
Men tidlös fullträff, nja, jag vill nog göra ett drogtest på den som tycker det.
Moderator: Redaktion
Det är för att konturerna och utseendet försvinner lite när det är vitt mot ljus bakgrund och överexponerat. Snyggast är den i svart i ett kolsvart rum...Laban skrev:Till Lasses försvar så är den faktiskt inte riktigt lika ful i vitt:
Men tidlös fullträff, nja, jag vill nog göra ett drogtest på den som tycker det.
Laban, då tycker jag att du ska avbeställa din Model 3 och ställa dig i kön för Mirai - det står ju bara 1500 före dig!Laban skrev:Till Lasses försvar så är den faktiskt inte riktigt lika ful i vitt:
Haha, du har nog rätt. På den bilden ser man inte riktigt alla vinklar, linjer som gör att det ser ut som 3-4 olika bilar som slagits ihop till en.Svenssons skrev:Det är för att konturerna och utseendet försvinner lite när det är vitt mot ljus bakgrund och överexponerat. Snyggast är den i svart i ett kolsvart rum...
Fan, det har du rätt i. Undrar när det kommer en vätgasmack till Luleå..Herr X skrev:Laban, då tycker jag att du ska avbeställa din Model 3 och ställa dig i kön för Mirai - det står ju bara 1500 före dig!
År 2035Laban skrev:Fan, det har du rätt i. Undrar när det kommer en vätgasmack till Luleå..Herr X skrev:Laban, då tycker jag att du ska avbeställa din Model 3 och ställa dig i kön för Mirai - det står ju bara 1500 före dig!
Inga problem, vi pratar trots allt om en tidlös designHelectriC skrev:År 2035
Var är egentligen Toyotas argument för att man ska bygga vätgasmackar över hela världen och hålla på och frakta runt den här högexplosiva gasen till jordens alla hörn, när el redan finns precis överallt?Laban skrev:Fan, det har du rätt i. Undrar när det kommer en vätgasmack till Luleå..Herr X skrev:Laban, då tycker jag att du ska avbeställa din Model 3 och ställa dig i kön för Mirai - det står ju bara 1500 före dig!
Du menar varför man gör en fruktansvärt ful bil, (lite mindre ful i vitt, men fortfarande fulHerr X skrev:Var är egentligen Toyotas argument för att man ska bygga vätgasmackar över hela världen och hålla på och frakta runt den här högexplosiva gasen till jordens alla hörn, när el redan finns precis överallt?
Jag fattar verkligen inte hur de har tänkt..
Enkelt, i och med att infrastrukturen inte hänger med, så får dom inga leveransproblem pga många beställningar. Egentligen vill dom sälja fossiler, men kom på idén att sälja en ful alternativbil utan tankmöjligheter. Så vad händer? Toyota kan säga att dom har en lösning, menHerr X skrev:Var är egentligen Toyotas argument för att man ska bygga vätgasmackar över hela världen och hålla på och frakta runt den här högexplosiva gasen till jordens alla hörn, när el redan finns precis överallt?Laban skrev:Fan, det har du rätt i. Undrar när det kommer en vätgasmack till Luleå..Herr X skrev:Laban, då tycker jag att du ska avbeställa din Model 3 och ställa dig i kön för Mirai - det står ju bara 1500 före dig!
Jag fattar verkligen inte hur de har tänkt..
De behöver inte ta emot pengar från oljeindustrin för att inte vilja bygga elbilar. De har investerat enorma pengar att förfina och förädla sin motor- och växellådeproduktion, som idag utgör en enorm "barrier of entry" för nya aktörer som vill in i bilbranschen. Att byta ut detta mot enkla elmotorer och flytta den svåra biten (batterierna) till externa bolag såsom LG, skulle kunna vara ett dråpslag mot hela företaget.Laban skrev:Hmm, tja, jadu.. droger ? Enda andra alternativet är konspirationsteorier, dvs pengar från oljeindustrin som trots allt är de som i dagsläget tillverkar vätgas.
Jag tänker att de helst inte alls vill byta från bensin, men är tvingade av myndighetskrav och att se bra ut i folks ögon.Laban skrev:Visst, men det gäller väl i princip alla tillverkare förutom Tesla. Man vill fortsätta tillverka sina bensin/dieselmotorer som ska servas en gång/år och som man har byggt upp kunskap om de senaste 100 åren.
