Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kanske inte delad ännu.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jl5 ... es-jobbare
Intressant vy från fackets sida.
Utan att ta någons parti så känns det som om man använder detta som en kanal att försöka sprida lögner.
(Hänvisar inte till fackets fördelar utan snarare hur man talar anklagar Musk för rena lögner om hur Tesla fungerar/är konstruerad.)
Någon som har lyssnat?
Utan att ta någons parti så känns det som om man använder detta som en kanal att försöka sprida lögner.
(Hänvisar inte till fackets fördelar utan snarare hur man talar anklagar Musk för rena lögner om hur Tesla fungerar/är konstruerad.)
Någon som har lyssnat?
Lyssnade några minuter men det blir svårt när programledaren så tydligt driver en agenda. Känns mer som propagana än en intervju/samtal. Men, så är det ju Aftonbladet också. Hann bla. höra att IF Metall agerat sansat och att dom upplever stort stöd från andra förbund och från allmänheten.Fosilfri2035 skrev: ↑21 nov 2023 07:29Kanske inte delad ännu.
Någon som har lyssnat?
Model S P85DL+
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Bara en sån sak som att Tesla inte använder (enl IF Metall) "rätt" pensionsupplägg gör att IF Metall anser att man inte överträffar deras. De är enligt min erfarenhet helt ointresserade av att sätta sig in i förhållanden som råder. Minst sagt måttligt tillmötesgående och säkert minst lika svåra som Tesla att förhandla med.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
- WilleTesla
- Teslaägare
https://sverigesradio.se/artikel/tesla- ... -i-sverigeroffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.Leon skrev: ↑20 nov 2023 21:13Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.
IF Metall har ändå påstått att de har försökt förhandla med Tesla i flera år, kanske Tesla har hela tiden varit tydliga med att de inte är intresserade. Nu har IF Metall dock gett upp och tänker att de måste ta till strejkåtgärder för att få Tesla att till slut skriva på.
Ja, om man ska tro Metalls Veli-Pekka Säikkälä så har det har aldrig funnits någon riktig förhandling. Han säger ”Vi får egentligen inget besked vad som är problemet med avtalet, utan det dom säger är bara att det inte passar in i deras modell”.
I intervjun kan man också dra slutsatsen att anställda på Tesla inte har sämre villkor än i ett KA. Metall skulle svarat annorlunda på frågan om Tesla har fördelar genom att Tesla erbjuder sämre anställningsvillkor. Veli-Pekka: ”Det vi kan se, det är ju att de har inte likvärdiga villkor som man har när man har KA, det skiljer sig”. Han svarar alltså inte; ja Teslas har sämre avtal.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En kommentar jag läst på annat håll gav mig en idé:
Vi kallas ju ofta för "Tesla-sekten". Om vi gjorde slag i saken och bildade ett trossamfund så skulle vi kunna hävda religiös diskriminering när företag vägrar laga eller måla våra bilar?
Vi kallas ju ofta för "Tesla-sekten". Om vi gjorde slag i saken och bildade ett trossamfund så skulle vi kunna hävda religiös diskriminering när företag vägrar laga eller måla våra bilar?

-
WilleTesla skrev: ↑21 nov 2023 08:06https://sverigesradio.se/artikel/tesla- ... -i-sverigeroffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.Leon skrev: ↑20 nov 2023 21:13Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.
IF Metall har ändå påstått att de har försökt förhandla med Tesla i flera år, kanske Tesla har hela tiden varit tydliga med att de inte är intresserade. Nu har IF Metall dock gett upp och tänker att de måste ta till strejkåtgärder för att få Tesla att till slut skriva på.
Ja, om man ska tro Metalls Veli-Pekka Säikkälä så har det har aldrig funnits någon riktig förhandling. Han säger ”Vi får egentligen inget besked vad som är problemet med avtalet, utan det dom säger är bara att det inte passar in i deras modell”.
I intervjun kan man också dra slutsatsen att anställda på Tesla inte har sämre villkor än i ett KA. Metall skulle svarat annorlunda på frågan om Tesla har fördelar genom att Tesla erbjuder sämre anställningsvillkor. Veli-Pekka: ”Det vi kan se, det är ju att de har inte likvärdiga villkor som man har när man har KA, det skiljer sig”. Han svarar alltså inte; ja Teslas har sämre avtal.
Förstår mer och mer............
"Passar inte in i deras modell"
är något som man kan säga till en telefonsäljare och sen är det locket på.
