”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 23 nov 2023 15:01
mikebike skrev: 23 nov 2023 10:20
taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56


Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
Hur ofta sker vad?
Typiskt så får torkarna spunk när man just påbörjat en långresa (på motorväg) och då är det inte helt enkelt att försöka göra ren rutan, samtidigt som det är just då jag vill använda farthållaren.
Jag skulle säga att de tillfällen som torkarna aldrig slutar torka är 5-6 gånger per år. Att de torkar i upp till en minut i onödan sker nästan varje gång jag kör.

Du tycker att 2 sekunder på längsta inställningen är utmärkt i regn? Jag vågade inte testa vad avståndet var på de lägre inställningarna.

Jo, jag kan parkera utan parkeringshjälp också, det var jag tvungen att göra när styrdonet havererade på min Model 3. Jag har också klarat mig hyfsat på tidigare bilar utan parkeringshjälp. Men jag har också klarat mig utmärkt utan farthållare, luftkonditionering, servostyrning, ABS, antisladd mm.
Trots det anser jag att en modern bil skall ha dessa system och att de skall fungera bra.

Min parkeringshjälp fungerar f.ö. ganska bra (eftersom jag har sensorer), jag har t.ex. inga problem med plingande i trånga parkeringshus som vissa verkar ha.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 nov 2023 15:15
taliz skrev: 23 nov 2023 15:01
mikebike skrev: 23 nov 2023 10:20
taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18



Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
Hur ofta sker vad?
Typiskt så får torkarna spunk när man just påbörjat en långresa (på motorväg) och då är det inte helt enkelt att försöka göra ren rutan, samtidigt som det är just då jag vill använda farthållaren.
Jag skulle säga att de tillfällen som torkarna aldrig slutar torka är 5-6 gånger per år. Att de torkar i upp till en minut i onödan sker nästan varje gång jag kör.

Du tycker att 2 sekunder på längsta inställningen är utmärkt i regn? Jag vågade inte testa vad avståndet var på de lägre inställningarna.

Jo, jag kan parkera utan parkeringshjälp också, det var jag tvungen att göra när styrdonet havererade på min Model 3. Jag har också klarat mig hyfsat på tidigare bilar utan parkeringshjälp. Men jag har också klarat mig utmärkt utan farthållare, luftkonditionering, servostyrning, ABS, antisladd mm.
Trots det anser jag att en modern bil skall ha dessa system och att de skall fungera bra.

Min parkeringshjälp fungerar f.ö. ganska bra (eftersom jag har sensorer), jag har t.ex. inga problem med plingande i trånga parkeringshus som vissa verkar ha.
Jo, att de ibland slår på när man aktiverar AP är ju helt klart en försämring. Så var det inte när jag hade min.

Jag tycker väldigt många verkar ha svårt med avståndsbedömning, där man ofta tar i i hästväg. Det du bedömer som 2s kanske jag skulle bedöma som 4s.
När jag hade min Tesla tyckte jag kortaste avståndet var alldeles för långt, så om det blivit möjligt att ha kortare nu tycker jag förstås det är bra. Andra verkar dock tycka det blivit tvärtom, dvs minsta avstånd är nu längre än tidigare. Det vore störigt IMO.

Som sagt har man svårt att bedöma avstånd på flera decimeter/meter så visst, då kan sensorer vara till hjälp. För mig har det dock mest varit störande med frekvent tjutande när det är hur mkt plats som helst kvar. Jag vill veta om det är tex 2 eller 3cm kvar, inte att det är <30cm. Det kan jag se med mina ögon.

Du kanske inte har så trångt som andra helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 23 nov 2023 15:51
mikebike skrev: 23 nov 2023 15:15
taliz skrev: 23 nov 2023 15:01
mikebike skrev: 23 nov 2023 10:20
taliz skrev: 23 nov 2023 09:57


Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
Hur ofta sker vad?
Typiskt så får torkarna spunk när man just påbörjat en långresa (på motorväg) och då är det inte helt enkelt att försöka göra ren rutan, samtidigt som det är just då jag vill använda farthållaren.
Jag skulle säga att de tillfällen som torkarna aldrig slutar torka är 5-6 gånger per år. Att de torkar i upp till en minut i onödan sker nästan varje gång jag kör.

