Inte bara Tesla har stora framgångar med sin nya bil och det är viktigt att inte glömma av Toyota i sammanhanget.
Toyota tror inte på batteribilar och satsar i stället stort på bränsleceller.
När de lanserade sin bränslecellsbil för folket, Mirai, mottog de hela 1500 reservationer under den första månaden! Det överträffade Toyotas förväntningar på 400 bilar, och det firades rejält hos Toyota!
60% av bilarna beställdes visserligen av "the japanese government", men ändå.
Bra! Vätgasbilarna behövs också! Svårt med infrastrukturen bara... Så om inte staten griper in och sponsrar, så blir det en flopp i Sverige.
Dock så måste Toyota också börja bygga bilar som ser anständiga ut.
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Men Toyota har varit smarta där, de har helt enkelt gjort ett minimalt bagage och därmed behöver man ingen stor öppning. På det stora hela så är det mycket Elon och gänget borde lära sig av Toyota. Design, drivmedel osv som tillsammans gör att ~ingen vill ha bilen och därmed slipper man köer, otåliga kunder som undrar när deras bilar ska levereras.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Design, drivmedel osv som tillsammans gör att ~ingen vill ha bilen och därmed slipper man köer, otåliga kunder som undrar när deras bilar ska levereras.
Jag tippar att Toyota inte alls vill sluta med bensinbilar. De slåss om att vara världens största bilföretag och en stor ändring av marknaden till annan typ av drift kan inte leda till något gott för dem (de är ju redan störst!).
Därför har de satt sin sämsta praktikant på att designa Mirai - alla som ser den bilen inser att det är oattraktiv bil som är dyr och opraktisk. Toyota vet att det inte kan bli någon rusning till den bilen, och kan därmed visa att marknaden inte tycks vara förändringsbenägen och vill fortsätta köra fossilt.
Men Toyota har varit smarta där, de har helt enkelt gjort ett minimalt bagage och därmed behöver man ingen stor öppning. På det stora hela så är det mycket Elon och gänget borde lära sig av Toyota. Design, drivmedel osv som tillsammans gör att ~ingen vill ha bilen och därmed slipper man köer, otåliga kunder som undrar när deras bilar ska levereras.
Eller så gör man som Fiats chef om deras elektriska 500e och säger "vi vill inte att ni köper vår bil för vi förlorar pengar på varje producerad bil"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Å andra sidan är det ju bara att riva ur bränslecellerna, vätgastanken å allt som har med det att göra å ge bilen lite Litium istället! Anpassad elmotor finns ju redan, så konverteringen borde bli väldigt enkel.
Dessutom kanske en begagnad bränslecellsspis kan säljas till nån fast anläggning nån stans...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men Toyota har varit smarta där, de har helt enkelt gjort ett minimalt bagage och därmed behöver man ingen stor öppning. På det stora hela så är det mycket Elon och gänget borde lära sig av Toyota. Design, drivmedel osv som tillsammans gör att ~ingen vill ha bilen och därmed slipper man köer, otåliga kunder som undrar när deras bilar ska levereras.
Ja! Men det är ju där man vill ha Chademo intaget! Varför har ingen av de små tillverkarna tänkt på det?
Inte bara Tesla har stora framgångar med sin nya bil och det är viktigt att inte glömma av Toyota i sammanhanget.
Toyota tror inte på batteribilar och satsar i stället stort på bränsleceller.
När de lanserade sin bränslecellsbil för folket, Mirai, mottog de hela 1500 reservationer under den första månaden! Det överträffade Toyotas förväntningar på 400 bilar, och det firades rejält hos Toyota!
60% av bilarna beställdes visserligen av "the japanese government", men ändå.
Hahahahahaha kommer ihåg det. Snacka om perspektiv. Undra hur det gått för dom ~30 stackars kunderna i Cali som bara får tanka på udda veckor jämna dagar för det var visst lite dyrt att hålla igång vätgasmacken.
Lasse Swärds börstips:
- Nokia. Telefon två-punkt.noll.
- Kodak. Fotografering två-punkt.noll.
- Alla företag som tillverkar telefaxer. Kommunikation två-punkt.noll.
"Fronten med de två jättegapen till luftintag för tankarna till ett hungrigt ufo i stratosfären. Profilen, som enligt min mening är en tidlös fullträff, har formen av en vattendroppe. Den avrundas i aktern med bakljus formade i samma stil som luftintagen." lol
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
"Fronten med de två jättegapen till luftintag för tankarna till ett hungrigt ufo i stratosfären. Profilen, som enligt min mening är en tidlös fullträff, har formen av en vattendroppe. Den avrundas i aktern med bakljus formade i samma stil som luftintagen." lol
Snubben röker ju på, det är inga tvivel om det!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14