Håkan Matson
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Håkan Matson
Jag tycker det finns fog för att vara lite tveksam till tidslinjerna och till förmågan att expandera. Det vet vi alla att de inte är Teslas starka sidor. De har aldrig någonsin levererat något i tid, och företaget har i ett par omgångar lidit av riktigt rejäl växtvärk. De kommer ha en enorm utmaning med Model 3, helt tveklöst. Men jag tror och hoppas det kommer gå vägen.
Att däremot helt blint sätta sin tilltro till att modeller som vi inte vet ett jota om från andra tillverkare kommer hinna ut på marknaden i tid och klara av att motsvara marknadens förväntningar gällande prestanda, räckvidd och inte minst pris, det är ju rakt av fånigt. Tesla har ju redan kommit bra längre än så, liksom.
Att däremot helt blint sätta sin tilltro till att modeller som vi inte vet ett jota om från andra tillverkare kommer hinna ut på marknaden i tid och klara av att motsvara marknadens förväntningar gällande prestanda, räckvidd och inte minst pris, det är ju rakt av fånigt. Tesla har ju redan kommit bra längre än så, liksom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Håkan Matson
Nej med orderingången de har kommer de få problem det är helt klart...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Håkan Matson
Det låter nästan som när man pratar med vissa oinsatta på jobbet.
Jag kommer med argument och fakta om snabbladdare, räckvidd osv. De kommer med rykten och hörsägen som är helt felaktiga och tror de knäpper en på näsan.
Skillnaden är att de inte jobbar med bilar eller journalistik. Dessa journalister gör ju bort sig om och om igen! Har de ingen önskan om att producera bra material, ingen integritet? Man häpnar ju.
Som det redan nämnts. Tesla kan absolut få problem att växa så snabbt, och problem att släppa bilen i tid. Men då kanske det är det man ska fokusera på i texten och ha lite faktakoll, inte slänga ut felaktigheter och hitta på. Blir en smula mer seriöst då. Samt även intressantare att läsa en korrekt och väl uppbyggd artikel.
Jag kommer med argument och fakta om snabbladdare, räckvidd osv. De kommer med rykten och hörsägen som är helt felaktiga och tror de knäpper en på näsan.
Skillnaden är att de inte jobbar med bilar eller journalistik. Dessa journalister gör ju bort sig om och om igen! Har de ingen önskan om att producera bra material, ingen integritet? Man häpnar ju.
Som det redan nämnts. Tesla kan absolut få problem att växa så snabbt, och problem att släppa bilen i tid. Men då kanske det är det man ska fokusera på i texten och ha lite faktakoll, inte slänga ut felaktigheter och hitta på. Blir en smula mer seriöst då. Samt även intressantare att läsa en korrekt och väl uppbyggd artikel.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Håkan Matson
Men vad är det som har drivit journalisterna åt detta hållet, jag menar det är ju även gamla rävar som blivit så här? Hur mycket mindre tid lägger man idag på en artikel jämfört med för 20 år sedan? Det går ju idag dessutom betydligt fortare att kontrollera fakta mm.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Håkan Matson
Jag tror att det är väldigt svårt för vissa att acceptera att deras gamla invanda principer för bilindustrin inte stämmer in på hur Tesla har agerat på marknaden och därför försöker de marginalisera Tesla. De bara måste tro att Tesla lever på krediter som snart kommer att ta slut och då slutar framgångssagan.
Visst, Tesla har ingen bra historia när det gäller att hålla tidsplaner, men å andra sidan har de aldrig gjort marknaden besviken med det de slutligen levererar. Jag är övertygad om att en stor andel av dem som nu reserverat en 3:a har i bakhuvudet att det kan komma att dröja längre än utlovat även med den här modellen men vet också att det är värt att vänta. Å andra sidan är planeringen av den här modellen nog betydligt bättre gjord än med de tidigare modellerna och Gigafactory borgar ju för batteritillgången. Dessutom är 3:an en enklare modell och därför minskar risken för förseningar.
Och hur ska de etablerade biltillverkarna klara av att lansera en massa fullt utvecklade elbilar med den begränsade erfarenhet de har av det? Speciellt Volvo, som häcklat elbilar in i det sista. Det tar ju väldigt lång tid annars att få fram helt nya plattformar och modeller, så varför skulle det inte göra det nu? Det klarar man bara av om man gör ett hastverk, nåt för att bevisa för marknaden att man visst är med i leken, men såna säljer man bara till dem som är märkestrogna. Man lockar inga nya köpare med det, särskilt får man inte 250000 reservationer på 3 dar efter presentationen...