Du tycker att 2 sekunder på längsta inställningen är utmärkt i regn? Jag vågade inte testa vad avståndet var på de lägre inställningarna.

Jo, jag kan parkera utan parkeringshjälp också, det var jag tvungen att göra när styrdonet havererade på min Model 3. Jag har också klarat mig hyfsat på tidigare bilar utan parkeringshjälp. Men jag har också klarat mig utmärkt utan farthållare, luftkonditionering, servostyrning, ABS, antisladd mm.
Trots det anser jag att en modern bil skall ha dessa system och att de skall fungera bra.

Min parkeringshjälp fungerar f.ö. ganska bra (eftersom jag har sensorer), jag har t.ex. inga problem med plingande i trånga parkeringshus som vissa verkar ha.
Jo, att de ibland slår på när man aktiverar AP är ju helt klart en försämring. Så var det inte när jag hade min.

Jag tycker väldigt många verkar ha svårt med avståndsbedömning, där man ofta tar i i hästväg. Det du bedömer som 2s kanske jag skulle bedöma som 4s.
När jag hade min Tesla tyckte jag kortaste avståndet var alldeles för långt, så om det blivit möjligt att ha kortare nu tycker jag förstås det är bra. Andra verkar dock tycka det blivit tvärtom, dvs minsta avstånd är nu längre än tidigare. Det vore störigt IMO.

Som sagt har man svårt att bedöma avstånd på flera decimeter/meter så visst, då kan sensorer vara till hjälp. För mig har det dock mest varit störande med frekvent tjutande när det är hur mkt plats som helst kvar. Jag vill veta om det är tex 2 eller 3cm kvar, inte att det är <30cm. Det kan jag se med mina ögon.

Du kanske inte har så trångt som andra helt enkelt.
Jag har inte bedömt, jag har mätt med en app i telefonen. Det är kanske du som har svårt att uppskatta tid och avstånd? ;)

Vid övergången till Vision försvann den kortaste inställningen (1), så antagligen är kortaste avståndet längre nu, samtidigt som det längsta är kortare. :roll:

Jag har inte lika trångt?
Det handlar om att köra in och ut ur MoS, där andra klagat på att det larmar hela tiden. Det borde vara lika trångt för alla. ;)

EDIT: Bara för att jag skrev det så fick jag en "STOPPA!" när jag körde in i MoS nyss. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 23 nov 2023 15:10
;) Peter_D skrev: 23 nov 2023 13:59

Min Model S (Raven) har varit en oändlig ström av problem. Jag borde nästan fått egen parkeringsruta hos Tesla Infra City tycker jag. Eftersom jag är en optimistisk person så resonerar jag så att det kan ju inte bli lika mycket fel på nästa bil så nu har jag beställt en ny model S! Hoppas jag får samma känslor för den som du har Björn.
Håller tummarna! Måndagsexemplar kommer det nog finnas även i fortsättningen men statistiskt så blir då din nästa i stort sett felfri ;)
Det är bara att hålla tummarna. Extra många måndagar i Fremont tyvärr...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 23 nov 2023 17:30
bjornnilsson skrev: 23 nov 2023 15:10
;) Peter_D skrev: 23 nov 2023 13:59

Min Model S (Raven) har varit en oändlig ström av problem. Jag borde nästan fått egen parkeringsruta hos Tesla Infra City tycker jag. Eftersom jag är en optimistisk person så resonerar jag så att det kan ju inte bli lika mycket fel på nästa bil så nu har jag beställt en ny model S! Hoppas jag får samma känslor för den som du har Björn.
Håller tummarna! Måndagsexemplar kommer det nog finnas även i fortsättningen men statistiskt så blir då din nästa i stort sett felfri ;)
Det är bara att hålla tummarna. Extra många måndagar i Fremont tyvärr...
Själv tycker jag måndagar är dom bästa arbetsdagarna. Då har man ju fullt med energi att få saker gjort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av HerrNilsson »

Att vissa gnäller på torkarna förstår jag inte, jag tycker att de fungerar riktigt bra nu, var ju helt galet dåligt tidigare, innan nån av OTA-uppdateringarna.

Helljusautomatiken är inte klockren, men det har den inte varit på de Volvo och BMW jag kört tidigare heller.


Det jag älskar med bilen (Y) är ju mängden räckvidd för priset, bra körkänsla, utrymmena, bra autopilot, förbättringar via OTA updates, bäst i klassen gällande krocksäkerhet, vaktläget (som räddat mig i ett försäkrningsärende en gång) samt Teslas service rangers vilka är asgrymma! 8-)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev: 23 nov 2023 06:25
Melon Must skrev: 23 nov 2023 01:01
Regnsensorn har jag inget problem med även om den inte är perfekt. Torkar av kamerans med en våtservett om den går utan anledning. Har en Y med parkeringssensorer och det är jag verkligen glad för. Har man köpt en ny bil så är det verkligen den minsta lyxnivån man vill ha på en ny bil. Inget argument att man ”skall lära sig parkera”. Man skulle ju kunna klara sig med en bil utan AC också, - bara veva ner rutorna som man gjorde förr på sommaren!
Med det sagt så har jag bara kört Polestsr och skulle aldrig byta ner mig till det, känns som stenålder i jämförelse.
Utveckla gärna vad som känns som stenålder med Polestar (2?), jag funderar på att byta till en sån :-)
Tycker Polestar 2 verkar vara en mer traditionell bil med funktionalitet (tex radar och led matrix) som inte kan återtas i en framtida nedgradering såsom radarn avaktiverats på min Model 3. Senaste årsmodellen verkar relativt snål också.

Varför jag tvekar inför att köpa en Tesla igen:
Man plockar bort hårdvara som för mig är en stor anledning till köpet av bil. Jag köpte bilen med radar, den avaktiverades via en uppgradering som visade sig vara en nedgradering. Nästa sak de tar bort är garanterat parkeringssensorerna.
Man envisas med egna lösningar när det finns fungerande från hyllan.
Instämmer om ovan att det är fint med mjukvaruuppdateringar som förbättrar bilen, men retar mig enormt på att Tesla kommer med mjukvaruuppdateringar som plockar bort funktionalitet som just radar, som jag köpt med bilen och antagit skall finnas bilens livslängd ut.

Vad kommer Tesla plocka bort för saker och avaktivera annan hårdvara nästa gång?

Tycker inte PS2 är stenålders som andra i tråden, och tycker den har riktigt fin infotainment. En infotainment där man dessutom kan installera appar (vilket saknas hos Tesla).

Har varit inne på både PS2 och Taycan som alternativ till M3, men det som gjorde att PS2 föll bort var:
  • För mig alldeles för trång i kupé och förarplats. Slog hela tiden i höger knä i den gigantiskt stora och enormt höga mittkonsolen, samtidigt som man själv sitter väldigt lågt ner i kupén (systerbilen XC40 har inte alls samma problem, och även om jag inte gillar SUV så föredrar jag den framför PS2 just pga. detta).
  • För hög energiförbrukning. Förbättrats lite med senaste facelift/uppdatering, men ändå allt för hög. Inte bara jämfört med Tesla, men även jämfört med BMW, Hyundai, Kia och Mercedes.
  • Något segare throttle-känsla jämfört med Tesla (har samma problem i vår Mini); Tesla har någon "direkt" känsla som jag inte riktigt kan sätta fimngret på. Responsen kommer så där utan fördröjning. Det är som att man har hög effekt, men det är en omätbar, men upplevd liten seghet på PS2 (och vår Mini). Lite som att ha ungefär lika snabbt bredband för Internet, men att ha lägre latens.
Det var dessa tre saker som PS2 föll bort för mig, men detta är jus alla mest subjektiva och väldigt personliga saker, och det är sådant som troligen inte alls märks hos många andra.

Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av thebishop »

Jo, höger knä var en showstopper när jag provade ps2. Fattar inte, helt onödigt problem.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

thebishop skrev: 23 nov 2023 20:26
Jo, höger knä var en showstopper när jag provade ps2. Fattar inte, helt onödigt problem.
För mig är det inget problem alls. Antar att det beror på dels hur man är byggd och dels hur man gillar att sitta. Jag sitter alltid väldigt lågt.

Håller däremot helt med "martinot" om responsen. Även med 350 kW uppgraderingen så känns PS2 mycket segare än Model 3. Förbrukningen är också som natt och dag mellan bilarna. Men infotainment är bra. Ljuset är bra. Sätena är bra. Körkänslan är också riktigt bra, bortsett från lagget.

Imorgon säljs dock vår PS2a som det verkar. Till frugans och sonens förtret, de tycker mycket bättre om den än om trean :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 23 nov 2023 21:12
thebishop skrev: 23 nov 2023 20:26
Jo, höger knä var en showstopper när jag provade ps2. Fattar inte, helt onödigt problem.
För mig är det inget problem alls. Antar att det beror på dels hur man är byggd och dels hur man gillar att sitta. Jag sitter alltid väldigt lågt.

Håller däremot helt med "martinot" om responsen. Även med 350 kW uppgraderingen så känns PS2 mycket segare än Model 3. Förbrukningen är också som natt och dag mellan bilarna. Men infotainment är bra. Ljuset är bra. Sätena är bra. Körkänslan är också riktigt bra, bortsett från lagget.

Imorgon säljs dock vår PS2a som det verkar. Till frugans och sonens förtret, de tycker mycket bättre om den än om trean :D
Jag tycker responsen i Performance-modellerna av 3 och Y är alldeles för skarp. Körningen blir för nervös även om det säkert är en vanesak. Jag gillar faktiskt LR-versionerna bättre på det sättet.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dexter »

Jag tycker responsen på performance är helt underbar svarar direkt på gasreglaget.
Sen den direkta styrningen tog ett tag innan jag vande mig men gillar den också nu.
Stör mig idag på bilar med fördröjning på gasen och att man får ratta typ 2varv på ratten för att komma runt i en cirkulationsplats.
Svampig fjädring på det också så sänker det körupplevelsen mycket.
Det är ju min uppfattning och upplevelse.
Där ser man hur olika vi tycker.
Det är bra att det finns många olika bilar så varje hittar sin favorit.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av kaffekoko »

Ubiquity skrev: 23 nov 2023 10:30
kaffekoko skrev: 23 nov 2023 09:58
Om man ser på system som t.ex. regnsensor är det standard att köpa in färdiga lösningar (eller moduler)från t.e.x Valeo, Bosch, Denso, Trico, Mitsuba, ITW, Hella GmbH & Co. KGaA, CAP, Heyner GmbH, AIDO, Lukasi, KCW, DOGA, Pylon, Xiamen Meto Auto Parts, Guoyu, och OSLV Italia. Dessa företag sitter dessutom på en massa patent. Nackdelen med att köpa färdiga lösningar är 1.kostar pengar, 2. man gör sig beroende av externa leverantörer, 3. ökad komplexitet ,försvårar utveckling, service, uppdateringar, logistik för biltillverkarna

Så ser man till nackdelarna är det inte svårt att förstå varför man har valt egenutvecklad lösning på Tesla.

Tidigare gjorde biltillverkarna en bil, sen var det klart. Uppdateringar av mjukvaran var i stil med buggrättningar eller tvingande återkallningar i nödfall och gjordes på verkstad i samband med service. Misstänker att de flesta traditionella biltillverkare mer eller mindre tvingas leva kvar i den verkligheten eftersom biltillverkarna inte har full kontroll över hårdvaran. Blir lätt väldigt komplext om man t.ex. ska uppdatera.. (massor med system från olika tillverkare, olika hårdvaruversioner och kombinationer av hårdvara, olika marknader och fabriker över tid osv).

Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen .. helt i stil med teslas filosofi. Möjlighet till OTA-uppdateringar, billigare, enklare, mer flexibelt osv.

Finns ju nackdelar (uppenbarligen) att göra som Tesla gjort. Köper man färdiga lösningar funkar de som tänkt. Lägger man alla ägg i egen korg och tekniken inte funkar som tänkt så har man problem. Halvbra egen lösning , handikappad pga patent. Men tycker gott de kunde ha kört på någon extern leverantör till de hade sett att deras egen lösning faktiskt hade fungerat.
Du pratar om nackdelar för företagets bottom line. Givet dagens situation att auto torkare inte fungerar, vad finns det för fördelar för oss ägare att Tesla inte använder regnsensorer? Det är bara Tesla som bolag som vunnit på att ta bort regn sensorerna.
Så mkt smartare att göra allt in-house egentligen
Om det fungerar ja, om det inte fungerar så skjuter man sig i foten långsiktigt och tappar marknadens förtroende. Jag kommer inte att köpa en Tesla igen, och varje gång någon frågar mig om bilen så rekommenderar jag inte att man köper en Tesla.
Tror knappast Tesla är speciellt nöjda heller med hur torkarna fungerar. Nej, finns ingen direkt fördel för kunder att ha en regnsensor som fungerar halvkasst i vissa situationer. Dock flera indirekta fördelar t.ex. möjlighet till fler uppdateringar eller att tesla har ekonomi som tillåter att man fortsätter existera som företag. Jag gillar inte heller tesla men inte pga. torkarautomatiken som jag tycker verkligen är en skitsak.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev: 23 nov 2023 20:03
Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
Vad är det som är SUV-igt med körkänslan hos Model Y? Bortsett från att man sitter högt så tycker jag inte alls den känns som en SUV att köra. Den kränger mycket lite i kurvorna, mindre än många låga bilar, och vaggar heller inte speciellt i sidled som andra SUV:ar brukar göra.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dexter »

tesla newbie skrev: 24 nov 2023 10:35
martinot skrev: 23 nov 2023 20:03
Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
Vad är det som är SUV-igt med körkänslan hos Model Y? Bortsett från att man sitter högt så tycker jag inte alls den känns som en SUV att köra. Den kränger mycket lite i kurvorna, mindre än många låga bilar, och vaggar heller inte speciellt i sidled som andra SUV:ar brukar göra.
Jag provade en MYP och var orolig att den skulle ha SUV känsla typ XC60.
Men den krängde inte märkbart.
Fastän jag pressade den i kurvor.
Faktiskt skulle jag kunna tänka mig en MYP
Klart positiv upplevelse.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av wannabee »

tesla newbie skrev: 24 nov 2023 10:35
martinot skrev: 23 nov 2023 20:03
Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
Vad är det som är SUV-igt med körkänslan hos Model Y? Bortsett från att man sitter högt så tycker jag inte alls den känns som en SUV att köra. Den kränger mycket lite i kurvorna, mindre än många låga bilar, och vaggar heller inte speciellt i sidled som andra SUV:ar brukar göra.
Bra fråga, jag har en Y ca 1,5 år gammal nu, den är gjord i Kina, så ska ha extra hård fjädring enligt tester. Har inte kört nån SUV nån gång, de välter ju lätt pga hög tyngdpunkt vilket Y inte har pga batteriet som sitter lågt och är tungt.

Jag börjar bli äldre och behöver sitta högre upp, då man får jobbigare att resa sig om man sitter lågt.

Är lite nyfiken på Y:s mjukare fjädring från Berlin, jag vill inte ha en svajig bil.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av bjornnilsson »

HerrNilsson skrev: 23 nov 2023 17:53
Att vissa gnäller på torkarna förstår jag inte, jag tycker att de fungerar riktigt bra nu, var ju helt galet dåligt tidigare, innan nån av OTA-uppdateringarna.

Helljusautomatiken är inte klockren, men det har den inte varit på de Volvo och BMW jag kört tidigare heller.


Det jag älskar med bilen (Y) är ju mängden räckvidd för priset, bra körkänsla, utrymmena, bra autopilot, förbättringar via OTA updates, bäst i klassen gällande krocksäkerhet, vaktläget (som räddat mig i ett försäkrningsärende en gång) samt Teslas service rangers vilka är asgrymma! 8-)
Den här tycker jag är spännande. Det är så många parametrar som spelar in i hur olika personer uppfattar olika bilar att det för mig näst intill blivit ointressant att läsa om vad andra tycker om sina bilar eller nya uppdateringar som kommer. Jag har vid olika tillfällen provkört lånebilar från Tesla och med bestörtning reagerat på hur några av dessa fungerat i trafiken med diverse funktioner, typ regnsensor eller spökbromsningar som gjort att flera av bilarna känts som skämt. Jämför jag sedan med hur det funkat i mina bilar så.. går det inte att jämföra.

Där jag själv har en njutningsfull, i stort sett fullt fungerande upplevelse, så kommer flera av de andra bilarna jag provat inte i närheten. Lägg till teslas löpande uppdateringar och känslan mellan olika bilmodeller och funktionerna mellan olika mjukvaruversioner och ovanpå det olika däcktillverkare osv.. så blir upplevelsen mellan en bil till en annan en helt annan. Lägg även till att vi alla är olika som personer. Personer som hatar helljusautomatiken har inte kört min bil, och jag har inte kört deras.. Funkar klockrent i min bil men jag förstår att det kanske inte gör det i andra bilar.

Många parametrar, är ordet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

wannabee skrev: 24 nov 2023 11:36
tesla newbie skrev: 24 nov 2023 10:35
martinot skrev: 23 nov 2023 20:03
Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
Vad är det som är SUV-igt med körkänslan hos Model Y? Bortsett från att man sitter högt så tycker jag inte alls den känns som en SUV att köra. Den kränger mycket lite i kurvorna, mindre än många låga bilar, och vaggar heller inte speciellt i sidled som andra SUV:ar brukar göra.
Bra fråga, jag har en Y ca 1,5 år gammal nu, den är gjord i Kina, så ska ha extra hård fjädring enligt tester. Har inte kört nån SUV nån gång, de välter ju lätt pga hög tyngdpunkt vilket Y inte har pga batteriet som sitter lågt och är tungt.

Jag börjar bli äldre och behöver sitta högre upp, då man får jobbigare att resa sig om man sitter lågt.

Är lite nyfiken på Y:s mjukare fjädring från Berlin, jag vill inte ha en svajig bil.
Haha, ja den "mjukare" fjädringen på nyare Model Y är fortfarande långt ifrån svajigt. Tvärtom. Jag tycker den fortfarande är för hård.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Earplugged »

bjornnilsson skrev: 24 nov 2023 12:45
HerrNilsson skrev: 23 nov 2023 17:53
Att vissa gnäller på torkarna förstår jag inte, jag tycker att de fungerar riktigt bra nu, var ju helt galet dåligt tidigare, innan nån av OTA-uppdateringarna.

Helljusautomatiken är inte klockren, men det har den inte varit på de Volvo och BMW jag kört tidigare heller.


Det jag älskar med bilen (Y) är ju mängden räckvidd för priset, bra körkänsla, utrymmena, bra autopilot, förbättringar via OTA updates, bäst i klassen gällande krocksäkerhet, vaktläget (som räddat mig i ett försäkrningsärende en gång) samt Teslas service rangers vilka är asgrymma! 8-)
Den här tycker jag är spännande. Det är så många parametrar som spelar in i hur olika personer uppfattar olika bilar att det för mig näst intill blivit ointressant att läsa om vad andra tycker om sina bilar eller nya uppdateringar som kommer. Jag har vid olika tillfällen provkört lånebilar från Tesla och med bestörtning reagerat på hur några av dessa fungerat i trafiken med diverse funktioner, typ regnsensor eller spökbromsningar som gjort att flera av bilarna känts som skämt. Jämför jag sedan med hur det funkat i mina bilar så.. går det inte att jämföra.

Där jag själv har en njutningsfull, i stort sett fullt fungerande upplevelse, så kommer flera av de andra bilarna jag provat inte i närheten. Lägg till teslas löpande uppdateringar och känslan mellan olika bilmodeller och funktionerna mellan olika mjukvaruversioner och ovanpå det olika däcktillverkare osv.. så blir upplevelsen mellan en bil till en annan en helt annan. Lägg även till att vi alla är olika som personer. Personer som hatar helljusautomatiken har inte kört min bil, och jag har inte kört deras.. Funkar klockrent i min bil men jag förstår att det kanske inte gör det i andra bilar.

Många parametrar, är ordet.
Ja smaken är som baken och man jämför ju mycket mot vad man haft innan vilket färgar upplevelserna rejält.
Min MYP är väl egentligen rätt hård i fjädringen men då jag alltid haft sänkta bilar med sportchassi och lågprofildäck så känns den mjuk i jämförelse 😅
Angående helljusautomatiken så saknar jag självklart matrixfunktionen som jag vant nig vid i Passaten men å andra sidan har Teslan aldrig missat en lastbil i mötande körfält på E4:an så jag kan numera alltid ha automatiken igång vilket är omöjligt med Passaten som missar varenda lastbil så kör jag landsväg vinner Passatens automatik och kör jag motorväg vinner Teslan.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 411
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 25 nov 2023 12:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
Aktiveras de automatiskt även ifall man inte aktiverat adaptiva farthållaren/Autopilot/FSD?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 12:41
taliz skrev: 25 nov 2023 12:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
Aktiveras de automatiskt även ifall man inte aktiverat adaptiva farthållaren/Autopilot/FSD?
Nej
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
...] Är det bara Tesla som fixar Camping Mode? [...
Verkar som KIA och Huyndai har något motsvarande som de kallar "Utility mode"(?), men det får du dubbelkolla. Om Merca också har det vet jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av PerV »

Var i hundparken idag och rastade hunden, -6°, så jag satte på max avfrostning via mobilappen. När jag kommer tillbaks till bilen avfrostar den förvisso bilen, samtidigt som den har dragit ner alla 4 fönster i ventilationsläge..wtf!!! Det är -6° ute, någon liten if-sats kan man väl klämma in i mjukvaran. Visst det kan säkert vara så att jag kom åt den knappen också, även om det inte var min avsikt.
Känner att klimatanläggningen har försämrats kraftigt under de tre senaste åren. Model 3 2019 hade avsevärt bättre avfrostningsläge och man kunde få upp temperaturen till +48°, bilen fullkomligt "skakade" av sig all snö, i alla fall smälte den bort snön. Nu kommer man max upp i 28° under ett begränsat antal minuter.
Sedan har det införts något automatiskt avfrostningsläge på framrutan som slår till utan att man kan stänga av den, trots att man precis startat bilen i ett varmt parkeringsgarage i ett köpcentrum.
För mycket kass automatik av kassa programmerare. Det är inte rocket science direkt.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 411
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
...] Är det bara Tesla som fixar Camping Mode? [...
Verkar som KIA och Huyndai har något motsvarande som de kallar "Utility mode"(?), men det får du dubbelkolla. Om Merca också har det vet jag inte.
Tack men vill undvika aseatisk bilar, då de som regel inte har den ergonomi och vinteregenskaper som jag kräver.
Och bil från diktatorländer (Kina) är uteslutet.
Kan tänka mig en BMW i3 med.
Kolfiber är nice!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar