt plan .
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

detay skrev: 14 nov 2023 18:41
Någon som märkt något problem gällande trasiga Superchargers eller blockader vid laddning?
Inte mer blockader (laddkö) än vanligt. :D
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Beppe skrev: 14 nov 2023 13:36
SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2023 17:43
...] i en värld utan fackföreningar så kommer det resultera i en 'arbetsmarknad' som den inom 'servicesektorn' i USA. Så det är bara att välja.
En märklig kommentar om du menar att vi står inför ett val mellan USA's servicesektor och den s.k. svenska modellen. Det finns ju inga som helst bevis för att de anställda på Tesla Sverige befinner sig i "USA - läge". det finns snarare bevis för ett fack som bara ser en lösning och som just nu enbart straffar dom som har kollektivavtal och är bilägare
Jag ser inte vad det är som skulle vara märkligt.

Som jag ser det:
Tyvärr är Elon av ngn anledning anti fackföreningar. Han liksom många andra motarbetar fackföreningar. Vad kommer hans linje leda till ifall han och alla andra som motarbetar fackföreningsrörelsen får som de vill?...

Och vadå enbart straffar "dom som har kollektivavtal och är bilägare"? Antar att du menar ägare till Teslabilar här. Fackföreningsrörelsens strejk och sympatiåtgärder är avsedda att drabba Tesla. Jag beklagar så klart att Teslaägare drabbas. Jag är själv bekant med Teslaägare, och jag har innan den här konflikten startade vid ett otal tillfällen lyft fram fördelar med Teslas bilar. Det har jag även gjort i säkert hundratals inlägg på det här forumet... Jag kan även erkänna att jag inte till 100% är insatt i alla de sätt som tredje man/ägare till Teslabilar drabbas av den här konflikten. Men skulden till det lägger inte jag hos fackföreningsrörelsen. Skulden lägger jag hos Elon. Tyvärr. Jag förstår inte alls hans inställning och ser personligen så klart att han 'i den bästa av världar' ändrar sig ASAP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Många av i tråden nämnda koncerner har ganska många anställda i Sverige:

Facebook Inc 145st
Amazon.com Inc 186st
Alphabet Inc 430st
Spotify Technology Sarl 1862st

Av dessa borde väl Alphabet/Google och Spotify vara högvilt för fackförbunden, inte minst Spotify, kronjuvelen i det svenska teknikundret, förhandlingarna om kollektivavtal strandade ju tidigare i år, men jag har iaf inte hört något om strejk eller andra åtgärder? :?

Spotify kvalar ju gott och väl in på topp 100 i Sverige map anställda...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tellus »

Credde skrev: 14 nov 2023 17:21
erfaren bilmek skrev: 14 nov 2023 16:27
Har varit arbetsgivare och skrivit på kollektivavtal.

Tesla gör sig till åtlöje när de vägrar skriva på. Vem tror de att de är? Kungen? Gud?
Jag skäms nästan att jag köpte en Tesla.

Tesla (eller andra företag utan kollektivavtal) tror varken dom är kungen eller gud eller någon annan. Dom går på, att det finns avtalsfrihet i Sverige så länge man följer landets lagar. Visst det är kutym att teckna kollektivavtal i Sverige, men avtalsfrihet betyder inte tvång i min ordbok.
Det beror på vem som säger ordet avtalsfrihet, vanligt folk eller maffian
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 14 nov 2023 19:18
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Många av i tråden nämnda koncerner har ganska många anställda i Sverige:

Facebook Inc 145st
Amazon.com Inc 186st
Alphabet Inc 430st
Spotify Technology Sarl 1862st

Av dessa borde väl Alphabet/Google och Spotify vara högvilt för fackförbunden, inte minst Spotify, kronjuvelen i det svenska teknikundret, förhandlingarna om kollektivavtal strandade ju tidigare i år, men jag har iaf inte hört något om strejk eller andra åtgärder? :?

Spotify kvalar ju gott och väl in på topp 100 i Sverige map anställda...

/fth
Dock har dom väl inga IF Metall-medlemmar?
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BAG »

Tymrev skrev: 13 nov 2023 16:00
Nbju skrev: 13 nov 2023 15:23
Här står att däckfirmor också inkluderas.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/

Kedjan heter Citydäck och finns på 3 orter:
https://citydack.se/kontakta-oss
IF metall har ju hittills gått ut exakt med namn på vilka arbetsplatser Tesla-arbeten sätts i blockad på. Har inte läst om Citydäck nånstans. Kan det vara så att vissa arbetsgivare misstolkat och drar igång en blockad på eget bevåg?
Var och bytte till vinterdäck idag (lokal däckfirma) och fick info om jag kommit senare hade det nog blivit problem då flera däckfirmor kommer att tas ut i blockad gällande arbete med Tesla bilar.
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Efter min lilla roadtrip idag såg jag flera transportbilar med Teslor, reggade i Danmark.
Fick hjälp av en trevlig däckverkstad att laga däcket, han var nyfiken på strejken men var uppenbarligen längt ifrån den. Även bärgarna var trevliga.