Visst, Tesla har ingen bra historia när det gäller att hålla tidsplaner, men å andra sidan har de aldrig gjort marknaden besviken med det de slutligen levererar. Jag är övertygad om att en stor andel av dem som nu reserverat en 3:a har i bakhuvudet att det kan komma att dröja längre än utlovat även med den här modellen men vet också att det är värt att vänta. Å andra sidan är planeringen av den här modellen nog betydligt bättre gjord än med de tidigare modellerna och Gigafactory borgar ju för batteritillgången. Dessutom är 3:an en enklare modell och därför minskar risken för förseningar.
Och hur ska de etablerade biltillverkarna klara av att lansera en massa fullt utvecklade elbilar med den begränsade erfarenhet de har av det? Speciellt Volvo, som häcklat elbilar in i det sista. Det tar ju väldigt lång tid annars att få fram helt nya plattformar och modeller, så varför skulle det inte göra det nu? Det klarar man bara av om man gör ett hastverk, nåt för att bevisa för marknaden att man visst är med i leken, men såna säljer man bara till dem som är märkestrogna. Man lockar inga nya köpare med det, särskilt får man inte 250000 reservationer på 3 dar efter presentationen...
Re: Håkan Matson
Det är inte så många gamla rävar kvar - kolla på bylinerna hos kvällstidningarna, det är i stort sett bara ungdomar som skriver där numera.Pontus skrev:Men vad är det som har drivit journalisterna åt detta hållet, jag menar det är ju även gamla rävar som blivit så här? Hur mycket mindre tid lägger man idag på en artikel jämfört med för 20 år sedan? Det går ju idag dessutom betydligt fortare att kontrollera fakta mm.
Varför sitter den här gubben kvar och skriver bittra texter när alla hans kollegor bytt till mer välbetalda jobb?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Håkan Matson
Verkar som antal klick är viktigare än källgranskning nu för tiden. Det här påminner så mycket om skriverierna om Fingerprint Cards. Mest inkompetenta tyckare...
Re: Håkan Matson
Men ungdomarna som idag kallar sig journalister är väl bara hippies som inte kan få andra jobb, dvs dålig utbildning och dålig arbetsmoral. Jobbar hemifrån mest och orkar inte göra något ordentligt. 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Håkan Matson
Kanske inte gäller alla... men lite rädd blir man ju. Vad händer om jag läser en artikel om något jag inte alls är insatt i för fem öre? Vad är fakta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Håkan Matson
Jan-Erik Berggren har helt enkelt inte koll på fakta i ämnet som är hans profession eller så ljuger han. Han skriver t.ex. följande om Bolt:MartinG skrev:Exakt på vad grundas påståendet att den inte skulle vara bättre än Bolt? Det enda jag ser han nämner är räckvidden och priset. I och för sig viktigt men i så fall är en VW Sharan avsevärt bättre än en Ferrari. Mycket längre räckvidd och billigare. Jag förstår faktiskt inte varför dessa motorjournalister plötsligt verkar ha tappat all saklighet. Jag har inte sett det lika tydligt bland amerikanska journalister. Är det vanlig svensk jante det handlar om?N H skrev:En till sjukt osaklig artikel i samma anda: http://www.expressen.se/motor/har-elon- ... t-stinget/
"...med liknande räckvidd som Model 3 men för ett betydligt lägre pris."
Bolt kostar $2 500 MER än Model 3 och har MINST 15 miles (ca 7%) kortare räckvidd. Hur kan man på ärligt sätt få detta till att Bolt kostar "betydligt lägre"? Hur kan man ha något förtroende för denna journalist när denna uppgift är så enkel att kolla upp och jämföra vilket är hans uppgift?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Håkan Matson
DN har precis beställt en ny undersökning som visar att 90% har stort förtroende för media...
Haha, verkar inte så på folk här på forumet.
Kolla upp t ex Jacques Wallners bakgrund...
Idag är det lätt för riktiga experter på varje litet område att komma ut med info via internet, utan tillgång till tryckpressar.
Självklart kan inte en vanlig journalist utan specialkompetens konkurrera där. Även en skrivare med specialkompetens får svårt mot de som är bäst på sitt område.
Haha, verkar inte så på folk här på forumet.
Kolla upp t ex Jacques Wallners bakgrund...
Idag är det lätt för riktiga experter på varje litet område att komma ut med info via internet, utan tillgång till tryckpressar.
Självklart kan inte en vanlig journalist utan specialkompetens konkurrera där. Även en skrivare med specialkompetens får svårt mot de som är bäst på sitt område.
Re: Håkan Matson
Svenssons skrev:Jan-Erik Berggren har helt enkelt inte koll på fakta i ämnet som är hans profession eller så ljuger han. Han skriver t.ex. följande om Bolt:MartinG skrev:Exakt på vad grundas påståendet att den inte skulle vara bättre än Bolt? Det enda jag ser han nämner är räckvidden och priset. I och för sig viktigt men i så fall är en VW Sharan avsevärt bättre än en Ferrari. Mycket längre räckvidd och billigare. Jag förstår faktiskt inte varför dessa motorjournalister plötsligt verkar ha tappat all saklighet. Jag har inte sett det lika tydligt bland amerikanska journalister. Är det vanlig svensk jante det handlar om?N H skrev:En till sjukt osaklig artikel i samma anda: http://www.expressen.se/motor/har-elon- ... t-stinget/
"...med liknande räckvidd som Model 3 men för ett betydligt lägre pris."
Bolt kostar $2 500 MER än Model 3 och har MINST 15 miles (ca 7%) kortare räckvidd. Hur kan man på ärligt sätt få detta till att Bolt kostar "betydligt lägre"? Hur kan man ha något förtroende för denna journalist när denna uppgift är så enkel att kolla upp och jämföra vilket är hans uppgift?
Jan-Erik Berggren skrev:Hej - tack för ditt brev. Det är synd att du och dina Tesla-vänner ska ta allt som kan andas viss kritik eller ifrågasättande på det här sättet. Och blanda inte ihop tyck med fakta.
Med vänlig hälsning,
Jan-Erik
Skickat från min iPhone
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Håkan Matson
Aftonbladet har ett betydligt bättre inlägg i ämnet:
http://www.aftonbladet.se/bil/article22547305.ab
Så de kan om de vill..
http://www.aftonbladet.se/bil/article22547305.ab
Så de kan om de vill..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Håkan Matson
Den var förvånansvärd bra skrivet. Hittade inga allvarliga faktafel i den. Något som andra motorjournalister kan dra lärdom avLaban skrev:Aftonbladet har ett betydligt bättre inlägg i ämnet:
http://www.aftonbladet.se/bil/article22547305.ab
Så de kan om de vill..

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Håkan Matson
Jan-Erik Berggren skrev:Hej - tack för ditt brev. Det är synd att du och dina Tesla-vänner ska ta allt som kan andas viss kritik eller ifrågasättande på det här sättet. Och blanda inte ihop tyck med fakta.
Med vänlig hälsning,
Jan-Erik
Skickat från min iPhone



Intressant att han har en IPhone... Så någon sekt tillhör han

Re: Håkan Matson
Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Håkan Matson
Med Tibor spelandes på Ukelelen hör han oss komma... Skräck i ögonen....Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Håkan Matson
Åkersberga...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Håkan Matson
Tycker inte att man ska behöva dra detta upp i propotion till personagrepp och söka upp vederbörande.
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
MYLR-24
Re: Håkan Matson
Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Håkan Matson
Ok bjud in han på en lunch då , diskussion, provkörning etc...hybris skrev:Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Söka upp personer hemma är något helt annat, för det är dit denna tråd är på väg.
MYLR-24
Håkan Matson
Dvs. göra samma sak som kvällstidningarna själva, fast de tar förstås också bilder och publicerar hoten:Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
https://m.reddit.com/r/sweden/comments/ ... ör_att_ta/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Håkan Matson
Ok, jag kommer inte ge mig in i en diskussion mer om detta. Ville bara få fram min synpunkt om hur denna tråd utvecklat sig. punkt.Herr X skrev:Dvs. göra samma sak som kvällstidningarna själva, fast de tar förstås också bilder och publicerar hoten:Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
https://m.reddit.com/r/sweden/comments/ ... för_att_ta
MYLR-24
Re: Håkan Matson
Vem skulle bemöda sig att hälsa på Håkan? Det är ironi!!!
Håller dock med om att skippa publicera vart han bor etc... Det kanske finns de som inte fattar ironi!
Håller dock med om att skippa publicera vart han bor etc... Det kanske finns de som inte fattar ironi!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Håkan Matson
Folk skojar bara - översteprästen Tibor spelar ukulele och det hade varit en allt annat än läskig syn om ett gäng lönnfeta medelålders män kom åkande i sina teslor med en ukulelespelare som tittar upp ur frunken på en av bilarna._TonyV skrev:Tycker inte att man ska behöva dra detta upp i propotion till personagrepp och söka upp vederbörande.
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
Och vad skulle hotet vara?
Sluta skriva taskiga saker om våra bilar, annars står vi här ute hela natten och varvar våra ljudlösa elmotorer!"
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.