Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 13:29
fth skrev: 20 nov 2023 11:28
TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 11:24
Jag konstaterar att träffar jag Teslas anställda blir det värsta stormen på FB/kommentarsfältet, anklagelser haglar och jag blir hotad med stryk.

Träffar jag fackets anställda uteblir sådana reaktioner.
Trist, var någonstans på FB?

/fth
På X. Att en ensam snubbe la ut min hemmaadress och uppmanade folk att besöka mig och puckla på mig var kanske mindre skrämmande än alla de likes hans inlägg fick. Jag och flera andra anmälde inläggen till X som efter några dagar tog bort dem.
Den "goda vänstern" slår till igen...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 11:50
frippe skrev: 20 nov 2023 11:27
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 10:54
frippe skrev: 20 nov 2023 09:03
Fosilfri2035 skrev: 20 nov 2023 07:49
Synd bara att de har svårt att skilja på strejk och blockad, två helt olika saker. Samt att de verkar missat att Sverige har minst strejkdagar av alla länder i västeruopa, även våra nordiska grannar. Så något speciellt stort problem kan vi inte ha i lander med strejkglada fackförbund.
Det är väl precis det här som är en av poängerna i artikeln?

Situationer går sällan hela vägen till strejk pga att företagen vet att dom kommer förlora ändå. Facket har enorm makt och företaget inget att sätta emot.

Det är ju ungefär som att säga att maffian inte är ett problem eftersom ingen skjuts (för i Sverige betalar alla maffian), men i övriga västeuropa är maffian ett problem för där skjuts folk (för där betalar färre maffian).
Fast, då borde våra löner i Sverige ha ökat markant mer än övriga länder, om nu makten är så stor hos facken. Plus att vi borde ha betydligt bättre förmåner än andra länder. Vad jag kan se har vi inte det, så devisen att facken har för stor makt, är alltså helt fel.

Det handlar om balansen helt enkelt och med tanke på våra återhållna lönerhöjningar samt begränsade strejkdagar så fungerar den på Svensk arbetsmarknad. Det är ett givande och tagande helt enkelt mellan AG och AT.
Ditt antagande bygger helt på att facken i Sverige verkar för att få så höga löner och förmåner som möjligt, men gör dom verkligen det?

En tidigare kommentar i tråden (som jag tror var För KA) summerade att kollektivavtal innebär att ”alla parter är lite missnöjda” istället för att några ska vara supernöjda och några ska vara superbesvikna. Detta kan bidra till lägre löneökning i Sverige.

En potentiell situation är då att alla i Sverige får 3,5% i löneökning. Utomlands får 50% av anställda 6% och 50% får 2% i löneökning.

Dvs i sverige är alla lite missnöjda att dom inte fick 6%, men ingen är dupermissnöjd att dom inte fick 2%.

Sen finns det givetvis en väldigt stor mängd faktorer som påverkar nationell löneutveckling, så jag ser egentligen ingen poäng att försöka hitta korrelation mellan fack och löneutveckling och sedan jämföra mellan länder.
Nej min kommentar bygger inte på att facken i Sverige inte verkar för att få till så höga ökningar som möjligt.

Min kommentar bygger på att modellen i Sverige är en del av balansen mellan AG och AT. Att båda tar ett ansvar för ett gemensamt problem. Båda lämnar ifrån sig en viss makt för att skapa en balans som i längden gynnar båda parter, vilket ger en stabilitetet och få strejker.

För mig som lönesättandechef är det inget problem inom ett kollektivavtal få till de skillnader du anger i löneökningar, så länge jag håller mig inom den av min chef beslutade totala utrymme jag har att använda på mina medarbetare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Andersen skrev: 20 nov 2023 12:55
Verdi_ skrev: 20 nov 2023 12:19
Delta skrev: 20 nov 2023 12:15
IF-metalls blockad medför:

Vinterdäck får inte hämtas ut från däckhotell och monteras på en Tesla.
Steffe vill inte åka taxi av märket Tesla.
Krockskadade bilar av märket Tesla blir stående på verkstad utan att lagas.

På vilket sätt skulle dessa åtgärder få TM Sweden att skriva på ett kollektivavtal??
Hoppas att de som hittat på detta får ett strategispel, exempelvis schack, i julklapp
Påtryckningar. Taxi Stockholm har väl redan stoppat inköp av Teslor? Sura och missnöjda kunder sätter press på Tesla också. Logiken är inte svår att förstå tycker jag men moralen tycker är tveksam.
Att rikta stridsåtgärder direkt mot tredje part är något nytt i svensk arbetsmarknadskonflikt, och ytterst ogenomtänkt av IF Metall. Man hade kunnat få många fler Teslaägare med sig genom att anstränga sig för att de ska drabbas så lite som möjligt. Nu gör man istället motsatsen, och syftet med hela konflikten verkar snarare vara att tvinga Tesla ut ur landet och se till att inga svenska företag kan vara Teslas underleverantörerer.

Jag förstår de som kommer med konspirationsteorier om vad syftet med strejken egentligen är, för inte kan väl facken vara så här dumma? Nog måste det vara medvetet? Eller gillar man bara känslan av att kissa i brallan? För med den debatt om att införa proportionalitet i konflikter som nu sker är risken påtaglig att det kommer bli kallt och otäckt för facken framöver.

Många strejker går ut över tredje part. Vårdpersonal, piloter... Fast du är kanske mer inne på åtgärderna i sig och inte bara konsekvenserna?

Ja jag tycker också facket beter sig bedrövligt åt. Särskilt det här med vinterdäcken. Om det nu stämmer?
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 13:29
På X. Att en ensam snubbe la ut min hemmaadress och uppmanade folk att besöka mig och puckla på mig var kanske mindre skrämmande än alla de likes hans inlägg fick. Jag och flera andra anmälde inläggen till X som efter några dagar tog bort dem.
Så tråkigt att höra, jag har så oerhört svårt att förstå den här typen av människor. :shock:

Det är ju många gånger man knutit handen i byxfickan och svurit över vad folk tänker, tycker och säger på diverse forum, men från det till att doxa och uppmana till våld är det ju väldigt långt för alla normalt funtade människor.

/fth

P.S. Jag har inte sett kommentarerna själv, men det låter av beskrivningen som att det kanske når nivån för vad som bör polisanmälas? Det blir väl sannolikt inte prioriterat, men det finns väl någon form av värde i att markera iaf?
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gimbo »

Sparka alla anställda som är medlemmar i facket och anställ nya, folk som vill jobba helt enkelt. Trött på detta trams från ingenstans ska if gå in med sina maffia liknande metoder för att propagera sin verksamhet. Få in fler medlemmar och höja sina avgifter smutsigt där också. Facken har tappat sitt initiala syfte att hjälpa medarbetare som hannar i kläm. Utan nu går de in i ”förebyggande åtgärder” usch
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 20 nov 2023 13:18
...
roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44

...

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.
Därför tycker jag det är tråkigt att vi nu har en strejk. Skapar mycket oro och stress för många arbetsgivare, arbetstagare samt tredje man. Jag vill påstå att det inte hade varit ett problem om IF Metall hade tillfrågat alla Teslas anställda efter synpunkter på en eventuell strejk. Hade majoriteten varit för att skriva ett kollektivavtal så hade Tesla inte haft något val än att antingen komma till förhandlingsbordet alternativt omstrukturera deras närvaro i landet.
Vi är helt överens om att varje strejk är ett misslyckande, i vart fall ur AB Sveriges perspektiv. Men här hävdar jag - tvärt emot flertalet i denna tråden - att vi inte har en aning om vad som hänt eller försiggått under alla de åren innan IF Metall valde att utlysa strejk. Nu kanske jag är kategorisk, men under alla mina år vid förhandlingsbordet byggde den svenska arbetsmarknadsmodellen på att min motpart hade förhandlingsmandat. När jag förhandlat på arbetsgivarens sida av bordet har jag naturligtvis haft dennes mandat att träffa överenskommelse i sakfrågan. Den svenska modellen är därmed en hyfsat decentraliserad modell under det nationella paraplyet.

Och då kollektivavtalens vara eller icke vara är en nationell fråga är det kanske inte, i min värld, vare sig rimligt eller lämpligt att tillmäta lokala omröstningar på golvnivå alltför stor vikt när det gäller nationella arbetsmarknadsmodeller.

Det finns dessutom en mängd statistiska orsaker till att undvika "interna företagsomröstningar", det handlar om rätten till anonymitet och åsiktsfrihet vilket aldrig kan garanteras när populationen eller urvalet blir för litet. Dessutom är inte ett internetforum med mer eller mindre bias rätt plattform att diskutera individers eller ett mindre kollektivs åsikter. Min erfarenhet är att den rätta bilden av förhållandena ligger någonstans emellan parternas PR-bild.

Personligen är jag övertygad om att det ligger betydligt mer än vad som framkommit i den publika debatten bakom nuvarande relation mellan Tesla Sweden och IF Metall. Enligt min erfarenhet har något skurit sig duktigt rejält i förhandlingarna som föranledde strejkvarslet. Vad det är lär vi inte få veta men vi kan vara överens om en sak - AB Sverige mår bäst utan strejkdagar. Koncensus och kompromissvilja är två värdeord utan vilka den svenska modellen knappast hade funkat i snart 85 år. Jag kan hoppas att det noteras av båda parter även i denna konflikt och inför kommande förhandlingar. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 13:29

På X. Att en ensam snubbe la ut min hemmaadress och uppmanade folk att besöka mig och puckla på mig var kanske mindre skrämmande än alla de likes hans inlägg fick. Jag och flera andra anmälde inläggen till X som efter några dagar tog bort dem.
På riktigt?

Jag stod rätt mitt emellan Tesla och facket innan (inte valt sida så att säga) men händelser de sista dagarna och det här, då är jag definitivt inte med facket :evil:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44
Hmm, då stormen i viss mån kanske bedarrat kan vi väl, efter alla dessa sidor med snack och mer eller mindre väl underbyggda påståenden sammanfatta följande:

1 - Tesla Sweden nyttjar sin lagstadgade rätt att inte teckna kollektivavtal
2 - IF Metall nyttjar sin lagstadgade rätt att gå i strejk för att övertyga Tesla Sweden att ändra åsikt.
3 - Andra fackförbund nyttjar sin lagstadgade rättighet att genomföra sympatiåtgärder till stöd för IF Metall.

Så långt håller sig alla till arbetsmarknadens spelregler. Gott så, om än vissa av åtgärderna träffar lite trubbigt. Det lär korrigeras över tid.

Om vi för ett ögonblick lämnar hemmasnickrade etiska och moraliska aspekter som t ex om ett visst antal strejkande hos det aktuella företaget skulle ge IF Metall mer eller mindre rätt därhän och pratar kollektivavtal upplever jag att många missar en högst positiv effekt av Kollektivavtalen för AB Svea - nämligen det låga andelen strejkdagar vi har i landet. Jämför vi med våra grannländer ska Sverige t ex under 2010 - 2021 ha förlorat mindre än 10% av vilken som helst av våra nordiska kollegors antal strejkdagar under samma period. Källa medlingsinstitutet: https://www.mi.se/medling-konflikt/konfliktstatistik/

Detta är rätt uppseendeväckande siffror, personligen har jag t ex reflekterat över hur den finska benägenheten att ta ut pappersbruksarbetare i strejk kan ha bidragit till några rätt uppseendeväckande nedläggningsbeslut.

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.

I min värld - inte helt ologiskt.
Säg det till Hydro och Werksta som har kollektivavtal, så mycket för fredsplikten. Det låter bra på papper men...
Eftersom både Tesla och Klarna har rimliga anställningsavtal som är tillräckligt bra jämfört med vanliga KA så hade ju det bästa för Sverige och företagen i fråga varit om facket respekterade deras vilja att inte teckna KA. Sedan kan facket fortsätta och bevaka dessa företag och försäkra sig om att dom fortsätter så.
Då hade dom ju även respekterat den utlovade fredsplikten med de företag som redan tecknat KA och det hade blivit ännu förre strejkdagar i Sverige och ännu bättre för landet.

Det känns ju lite som situationen på Ferrita. Av de 10% (enda siffran jag sett) så finns det ju de som strejkar fast dom igentligen inte vill och funderar på att gå ur facket.
https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 20 nov 2023 14:36
roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44
Hmm, då stormen i viss mån kanske bedarrat kan vi väl, efter alla dessa sidor med snack och mer eller mindre väl underbyggda påståenden sammanfatta följande:

1 - Tesla Sweden nyttjar sin lagstadgade rätt att inte teckna kollektivavtal
2 - IF Metall nyttjar sin lagstadgade rätt att gå i strejk för att övertyga Tesla Sweden att ändra åsikt.
3 - Andra fackförbund nyttjar sin lagstadgade rättighet att genomföra sympatiåtgärder till stöd för IF Metall.

Så långt håller sig alla till arbetsmarknadens spelregler. Gott så, om än vissa av åtgärderna träffar lite trubbigt. Det lär korrigeras över tid.

Om vi för ett ögonblick lämnar hemmasnickrade etiska och moraliska aspekter som t ex om ett visst antal strejkande hos det aktuella företaget skulle ge IF Metall mer eller mindre rätt därhän och pratar kollektivavtal upplever jag att många missar en högst positiv effekt av Kollektivavtalen för AB Svea - nämligen det låga andelen strejkdagar vi har i landet. Jämför vi med våra grannländer ska Sverige t ex under 2010 - 2021 ha förlorat mindre än 10% av vilken som helst av våra nordiska kollegors antal strejkdagar under samma period. Källa medlingsinstitutet: https://www.mi.se/medling-konflikt/konfliktstatistik/

Detta är rätt uppseendeväckande siffror, personligen har jag t ex reflekterat över hur den finska benägenheten att ta ut pappersbruksarbetare i strejk kan ha bidragit till några rätt uppseendeväckande nedläggningsbeslut.

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.

I min värld - inte helt ologiskt.
Säg det till Hydro och Werksta som har kollektivavtal, så mycket för fredsplikten. Det låter bra på papper men...
Eftersom både Tesla och Klarna har rimliga anställningsavtal som är tillräckligt bra jämfört med vanliga KA så hade ju det bästa för Sverige och företagen i fråga varit om facket respekterade deras vilja att inte teckna KA. Sedan kan facket fortsätta och bevaka dessa företag och försäkra sig om att dom fortsätter så.
Då hade dom ju även respekterat den utlovade fredsplikten med de företag som redan tecknat KA och det hade blivit ännu förre strejkdagar i Sverige och ännu bättre för landet.
Återigen - hitintills har alla parter, vad jag förstår, agerat inom ramen för deras legala möjligheter. Vad Hydro eller Werksta anser har jag ingen aning om, knappast Du heller. Vad jag vet är att det för AG ibland kan finnas möjlighet att söka och få stöd hos t ex Svenskt Näringsliv i liknande situationer.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Jag vet inte heller exakt vad dom tycker men jag kan gissa att de personer som blir av med jobbet inte tycker att det är speciellt kul och att dom flesta inte tycker att den svenska modellen är värd att offra jobbet för, men som sagt det är bara en gissning.
Dom kan säkert få lite stöd men, återigen gissar jag, har jag svårt att se att det stödet skulle täcka upp för eventuella utebliven vinst under speciellt lång tid om ens någon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

Kanske man kan också fråga här om strejkens effekter för de som har Teslabil? Jag har frågar tex om laddning i annan länk. Vad mer gör man om bilen blir något fel på?


Läser att det är få som strejkar på Tesla.
Många på verkstaden verkar sitta på både optioner för att få aktier längre fram.
Om de strekjar så kanske de förlorar de optionerna och är rädda för det? Det handlar om 100- tusentals kr i värde. Då är det förståeligt att inte strejka. Vem vill mista 100-tusentals kr?
Stämmer detta? Säkert vet någon svaret.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 20 nov 2023 13:59
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 11:50
frippe skrev: 20 nov 2023 11:27
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 10:54
frippe skrev: 20 nov 2023 09:03

Synd bara att de har svårt att skilja på strejk och blockad, två helt olika saker. Samt att de verkar missat att Sverige har minst strejkdagar av alla länder i västeruopa, även våra nordiska grannar. Så något speciellt stort problem kan vi inte ha i lander med strejkglada fackförbund.
Det är väl precis det här som är en av poängerna i artikeln?

Situationer går sällan hela vägen till strejk pga att företagen vet att dom kommer förlora ändå. Facket har enorm makt och företaget inget att sätta emot.

Det är ju ungefär som att säga att maffian inte är ett problem eftersom ingen skjuts (för i Sverige betalar alla maffian), men i övriga västeuropa är maffian ett problem för där skjuts folk (för där betalar färre maffian).
Fast, då borde våra löner i Sverige ha ökat markant mer än övriga länder, om nu makten är så stor hos facken. Plus att vi borde ha betydligt bättre förmåner än andra länder. Vad jag kan se har vi inte det, så devisen att facken har för stor makt, är alltså helt fel.

