Sam Altman får sparken
Moderator: Redaktion
Sam Altman får sparken
och styrelseordf på OpenAI kliver ned...
..veckan efter Cruise slutar köra bilar...
Tur att man är long $GOOG.
När ska marknaden syna Telsas AI-fejk?
..veckan efter Cruise slutar köra bilar...
Tur att man är long $GOOG.
När ska marknaden syna Telsas AI-fejk?
Re: Sam Altman får sparken
Ja, vilken bomb. Den såg man inte komma.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Sam Altman får sparken
"The company said it conducted “a deliberative review process” and “concluded that he was not consistently candid in his communications with the board, hindering its ability to exercise its responsibilities.”"
AI reality check låter det som. Autocomplete != AGI.
Om Tesla hade en styrelse värd namnet skulle Musk få sparken pss.
AI reality check låter det som. Autocomplete != AGI.
Om Tesla hade en styrelse värd namnet skulle Musk få sparken pss.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 236
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Sam Altman får sparken
Det här kom verkligen som en blixt från klar himmel. Det hade varit väldigt intressant att få veta mer om varför (vilket vi troligen aldrig får).
Är det som SpaceCoin säger: han lovade runt och höll tunt?
Eller var han ”i vägen” för deras önska att driva företaget mer kommersiellt? Som jag har förstått det har de ju varit delade mellan en icke-vinstdrivande och en vinstdrivande del (ungefär som Mozilla Corporation och Mozilla Foundation). Ville ägarna tjäna mer pengar på det? Var Altman mot det?
Eller var det tvärt om? Var det Altman som blev för girig?
Är det som SpaceCoin säger: han lovade runt och höll tunt?
Eller var han ”i vägen” för deras önska att driva företaget mer kommersiellt? Som jag har förstått det har de ju varit delade mellan en icke-vinstdrivande och en vinstdrivande del (ungefär som Mozilla Corporation och Mozilla Foundation). Ville ägarna tjäna mer pengar på det? Var Altman mot det?
Eller var det tvärt om? Var det Altman som blev för girig?
Re: Sam Altman får sparken
OpenAI är ju redan en 100% bait-and-switch. Det är redan max kommersiellt och helt stängt för insyn som jag ser det.Xyborg skrev: ↑18 nov 2023 08:58Eller var han ”i vägen” för deras önska att driva företaget mer kommersiellt? Som jag har förstått det har de ju varit delade mellan en icke-vinstdrivande och en vinstdrivande del (ungefär som Mozilla Corporation och Mozilla Foundation). Ville ägarna tjäna mer pengar på det? Var Altman mot det?
Eller var det tvärt om? Var det Altman som blev för girig?
Det hände några intressanta saker veckan innan. Microsoft stängde bl a ned all employee-acccess till en ny modelversion man testade av någon anledning…
” due to security and data concerns.”
https://www.gizchina.com/2023/11/11/mic ... pt-access/
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sam Altman får sparken
Hur menar du att Altmans sparkande från OpenAI har med Teslas AI att göra?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sam Altman får sparken
Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.
Marknaden lär väl fatta till slut…
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sam Altman får sparken
Väldigt långsökt enligt mig, orsakerna bakom Altmans sparkande är ju fortfarande helt okända, jag förstår inte hur man ens kan koppla ihop detta med Tesla/Elon Musk.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 11:23Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.

Kan vi vänta oss liknande inlägg varje gång ledande figurer i hypade teknikföretag får sparken i framtiden?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sam Altman får sparken
Att det är stökigt i Cruise och OpenAI är inte konstigt.fth skrev: ↑18 nov 2023 11:27Väldigt långsökt enligt mig, orsakerna bakom Altmans sparkande är ju fortfarande helt okända, jag förstår inte hur man ens kan koppla ihop detta med Tesla/Elon Musk.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 11:23Tesen var att man kan inte lova och inte leverera om den nu så är fallet med Altman. Vogt häger löst, Altman borta.
Musk har en svag styrelse som han tillsatt själv och gjort rik, annars hade de inte accepterat FSD-fiasko, robotlöften och hans allmänna utspel och brist på fokus.![]()
Kan vi vänta oss liknande inlägg varje gång ledande figurer i hypade teknikföretag får sparken i framtiden?
Det är för mig helt självklart att marknaden kommer att omvärdera även Tesla någon gång.
AI är precis i början av nedförsbacken, och om inte det drabbar Tesla som kanske varit den som hajpat mest av alla är det konstigt. Att det inte skulle få konsekvenser för Musk är lika konstigt då han dessutom knappt är där och beter sig skadligt mot varumärket. Men som sagt finns det ingen fungerande bolagsstyrning på Tesla vilket gör det svårbedömt.
Musk och Tesla har hajpat och hajpat och oavsett hur lång tid det går så verkar inte marknaden korrigera i grunden.
Robotar: Rena fantasier. Autonoma bilar med endast kameror: Rena fantasier.
Re: Sam Altman får sparken
Strax innan Altman fick sparken så sa han:
"Large language models alone are unlikely to lead to AGI, says Sam Altman. Finding the solution is the next challenge for OpenAI." https://the-decoder.com/sam-altman-on-a ... ot-enough/
Det är lite tvärt emot OpenAI:s och Microsofts uttalanden innan. "Sparks of AGI" osv. pump pump.
Nu säger styrelsen att Sam inte varit ärlig mot dem. Det är svårt att INTE koppla ihop händelserna med en "AI-reckoning" tycker jag.
Jag har sagt hela tiden att ChatGPT är brute-force-fejk-intelligens (som givetvis är användbar och värdeful ändå).
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Generative AI har otrolig potential. Bara denna veckan släppt Google två riktigt coola tillämpningar:
https://deepmind.google/discover/blog/t ... -creation/
Dessutom har man en konsumentprodukt för foton där man kan välja de bästa bitarna ur olika bilder av ett gruppfoto och t ex välja olika versioner av ansikten. Så om någon blundar eller tittar ned eller bort kan man enkelt kombinera dem till en superkopia som blir perfekt.
"Large language models alone are unlikely to lead to AGI, says Sam Altman. Finding the solution is the next challenge for OpenAI." https://the-decoder.com/sam-altman-on-a ... ot-enough/
Det är lite tvärt emot OpenAI:s och Microsofts uttalanden innan. "Sparks of AGI" osv. pump pump.
Nu säger styrelsen att Sam inte varit ärlig mot dem. Det är svårt att INTE koppla ihop händelserna med en "AI-reckoning" tycker jag.
Jag har sagt hela tiden att ChatGPT är brute-force-fejk-intelligens (som givetvis är användbar och värdeful ändå).
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
Generative AI har otrolig potential. Bara denna veckan släppt Google två riktigt coola tillämpningar:
https://deepmind.google/discover/blog/t ... -creation/
Dessutom har man en konsumentprodukt för foton där man kan välja de bästa bitarna ur olika bilder av ett gruppfoto och t ex välja olika versioner av ansikten. Så om någon blundar eller tittar ned eller bort kan man enkelt kombinera dem till en superkopia som blir perfekt.
Re: Sam Altman får sparken
Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 12:31
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Sam Altman får sparken
Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...taliz skrev: ↑18 nov 2023 12:59Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 12:31
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Re: Sam Altman får sparken
100% Spot on! Intervju om OpenAI med Jeremy Howard igår(!) innan Altman och Brockman fick gå:
Re: Sam Altman får sparken
Uppenbarligen är de inte överlägsna, då borde ju deras verksamhet bära sig.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 13:02Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...taliz skrev: ↑18 nov 2023 12:59Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 12:31
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Waymo hade jag helt glömt. Var finns dom?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Sam Altman får sparken
Teknisk överlägsenhet och lönsamhet har inget att göra med varandra när man försöker göra nya saker. SpaceX är ledande på rymd, men blöder pengar.taliz skrev: ↑18 nov 2023 15:53Uppenbarligen är de inte överlägsna, då borde ju deras verksamhet bära sig.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 13:02Cruise ÄR helt överlägsna Tesla. Ändå är deras existens potentiellt hotad. Det är liksom hela problemet i ett nötskal. ArgoAI körde autonomt, dom finns inte längre. Cruise har slutat köra helt i nuläget (inkl med säkerhetsförare). Vet inte om du missat det...taliz skrev: ↑18 nov 2023 12:59Ehh, du har ju hausat Cruise massa ggr och pekat på hur överlägsna Tesla de är.spacecoin skrev: ↑18 nov 2023 12:31
Givetvis kan det vara confirmation-bias från min sida men jag tror att Google ligger långt före alla andra. De som marknadsför "autocorrect" som "revolutionerande teknik" (eller förarassistans som en väg till autonoma robotar) utan att kunna visa upp en väg framåt får det tufft.
"De har minsann självkörande bilar på vägarna" yadayada.
Men nu duger de alltså inte?
Waymo är minst fem år före Cruise. Att Waymo är i en egen division har jag alltid hävdat. Det finns en anledning till att jag inte äger TSLA eller GM utan istället GOOG.
Waymo hade jag helt glömt. Var finns dom?![]()
Waymo har kommersiell verksamhet i två städer: Större delen av Phoenix inkl flygplatsen samt i hela San Francisco. Totalt har de över 10000 betalande kunder per dag.
De testar och kör i begränsad omfattning i Los Angeles (förarlöst), och i Austin. Skulle tro att de drar igång kommersiella turer i Q1 i LA.
De har testat i massor av andra städer som t ex Seattle, Buffalo, NYC över de senaste tre åren.
Re: Sam Altman får sparken
Emmett Shear ny VD (JustinTV/Twitch). Microsoft anställer avhopparna. Känns som ett försök till damage control…