Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.
Det är fullt möjligt och snarare standard även utan kollektivavtal. Överenskommelsen sker i samband med anställning, fastställs i anställningsavtalet.

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.


Få in det i kontraktet.
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.
Du sa det själv, avtala om det.
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.
Och utan kollektivavtal kan man ha fler än kollektivavtal men aldrig med kollektivavtal.
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Som tidigare…

Det är ganska märkbart att fackförbund följer den ”svenska modellen” där den enskilde helst ska vara oförmögen till sitt eget bästa och (S)taten (eller facket) vet bäst och är den enda som kan ledsaga och omhänderta den lilla människan.

Bilden av -den stora läskiga företagaren med oxpiska och fet cigarr, den lilla rädda knegaren med krum rygg och nariga händer- får nog ändå ses som tämligen ovanlig, trots att facken målar upp bilden att utan deras avtal så…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Och med ett avtal mellan anställda och företaget så ger det precis samma trygghet som kollektivavtal eftersom det finns avtalat. Och ja den kan också justeras under anställningstiden precis som ett kollektivavtal. Så berätta gärna varför kollektivavtal är så viktigt ? Jag jobbar utan kollektivavtal idag och har aldrig haft det så bra som nu. Högre löneökningar, bättre tjänstepension, privat sjukvård istället för någon värdelös försäkring som ändå har klausuler, slipper att någon random människa jag aldrig träffat förhandlar mina förmåner och lön = rejält mycket bättre löneökningar. 35 dagar semester, bra mycket bättre övertid än det flesta kollektivavtal som hade kunnat gälla mig.

Oftast det som är för kollektivavtal pratar oftast om
1. Tryggheten att inte bli uppsagd (finns LAS som skyddar och sen kan man sluta vara värdelös som medarbetare så är det inget problem)
2. Utbildningar hit och dit, till vilken nytta ? Utbildningarna är ju kopplade till facklig tjänst.
3. Arbetstimmar, många verkar fokusera mycket på
Arbetstimmar och att det kan bli förhandlade till lägre än 40 timmar (arbetskygga?)
4. Försäkringar, med halvdana villor men det pratar man inte högt om.
5. Föräldraledighet extra ersättning m.m.

Summerar vi ovan så handlar mycket om hur du skall kunna vara på jobbet så lite som möjligt men ändå få betalt. Trivs man inte på jobbet kan man lika gärna byta. Saker som står i kollektivavtalet kan lika gärna försvinna vid nästa förhandling.

Skillnaden som jag ser mellan en personalhandbok och kollektivavtalet är att

Kollektivavtalet förhandlas utav en utomstående part. Någon utan insyn och förståelse.

Ett ”privat” avtal ägs såklart utav företaget och kan justeras men bara därför blir du inte automatiskt av med saker. Däremot om du tar anställning och den är bra till en början och sen blir det sämre, ja då byter man helt enkelt jobb.
Om fler tänker på det viset hamnar makten hos det anställda och kan sätta upp villkoren.

Kan du ärligt tala om för mig varför någon random människa i Sverige skall förhandla åt mig ? Varför ska jag betala x% på lön för att göra detta ? Vad kostar IF-Metalls avgift ? 600?700?800?900??? Säg 600kr!
7200kr! För vadå? Att facket ska kunna sätta företaget u blockad och se till att folk blir uppsagda pga arbetsbrist.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Så alltså behöver inte tex Tesla skriva på. För de har det till och med bättre än vad de med kollektivavtal har.
För det finns mängder med utannonserade mekanikerarbeten ute. Så om det skulle vara så hemskt att arbeta på Tesla så skulle de nog bytt för länge sedan.
Facken har spelat ut sin roll och framför allt Metall med sina maffiametoder.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?



Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
(Klippte i det citerade för att korta inlägget)

Det man kan förvänta sig, är att företag följer anställningsavtalet man skriver på när man tar anställning. Allt som nämnts bör definieras där och innan man skriver på bör man kontrollera hur alla dessa punkter fungerar i praktiken. Detta oavsett om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte då, som påtalats, kollektivavtal utgör en miniminivå och inte behöver vara exakt det som erbjuds.