Men pratar vi specifikt Mirai så är det väl något som ska ta sig an elbilar som Model S, 3 osv. Och eftersom vi redan innan Model 3 visste att folk verkligen vill ha dessa bilar så tycker jag inte det argumentet (vill fortsätta med bensin...) håller för just Mirai. Åtminstone inte som enda argument.
Precis samma sits sitter nog fler biltillverkare i (läs Volvo). Dom har väl i princip bara motor och drivlinan kvar under eget tak, resten tillverkas väl av underleverantörer. Därför biter dom sig fast i fossilbilen i det längsta.Herr X skrev:Toyota köper idag en stor del av fordonskomponenterna från externa bolag, såsom Bosch, och de har valt att specialisera sig just på motor och växellåda - just de två bitarna som inte behövs när marknaden byter till eldrift.
Varför vill de inte bygga batteribilar? Varför ville inte Nokia bygga smartphones?
Finns många förlorare i fossilbilsbranchen om Telsa slår igenom med deras teknik/ideologi:Herr X skrev:Dessutom är väte, som bekant, periodiska systemets minsta atom, vilket gör att det är notoriskt svårt att hålla den under kontroll. Rör oxiderar, packningar torkar ut och alla delar som kommer i kontakt med vätet måste bytas med regelbundna intervaller. Så käckt då att Totota har ett världsomspännande nätverk av verkstäder som även fortsättningsvis kommer få mycket att göra när bilarna tankas på vätgas.
Underhållsfria batteribilar skulle slå enormt hårt mot Toyota - detta har de förstått för länge sedan.
Hade de inte kunnat nöja sig med Prius/Prius Prime osv då ? Och fortfarande en bensinmotor med i leken som ska servas. Och vidare, Mirai = ser bra ut i folks ögon ?Herr X skrev:Jag tänker att de helst inte alls vill byta från bensin, men är tvingade av myndighetskrav och att se bra ut i folks ögon.
Nu hävdar väl Toyota att bränslecellen ska hålla bilens livslängd. Men det har iofs sagts om ex NOx katalysatorer som då sedan har visat sig vara väldigt dyra att byta när de gick sönder efter 15k mil (BMW).Om de väl måste göra något annat än fossilmotorer, så är inte bränslecellsbilar ett så dumt alternativ när man tänker efter.
Bränsleceller har väldiga problem med korrosion vilket innebär att de bara lever några år - detta innebär för Toyota att bilen måste skrotas och ersättas på samma sätt som man gör med fossilbilar idag.
Just mackägarna gissar jag på kommer tycka väldigt bra om elbilar som stannar och laddar i 20 minuter, äter korv osv. Därav ex Teslas samarbete med OK/Q8.kenhag skrev:- Mackar
..
Inte konstigt om dom motarbetas på alla fronter.
HeheLaban skrev:Just mackägarna gissar jag på kommer tycka väldigt bra om elbilar som stannar och laddar i 20 minuter, äter korv osv. Därav ex Teslas samarbete med OK/Q8.kenhag skrev:- Mackar
..
Inte konstigt om dom motarbetas på alla fronter.
Du är rolig duLaban skrev:Hade de inte kunnat nöja sig med Prius/Prius Prime osv då ? Och fortfarande en bensinmotor med i leken som ska servas. Och vidare, Mirai = ser bra ut i folks ögon ?Herr X skrev:Jag tänker att de helst inte alls vill byta från bensin, men är tvingade av myndighetskrav och att se bra ut i folks ögon.
Jag var med på vad du menade, var en liten smiley där bakom ocksåHerr X skrev:Du är rolig dujag menade inte att Mirai ser bra ut, utan Toyotas miljöengagemang. För vanligt folk låter det lockande att tanka bilen på atmosfärens vanligaste grundämne med rent dricksvatten som enda restprodukt.
Hade det bara handlat de fåtal Mirai som har producerats så hade det varit en sak, men det är lite större än så. Någonstans finns det alltså folk som vill att vätgasbilen ska bli folkelbilen, inte Tesla Model 3 osv, frågan är varför.Overall, Tokyo has committed a reported 40 billion yen, or more than $300 million, to promoting hydrogen as an alternative fuel. Part of that will go to subsidize the purchase of hydrogen cars, with incentives of 2 million yen, or nearly $20,000 per vehicle—much higher than those for electric vehicles.