De grundläggande rättigheterna står i lagen om anställningsskydd (LAS), det är inget som facket har.SosaTesla skrev:Jag tror jag måste påpeka det grundläggande problemet här. Ett amerikanskt bolag, som för övrigt ägs av en högerextrem och antisemit ( kritiserad av Vita huset, stämd av Apple, Disney etc) kommer till Sverige för att sälja bilar och casha in. Facket har försökt förhandla med dem under flera år men svaret som ges är ” Vi skriver inte under ett kollektivavtal nånstans i världen”.
Tesla gillar inte facket och här har vi det grundläggande problemet. Ett företag som Tesla vill att de anställda ska lita på dem. Att de kommer på något sätt ge dem ett ”bättre villkor” än andra på marknaden. Vill ni verkligen driva tillbaka klockan 100 år i tiden? Utan kollektivavtal står de anställda utan de grundläggande rättigheterna.
Så nej. Jag förstår att facket tar upp kampen och fajtas för kollektivavtalet. För så här gör vi i Sverige!
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- subarctic2123
- Teslaägare
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tycker det är en ganska saklig diskussion för det mesta här, det är också flera gamla medlemmar och långvariga Tesla-ägare som står helt på facket sida, någon "grupp av inbördes beundran" är det långt ifrån.
Det jag menar med osmakliga inlägg är t.ex. när man slänger in "högerextrem", "vänsterextrem", "antisemit" och liknande glåpord i diskussionen, och rena lögner anser iaf jag det vara när man försöker få det att framstå som att anställda vid TM Sverige AB saknar "grundläggande rättigheter".
Rena faktafel, personliga påhopp, och osaklig/otrevlig ton tycker jag faktiskt det är främst den här gruppen nya medlemmar som står för, inte vi gamla "herrar" på TCS.
/fth
Det jag menar med osmakliga inlägg är t.ex. när man slänger in "högerextrem", "vänsterextrem", "antisemit" och liknande glåpord i diskussionen, och rena lögner anser iaf jag det vara när man försöker få det att framstå som att anställda vid TM Sverige AB saknar "grundläggande rättigheter".
Rena faktafel, personliga påhopp, och osaklig/otrevlig ton tycker jag faktiskt det är främst den här gruppen nya medlemmar som står för, inte vi gamla "herrar" på TCS.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu har ju inte Tesla tagit in ”strejkbrytare”, de klarar jobbet bra med de runt 90% av personalen som fortfarande jobbar. Det är nog snarare så att Metall kryddar sina meddelanden för att öka stödet hos allmänheten.SosaTesla skrev: ↑19 nov 2023 15:07OfarligTesla skrev: ↑19 nov 2023 14:50Hade inte varit så stort problem om det inte skrevs uppenbara och uppåt väggarna galna lögner. Folk får såklart ha vilka åsikter som helst men lögner skall vi väl hålla oss ifrån.
”Osmakliga inlägg”? ”Uppåt väggarna galna lögner”? Moi? Haha![]()
Här finns uppenbar andra åsikter än vad ni herrar har. Förstår att det svider att inte alla ingår i er grupp av inbördes beundran men ni behöver väl inte gå på personliga påhopp. Acceptera bara det uppenbara att det pågår en konflikt och tills parterna sätter sig ner så kommer det trappas upp. Jag tillhör inte IF Metal men om min arbetsgivare hade tagit in strejkbrytare så hade jag också blivit förbannad.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Av ren nyfikenhet, varför skulle folk inte våga skriva vad dom tycker?
Gamla nyheter 2017 men kommer aldrig att hända någonsin.
https://www.svd.se/a/Jdn84/jakten-pa-te ... ckra-budet
- fth
- Teslaägare
Det var ju i ärlighetens namn inte särskilt realistiskt ens då, men förstås ännu mindre nu.Dexter skrev: ↑19 nov 2023 15:34Gamla nyheter 2017 men kommer aldrig att hända någonsin.
/fth
Här kan du söka.OfarligTesla skrev:Finns det någonstans där man kan se vilka elektriker som går under det avtalet? Så mangel vilka firmor man skall undvika i framtiden.
https://www.in.se/hitta-installator/
Det kanske upplevs som en känslig fråga. Många marknadsför ju att det bara är mindre attraktiva som inte själv kan avtala för sig själv som behöver facket. Man får bilden av att många är starka på arbetsmarknaden.Fosilfri2035 skrev: ↑19 nov 2023 15:29
Av ren nyfikenhet, varför skulle folk inte våga skriva vad dom tycker?![]()
Att vara mot facket kan ses som en populistisk åsikt.
Vad tror du själv?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sver
Efter att ha träffat Elektrikerförbundet i fredags och pratat med deras ordförande och förhandlingsansvarige tror jag på dem när de säger att de resonerar faktiskt likadant.
Byggnads förbundsstyrelse 2017
Senast redigerad av WALL-E, redigerad totalt 1 gånger.
Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Jag har för övrigt svängt om en del av fackens åtgärder som får Teslaägare att känna att de specifikt riktar sig mot dem och inte mot Tesla. Jag trodde i min enfald att det skulle resultera i att flesta Tesla-ägare skulle bli förbannade på Tesla för att de kastade ägarna under bussen hellre än att sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla (istället för att sätta sig där och säga blankt nej utan förhandling).
Så blev uppenbart inte fallet. Även facken har nog gjort en liknande missbedömning, och underskattat hur stort motståndet är mot facken/den svenska modellen bland Teslas kundgrupp. Därmed är åtgärderna meningslösa och bidrar bara till ytterligare låsningar i konflikten. Dessutom riskerar det skapa polariseringar även ute i samhället , vilket tydligt framgår av denna tråd, och sånt har vi redan mer än nog av i mitt tycke. Man ska inte ens riskera behöva bli bespottad enbart för att man kör en Tesla. Det finns redan en grupp människor som drivs av avundsjuka, och de ska inte få vatten på kvarn.
Så jag hoppas facket drar tillbaka en del åtgärder som så tydligt visat sig vara totalt verkningslösa. Till exempel att man inte byter däck på Teslabilar, eller musikerförbundets senaste åtgärder.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Samtidigt är det 6000 användare här på forumet som registrerat sig som teslaägare. Av 50000 bilar i Sverige.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:06Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Jag har för övrigt svängt om en del av fackens åtgärder som får Teslaägare att känna att de specifikt riktar sig mot dem och inte mot Tesla. Jag trodde i min enfald att det skulle resultera i att flesta Tesla-ägare skulle bli förbannade på Tesla för att de kastade ägarna under bussen hellre än att sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla (istället för att sätta sig där och säga blankt nej utan förhandling).
Så blev uppenbart inte fallet. Även facken har nog gjort en liknande missbedömning, och underskattat hur stort motståndet är mot facken/den svenska modellen bland Teslas kundgrupp. Därmed är åtgärderna meningslösa och bidrar bara till ytterligare låsningar i konflikten. Dessutom riskerar det skapa polariseringar även ute i samhället , vilket tydligt framgår av denna tråd, och sånt har vi redan mer än nog av i mitt tycke. Man ska inte ens riskera behöva bli bespottad enbart för att man kör en Tesla. Det finns redan en grupp människor som drivs av avundsjuka, och de ska inte få vatten på kvarn.
Så jag hoppas facket drar tillbaka en del åtgärder som så tydligt visat sig vara totalt verkningslösa. Till exempel att man inte byter däck på Teslabilar, eller musikerförbundets senaste åtgärder.
Var dom andra 44000 står i frågan kan man ju bara spekulera i.
Absolut, men med tanke på att det är svårt att hitta ens enstaka Teslaägare på forumet som inte vänder sig mot åtgärdena har jag svårt att tänka mig att resonemanget skulle vara det motsatta bland de som inte är med här.Fredrik j skrev: ↑19 nov 2023 16:21Samtidigt är det 6000 användare här på forumet som registrerat sig som teslaägare. Av 50000 bilar i Sverige.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:06Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Det stör mig att facket gav Novus ett så oerhört dåligt underlag för deras opinionsundersökning. Med mer vettigt ställda frågor, där man även fick uppge om man kör Tesla, hade de haft ett bättre underlag för sin strategi under den fortsatta konflikten.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det verkar åtminstone ha ramlat in en hel hög med nya högerextrema användare som är för Elon, Trump och alternativa sanningar och som är emot facket och allt annat som vårt samhälle bygger på. Misstänker att en hel del av dem i själva verket sitter i S:t Petersburg och skriver

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Den frågan var nog väl genomtänkt.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:34Absolut, men med tanke på att det är svårt att hitta ens enstaka Teslaägare på forumet som inte vänder sig mot åtgärdena har jag svårt att tänka mig att resonemanget skulle vara det motsatta bland de som inte är med här.Fredrik j skrev: ↑19 nov 2023 16:21Samtidigt är det 6000 användare här på forumet som registrerat sig som teslaägare. Av 50000 bilar i Sverige.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:06Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Det stör mig att facket gav Novus ett så oerhört dåligt underlag för deras opinionsundersökning. Med mer vettigt ställda frågor, där man även fick uppge om man kör Tesla, hade de haft ett bättre underlag för sin strategi under den fortsatta konflikten.
Det kanske fanns fler frågor som inte offentliggjorts? Bara spånar, så ingen kunskap i den riktningen.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
- subarctic2123
- Teslaägare
Re: Strejk på Tesla i Sver
Hur vanligt är det med elbilar hos elektriker? Hur vanligt är det att elfirmor kör Tesla, jag vet flera som har det som firmabil. De firmor som varit hemma hos oss har gillat lite extra när man kör elbil. Tror detta steg inte tas emot speciellt väl i de egna leden.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Absolut, men med tanke på att det är svårt att hitta ens enstaka Teslaägare på forumet som inte vänder sig mot åtgärdena har jag svårt att tänka mig att resonemanget skulle vara det motsatta bland de som inte är med här..
[/quote]
Bensinupprorets kader sitter säkert och ler stort.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Det tror jag säkert, och många fler med dem. De jag syftade på var de Teslaägare som inte är med här.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Tycker det här har gått för långt. Det är ett drev mot Tesla för att dom inte vill ingå det frivilliga avtalet. Detta handlar om att skada företaget Tesla med dom medel man har tillgängliga och som är lagliga. Det finns många företag som saknar kollektivavtal, bland annat stora bilverkstäder som omsätter 30 miljoner+ men dom är facket inte lika intresserade av att klämma åt dom med samma typ av åtgärder.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Jag tycker det här svaret illustrerar ganska bra varför facket och kollektivavtal fortfarande behövs. Det finns tydligen fortfarande en del som anser att utnyttjande av den lagstadgade rätten att strejka för förändrande villkor kan anses likställt med att avvika från arbetsplatsen. Och att det i sin tur kan anses icke-meriterande och resultera i att man bör söka sig om efter nytt jobb.Johan_YJ7 skrev: ↑17 nov 2023 18:35Hypotetiskt resonemang då ingen lösning är i sikte.iAkita skrev: ↑17 nov 2023 17:18Det stora lackmustestet för Tesla Sweden får vi se resultatet av om de lyckas "vinna" konflikten. Kommer de knappt 10% som faktiskt strejkar behandlas lika som alla andra av chefer och kollegor, kommer deras karriärmöjligheter vara lika goda som de som inte strejkat, och kommer strejken ligga dem i fatet vid nästa löneförhandling? Vad tror ni?
Men vi kan väl anta att det inte anses meriterande att avvika från jobbet.
Om det stämmer att majoriteten strejkande är på samma anläggning (Umeå) så kanske den lokala stämningen inte blir jättedålig om alla tillhör samma gäng.
De har visat sina egenskaper och som norrlandssosse är det väl inte fel att sitta hemma vid Netflix med 130% lön hela vintern.
Så ja de kan väl gå tillbaka nu, säga att de blivit lurade, eller se sig om efter nytt jobb utan särskilt mycket bråttom.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- fth
- Teslaägare
"Confirmation bias" kan det definitivt vara, och jag är vän av fakta, så jag forskade lite i detta.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:06Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Jag gick igenom alla nya användare med 10 eller fler inlägg sedan konflikten startade, och klassade in dom i "one trick ponies", dvs användare i stort sett endast aktiva i trådar om konflikten, och "vanliga", dvs användare som inte på något sätt ser ut att ha hittat hit bara pga konflikten. Jag gjorde inga försök att göra någon form av bedömning av "kvalitet" (sanningshalt, glåpord, etc) hos inläggen som "one trick ponies" på respektive sida gjort.
Resultat:
- 3st "one trick ponies" som står på Teslas sida i konflikten
- 3st "one trick ponies" som står på IF Metalls sida i konflikten
- 4st "vanliga" användare
"One trick pony"-användarna har också bidragit med ungefär lika många inlägg total på respektive sida, så totalt sett väger det alltså rätt jämnt, vilket väl betyder att både jag och @iAkita lider av "confirmation bias".

/fth
Snyggt jobbat, fth!fth skrev: ↑19 nov 2023 16:55"Confirmation bias" kan det definitivt vara, och jag är vän av fakta, så jag forskade lite i detta.iAkita skrev: ↑19 nov 2023 16:06Man ser det man vill se. Jag har tyckt precis tvärt om, dvs att det främst är nya användare som står på Teslas sida som dykt upp i tråden, ofta med ett ganska otrevligt språkbruk. Ditt och Airlifts inlägg ovan fick mig att inse att jag lidit av något som påminner om "confirmation bias". Jag har helt enkelt enbart kollat alias som jag inte känner igen som uttryckt sig otrevligt/på ett sätt jag inte håller med om med avseende på den svenska modellen, och missat att det även finns flera stycken "på andra sidan" i tråden. Det är ett intressant fenomen det där med confirmation bias, och svårt att skydda sig från hur medveten man än är att fenomenet existerar.
Jag gick igenom alla nya användare med 10 eller fler inlägg sedan konflikten startade, och klassade in dom i "one trick ponies", dvs användare i stort sett endast aktiva i trådar om konflikten, och "vanliga", dvs användare som inte på något sätt ser ut att ha hittat hit bara pga konflikten. Jag gjorde inga försök att göra någon form av bedömning av "kvalitet" (sanningshalt, glåpord, etc) hos inläggen som "one trick ponies" på respektive sida gjort.
Resultat:
- 3st "one trick ponies" som står på Teslas sida i konflikten
- 3st "one trick ponies" som står på IF Metalls sida i konflikten
- 4st "vanliga" användare
"One trick pony"-användarna har också bidragit med ungefär lika många inlägg total på respektive sida, så totalt sett väger det alltså rätt jämnt, vilket väl betyder att både jag och @iAkita lider av "confirmation bias".![]()
/fth
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Jag vet faktiskt inte, lite därför jag frågar.Fredrik j skrev: ↑19 nov 2023 15:52Det kanske upplevs som en känslig fråga. Många marknadsför ju att det bara är mindre attraktiva som inte själv kan avtala för sig själv som behöver facket. Man får bilden av att många är starka på arbetsmarknaden.Fosilfri2035 skrev: ↑19 nov 2023 15:29
Av ren nyfikenhet, varför skulle folk inte våga skriva vad dom tycker?![]()
Att vara mot facket kan ses som en populistisk åsikt.
Vad tror du själv?
Jag ser inga konstigheter med att vara med i facket, sa det tidigare har jag för mig. Skillnad på facklig medlem och KA.
Men har fortfarande ingen tes om varför man skulle vilja skapa extra konton.
Om man inte kan stå upp för det man skriver så kanske man ska undvika att skriva helt och hållet.
För övrigt blev jag medlem när jag fick mitt reg nummer på min första Tesla, råkade bara hamna mitt i tiden för ett maktkrig.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är såklart sant men vissa saker är så uppenbara att det inte finns någon som kan ha missförstått det. Jag kan förstå om folk inte förstår allt om t.ex. pensioner och missförstått vad kollektivavtal faktiskt gör där (och således skriver felaktigheter) men att säga saker som att lagar om avtalsrätt, LAS, arbetsmiljö, arbetstidslagen osv endast skulle gälla om kollektivavtal finns? Nej det kan jag aldrig övertygas om att någon som skrivit här faktiskt tror på själva.
Fast är det någon som har gjort det? Eller är det så enkelt att det även finns bristande kunskap om avtalsrätt, LAS, arbetsmiljö, arbetstidslagen, osv? Det har även visats upp bristande kunskap om vad kollektivavtal om den svenska modellen innebär och inte innebär i tråden, och vilka rättigheter och skyldigheter dessa medför. Personligen tror jag inte någon av parterna medvetet ljuger.OfarligTesla skrev: ↑19 nov 2023 17:30Det är såklart sant men vissa saker är så uppenbara att det inte finns någon som kan ha missförstått det. Jag kan förstå om folk inte förstår allt om t.ex. pensioner och missförstått vad kollektivavtal faktiskt gör där (och således skriver felaktigheter) men att säga saker som att lagar om avtalsrätt, LAS, arbetsmiljö, arbetstidslagen osv endast skulle gälla om kollektivavtal finns? Nej det kan jag aldrig övertygas om att någon som skrivit här faktiskt tror på själva.
Jag tycker ReNewables svar var bra, som påpekade felaktigheterna utan att för den sakens skull anklaga någon som har fel för att sprida lögner.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)