Därför anser jag att kollektivavtal inte nödvändigtvis tillför något men det kan skilja stort mellan olika yrkesgrupper här. Generellt sett skulle jag gissa att kvalificerad arbetskraft (dvs de som har specifik utbildning för ett visst yrke) har mindre nytta av kollektivavtal än de som har jobb som inte kräver specifik utbildning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

SwedishAdvocate skrev: 14 nov 2023 19:05
Beppe skrev: 14 nov 2023 13:36
SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2023 17:43
...] i en värld utan fackföreningar så kommer det resultera i en 'arbetsmarknad' som den inom 'servicesektorn' i USA. Så det är bara att välja.
En märklig kommentar om du menar att vi står inför ett val mellan USA's servicesektor och den s.k. svenska modellen. Det finns ju inga som helst bevis för att de anställda på Tesla Sverige befinner sig i "USA - läge". det finns snarare bevis för ett fack som bara ser en lösning och som just nu enbart straffar dom som har kollektivavtal och är bilägare
Jag ser inte vad det är som skulle vara märkligt.

Som jag ser det:
Tyvärr är Elon av ngn anledning anti fackföreningar. Han liksom många andra motarbetar fackföreningar. Vad kommer hans linje leda till ifall han och alla andra som motarbetar fackföreningsrörelsen får som de vill?...

Och vadå enbart straffar "dom som har kollektivavtal och är bilägare"? Antar att du menar ägare till Teslabilar här. Fackföreningsrörelsens strejk och sympatiåtgärder är avsedda att drabba Tesla. Jag beklagar så klart att Teslaägare drabbas. Jag är själv bekant med Teslaägare, och jag har innan den här konflikten startade vid ett otal tillfällen lyft fram fördelar med Teslas bilar. Det har jag även gjort i säkert hundratals inlägg på det här forumet... Jag kan även erkänna att jag inte till 100% är insatt i alla de sätt som tredje man/ägare till Teslabilar drabbas av den här konflikten. Men skulden till det lägger inte jag hos fackföreningsrörelsen. Skulden lägger jag hos Elon. Tyvärr. Jag förstår inte alls hans inställning och ser personligen så klart att han 'i den bästa av världar' ändrar sig ASAP.
På vilket sätt motarbetar Elon fackföreningar? Att han inte vill ansluta sitt företag till kollektivavtal är inte att motarbeta.
Eller tycker du att alla som inte är med i facket motarbetar facket?

Att en teslaägare inte kan lämna in sin bil på Werksta är ju en åtgärd riktad DIREKT mot ägare av bilarna. Det skulle möjligen på sikt indirekt på verka företaget Tesla om det tex får bilförsäljningen att sjunka.
Lurkern
Inlägg: 921
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Tesla kör en enkel regel, fackförbund är välkomnapå företaget och får anordna omröstningar.

Har inte sett att If Metall presenterar resultat om hur Teslas anställda röstat... vilket säger allt.
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Melon Must »

Jag har gått ur facket för länge sen och röstar hellre rött än blått… Min spontana reaktion är att klart Tesla ska skriva kollektivavtal som alla andra men jag har ärligt talat inte hört något som skulle göra det bättre för den enskilde arbetaren på Tesla? Är det bara prestige nu? Tänk om inte jag kan ta mig till mitt arbete nu för att däckverkstaden vägrar byta till vinterhjul. Kanske kör av vägen till och med. Vi som kör Tesla har också arbete.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Melon Must skrev: 15 nov 2023 07:39
Jag har gått ur facket för länge sen och röstar hellre rött än blått… Min spontana reaktion är att klart Tesla ska skriva kollektivavtal som alla andra men jag har ärligt talat inte hört något som skulle göra det bättre för den enskilde arbetaren på Tesla? Är det bara prestige nu? Tänk om inte jag kan ta mig till mitt arbete nu för att däckverkstaden vägrar byta till vinterhjul. Kanske kör av vägen till och med. Vi som kör Tesla har också arbete.
Vadå? Jag ser bara till att min arbetsgivare skriver på kollektivavtal så blir 4 dagar veckor med 6 timmars arbetsdagar och ingen rätt att sparka mig om jag inte kommer till jobbet då det har med en aktion att göra. Sol, sommar och gröna änger hela tiden. Det är ju bara företaget som behöver betala :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Jag har inte läst allt men på vilket sätt innebär det trygghet som dom inte har idag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.
Och varför vill du avskaffa avtalsfriheten? Det är ju enkelt att tycka att man ska avskaffa rättigheter för andra (jag utgår från att du inte jobbar på Tesla).