I USA finns en hel del personer som är Sovereign Citizens (suveräna = man är självständiga/oberoende medborgare). Sök på Youtube så ser man mer. De kör med egna nummerskyltar på bilen och annat, för vanliga skyltar passar inte in i deras modell. Och mycket annat...
Polisen är som galna på dem.
Tesla verkar vara något lite åt det hållet. Säger man så på svenska arbetsmarknade utan att utveckla svaret så får man många emot sig. På mig och många andra retar sånt gallfeber. Som att få ett slag i ansiktet. Stick och göm dig eller liknande.
Vad tycker ni andra om att Tesla uttrycker sig så mot de andra 90% på arbetsmarknaden?
Teslas grej har hela tiden varit "disrupt". Vem vet, kanske dom lyckas ta med facken in i tjugohundratalet också 

Model S P85DL+
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Tesla är företaget som hela tiden i allt de gör minimerar waste. Jag kör just nu exempelvis en bil som saknar spakar. För Tesla är det naturligt att ta bort allt som inte behövs. Det gäller allt från dialog till produktutveckling och har vänt upp-och-ned på världens bilindustri som inte fattar någonting. Inklusive IF Metal.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 08:52
Tesla verkar vara något lite åt det hållet. Säger man så på svenska arbetsmarknade utan att utveckla svaret så får man många emot sig. På mig och många andra retar sånt gallfeber. Som att få ett slag i ansiktet. Stick och göm dig eller liknande.
Vad tycker ni andra om att Tesla uttrycker sig så mot de andra 90% på arbetsmarknaden?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Någon som vet hur verksamheten fungerar på SC Umeå? Det var ju något antagande om att de flesta som faktiskt strejkar arbetar där. Är det business as usual?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
Men frågan är väl om det är 90%. Menar kanske 50% av det 90% som har kollektivavtal känner att dom inte haft något val utan blivit tvingade och ser detta som något bra?erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 08:52WilleTesla skrev: ↑21 nov 2023 08:06https://sverigesradio.se/artikel/tesla- ... -i-sverigeroffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15
Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.
I USA finns en hel del personer som är Sovereign Citizens (suveräna = man är självständiga/oberoende medborgare). Sök på Youtube så ser man mer. De kör med egna nummerskyltar på bilen och annat, för vanliga skyltar passar inte in i deras modell. Och mycket annat...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Lassewoien
- Teslaägare
På riktigt.. vem tror Daniel Suhonen skulle kunna vara opartisk? Har inte lyssnat men såklart är detta propaganda.Fosilfri2035 skrev: ↑21 nov 2023 07:29Kanske inte delad ännu.
Någon som har lyssnat?
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Hade Tesla haft den synen så kan vi glömma att superchargers skulle öppnat och omfamnat andra bilmärken.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 08:52WilleTesla skrev: ↑21 nov 2023 08:06https://sverigesradio.se/artikel/tesla- ... -i-sverigeroffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15
Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.
Men det visar väl snarare din syn på Tesla, aldrig hört en liknande syn på det bolaget innan.
Tesla är rappa i omställningar, det ser vi verkligen nu med strejken. Redan innan blockader gått in så är problemen lösta.
Att inte kunna köra på precis som dom gjort med snabba beslut och innovation är inte ett alternativ för Tesla.
Tror fler bolag i den branschen hade mått bra av lite snabbare beslut och förändringar också.
Tyvärr är det många som vill leva kvar i gårdagen och har väldigt svårt för förändring.
Inte minst ser vi väl det på dom som bara av ideologiska skäl vägrar elbil och hoppar på minsta lilla myt som sprids.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja om någon frågade mig ifall jag ville ta bort kollektivavtalet i min bransch hade jag sagt ja på direkten, det är inte som att jag tycker det är kul att behöva förlora en del av min pension…
Det är flera som gett exempel på hur Tesla har likvärdiga avtal. Om det är något du undrar över specifikt så tror jag också du kommer få din fråga besvarad om du ställer den.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Men jag har ännu inte sett objektiva och trovärdiga exempel på att Tesla överträffar kollektivavtalet vad avser samtliga dessa exempel. När det gäller Teslas förtjänster som arbetsgivare har jag inga problem med röstningar, när det gäller den svenska modellen ligger helt enkelt inte en sådan komplex fråga på den nivån. Det handlar om en modell som satt oss som nation i en unik nordisk position när det gäller få strejkdagar. Den bör vi vara aktsam om.Leon skrev: ↑21 nov 2023 00:35Jättetråkigt om det är så att arbetsgivaren ger bra villkor, arbetstagare är supernöjd och sedan kommer tredje part och vill att man ändrar detta. Jag kan acceptera att vi inte är överens och att du inte tycker de anställda skall få säga sitt men är ändå lite besviken på det synsättet.