Tesla ringde och sa att min nya higlander hade en transportskada och ville laga den innan jag fick den. Den var påväg på en bilverkstad, frågade om det var Werksta eftersom jag då hade hellre tagit bilen med skadan :) men han intygade att det var en annan och att den är klar inom 14 dagar. Inga problem sa jag, väntar gärna.

På frågan om de hade andra liknande istället så sa han att han hade fler beställningar än vad han hade bilar så kanske lite drabbade, men det kan även vara att det är en extra puckel nu då det precis kommit in båtar från Kina så egentligen har de ingen brådska att få ut alla direkt utan kan sprida ut det fram till nyår.
Så kul att så många vill ha nya 3:an!
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Fredrik j skrev: 14 nov 2023 19:21
fth skrev: 14 nov 2023 19:18
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Många av i tråden nämnda koncerner har ganska många anställda i Sverige:

Facebook Inc 145st
Amazon.com Inc 186st
Alphabet Inc 430st
Spotify Technology Sarl 1862st

Av dessa borde väl Alphabet/Google och Spotify vara högvilt för fackförbunden, inte minst Spotify, kronjuvelen i det svenska teknikundret, förhandlingarna om kollektivavtal strandade ju tidigare i år, men jag har iaf inte hört något om strejk eller andra åtgärder? :?

Spotify kvalar ju gott och väl in på topp 100 i Sverige map anställda...

/fth
Dock har dom väl inga IF Metall-medlemmar?
Vad har det för betydelse? Den svenska modellen gäller ju för alla.
Mycket dåligt argument
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om det stämmer att ägare till Teslabilar nekas att få byta till vinterdäck så tycker jag det är att gå för långt.

När det gäller bilar som behöver repareras: Så länge det finns garanti – Vem är det som står för lånebil ifall bilen inte kan köras? Är det inte Tesla som betalar lånebilen?

När det gäller bilar där garantin har gått ut så tycker jag väl att dessa borde få repareras. Annars blir det väl lånebil via försäkringsbolag och då kommer väl försäkringspremierna drabba alla Teslaägare och det kan jag väl också tycka är orimligt.

Vad är det mer som har drabbat tredje man?

Men som sagt... Allt det här skulle ju gå att undvika ifall Elon undertecknar ett kollektivavtal som det som alla andra i branschen har klarat av att underteckna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 952
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av R_Edvinsson »

bjornnilsson skrev: 14 nov 2023 14:22
Den här måste förevigas.

IMG_9536.jpeg
Alltså detta MÅSTRE vara ett konstprojekt i den högre skolan.

Allt annat är ju lyteskomik. 🤐
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

R_Edvinsson skrev: 14 nov 2023 19:41
bjornnilsson skrev: 14 nov 2023 14:22
Den här måste förevigas.

IMG_9536.jpeg
Alltså detta MÅSTRE vara ett konstprojekt i den högre skolan.

Allt annat är ju lyteskomik. 🤐
Ja jag tror också att de driver med oss.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larsw »

Så. Jag har nu en Tesla Lightshow med Historien om Sveriges musik. Kan förstås inte dela den inspelningen pga upphovsrätten till musiken, men den kan ju alltid framföras live.

Eller om man lägger den på Youtube så kommer väl intäkterna till upphovsrättspersonen till verket korrekt? Eller?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nx00 »

Såg idag ca kl 15.20, två lastbilar lastade med Berlin MY på E6 från Trelleborg påväg norrut.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

larsw skrev:
Så. Jag har nu en Tesla Lightshow med Historien om Sveriges musik. Kan förstås inte dela den inspelningen pga upphovsrätten till musiken, men den kan ju alltid framföras live.
Haha, vi kan samordna och köra till if metalls pamphus och köra den. Hur många kan vi få ihop som ställer upp tro?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Speedo skrev: 14 nov 2023 12:31
Medans man sitter och väntar på bärgarn kommer en långtradare med bilar.. säkert en av mina Model 3 jag väntar på… kan man få stanna den tro och ta den direkt? :)
Såg också en dansk regad lastbil på E4 2 timmar efter den du såg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tellus »

TSLA plus 15% sedan strejken började :D
IMG_0546.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar