Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
Jodå, visst finns väl referensgrejen kvar?
Klickade på värva i min app och fick fram min kod iallafall:
”ralf56147”
(Man fick inte posta länken här tydligen)
Du får gärna använda den, men jag tror inte man får så mycket rabatt. Typ 2500 kr.
Med vänlig hälsning,
Ralf
Klickade på värva i min app och fick fram min kod iallafall:
”ralf56147”
(Man fick inte posta länken här tydligen)
Du får gärna använda den, men jag tror inte man får så mycket rabatt. Typ 2500 kr.
Med vänlig hälsning,
Ralf
Re: Model 3 Highland
Tror inte referalls gäller för Model 3 i Sverige tyvärr
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Re: Model 3 Highland
Nej jag tolkar det också som att det bara gäller för model S X och Y tyvärr.
Jag är fortfarande sur på Tesla då min kompis köpte en trea 2021 och de klantade bort våran referral. När jag köpte min tog jag nån random här från forumet.
Re: Model 3 Highland
Menar ni allvar med att denna funktion måste stängas av varje gång man startar bilen?p3tT4n skrev: ↑10 nov 2023 17:03Nope, är en del av lagen att funktionen aktiveras vid nästa uppstart.Imolarot skrev: ↑10 nov 2023 16:58Såg på YouTube att man bara kunde trycka på ikonen på skärmen så tystas ljudet. Kanske inte sparas till nästa gång man kör?Mats60 skrev: ↑10 nov 2023 16:41nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Men ja, det är enkelt att koppla bort signalen från skärmen, vilket rutinmässigt för de allra flesta kommer att ske direkt vid start, varvid funktionen inte fyller, just precis, någon funktion längre
Däremot bra att inte avslöja det för frugan då hon har en tendens att åka fast för fortkörning
Då måste jag säga att intresset att byta till ny bil svalnade rejält…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 Highland
Ja, nytt EU-krav som sagt. Samma som med vingelvarning.pefreli skrev: ↑14 nov 2023 11:38Menar ni allvar med att denna funktion måste stängas av varje gång man startar bilen?p3tT4n skrev: ↑10 nov 2023 17:03Nope, är en del av lagen att funktionen aktiveras vid nästa uppstart.Imolarot skrev: ↑10 nov 2023 16:58Såg på YouTube att man bara kunde trycka på ikonen på skärmen så tystas ljudet. Kanske inte sparas till nästa gång man kör?Mats60 skrev: ↑10 nov 2023 16:41nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Men ja, det är enkelt att koppla bort signalen från skärmen, vilket rutinmässigt för de allra flesta kommer att ske direkt vid start, varvid funktionen inte fyller, just precis, någon funktion längre
Däremot bra att inte avslöja det för frugan då hon har en tendens att åka fast för fortkörning
Då måste jag säga att intresset att byta till ny bil svalnade rejält…
Alla bilar som lanseras from i år har det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Model 3 Highland
Ja vi fick tillbaka startknappen för bilen
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Model 3 Highland
Inte så troligt att den knappen går att komma åt med tesla API? Långskott, men isf skulle man ju kunna köra nån automation på det
M3 LR 2023
Re: Model 3 Highland
SEXY buttons?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Highland
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Ja, alltså du KAN inte köpa en ny bil utan samma funktionalitet, så då är det ingen idé att du kikar på ny bil alls.pefreli skrev: ↑14 nov 2023 11:38Menar ni allvar med att denna funktion måste stängas av varje gång man startar bilen?p3tT4n skrev: ↑10 nov 2023 17:03Nope, är en del av lagen att funktionen aktiveras vid nästa uppstart.Imolarot skrev: ↑10 nov 2023 16:58Såg på YouTube att man bara kunde trycka på ikonen på skärmen så tystas ljudet. Kanske inte sparas till nästa gång man kör?Mats60 skrev: ↑10 nov 2023 16:41nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Men ja, det är enkelt att koppla bort signalen från skärmen, vilket rutinmässigt för de allra flesta kommer att ske direkt vid start, varvid funktionen inte fyller, just precis, någon funktion längre
Däremot bra att inte avslöja det för frugan då hon har en tendens att åka fast för fortkörning
Då måste jag säga att intresset att byta till ny bil svalnade rejält…
Däremot kan du ju jämföra med t.ex. på BYD Seal som har en HELT annan nivå av ljud för sig, så det finns ju lite spelrum hos bolagen att anpassa sig till lagkravet. Seal tjuter ju dessutom på ett märkligt sätt upp till 30 km/h (har jag för mig). Men det kan ha o göra med helt andra lagkrav i Kina.
Även när jag "glömmer" att stänga av funktionen så är den inte märkvärt påfrestande på min Model 3 Highland. Den är inte heller programmerad som när du inte har bältet på, dvs. blir starkare och aldrig försvinner, utan den tjuter några gånger och stänger sedan ner sig själv automatiskt (om du inte klickar bort den själv). Du kan fortsätta köra över hastighetsgränsen, varvid den efter en stund påminner dig igen.
Som jag nämnt tidigare är det en bra funktion för frugan som man inte bör nämna är avstängningsbar
OBS! Mitt test utfördes med 1 km/h över angiven hastighetsgräns under säkra förhållanden
Re: Model 3 Highland
Lite undrande om bilens hastighetsmätare visar 3-5 km/h fel, kommer då eländet att börja pipa innan man ens kör för fort.
Som EV6 GT, som varnar för fartkameror fast man inte kör för fort enl gps
Som EV6 GT, som varnar för fartkameror fast man inte kör för fort enl gps
Re: Model 3 Highland
Hastigheten som bilen kör i brukar stämma extremt bra på just Tesla (kalibreras mot GPS), men däremot så är ju kvaliteten på kartdata bedrövlig på många ställen.
Kommer bli många onödiga pipanden (om man inte stänger av) tex. på 90-vägar, när Teslas kartdata tror att det är 70 eller 80.
Bra att de i Higland iaf. gjort det väldigt snabbt och lätt att stänga av med ett enda tryck (istället för att som på andra bilar behöva 4-5 tryck i olika menyer).
Men detta är ju idiotier av EU. Tycker EU är bra till mycket, men på sina håll är det ju rent ut av bedrövliga idiotier de kommer upp med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Ja, jag kunde köpa ljudet vid backning som tillkom nån gång runt 2020/2021.martinot skrev: ↑14 nov 2023 21:35Hastigheten som bilen kör i brukar stämma extremt bra på just Tesla (kalibreras mot GPS), men däremot så är ju kvaliteten på kartdata bedrövlig på många ställen.
Kommer bli många onödiga pipanden (om man inte stänger av) tex. på 90-vägar, när Teslas kartdata tror att det är 70 eller 80.
Bra att de i Higland iaf. gjort det väldigt snabbt och lätt att stänga av med ett enda tryck (istället för att som på andra bilar behöva 4-5 tryck i olika menyer).
Men detta är ju idiotier av EU. Tycker EU är bra till mycket, men på sina håll är det ju rent ut av bedrövliga idiotier de kommer upp med.
Men nu ska det pipa om man passerar hastighetsgränsen och, om jag förstår det rätt, även vid ”vingling”.
Det innebär alltså att hastighetsskyltavläsning (samt ”vingelavläsning”) blir standard i alla bilar framöver?
Nästa steg blir att bilen stryps till aktuell hastighet så man aldrig kör för fort…
Men jag är inte bitter…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Model 3 Highland
Juli 2024 träder det i kraft med hastigheten,pefreli skrev: ↑14 nov 2023 22:28Ja, jag kunde köpa ljudet vid backning som tillkom nån gång runt 2020/2021.martinot skrev: ↑14 nov 2023 21:35Hastigheten som bilen kör i brukar stämma extremt bra på just Tesla (kalibreras mot GPS), men däremot så är ju kvaliteten på kartdata bedrövlig på många ställen.
Kommer bli många onödiga pipanden (om man inte stänger av) tex. på 90-vägar, när Teslas kartdata tror att det är 70 eller 80.
Bra att de i Higland iaf. gjort det väldigt snabbt och lätt att stänga av med ett enda tryck (istället för att som på andra bilar behöva 4-5 tryck i olika menyer).
Men detta är ju idiotier av EU. Tycker EU är bra till mycket, men på sina håll är det ju rent ut av bedrövliga idiotier de kommer upp med.
Men nu ska det pipa om man passerar hastighetsgränsen och, om jag förstår det rätt, även vid ”vingling”.
Det innebär alltså att hastighetsskyltavläsning (samt ”vingelavläsning”) blir standard i alla bilar framöver?
Nästa steg blir att bilen stryps till aktuell hastighet så man aldrig kör för fort…
Men jag är inte bitter…
https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across
Ser fram emot det då folk inte kan hålla hastigheten på vägar som har 30, 40, 60. Alla skall alltid ligga 10-20km/h snabbare.
Dock så kommer man kunna overrida det till en början, men förhoppningsvis blir det tvingande sen.
Re: Model 3 Highland
Nu har jag beställt. Blev en bakhjulsdriven med dragkrok. Kunde inte låta bli.
Älskar inte Tesla men helheten gjorde ändå valet enkelt. Var på jakt efter ny tjänstebil. Kör 10-15 mil per dag med många stopp. Hade siktat in mig på nya Mini Cooper (samma plattform som ORA). Sen så kom priserna och den skulle kosta 540000:- och då saknade jag ändå en bättre stereo bland annat. Ville man ha den var det ytligare 50 tkr upp.
Kontaktade Mini ÅF gällande rabatter men tydligen blir det agentavtal = ”rätt pris direkt”. Är helt omöjligt välja en kinesisk Mini Cooper för 540k om man får en ”riktig” bil med laddnätverk för mindre pengar. Dessutom 10 mils längre räckvidd i Teslan.
Teslan var dessutom otroligt underhållade att köra. Elbilar idag är genrellt tunga och höga. Model 3 är låg och relativt lätt = väldigt skoj.
Tycke också Tesla verkligen lyckats med chassit. Dels är den otroligt komfortabel men inte svampig och väldigt agil om man kör lite mer aktivt. Också lyxigt med sätesventilation på en så pass billig bil. Ska bli lite skönt köra Tesla igen. Slippa nyckel, få en fungerande app samt extremt låg förbrukning.
Älskar inte Tesla men helheten gjorde ändå valet enkelt. Var på jakt efter ny tjänstebil. Kör 10-15 mil per dag med många stopp. Hade siktat in mig på nya Mini Cooper (samma plattform som ORA). Sen så kom priserna och den skulle kosta 540000:- och då saknade jag ändå en bättre stereo bland annat. Ville man ha den var det ytligare 50 tkr upp.
Kontaktade Mini ÅF gällande rabatter men tydligen blir det agentavtal = ”rätt pris direkt”. Är helt omöjligt välja en kinesisk Mini Cooper för 540k om man får en ”riktig” bil med laddnätverk för mindre pengar. Dessutom 10 mils längre räckvidd i Teslan.
Teslan var dessutom otroligt underhållade att köra. Elbilar idag är genrellt tunga och höga. Model 3 är låg och relativt lätt = väldigt skoj.
Tycke också Tesla verkligen lyckats med chassit. Dels är den otroligt komfortabel men inte svampig och väldigt agil om man kör lite mer aktivt. Också lyxigt med sätesventilation på en så pass billig bil. Ska bli lite skönt köra Tesla igen. Slippa nyckel, få en fungerande app samt extremt låg förbrukning.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Model 3 Highland
Vad fick du för Q8an?current skrev: ↑15 nov 2023 08:57Nu har jag beställt. Blev en bakhjulsdriven med dragkrok. Kunde inte låta bli.
Älskar inte Tesla men helheten gjorde ändå valet enkelt. Var på jakt efter ny tjänstebil. Kör 10-15 mil per dag med många stopp. Hade siktat in mig på nya Mini Cooper (samma plattform som ORA). Sen så kom priserna och den skulle kosta 540000:- och då saknade jag ändå en bättre stereo bland annat. Ville man ha den var det ytligare 50 tkr upp.
Kontaktade Mini ÅF gällande rabatter men tydligen blir det agentavtal = ”rätt pris direkt”. Är helt omöjligt välja en kinesisk Mini Cooper för 540k om man får en ”riktig” bil med laddnätverk för mindre pengar. Dessutom 10 mils längre räckvidd i Teslan.
Teslan var dessutom otroligt underhållade att köra. Elbilar idag är genrellt tunga och höga. Model 3 är låg och relativt lätt = väldigt skoj.
Tycke också Tesla verkligen lyckats med chassit. Dels är den otroligt komfortabel men inte svampig och väldigt agil om man kör lite mer aktivt. Också lyxigt med sätesventilation på en så pass billig bil. Ska bli lite skönt köra Tesla igen. Slippa nyckel, få en fungerande app samt extremt låg förbrukning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
900k
960 mil / 6 månader gammal.
960 mil / 6 månader gammal.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Model 3 Highland
EU's Speed Warning är det nya "Cookie Dialog".martinot skrev: ↑14 nov 2023 21:35Hastigheten som bilen kör i brukar stämma extremt bra på just Tesla (kalibreras mot GPS), men däremot så är ju kvaliteten på kartdata bedrövlig på många ställen.
Kommer bli många onödiga pipanden (om man inte stänger av) tex. på 90-vägar, när Teslas kartdata tror att det är 70 eller 80.
Bra att de i Higland iaf. gjort det väldigt snabbt och lätt att stänga av med ett enda tryck (istället för att som på andra bilar behöva 4-5 tryck i olika menyer).
Men detta är ju idiotier av EU. Tycker EU är bra till mycket, men på sina håll är det ju rent ut av bedrövliga idiotier de kommer upp med.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Model 3 Highland
Finns ju andra aspekter också, jag kör dagligen 9 mil 110-väg där Teslan inte lyckas förstå att det är 110 utan indikerar 90 km/h.Force-Walker skrev: ↑15 nov 2023 07:56Juli 2024 träder det i kraft med hastigheten,
https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across
Ser fram emot det då folk inte kan hålla hastigheten på vägar som har 30, 40, 60. Alla skall alltid ligga 10-20km/h snabbare.
Dock så kommer man kunna overrida det till en början, men förhoppningsvis blir det tvingande sen.
Eftersom det är 2+1 väg så blir det många gånger man går över/under 90 km/h. Blir absolut ingen ny bil för oss innan det är utrett hur pass väl detta går att koppla bort.
För övrigt är lydelsen i EU-förordningen 2019/2144 Artikel 6 så här:
EU 2019/2144 Artikel 6 skrev:2. Intelligent hastighetsstöd ska ha följande minimikrav:
a) Det ska vara möjligt för föraren att genom gasreglaget, eller genom specifik, lämplig och effektiv återkoppling
informeras om att den tillämpliga hastighetsbegränsningen överskrids.
b) Det ska vara möjligt att stänga av systemet; information om hastighetsbegränsningen får fortsätta att ges och systemet
för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras.
c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom
observation av vägmärken och signaler, på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor,
eller bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
d) Det får inte påverka förarens möjligheter att överskrida den av systemet givna fordonshastigheten.
e) Dess prestandamål ska fastställas för att undvika fel eller minimera felfrekvensen vid verklig körning.
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Model 3 Highland
Ja, systemet funkar inte bra som det är idag, så får hoppas det blir bättre tills dess det börjar gälla.Arctic Drifter skrev: ↑16 nov 2023 09:22Finns ju andra aspekter också, jag kör dagligen 9 mil 110-väg där Teslan inte lyckas förstå att det är 110 utan indikerar 90 km/h.Force-Walker skrev: ↑15 nov 2023 07:56Juli 2024 träder det i kraft med hastigheten,
https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across
Ser fram emot det då folk inte kan hålla hastigheten på vägar som har 30, 40, 60. Alla skall alltid ligga 10-20km/h snabbare.
Dock så kommer man kunna overrida det till en början, men förhoppningsvis blir det tvingande sen.
Eftersom det är 2+1 väg så blir det många gånger man går över/under 90 km/h. Blir absolut ingen ny bil för oss innan det är utrett hur pass väl detta går att koppla bort.
För övrigt är lydelsen i EU-förordningen 2019/2144 Artikel 6 så här:EU 2016/2144 Artikel 6 skrev:2. Intelligent hastighetsstöd ska ha följande minimikrav:
a) Det ska vara möjligt för föraren att genom gasreglaget, eller genom specifik, lämplig och effektiv återkoppling
informeras om att den tillämpliga hastighetsbegränsningen överskrids.
b) Det ska vara möjligt att stänga av systemet; information om hastighetsbegränsningen får fortsätta att ges och systemet
för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras.
c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom
observation av vägmärken och signaler, på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor,
eller bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
d) Det får inte påverka förarens möjligheter att överskrida den av systemet givna fordonshastigheten.
e) Dess prestandamål ska fastställas för att undvika fel eller minimera felfrekvensen vid verklig körning.
På snabbare vägar (80 och uppåt) har jag inget emot att man kanske drar på lite extra på hastigheten. Det gör jag absolut själv.
Men vägar som har 30-70km/h där folk bor bredvid vägen överskattar folk bromsförmågan något kopiöst. Speciellt där det finns oskyddade trafikanter såsom sällskapsdjur, cyklister, dagisbarn mm.
Tar 17meter från 30km/h till stillastående:
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... ppstracka/
Men ja, idag är det viktigare att komma fram 2-3 minuter till kontoret än att hålla hastigheten.
Dummaste är nog när folk gasar för att komma snabbt fram till en kö
Ser det varje jävla dag och förstår inte tanken, eller snarare så är det så att folk är så stressade att de inte tänker själva.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 Highland
Jag vet att jag har kommenterat detta förut men lite komiskt blir det ju med punkt 2 cArctic Drifter skrev: ↑16 nov 2023 09:22Finns ju andra aspekter också, jag kör dagligen 9 mil 110-väg där Teslan inte lyckas förstå att det är 110 utan indikerar 90 km/h.Force-Walker skrev: ↑15 nov 2023 07:56Juli 2024 träder det i kraft med hastigheten,
https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across
Ser fram emot det då folk inte kan hålla hastigheten på vägar som har 30, 40, 60. Alla skall alltid ligga 10-20km/h snabbare.
Dock så kommer man kunna overrida det till en början, men förhoppningsvis blir det tvingande sen.
Eftersom det är 2+1 väg så blir det många gånger man går över/under 90 km/h. Blir absolut ingen ny bil för oss innan det är utrett hur pass väl detta går att koppla bort.
För övrigt är lydelsen i EU-förordningen 2019/2144 Artikel 6 så här:EU 2019/2144 Artikel 6 skrev:2. Intelligent hastighetsstöd ska ha följande minimikrav:
a) Det ska vara möjligt för föraren att genom gasreglaget, eller genom specifik, lämplig och effektiv återkoppling
informeras om att den tillämpliga hastighetsbegränsningen överskrids.
b) Det ska vara möjligt att stänga av systemet; information om hastighetsbegränsningen får fortsätta att ges och systemet
för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras.
c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom
observation av vägmärken och signaler, på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor,
eller bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
d) Det får inte påverka förarens möjligheter att överskrida den av systemet givna fordonshastigheten.
e) Dess prestandamål ska fastställas för att undvika fel eller minimera felfrekvensen vid verklig körning.
”Observation av vägmärken…” med tanke på att ett visst företag har patent på exakt just det…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Model 3 Highland
Det står inte att det måste ske med ljudsignal. Då borde det räcka med en blinkande ikon, eller som idag, något förstorad och med en blå "aura" runt ikonen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Model 3 Highland
Kul! Grattis!current skrev: ↑15 nov 2023 08:57Nu har jag beställt. Blev en bakhjulsdriven med dragkrok. Kunde inte låta bli.
Älskar inte Tesla men helheten gjorde ändå valet enkelt. Var på jakt efter ny tjänstebil. Kör 10-15 mil per dag med många stopp. Hade siktat in mig på nya Mini Cooper (samma plattform som ORA). Sen så kom priserna och den skulle kosta 540000:- och då saknade jag ändå en bättre stereo bland annat. Ville man ha den var det ytligare 50 tkr upp.
Kontaktade Mini ÅF gällande rabatter men tydligen blir det agentavtal = ”rätt pris direkt”. Är helt omöjligt välja en kinesisk Mini Cooper för 540k om man får en ”riktig” bil med laddnätverk för mindre pengar. Dessutom 10 mils längre räckvidd i Teslan.
Teslan var dessutom otroligt underhållade att köra. Elbilar idag är genrellt tunga och höga. Model 3 är låg och relativt lätt = väldigt skoj.
Tycke också Tesla verkligen lyckats med chassit. Dels är den otroligt komfortabel men inte svampig och väldigt agil om man kör lite mer aktivt. Också lyxigt med sätesventilation på en så pass billig bil. Ska bli lite skönt köra Tesla igen. Slippa nyckel, få en fungerande app samt extremt låg förbrukning.
Dock vill jag tillägga att Mini och M3 är två helt olika bilar. Har bägge två. M3 är mer en mellanstor sedan, medans Mini är en liten småbil/stadsbil (det man ofta kallar hothatch). Två väldigt olika typer av bilar som fyller väldigt olika roller, syften och användningsområden.
Själv så skulle jag nog inte köpa de dyraste Mini-versionerna som går att få tag på. Då får man mycket mer för en M3 som du är inne på, och själv valt en M3 om jag var tvungen att bara välja en av de.
Där Mini verkligen skiner och är perfekt är i sin enklaste basversion (kanske Sveriges billigaste elbil?) för endast 375 papp. Där är den en riktigt prisvärd och trevlig liten elbil för lite pengar (för att vara elbil)!
Men återigen stort grattis till ett bra bilval! M3 är absolut en extremt mer körglad (även om Mini också är hysteriskt kul att köra, men på ett lite annat mindre extremt sett) och mycket kompetent lågt satt sportig sedanbil. Älskar att pressa M3 i skarpa kurvor på vägarna. Du kommer få mycket körglädje och kul med bilen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik