Tesla S kostar 21kr/mil att köra
Moderator: Redaktion
Tesla S kostar 21kr/mil att köra
Enligt konsumentverket kostar det 21kr per mil att köra en Tesla 60 S, 2013 om man kör 3000 mil per år.
Värdeminskning i snitt per år ? 25000 kr
Reparationer & service (kr/år) ? 10000 kr
Däckkostnad (kr/år) ? 17500 kr
Bränslekostnad (kr/år) ? 5600 kr
Skatt och besiktning (kr/år) ? 700 kr
Försäkring (kr/år) ? 4000 kr
Förbrukningsmaterial ? 1500 kr
Övrigt (kr/år) ? 0 kr
Årskostnad (kr) ? 64000 kr
Månadskostnad (kr) ? 5500 kr
Milkostnad (kr) ? 21 kr
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932
Övrigt (kr/år) ? 0 kr
Milkostnad (kr) ? 21 kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla S kostar 21kr/mil att köra
Jag har alltid ansett att milkostnad är en rätt vilseledande siffra, eftersom den är så starkt beroende på antal mil man kör. Istället förespråkar jag att man bör använda månadskostnad.
Milkostnaden går ju ner ju längre man kör, vilket leder tankarna fel eftersom den faktiska summan pengar som dras från kontot självklart går upp ju mer man kör. Om vi tar exemplet med Model S nedan:
Månadskostnad vid 1000 mil/år: 5189 kr
Månadskostnad vid 3000 mil/år: 5500 kr
Milkostnad vid 1000 mil/år: 62 kr
Milkostnad vid 3000 mil/år: 21 kr
Hänger ni med? Månadskostnaden är (tycker jag) relevant och lättbegriplig och ökar måttligt med antal körda mil, precis som i verkligheten. Milkostnaden däremot ger drastiskt olika utfall beroende på den antagna körsträckan, som är den helt dominerande faktorn.
Det intressanta är såklart att jämföra månadskostnad för olika bilar. 5500/månad är inte så tokigt för en ny bil, men jag misstänker att värdeminskningen per år (som brukar utgöra största kostnaden för nya bilar) är gravt underskattad i kalkylen. Tror snarare att den minskar runt 100k/år de första fem åren. Man kanske kan kolla på norsk statistik om man vill veta mer exakt.
Milkostnaden går ju ner ju längre man kör, vilket leder tankarna fel eftersom den faktiska summan pengar som dras från kontot självklart går upp ju mer man kör. Om vi tar exemplet med Model S nedan:
Hänger ni med? Månadskostnaden är (tycker jag) relevant och lättbegriplig och ökar måttligt med antal körda mil, precis som i verkligheten. Milkostnaden däremot ger drastiskt olika utfall beroende på den antagna körsträckan, som är den helt dominerande faktorn.
Det intressanta är såklart att jämföra månadskostnad för olika bilar. 5500/månad är inte så tokigt för en ny bil, men jag misstänker att värdeminskningen per år (som brukar utgöra största kostnaden för nya bilar) är gravt underskattad i kalkylen. Tror snarare att den minskar runt 100k/år de första fem åren. Man kanske kan kolla på norsk statistik om man vill veta mer exakt.
Mercedes S-klass verkar ligga på minst det dubbla på samma antal mil.
Tar man inte med milkostnaden i kalkylen så spelar det ju ingen roll om bränslet är gratis (Supercharger) eller kostar 50:- (miljövänlig vätgas) milen
Tar man inte med milkostnaden i kalkylen så spelar det ju ingen roll om bränslet är gratis (Supercharger) eller kostar 50:- (miljövänlig vätgas) milen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart ska man ta med milkostnaden för de olika bilarna, man får slå ut den per månad bara.
Jag kommer om ett par veckor ha kört 2500 mil mitt första år:
Övriga kostnader: ca 30.000kr (inkl nya vinter och sommar däck) kan nog halveras
Värdeminskning: +100.000kr
Summan är att jag tjänat 28kr/mil
Hmm ska nog ut och "jobba" lite nu...
Övriga kostnader: ca 30.000kr (inkl nya vinter och sommar däck) kan nog halveras
Värdeminskning: +100.000kr
Summan är att jag tjänat 28kr/mil

Hmm ska nog ut och "jobba" lite nu...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag räknar alltid månadskostnad eller årskostnad, det blir betydligt lättare att göra jämförelser då. Naturligtvis vet jag hur många mil jag kör per månad eller år så kostnaden för bränslet finns med där ändå, inga problem.
Kalkylen ovan har en ruskigt låg värdeminskningskostnad. Men det kan säkert vara sant för en Model S med tanke på hur nypriset har rusat pga dollarn. Fast jag vet inte om jag skulle räkna så lågt för framtiden. Å andra sidan så tycker jag inte 100 000kr för de första 5 är rimligt heller, bilen kostade 600kkr ny och du får med absolut säkerhet mer än 100kkr för bilen när den är 5 år.
Kalkylen ovan har en ruskigt låg värdeminskningskostnad. Men det kan säkert vara sant för en Model S med tanke på hur nypriset har rusat pga dollarn. Fast jag vet inte om jag skulle räkna så lågt för framtiden. Å andra sidan så tycker jag inte 100 000kr för de första 5 är rimligt heller, bilen kostade 600kkr ny och du får med absolut säkerhet mer än 100kkr för bilen när den är 5 år.
På min avdelning har 12 tjänstebilar och jag försöker lobba för att gå över till elbil och eftersom vi behöver ca 30 mils räckvidd/dag så just nu fungerar bara Tesla och isåfall kommande modell 3.
Om vi förutsätter att investering värdeminskning mm är lika tänker bara jämföra bränslekostnaden nedan.
Vi kör ca 3000 mil/ år i tjänsten och bränslekostnaden är med en elbil ca 6000 kr och en fossil ca 30000 kr alltså en årlig besparing på 24000 kr på bränslet och om man då laddar på Supercharger sjunker elkostnaden lite.
Eftersom vi då har 12 bilar (på min avdelning) blir besparingen 12 x 24000 = 288000/år ganska mycket pengar?
Om vi förutsätter att investering värdeminskning mm är lika tänker bara jämföra bränslekostnaden nedan.
Vi kör ca 3000 mil/ år i tjänsten och bränslekostnaden är med en elbil ca 6000 kr och en fossil ca 30000 kr alltså en årlig besparing på 24000 kr på bränslet och om man då laddar på Supercharger sjunker elkostnaden lite.
Eftersom vi då har 12 bilar (på min avdelning) blir besparingen 12 x 24000 = 288000/år ganska mycket pengar?
Billigaste Model S som går att köpa ny idag kostar 870 950. Vill man ha det större batteriet kostar bilen över en miljon och då tror jag inte man är så långt från 100 k värdeminskning per år första 2-3 åren, fast kanske inte 5 som jag först skrev, det är sant.LarsL skrev:Jag räknar alltid månadskostnad eller årskostnad, det blir betydligt lättare att göra jämförelser då. Naturligtvis vet jag hur många mil jag kör per månad eller år så kostnaden för bränslet finns med där ändå, inga problem.
Ja, kostar bilen 1 000 000 och håller i 20 år så snittar värdeminskningen på 50 000 per år, och den är knappast linjär, så att den faller minst 100 000 kr/år i början är nog sant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- PoloPrinsen
Själv tycker jag att det börjar bli riktigt intressant när man tar med allt man kan som påverkar ekonomiskt vid ett köp och sedan själva innehavet/brukandet. TCO kallas det väl I företagsvärden om jag inte missminner mig.
1996 gjorde jag avancerade beräkningar just på olika bilar´s förmodade TCO och kom fram till att en Wv Polo diesel förmodligen skulle ge mig mesta möjliga fungerande bil för minsta möjliga pengar. Jag räknade då på att antingen efter 10 eller 15 år (beroende på körda mil) nolla värdet genom att låta den gå till skroten.
Ex:
Inköpskostnaden 120000 fördelat på 10 år blir då en kostnad på 1000/månad. Fördelat per mil (vid 2000 mil per år) blev 6kr.
Miljonbilen Tesla model S har om man lagt på lite utrustning exakt 10 ggr siffrorna ovan om man köper den för 1200000kr och använder samma tidsspann samt miltal/tid. MEN Tesla har nog endel värde kvar efter 10 år och 20000 mil, så kanske bättre att jag I exemplet låer Teslan leva i 30 år och 60000 mil innan den är totalt slut och skrotas.
Då blir det bara 1200000/30= 3333 kr per månad i inköpskostnad. Eller 1200000/60000=20kr per mil om man vill redovisa så.
För att få fram helt korrekta siffror måste man såklart även inkludera alla andra kostnader, men exemplet ovan ger nog de flesta en hum om att en miljonbil aldrig kan vara billig som en liten billig småbil.
Inköpspris
Kapitalbindningskostnad
Lånekostnad
Service - arbetet
Reparationer -arbetet
Slitagedelar - materialkostnad
Reservdelar - materialkostnad
Serva/reparera hemma kostnader om man avstår verkstadens jobb.
Vägskatt
Försäkring
Besiktning
Bränslekostnad
Vägtullar
Broavgifter
Färjeavgifter
Säkert nått mera som jag har glömt nu.
MVH PP
Ahh.... Samt i vissa fall "hastighetsskatt" om man kan med att medge att vissa bilar körs "aktivt/fort/sportigt" medans visa andra bara brummar på i skyltad hastighet mellan A och B.
1996 gjorde jag avancerade beräkningar just på olika bilar´s förmodade TCO och kom fram till att en Wv Polo diesel förmodligen skulle ge mig mesta möjliga fungerande bil för minsta möjliga pengar. Jag räknade då på att antingen efter 10 eller 15 år (beroende på körda mil) nolla värdet genom att låta den gå till skroten.
Ex:
Inköpskostnaden 120000 fördelat på 10 år blir då en kostnad på 1000/månad. Fördelat per mil (vid 2000 mil per år) blev 6kr.
Miljonbilen Tesla model S har om man lagt på lite utrustning exakt 10 ggr siffrorna ovan om man köper den för 1200000kr och använder samma tidsspann samt miltal/tid. MEN Tesla har nog endel värde kvar efter 10 år och 20000 mil, så kanske bättre att jag I exemplet låer Teslan leva i 30 år och 60000 mil innan den är totalt slut och skrotas.
Då blir det bara 1200000/30= 3333 kr per månad i inköpskostnad. Eller 1200000/60000=20kr per mil om man vill redovisa så.
För att få fram helt korrekta siffror måste man såklart även inkludera alla andra kostnader, men exemplet ovan ger nog de flesta en hum om att en miljonbil aldrig kan vara billig som en liten billig småbil.
Inköpspris
Kapitalbindningskostnad
Lånekostnad
Service - arbetet
Reparationer -arbetet
Slitagedelar - materialkostnad
Reservdelar - materialkostnad
Serva/reparera hemma kostnader om man avstår verkstadens jobb.
Vägskatt
Försäkring
Besiktning
Bränslekostnad
Vägtullar
Broavgifter
Färjeavgifter
Säkert nått mera som jag har glömt nu.
MVH PP
Ahh.... Samt i vissa fall "hastighetsskatt" om man kan med att medge att vissa bilar körs "aktivt/fort/sportigt" medans visa andra bara brummar på i skyltad hastighet mellan A och B.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Min Audi kostar mig 136:-/dag. Plus värdeminskning som jag ser först när jag säljer den. På de senaste bilarna har den legat på ungefär 40000 per år utslaget (naturligtvis mer i början). Jag har loggat alla utgifter på mina tre senaste bilar och med körsträcka på >3500 mil per år är det vanskligt att räkna per mil. Det är också dessa 136:- jag vet kommer bli mycket lägre den dag jag får hem Model 3 – jag köper ju till exempel diesel för över 33000 per år ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Det just därför man skall jämföra milkostnad, tycker jag. Med milkostnad blir det mycket tydligare om man skall välja dyr bil med låga löpande kostnader eller billig bil med höga löpande kostnader. Det hela beror ju precis på hur man kör, långt eller kort om man skall välja det ena eller andra. Dessutom underskattar många hur långt de verkligen kör. Vilket gör att en elbil betalar sig många ggr snabbare än man tror.Jerka skrev:Jag har alltid ansett att milkostnad är en rätt vilseledande siffra, eftersom den är så starkt beroende på antal mil man kör. Istället förespråkar jag att man bör använda månadskostnad.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
http://bilkalkyl.be/ Denna brukade jag. Fick samma månadskostnad som för en alfa 159 beg. Som en 85D. Nu e detta i Norge och nok har blivit svag mot dollarn så i nuläget har inte bilen sjunkit i värde. Men räknar med värdeminskning på 10%/år iaf.
Man ska dock inte luras av att sätta för hög kostnad för bensinbilen, lätt hänt för att försvara Teslan.
Man ska dock inte luras av att sätta för hög kostnad för bensinbilen, lätt hänt för att försvara Teslan.
Modell S är ju såklart ingen budget bil på något sätt men i jämförelse med en premium fossilbil
Jag gjorde en kalkyl på min gamla Leasing bil en BMW 520 d inköps pris 498000:- jag hade en traditionell finansleasing 4 år och fick 16000:- över efter försäljning och lösen av restvärde
jag slog samman alla kostnader jag haft på den under dom 4 år utom däck , väg avgifter och p avgifter och delade per månad .
då kunde jag göra en ok jämförelse då jag tecknade en Operationell Leasing hos sixt på min S90 48 mån 20000fria mil inkluderat allt utom däck, vägavgifter p avgifter och el .
S90 blev då 500:- billigare per månad om jag då lägger till EL kostnad 744:- per månad förutsatt att jag aldrig skulle nyttja fri el på SUC innebar det en ökad fordonskostnad med 244:- per månad för att få köra Tesla
Tror ni valet var svårt
Jag gjorde en kalkyl på min gamla Leasing bil en BMW 520 d inköps pris 498000:- jag hade en traditionell finansleasing 4 år och fick 16000:- över efter försäljning och lösen av restvärde
jag slog samman alla kostnader jag haft på den under dom 4 år utom däck , väg avgifter och p avgifter och delade per månad .
då kunde jag göra en ok jämförelse då jag tecknade en Operationell Leasing hos sixt på min S90 48 mån 20000fria mil inkluderat allt utom däck, vägavgifter p avgifter och el .
S90 blev då 500:- billigare per månad om jag då lägger till EL kostnad 744:- per månad förutsatt att jag aldrig skulle nyttja fri el på SUC innebar det en ökad fordonskostnad med 244:- per månad för att få köra Tesla

Tror ni valet var svårt

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Jag tror jag ligger på runt 31kr/mil för en topp-utrustad S85 2014 som gått 5500 mil.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket kostar det 21kr per mil att köra en Tesla 60 S, 2013 om man kör 3000 mil per år.
Övrigt (kr/år) ? 0 kr
Milkostnad (kr) ? 21 kr
Och betalar du drivmedlet själv så kan du ju få ut lite skattefria pengar på tjänstemilen. Då kanske det blir det samma där.inCup1 skrev:Modell S är ju såklart ingen budget bil på något sätt men i jämförelse med en premium fossilbil
S90 blev då 500:- billigare per månad om jag då lägger till EL kostnad 744:- per månad förutsatt att jag aldrig skulle nyttja fri el på SUC innebar det en ökad fordonskostnad med 244:- per månad för att få köra Tesla![]()
Tror ni valet var svårt
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Japp det är ju en liten bonus jag får på köpet jag kan betala mig själv skattefritt för tjänstemil och sänka min lön (mer i plånboken och mindre i sociala avgifter ) positivt både för företaget och privatekonominPontus skrev:Och betalar du drivmedlet själv så kan du ju få ut lite skattefria pengar på tjänstemilen. Då kanske det blir det samma där.inCup1 skrev:Modell S är ju såklart ingen budget bil på något sätt men i jämförelse med en premium fossilbil
S90 blev då 500:- billigare per månad om jag då lägger till EL kostnad 744:- per månad förutsatt att jag aldrig skulle nyttja fri el på SUC innebar det en ökad fordonskostnad med 244:- per månad för att få köra Tesla![]()
Tror ni valet var svårt
9,50skattefritt i handen för varje mil man njuter i teslan jag ler hela vägen när jag måste åka på långväga möten

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Vad gäller värdeminskning måste man väl se lite till sig själv och fundera över hur länge man vill ha bilen kvar. Jag brukar se det på runt 3 år. Så frågan är vad är bilen värd när du faktiskt säljer den? Baserat på det kan man upprätta sin kalkyl.
Att spekulera om Model S värde om ens 10 år är ju helt omöjligt med den totala revolution som bilindustrin står inför med självkörande bilar etc.
Att spekulera om Model S värde om ens 10 år är ju helt omöjligt med den totala revolution som bilindustrin står inför med självkörande bilar etc.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,