Men det hör inte till min poäng egentligen. Ingen av oss behöver egentligen veta vad som är avtalat. Det är endast de anställda som behöver det. Vad jag försöker säga är att många är till synes nöjda med sina villkor och kan bli påtvingade ett nytt avtal som kanske inte önskas. Är detta rätt? Det känns fel.
De anställda skall inte rösta om den svenska modellen. Utan om de vill att deras arbetsgivare skall skriva på ett kollektivavtal eller behålla nuvarande villkor.
Vi har med största sannolikhet mycket mer gemensamt än de få skillnader på perspektiv och åsikter som lyfts fram i detta forum. Men jag hoppas, som sagt, att frågan om röstning kan ses över i framtiden. Då en nationell, självklart kontrollerad men strikt anonym, röstning utförd av oberoende part skulle vara väldigt värdefull. Finns säkerligen många som vill ha den möjligheten.
Tror det blev ett missförstånd. Jag förutsätter inget sådant och är för naiv att tro att det handlar om något sådant. Det var du som skrev att du känner IF Metall så pass väl att du anar Tesla trampat på deras fot och att IF Metall eventuellt besvarat detta med onormalt hårda stridsåtgärder? Åtgärder som du inte ens hört som hot i ditt arbete? Låter ju riktigt obekvämt.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.
Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå. Jag säger inte att det är så det har gått till, jag har ingen inside info från förhandlingsbordet. Men det är ett exempel på en kulturkrock som skulle kunna reta gallfeber på en facklig organisation som IF Metall.
Jag har nästan 20 års erfarenhet av lokala fackliga förhandlingar där den dominerande förhandlingspartner varit IF Metall. Trots idoga försök har jag aldrig lyckats reta upp motparten så till den milda grad att denna typ av åtgärder som vi nu ser travas på varandra blivit aktuella ens som hot. Därav min hyfsat välgrundade känsla att vi inte vet en bråkdel av vad som föregått denna konflikt.
Hoppas Du fått en bättre förståelse för mina funderingar, sov gott Leon![]()
Har du helt missat att efter den andra förhandlingen så sa Tesla att de har inget mer att tillföra eftersom de INTE ska teckna KA och alltså finns inget mer att förhandla om.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.Leon skrev: ↑20 nov 2023 21:13Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Dessutom…. Jo personalen har visst något att säga till om när det gäller KA.
Har du missat Lex Ferrita också?
Tänk att alla stora förespråkare för att Tesla ska teckna KA är icke Teslaägare. Bara en slump kanske..
Summa summarum…
Det är inget som skurit sig. Ja inte mer än att Metall har blivit kränkta och riktigt tjejsura för att Tesla säger nej till KA.
De har varit VÄLDIGT tydliga med detta och om man följt med i turerna så hade man vetat detta och i och med det så hade vi sluppit läsa en massa felaktigheter och spekulationer.
Lex Ferrita… läs på om detta fallet.
Tesla har rätt att säga nej och personalen vill inte ha KA…..Deal with it
-
Frågade idag vår fackrepresentant där jag jobbar. Hon sa att det är viktigt att vara vän med facket. I alla fall inte ovän genom att säga att "det passar inte in" och lägga på luren. Just lurenNorrlands skrev: ↑21 nov 2023 10:33Har du helt missat att efter den andra förhandlingen så sa Tesla att de har inget mer att tillföra eftersom de INTE ska teckna KA och alltså finns inget mer att förhandla om.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.Leon skrev: ↑20 nov 2023 21:13Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Tänk att alla stora förespråkare för att Tesla ska teckna KA är icke Teslaägare. Bara en slump kanske..
Summa summarum…
Det är inget som skurit sig. Ja inte mer än att Metall har blivit kränkta och riktigt tjejsura för att Tesla säger nej till KA.
De har varit VÄLDIGT tydliga med detta och om man följt med i turerna så hade man vetat detta och i och med det så hade vi sluppit läsa en massa felaktigheter och spekulationer.
Tesla har rätt att säga nej och personalen vill inte ha KA…..Deal with it

Hon har 25 år erfarenhet och kan lukta sig till tveksamheter med personal och annat.
Vad kan den dolda agendan vara?
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Upp på bordet, alla konspirationsteorier!
MY LR 2022
Visserligen en 1½ år gammal artikel, så det kan ju ha hänt en del.Teslas nya fabrik utanför Berlin i Tyskland har precis startat upp och nu visar det sig att de anställda får 20 procent lägre lön än hos inhemska biltillverkare.
Men jag funderar... Vad gör att Sverige skulle sticka ut gentemot Tyskland? Vad skulle få Tesla att vara generösare här än där?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -i-berlin/
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tror Elon Musk stjäl dom anställdas ena njure när dom tar en tupplur på jobbet efter att ha arbetat 36-timmarsskift utan övertidsersättning, njurar som han sedan säljer på svarta marknaden, för att finansiera Starlink, som för övrigt bara är en rökridå, egentligen planerar han att vid lämplig tidpunkt aktivera systemets hemliga "space lasers" och slutligen etablera världsherravälde.
När vi ändå luftar konspirationsteorier menar jag. /fth
När vi ändå luftar konspirationsteorier menar jag. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hur är det med service och plåt:
- Får man fortfarande lämna in och får tillgång till reservdelar i Upplands Väsby?
- Är det fortfarande tvärnit på Werksta?
- Står IF Metall och bryter av torkararmarna om man kommer till Teslaverkstaden?
(Det är en lång tråd och jag börjar tröttna på längden av inlägg. Kan Ni inte ta bort de långa upprepningarna så det blir lättläst???)
- Får man fortfarande lämna in och får tillgång till reservdelar i Upplands Väsby?
- Är det fortfarande tvärnit på Werksta?
- Står IF Metall och bryter av torkararmarna om man kommer till Teslaverkstaden?
(Det är en lång tråd och jag börjar tröttna på längden av inlägg. Kan Ni inte ta bort de långa upprepningarna så det blir lättläst???)
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Kan vi försöka att hålla en seriös diskussion här?erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 10:55Frågade idag vår fackrepresentant där jag jobbar. Hon sa att det är viktigt att vara vän med facket. I alla fall inte ovän genom att säga att "det passar inte in" och lägga på luren. Just lurenNorrlands skrev: ↑21 nov 2023 10:33Har du helt missat att efter den andra förhandlingen så sa Tesla att de har inget mer att tillföra eftersom de INTE ska teckna KA och alltså finns inget mer att förhandla om.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15
Summa summarum…
Tesla har rätt att säga nej och personalen vill inte ha KA…..Deal with ithon menar något är lurt med Tesla eftersom de gör så. Hon menar att de har en dold agenda och det bra nu att det hela kommer upp till ytan. Har man någon typ av ärlighet i sig så utveckar man sitt svar och försöker komma överens.
Hon har 25 år erfarenhet och kan lukta sig till tveksamheter med personal och annat.
Vad kan den dolda agendan vara?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
Model 3 LR AWD 19” 2020
Vi hade vår bil inne där för HV-batteribyte efter att strejken bröt ut. Prognosen var att de skulle fixa bytet på drygt 2 veckor, men efter en vecka var det klart. Så känslan är att det fungerar bra där. Hade många strejkat, så borde det ju ta längre tid än planerat att laga saker, då det blir färre som lagar...
Telsa Model Y LR
- WilleTesla
- Teslaägare
Att IF Metall missbedömt mot vem Teslaägares ilska skulle riktas mot är väl ganska uppenbart, när man läser detta forum.
Berättelser som den i Auto motor & sport, nedan, späder ju bara det förakt man börjar känna mot dessa maktfullkomliga fackförbund.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... sla-agare/
Berättelser som den i Auto motor & sport, nedan, späder ju bara det förakt man börjar känna mot dessa maktfullkomliga fackförbund.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... sla-agare/
Men återigen vad ska facket ha all makt till, är bara toppen som fått hybris eller?
Angående att ha en dold agenda så känns det ju mer som facket har det. Först hette det att vi gör det här för dom anställda, sedan när det inte gick så bytte man till att alla andra har KA och sedan till att man ska skydda Sverige och den svenska modellen.
Angående att ha en dold agenda så känns det ju mer som facket har det. Först hette det att vi gör det här för dom anställda, sedan när det inte gick så bytte man till att alla andra har KA och sedan till att man ska skydda Sverige och den svenska modellen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Min bil ska in på lack via Tesla i Umeå men den åtgärden är pausad ”tills facket är klar med konflikten” (citat från Tesla). Så jag är en av de drabbade.
Nästa gång jag besöker Umeå så blir det bullfika till Tesla, de gör ett superjobb enligt mig.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016