En 50 går definitivt längre än en MYP.
En 40 däremot har ju väldigt litet batteri.
In och experimentera lite med ABRP?
Moderator: Redaktion
En 50 går definitivt längre än en MYP.
Gissar att Björn Nyland testat räckvidd. Men dock 'bara' i 90 och 120 km/h...
NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.lano skrev: ↑17 nov 2023 11:48Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
”Vinter” är även det väldigt variabelt. Är vägen helt ren och fri, men det är väldigt kallt? Eller är vägen snöfylld eller dåligt plogad? Is? Friktion rent allmänt är min erfarenhet som drar mest energi. Regn, snö, slask är värst. Själva temperaturen är inte det stora problemet.lano skrev: ↑17 nov 2023 11:48Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
Där blir det tydligt att det är rejäl skillnad mellan 50 och 40.iAkita skrev: ↑17 nov 2023 11:54NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.lano skrev: ↑17 nov 2023 11:48Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
En summering för iX50 specifikt finns här: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... x-xdrive50
Om du vill jämföra med andra bilar går hela vintertestet att läsa här: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... eviddetest
Luftfjädring är väl standard på iX 50? (Option på iX 40)lano skrev: ↑17 nov 2023 11:48Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
Tack för klargörande! Har iX som ev nästa-bil och vill såklart ha luftfjädring. Tycker den känns som den mest kompletta elbilen i dagsläget. Synd den är så ful bara.
Har en bekant med iX40. Har varit ute på några provturer och det är verkligen en trevlig elbil.
Vad har du för bil i dag? SUV? Elbil eller fossilbil?
Kul, väntar med spänning
Hahahaha. Vad fan. Skall se om jag kan lägga det på en shortcut då med handsignal (den har två konfigurerbara).Nicke Nyfiken skrev: ↑18 apr 2024 22:44Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.
Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för.
Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion![]()
![]()
![]()