Antingen har vi avtalsfrihet och då måste alla parter acceptera att det inte är strikt nödvändigt att skriva på kollektivavtal eller så kan vi lagstifta om det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 15 nov 2023 07:49
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Jag har inte läst allt men på vilket sätt innebär det trygghet som dom inte har idag?
Läs mitt tidigare inlägg
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

MartinG skrev: 14 nov 2023 14:59

Debatten blir polariserad och dålig om man själv uttolkar vad andra tycker och sen upprörs över det. Jag tror de flesta här har en ganska vettig och balanserad syn på den här konflikten och skulle vi ses live och diskutera den skulle inget handgemäng uppstå, även om vi skulle tycka olika.
Är det här en vettig och balanserad syn på konflikten?
Funderar på att ta fram en armbindel eller ett tygmärke att sy på våra kläder, så att alla kan se att vi Teslaägare är parior som inte ska få utnyttja samhällets resurser, och att vilken fackligt ansluten som helst kan misshandla oss och stjäla vår egendom helt utan rädsla för repressalier.
Så mycket falsarier sprids i denna diskussionstråd, och hyperboler så långt dragna, att om någon journalist börjar gräva här så kommer Tibors försök att hålla bilden av TCS som neutral, oskyldigt drabbad tredje part i konflikten, helt att dunsta bort.
Tesla-ägarna tycks vara lika oresonliga som Tesla Sweden.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Det var nog det dummaste jag läst på länge. Oavsett om du tror att pappa IF Metall vet bättre än de anställda så har vi avtalsfrihet.

Om de anställda inte vill ha den tryggheten eller inte tror på den så skall det tvingas på den. Luktar lite Kina/Nordkorea.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

Love_O skrev: 14 nov 2023 17:35
L-O ger Socialdemokraterna miljoner och även 4 fackförbund ger direkt stöd. Så…….
Och fackets motpart, Svenskt Näringsliv, dumpar miljoner i Moderaternas kassa för att Moderaterna ska arbeta för att tippa vågskålen mot arbetsgivarnas sida. Vad är det du försöker få fram?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Dr Mabuse skrev: 15 nov 2023 08:10
MartinG skrev: 14 nov 2023 14:59

Debatten blir polariserad och dålig om man själv uttolkar vad andra tycker och sen upprörs över det. Jag tror de flesta här har en ganska vettig och balanserad syn på den här konflikten och skulle vi ses live och diskutera den skulle inget handgemäng uppstå, även om vi skulle tycka olika.
Är det här en vettig och balanserad syn på konflikten?
Funderar på att ta fram en armbindel eller ett tygmärke att sy på våra kläder, så att alla kan se att vi Teslaägare är parior som inte ska få utnyttja samhällets resurser, och att vilken fackligt ansluten som helst kan misshandla oss och stjäla vår egendom helt utan rädsla för repressalier.
Så mycket falsarier sprids i denna diskussionstråd, och hyperboler så långt dragna, att om någon journalist börjar gräva här så kommer Tibors försök att hålla bilden av TCS som neutral, oskyldigt drabbad tredje part i konflikten, helt att dunsta bort.
Tesla-ägarna tycks vara lika oresonliga som Tesla Sweden.
Det som är oresonliga är ju det som säger att tesla borde bara skriva på. Att det är teslas fel att teslaägare blir drabbade. Det kör ju bara på samma mantra som det är upplärda med inom facket. Det kan inte försvara sitt påstående utan hänvisar ju bara till sitt tidigare inlägg som högst troligtvis har blivit överkört utav att verkligheten utan kollektivavtal är rätt nice ändå med försäkringar, anställningstrygghet förmåner m.m.

Precis som IF-metall enbart säger att avtalen hos tesla blir bättre med kollektivavtalet men inte sagt specifikt att det här är för lågt m.m. IF-metall äger denna strejk. IF-metall startade den. IF-metall går ut i alla medier som finns för att hävda sin rätt. Men aldrig har det lagt korten på bordet hur dåligt det är för en anställd.

Ge exempel på anställningen hos tesla jämfört med en Volvo anställd. Visa ! Allt kan kan vara anonymt.
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Dr Mabuse skrev: 15 nov 2023 08:25
Love_O skrev: 14 nov 2023 17:35
L-O ger Socialdemokraterna miljoner och även 4 fackförbund ger direkt stöd. Så…….
Och fackets motpart, Svenskt Näringsliv, dumpar miljoner i Moderaternas kassa för att Moderaterna ska arbeta för att tippa vågskålen mot arbetsgivarnas sida. Vad är det du försöker få fram?
Hade du läst så hade du förstått. Var en som hävdade att facket var opolitiskt och inte alls kopplat till Socialdemokraterna. Det ville jag få fram.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Till alla i tråden som sida upp och sida ner vräker ut sitt förakt mot facken och de LAGLIGA åtgärder de nu tar till för att försöka rädda den svenska arbetsmarknadsmodellen, vad vill ni ha istället?

Jag är ingen stor fackvän, men jag hade gärna sett en mer saklig diskussion. Att säga att något är fel och för jävligt har inget värde om man samtidigt inte kan föreslå ett bättre alternativ.

Så hur vill ni att arbetsmarknaden ska fungera istället? Vem ska driva detta? Vem ska ta fram lagstiftningen? Vad bör lagstiftningen innehålla som gör den bättre än den nuvarande arbetsmarknsadsmodellen för arbetsgivare och arbetstagare?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:58
Pontus skrev: 15 nov 2023 07:49
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Jag har inte läst allt men på vilket sätt innebär det trygghet som dom inte har idag?
Läs mitt tidigare inlägg
Dom kostnaderna antar jag arbetsgivaren ska betala vilket i så fall innebär att denne måste ta höjd för detta. Enda sätt att göra det är att hålla nere löner vilket då också innebär att kollektivavtalet golv kommer i praktiken bli ett tak. Så i slutändan blir det lägre löner tull dom som arbetar men en trygghet eller hur?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MangeT »

Är väl ok om facken jagar företag om kollektivavtal där det behövs och de anställda har dåliga villkor men förstår inte vitsen med att jaga företag där anställda har bättre villkor.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 05:35
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Och här är kollektivavtal från arbetsgivarens sida:

"Inom kollektivavtalen finns en rad komponenter som företagen – kanske särskilt amerikanska – har svårt att acceptera och som sällan diskuteras. Ett av dem är den fackliga bestämmanderätten som kan uppfattas som ett ingrepp i äganderätten, särskilt i företag med över 25 anställda.

Med kollektivavtal kommer en omfattande skyldighet att informera och förhandla med facket. Det ger facket full insyn i företaget, inklusive personuppgifter och företagshemligheter, vilket kan göra det svårt för vissa företag att skydda sin konkurrenskraft. Medbestämmandeprocessen kan också vara tidsödande och administrativt tung. Den kräver dessutom en omfattande kunskap om regelverk som gör att många arbetsgivare behöver hjälp från sin arbetsgivarorganisation.

Enligt vissa kollektivavtal krävs dessutom att man som arbetsgivare måste komma överens med facket innan man kan fatta ett beslut som man annars skulle ha rätt att fatta ensidigt.

En annan stor utmaning är risken för skadestånd om arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet eller sina förhandlings- och informationsåtaganden gentemot facket. Kostnaderna kan bli höga.

Det finns särskild bestämmelse som ger facket rätt att utse två ledamöter samt två suppleanter i företagets styrelse i företag med fler än 25 anställda. Det kan bli en rejäl utmaning för ägare i mindre företag eller för internationella företag som etablerar sig i Sverige att få in fackliga företrädare i styrelsen. Personer som de inte känner och inte har valt själva får plötsligt stor makt i deras företag.

Ytterligare en snedvridning är fackets rätt till tolkningsföreträde i vissa frågor och som innebär att fackets uppfattning står över arbetsgivarens arbetsledningsrätt tills tvisten prövas. Det gäller bland annat i tvister om lön, arbetsskyldighet och ledighet för facklig utbildning.

Nu är det nödvändigt att hitta en balans mellan fackets rättigheter och de hinder som kollektivavtal kan utgöra för arbetsgivare. Vi behöver lösningar som främjar både arbetsgivarens och arbetstagarens intressen för att upprätthålla en sund arbetsmiljö och främja företagande i Sverige.

Därför vill Sinf att regeringen tillsätter en utredning med uppdrag att:

• Se över förutsättningarna att begränsa fackens rätt att utse representanter i bolagsstyrelsen till företag med fler än 250 anställda.

• Se över det fackliga tolkningsföreträdet. Om facket anser att arbetsgivaren har fattat ett felaktigt beslut, bör detta påtalas i efterhand och vid konstaterat fel eventuellt tilldömas skadestånd. Så fungerar nya LAS.

• Se över reglerna för arbetsgivarens informations- och förhandlingsskyldighet. Den är i dag alldeles för omfattande. Här behövs en modernisering och anpassning till dagens arbetsmarknad.

Magnus Lindström, chefsförhandlare på Sinf, arbetsorganisationen för tjänste- och industriföretag"
https://www.di.se/debatt/kollektivavtal ... aste-bort/

Med ovan i bakhuvudet förstår jag verkligen varför Tesla aldrig kommer skriva på något avtal för TM Sweden AB. Och varför motståndet är så hårdnackat.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

iAkita skrev: 15 nov 2023 08:32
Så hur vill ni att arbetsmarknaden ska fungera istället? Vem ska driva detta? Vem ska ta fram lagstiftningen? Vad bör lagstiftningen innehålla som gör den bättre än den nuvarande arbetsmarknsadsmodellen för arbetsgivare och arbetstagare?
En artikel som lyfter en del som borde moderniseras så att den svenska modellen går mer hand-i-hand med nutiden.
pberglund skrev: 14 nov 2023 23:38
Kanske redan postats men intressant inblick i några av dom (enligt mig) mycket märkliga ingrepp i äganderätten som kommer med många kollektivavtal. Kan verkligen inte tänka mig att Tesla någonsin skulle gå med på ett sånt avtal. Det blir tydligt att kollektivavtal är långt ifrån det där självklara ’golvet’ som det pratas om från LO och från media.

https://www.di.se/debatt/kollektivavtal ... aste-bort/
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Om ni undrar över vad Elon Musk egentligen får för rapporter från Sverige om konflikten så har han gillat nedanstående inlägg på X:

"SWEDEN'S IF METALL IS DESPERATELY, BUT UNSUCCESSFULLY, PUSHING TESLA EMPLOYEES TO STRIKE

verum-news.com/2023/11/14/swe…

Swedish union IF Metall is offering Tesla employees compensation of more than 130% of their wages to encourage them to take part in the ongoing strike. The measure highlights the union’s desperation since company employees ignored the strike.

The strike in Sweden, now in its third week, has received significant support from prominent national organizations. However, it still lacks the support of Tesla employees. Two weeks ago, company employees refused to take part in the strike, which was confirmed by local media. Now, the union is offering company employees more than 130% of their salary to join. This highlights IF Metall’s desperate moves as Tesla employees refuse to go on strike.

The strike in Sweden began by IF Metall after Tesla refused to sign a collective agreement. The union argues that a collective agreement would guarantee employees better working conditions and higher wages. However, the company’s employees in Sweden reported that they believed their current working conditions and wages were superior to those of their previous jobs. It is noteworthy that those employees who expressed their opinion chose to remain anonymous due to fears of possible consequences not from Tesla, but from the union."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Bara så jag förstår hur det resoneras.

Ett företag ska inte behöva skriva på ett kollektivavtal, däremot erbjuda likvärdiga villkor.
Dessa villkor ska förhandlas mellan företaget(chefen) och den enskilde arbetssökande.
Villkor sätts utifrån vad dessa två kommer överens om i sitt respektvie anställningsavtal.

I en situation vi har nu, där det finns gott om jobb för en mekaniker, kan denne ställa krav i sitt anställningsavtal för AG har svårt att hitta personal. Då behövs inget kollektivavtal eller stöd för att skriva avtal. För den enskilde mekanikern har full koll på alla aspekter ett anställningsavtal kan innebära, och har den inte det får den skylla sig själv. För ett avtal är ett avtal och det är trots allt fritt att skriva på.

Lika väl bör gälla tvärt om, om det plötsligt innebär att det finns ett överskott av mekaniker, så det inte finns jobb till alla, då är det helt ok att en AG erbjuder värdelösa anställningsavtal så länge de uppfyller grundläggande lagkrav. Då får AT helt enkelt skylal sig sjäv att denne arbetar inom ett område där det finns ett överskott av personal.

Bara så jag är med på hur det resoneras på denna sidan.

Jag kan inte mer än tänka vilka krav vi ställer på enskilda AT att klara av att vara så medveten om alla aspekter som kan finnas i ett anställningsavtal i förhållande till möjligheter och risker som finns med olika lösningar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

iAkita skrev: 15 nov 2023 08:32
Till alla i tråden som sida upp och sida ner vräker ut sitt förakt mot facken och de LAGLIGA åtgärder de nu tar till för att försöka rädda den svenska arbetsmarknadsmodellen, vad vill ni ha istället?

Jag är ingen stor fackvän, men jag hade gärna sett en mer saklig diskussion. Att säga att något är fel och för jävligt har inget värde om man samtidigt inte kan föreslå ett bättre alternativ.

Så hur vill ni att arbetsmarknaden ska fungera istället? Vem ska driva detta? Vem ska ta fram lagstiftningen? Vad bör lagstiftningen innehålla som gör den bättre än den nuvarande arbetsmarknsadsmodellen för arbetsgivare och arbetstagare?
Fackföreningar ska till att börja med representera de anställda, inte sig själva. Vill de anställda på en arbetsplats själva inte ha kollektivavtal ska facket respektera det. Nu blir ju det här mest anekdotiskt utifrån intervjuer m m men det verkar väldigt osannolikt att en stor del Teslaanställda vill ha kollektivavtal. Det borde krävas helst majoritet eller en betydande minoritet för kollektivavtal.

Arbetsrätt och minimivillkor ska regleras i lag och "vem ska ta fram lagstiftningen" har vi ju redan ett system för - riksdag med utskott m m.

Ingen ska tvingas att medverka i "sympatiåtgärder" och fackföreningars åtgärder måste vara proportionerliga. Det kan inte vara rimligt att dra på enkorma samhällskostnader och skador för tredje man för en väldigt begränsad konflikt.

Fackföreningarnas kopplingar till politiska partier ska stoppas, LO ska inte kunna ta in medlemsavgifter och sen slussa dem vidare till Socialdemokraterna. LO är en intresseorganisation och de ska inte med pengar styra politiken. De får naturligtvis ägna sig åt lobbying som alla andra men korruptionen ska avbrytas. Samma så klart för Svenskt Näringsliv.

A-kassa är en helt meningslös och dyr konstruktion, ta det via den vanliga inkomstskatten istället.
Skriv svar