Det handlar om balansen helt enkelt och med tanke på våra återhållna lönerhöjningar samt begränsade strejkdagar så fungerar den på Svensk arbetsmarknad. Det är ett givande och tagande helt enkelt mellan AG och AT.
Ditt antagande bygger helt på att facken i Sverige verkar för att få så höga löner och förmåner som möjligt, men gör dom verkligen det?

En tidigare kommentar i tråden (som jag tror var För KA) summerade att kollektivavtal innebär att ”alla parter är lite missnöjda” istället för att några ska vara supernöjda och några ska vara superbesvikna. Detta kan bidra till lägre löneökning i Sverige.

En potentiell situation är då att alla i Sverige får 3,5% i löneökning. Utomlands får 50% av anställda 6% och 50% får 2% i löneökning.

Dvs i sverige är alla lite missnöjda att dom inte fick 6%, men ingen är dupermissnöjd att dom inte fick 2%.

Sen finns det givetvis en väldigt stor mängd faktorer som påverkar nationell löneutveckling, så jag ser egentligen ingen poäng att försöka hitta korrelation mellan fack och löneutveckling och sedan jämföra mellan länder.
Nej min kommentar bygger inte på att facken i Sverige inte verkar för att få till så höga ökningar som möjligt.

Min kommentar bygger på att modellen i Sverige är en del av balansen mellan AG och AT. Att båda tar ett ansvar för ett gemensamt problem. Båda lämnar ifrån sig en viss makt för att skapa en balans som i längden gynnar båda parter, vilket ger en stabilitetet och få strejker.

För mig som lönesättandechef är det inget problem inom ett kollektivavtal få till de skillnader du anger i löneökningar, så länge jag håller mig inom den av min chef beslutade totala utrymme jag har att använda på mina medarbetare.
En fråga bara på vilket sätt menar du att facket lämnar ifrån sig makt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 15:08
Många på verkstaden verkar sitta på både optioner för att få aktier längre fram.
Om de strekjar så kanske de förlorar de optionerna och är rädda för det?
Nej, det är inte optioner det handlar om utan RSU:er som omvandlas till vanliga TSLA-aktier löpande, ingen redan gjord utdelning kan heller tas tillbaka, så det bör inte vara en faktor öht i sammanhanget.

Dom för vilka tilldelade aktier har utvecklats väldigt bra har dessutom förstås redan fått sina aktier tilldelade sedan länge, Tesla har inga som helst möjligheter att ta tillbaka dom, även om dom mot förmodan skulle vilja.

Allt är också tydligt reglerat i anställningsavtalen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

fth skrev: 20 nov 2023 15:15
FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 15:08
Många på verkstaden verkar sitta på både optioner för att få aktier längre fram.
Om de strekjar så kanske de förlorar de optionerna och är rädda för det?
Nej, det är inte optioner det handlar om utan RSU:er som omvandlas till vanliga TSLA-aktier löpande, ingen redan gjord utdelning kan heller tas tillbaka, så det bör inte vara en faktor öht i sammanhanget.

Dom för vilka tilldelade aktier har utvecklats väldigt bra har dessutom förstås redan fått sina aktier tilldelade sedan länge, Tesla har inga som helst möjligheter att ta tillbaka dom, även om dom mot förmodan skulle vilja.

Allt är också tydligt reglerat i anställningsavtalen.

/fth
Men de kanske inte får fler aktier om de strejkar?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 20 nov 2023 14:15
TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 13:29

På X. Att en ensam snubbe la ut min hemmaadress och uppmanade folk att besöka mig och puckla på mig var kanske mindre skrämmande än alla de likes hans inlägg fick. Jag och flera andra anmälde inläggen till X som efter några dagar tog bort dem.
På riktigt?

Jag stod rätt mitt emellan Tesla och facket innan (inte valt sida så att säga) men händelser de sista dagarna och det här, då är jag definitivt inte med facket :evil:
Ska jag förstå dig som att du tror att IF Metall vill att någon ska misshandla Tibor?...

Det är väl fullständigt självklart att de till 100% motsätter sig det. Guilt by association much?...

Och för övrigt... Med tanke på hur fullkomligt nersållat X/Twitter är av ryska troll/botar – hur vet vi att det inlägget t.ex. inte postades av ngn som jobbar på uppdrag av ryska ambassaden?...

EDIT: Och tyvärr är det ju inte direkt jättesvårt att ta reda på var folk i det här landet bor någonstans om man t.ex. känner till för- och efternamn...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 15:27
Men de kanske inte får fler aktier om de strejkar?
Igen: ”Allt är också tydligt reglerat i anställningsavtalen.”

Det är bara om man slutar sin anställning innan alla RSU:er omvandlats till aktier som man kan bli av med en del av sin bonus.

Det är alltså inget som godtyckligt delas ut efter ”gott uppförande under terminen” el dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 13:06
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 13:02
roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44
Hmm, då stormen i viss mån kanske bedarrat kan vi väl, efter alla dessa sidor med snack och mer eller mindre väl underbyggda påståenden sammanfatta följande:

1 - Tesla Sweden nyttjar sin lagstadgade rätt att inte teckna kollektivavtal
2 - IF Metall nyttjar sin lagstadgade rätt att gå i strejk för att övertyga Tesla Sweden att ändra åsikt.
3 - Andra fackförbund nyttjar sin lagstadgade rättighet att genomföra sympatiåtgärder till stöd för IF Metall.

Så långt håller sig alla till arbetsmarknadens spelregler. Gott så, om än vissa av åtgärderna träffar lite trubbigt. Det lär korrigeras över tid.

Om vi för ett ögonblick lämnar hemmasnickrade etiska och moraliska aspekter som t ex om ett visst antal strejkande hos det aktuella företaget skulle ge IF Metall mer eller mindre rätt därhän och pratar kollektivavtal upplever jag att många missar en högst positiv effekt av Kollektivavtalen för AB Svea - nämligen det låga andelen strejkdagar vi har i landet. Jämför vi med våra grannländer ska Sverige t ex under 2010 - 2021 ha förlorat mindre än 10% av vilken som helst av våra nordiska kollegors antal strejkdagar under samma period. Källa medlingsinstitutet: https://www.mi.se/medling-konflikt/konfliktstatistik/

Detta är rätt uppseendeväckande siffror, personligen har jag t ex reflekterat över hur den finska benägenheten att ta ut pappersbruksarbetare i strejk kan ha bidragit till några rätt uppseendeväckande nedläggningsbeslut.

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.

I min värld - inte helt ologiskt.
Det är ju precis ett helikopterperspektiv som du saknar här.

Något som bidrar till dom låga strejkdagarna i Sverige är att facken har så mycket makt att företagen ger sig innan det blir strejk. Dom har inget att sätta emot ändå.

Det är som att säga att det är tack vare maffian som ingen blir skjuten i Sverige (då alla betalar maffian).
Nej. Snack om maffia är en konspirationsteori som saknar grund i statistik eller faktiska förhållanden. Låt oss vara överens om att inte vara eniga ;)
Snacket om maffia var en liknelse..

Du ignorerade andra paragrafen (med flit antar jag), som var hela poängen.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 13:29
fth skrev: 20 nov 2023 11:28
TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 11:24
Jag konstaterar att träffar jag Teslas anställda blir det värsta stormen på FB/kommentarsfältet, anklagelser haglar och jag blir hotad med stryk.

Träffar jag fackets anställda uteblir sådana reaktioner.
Trist, var någonstans på FB?

/fth
På X. Att en ensam snubbe la ut min hemmaadress och uppmanade folk att besöka mig och puckla på mig var kanske mindre skrämmande än alla de likes hans inlägg fick. Jag och flera andra anmälde inläggen till X som efter några dagar tog bort dem.
Polisanmäl?
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

frippe skrev: 20 nov 2023 13:59
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 11:50
frippe skrev: 20 nov 2023 11:27
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 10:54
frippe skrev: 20 nov 2023 09:03

Synd bara att de har svårt att skilja på strejk och blockad, två helt olika saker. Samt att de verkar missat att Sverige har minst strejkdagar av alla länder i västeruopa, även våra nordiska grannar. Så något speciellt stort problem kan vi inte ha i lander med strejkglada fackförbund.
Det är väl precis det här som är en av poängerna i artikeln?

Situationer går sällan hela vägen till strejk pga att företagen vet att dom kommer förlora ändå. Facket har enorm makt och företaget inget att sätta emot.

Det är ju ungefär som att säga att maffian inte är ett problem eftersom ingen skjuts (för i Sverige betalar alla maffian), men i övriga västeuropa är maffian ett problem för där skjuts folk (för där betalar färre maffian).
Fast, då borde våra löner i Sverige ha ökat markant mer än övriga länder, om nu makten är så stor hos facken. Plus att vi borde ha betydligt bättre förmåner än andra länder. Vad jag kan se har vi inte det, så devisen att facken har för stor makt, är alltså helt fel.

Det handlar om balansen helt enkelt och med tanke på våra återhållna lönerhöjningar samt begränsade strejkdagar så fungerar den på Svensk arbetsmarknad. Det är ett givande och tagande helt enkelt mellan AG och AT.
Ditt antagande bygger helt på att facken i Sverige verkar för att få så höga löner och förmåner som möjligt, men gör dom verkligen det?

En tidigare kommentar i tråden (som jag tror var För KA) summerade att kollektivavtal innebär att ”alla parter är lite missnöjda” istället för att några ska vara supernöjda och några ska vara superbesvikna. Detta kan bidra till lägre löneökning i Sverige.

En potentiell situation är då att alla i Sverige får 3,5% i löneökning. Utomlands får 50% av anställda 6% och 50% får 2% i löneökning.

Dvs i sverige är alla lite missnöjda att dom inte fick 6%, men ingen är dupermissnöjd att dom inte fick 2%.

Sen finns det givetvis en väldigt stor mängd faktorer som påverkar nationell löneutveckling, så jag ser egentligen ingen poäng att försöka hitta korrelation mellan fack och löneutveckling och sedan jämföra mellan länder.
Nej min kommentar bygger inte på att facken i Sverige inte verkar för att få till så höga ökningar som möjligt.

Min kommentar bygger på att modellen i Sverige är en del av balansen mellan AG och AT. Att båda tar ett ansvar för ett gemensamt problem. Båda lämnar ifrån sig en viss makt för att skapa en balans som i längden gynnar båda parter, vilket ger en stabilitetet och få strejker.

För mig som lönesättandechef är det inget problem inom ett kollektivavtal få till de skillnader du anger i löneökningar, så länge jag håller mig inom den av min chef beslutade totala utrymme jag har att använda på mina medarbetare.
Jo, men du antydde starkt att vi har få strejker tack vare fackförbunden, och skriver nu att det är pga balansen.

Jag poängterade bara att fackens rätt i form av blockader, sympatiåtgärder etc är nästintill outtömlig. Därmed är ”balansen” helt sned. Givetvis förekommer det färre strejker om balansen är snedvriden åt fackets håll.

För mig som lönesättande chef på ett företag utan KA, är det inget problem att ge anställda den löneökning de faktiskt förtjänar. Har inget på förhand bestämt utrymme/lönepott att förhålla mig till.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 14:44
Vad Hydro eller Werksta anser har jag ingen aning om, knappast Du heller. Vad jag vet är att det för AG ibland kan finnas möjlighet att söka och få stöd hos t ex Svenskt Näringsliv i liknande situationer.
Om ett företag med kort varsel blir av med en betydande kund är upplevelsen knappast positiv.
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

fth skrev: 20 nov 2023 15:30
FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 15:27
Men de kanske inte får fler aktier om de strejkar?
Igen: ”Allt är också tydligt reglerat i anställningsavtalen.”

Det är bara om man slutar sin anställning innan alla RSU:er omvandlats till aktier som man kan bli av med en del av sin bonus.

Det är alltså inget som godtyckligt delas ut efter ”gott uppförande under terminen” el dyl.

/fth
Men varför strejkar så få på Tesla? Finns någon på verkstaden som läser och kan berätta? är det verkligen inte för aktierna?
De verkar inte förlora något ekonomiskt på strejka med 130% ersättning och
om facket får igenom sitt så kommer de ut med bättre avtal, garanterad pension, friskvård, komp och annat stabilt och stadigt.

försöker förstå, för nu fattar jag inte. Bra att veta mer för att förstå hur länge detta skall pågå.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 15:34
roffe_s skrev: 20 nov 2023 13:06
VilkenElbilBlirDet skrev: 20 nov 2023 13:02
roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44
Hmm, då stormen i viss mån kanske bedarrat kan vi väl, efter alla dessa sidor med snack och mer eller mindre väl underbyggda påståenden sammanfatta följande:

1 - Tesla Sweden nyttjar sin lagstadgade rätt att inte teckna kollektivavtal
2 - IF Metall nyttjar sin lagstadgade rätt att gå i strejk för att övertyga Tesla Sweden att ändra åsikt.
3 - Andra fackförbund nyttjar sin lagstadgade rättighet att genomföra sympatiåtgärder till stöd för IF Metall.

Så långt håller sig alla till arbetsmarknadens spelregler. Gott så, om än vissa av åtgärderna träffar lite trubbigt. Det lär korrigeras över tid.

Om vi för ett ögonblick lämnar hemmasnickrade etiska och moraliska aspekter som t ex om ett visst antal strejkande hos det aktuella företaget skulle ge IF Metall mer eller mindre rätt därhän och pratar kollektivavtal upplever jag att många missar en högst positiv effekt av Kollektivavtalen för AB Svea - nämligen det låga andelen strejkdagar vi har i landet. Jämför vi med våra grannländer ska Sverige t ex under 2010 - 2021 ha förlorat mindre än 10% av vilken som helst av våra nordiska kollegors antal strejkdagar under samma period. Källa medlingsinstitutet: https://www.mi.se/medling-konflikt/konfliktstatistik/

Detta är rätt uppseendeväckande siffror, personligen har jag t ex reflekterat över hur den finska benägenheten att ta ut pappersbruksarbetare i strejk kan ha bidragit till några rätt uppseendeväckande nedläggningsbeslut.

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.

I min värld - inte helt ologiskt.
Det är ju precis ett helikopterperspektiv som du saknar här.

Något som bidrar till dom låga strejkdagarna i Sverige är att facken har så mycket makt att företagen ger sig innan det blir strejk. Dom har inget att sätta emot ändå.

Det är som att säga att det är tack vare maffian som ingen blir skjuten i Sverige (då alla betalar maffian).
Nej. Snack om maffia är en konspirationsteori som saknar grund i statistik eller faktiska förhållanden. Låt oss vara överens om att inte vara eniga ;)
Snacket om maffia var en liknelse..

Du ignorerade andra paragrafen (med flit antar jag), som var hela poängen.
Nej, nej - men det andra stycket bygger på Din enligt mig felaktiga teori enligt tredje stycket - att facken på något vis skulle ha förhandlingstekniskt överläge. Det är ett helt felaktigt antagande. Läser Du t ex LAS ligger makten kvar hos AG, det finns en förhandlingsskyldighet men i slutändan är det AG som ”leder och fördelar” arbetet. Däremot är det besväret och samarbetet som tar stryk om AG i sten ”hävdar sin rätt”, vilket främjar dialog och konsensus. Det är i vart fall min erfarenhet.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Fick just detta på sms:

Hej,
Vi välkomnar er till vårt drop-in event för vinterhjulsskifte under vecka 47.
Datum (Tis och Tors): 21/11 samt 23/11.
Tid: kl.17:00-20:00.

Väntetid kan förekomma och bilarna kommer tas i turordning.
Skiftet är kostnadsfritt för alla Tesla fordon oavsett märke på dina hjul. Vi har inte möjlighet att göra omläggningar/krängning.

Hjulbytet är kostnadsfritt för alla tesla fordon, dock tar vi endast byte på kompletta hjulset (dvs inga däck omläggningar kommer tas emot) även kunder med 3e parts hjulset är välkomna.

Glöm inte att tag att tag med nyckeln till bilen samt nyckel till låsmuttrar.
Passa på att titta eller provkör de senaste modellerna under tiden du väntar eller bara tag en god kopp kaffe.

Vi uppskattar att du väljer Tesla.
Svara inte på detta meddelande,
Tesla Sales and Service Team Örebro
Salamandervägen 816


Förutom att jag inte bor i Örebro, så tumme upp på det! Om än lite sent med tanke på vädret ;)
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 16:22
fth skrev: 20 nov 2023 15:30
FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 15:27
Men de kanske inte får fler aktier om de strejkar?
Igen: ”Allt är också tydligt reglerat i anställningsavtalen.”

Det är bara om man slutar sin anställning innan alla RSU:er omvandlats till aktier som man kan bli av med en del av sin bonus.

Det är alltså inget som godtyckligt delas ut efter ”gott uppförande under terminen” el dyl.

/fth
Men varför strejkar så få på Tesla? Finns någon på verkstaden som läser och kan berätta? är det verkligen inte för aktierna?
De verkar inte förlora något ekonomiskt på strejka med 130% ersättning och
om facket får igenom sitt så kommer de ut med bättre avtal, garanterad pension, friskvård, komp och annat stabilt och stadigt.

försöker förstå, för nu fattar jag inte. Bra att veta mer för att förstå hur länge detta skall pågå.
Kanske vill man inte ha en förändring.
Skriv svar