Hur drabbar det Tesla att en 8 år gammal Tesla inte får laga en parkeringsskada på den lokala lackverkstaden?
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Just, men tesla behöver ju inte bete sig lika illa som IF metall.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Alla vi är överens om att alla invandrare i Sverige ska lära se svenska språket och anpassa sig efter svenska värderingar.
Det vi inte är överens är om alla företag ska anpassa sig efter svenska värderingar.
Det vi inte är överens är om alla företag ska anpassa sig efter svenska värderingar.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Metall vill ju att Tesla hellre drar sig ur landet, de spelar ju med hela landets laddinfrastruktur.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Ett steg att visa hur vi påverkas är ju tex just att återigen bara låta Tesla ladda på sina laddare.
Teslaägare har drabbats av verkstäder och annat, det kanske är dags att övriga elbilsägare också drabbas tills strejken är avblåst.
Fast de kommer ju inte blåsa av strejken. Så Tesla får väl stänga och flytta. Vore jag dom skulle jag hellre stänga ner stationerna än att fortsätta ha dem i drift. Då uppstår rätt stora problem för vår omställning. Sen har Metall då också gjort folk arbetslösa osv.
Men vad gör man inte för att Kina-volvo skall in på plats 1 igen...
Haft alla 3/Y
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vi ska kanske börja kräva att deras ledning får göra ett test där de är tvungna att svara "rätt" om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar, innan de får komma in och etablera sig på den Svenska marknaden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ägandeskapet på en ny bil kan väl alltid passera några Tesla anställda som för en kort tid är ägare till bilen och då beställer skyltarna. Skyltarna tas med till jobbet och monteras på bilen innan ägandeskapet skrivs över på köparen. Dessa personer kan jobba mestadels hemifrån med att ta emot skyltar.
Senast redigerad av Mippaloo, redigerad totalt 2 gång.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är väl fortfarande 14 dagars returrätt. Jag ser ingen risk. (utan frågetecken)roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 14:351 - Den som köper en Tesla ska betala för bilen ett antal dagar innan denne tar besittnings- och äganderätt över bilen (eller när ägarbytet enligt Transportstyrelsen sker)? Utan möjlighet att godkänna bilens faktiska kondition? Och därefter, några dagar efter att köpet registrerats och köpeskillingen överförts, få ägande- och förfoganderätt över fordonet i form av nummerplåtar så fordonet kan framföras på allmän väg. Detta förefaller, i min värld, som ett hyfsat stort risktagande för en privatperson/mindre företag
M3SR+ (21Q3)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du menar avtalsfrivilligheten då?
Håller med, IF metall kan flytta till ett annat land där det är lag på kollektivavtal.
Måste säga, att då förbannad över något som händer i offentliga rummet kan jag inte minnas jag varit på länge - det var nog salladsbaren som senast ledde till samma reaktion.
Jag tror att om propagandan för facket genomlystes på riktigt och folk fattade hur de skor sig på arbetarnas bekostnad utan att tillföra något längre , och vilka metoder de använder sig av - så skulle opinionen ändras.
Jag kommer vara precis lika förbannad på facket den dag jag byter bilmärke - det har verkligen inte med det att göra (som jag nämnt ogillar jag tesla och Elon).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?Leon skrev: ↑24 nov 2023 16:15Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar
Ha en fin helg!
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Går väl bra att spana in bilen först, skriva på, och sen hämta den en annan dag. Vanlig bilhallsmetod.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, och samma påtryckningar kan vändas mot facket när folk som vill ladda på SuC inser att det facket vill är att Tesla skall stänga ned. I båda fallen är det en part som inte har del i konflikten som drabbas med en långsökt förklaring om att de personer kan utöva påtryckningar mot den part som egentligen är i konflikt.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1159
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det som fascinerar mig mest är att media och facket uttrycker sig som att Tesla kommer skriva på ett fackligt avtal. Tar det som självklart liksom. Det kommer ju aldrig någonsin ske och visar hur långt Metall är ute och cyklar i sina åtgärder. För mig helt ofattbart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Men den svenska modellen skapades i ett klimat där genomsnittssvensken jobbade hårt. Där det behövdes en röst för att folk inte skulle jobba FÖR hårt.
Ser man på Sverige från mitten av 80-talet så har arbetsklimatet och Sverige som land förändrats.
Vid ovanstående tidpunkt så förändrades tänket kring hur man jobbar ”hårt”.
Samtidigt så har vi mitten av 90-talet - då förändrades även Sverige som land och många av våra styrkor försvann.
Sverige är just nu en blandning av:
En skvätt personer som förstår ordet arbetsmoral.
En skvätt personer som är underfundiga gällande ny teknologi.
En skvätt personer som kan hantera logiskt tänkande.
Resten är tyvärr en sörja av folk som ska ha och ha, men gnälla så fort dom måste ge tillbaka.
(Utelämnar skvätten med personer som bara utnyttjar sörjan för att mingla med skvättarna)
Missförstå mig rätt - vi har mycket kompetens i Sverige, men vi kommer inte att bli samma framgångsnation som vi en gång var.
Sverige drivs på fel sätt och har så gjorts i årtioenden.
Svenska modellen är bättre att applicera på länder som fortfarande vill nåt. Sverige är i stort ”förlorat”.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som plötsligt blivit aktiva på detta forum.
Tre frågor till er:
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Tre frågor till er:
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löfven numera säljer sina tjänster?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Man kan betrakta den Svenska modellen från två perspektiv: arbetsgivarnas och arbetstagarnas. Båda dessa sidor är överens om att modellen fortfarande tjänat och tjänar oss väl. Mig veterligen finns det inte en enda arbetsgivarorganisation som utövar lobbyism för att skrota den och inte heller ett enda politiskt parti. Sen finns såklart ditt personliga perspektiv som du redogör för ovan också. Om du är bättre på att bedöma hur väl den fungerar än samtliga Sveriges arbetsgivarorganisationer eller inte kanske vi aldrig får svaret på.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 16:39Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Men den svenska modellen skapades i ett klimat där genomsnittssvensken jobbade hårt. Där det behövdes en röst för att folk inte skulle jobba FÖR hårt.
Ser man på Sverige från mitten av 80-talet så har arbetsklimatet och Sverige som land förändrats.
Vid ovanstående tidpunkt så förändrades tänket kring hur man jobbar ”hårt”.
Samtidigt så har vi mitten av 90-talet - då förändrades även Sverige som land och många av våra styrkor försvann.
Sverige är just nu en blandning av:
En skvätt personer som förstår ordet arbetsmoral.
En skvätt personer som är underfundiga gällande ny teknologi.
En skvätt personer som kan hantera logiskt tänkande.
Resten är tyvärr en sörja av folk som ska ha och ha, men gnälla så fort dom måste ge tillbaka.
(Utelämnar skvätten med personer som bara utnyttjar sörjan för att mingla med skvättarna)
Missförstå mig rätt - vi har mycket kompetens i Sverige, men vi kommer inte att bli samma framgångsnation som vi en gång var.
Sverige drivs på fel sätt och har så gjorts i årtioenden.
Svenska modellen är bättre att applicera på länder som fortfarande vill nåt. Sverige är i stort ”förlorat”.
Den enda domedagsprofetian jag hittar bland citaten ovan är för övrigt din egen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, och nu ser vi resultatet för att arbetsgivare inte går emot den ”Svenska modellen” - man blir mobbad.iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:47Man kan betrakta den Svenska modellen från två perspektiv: arbetsgivarnas och arbetstagarnas. Båda dessa sidor är överens om att modellen fortfarande tjänat och tjänar oss väl. Mig veterligen finns det inte en enda arbetsgivarorganisation som utövar lobbyism för att skrota den och inte heller ett enda politiskt parti. Sen finns såklart ditt personliga perspektiv som du redogör för ovan också. Om du är bättre på att bedöma hur väl den fungerar än samtliga Sveriges arbetsgivarorganisationer eller inte kanske vi aldrig får svaret på.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 16:39Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Men den svenska modellen skapades i ett klimat där genomsnittssvensken jobbade hårt. Där det behövdes en röst för att folk inte skulle jobba FÖR hårt.
Ser man på Sverige från mitten av 80-talet så har arbetsklimatet och Sverige som land förändrats.
Vid ovanstående tidpunkt så förändrades tänket kring hur man jobbar ”hårt”.
Samtidigt så har vi mitten av 90-talet - då förändrades även Sverige som land och många av våra styrkor försvann.
Sverige är just nu en blandning av:
En skvätt personer som förstår ordet arbetsmoral.
En skvätt personer som är underfundiga gällande ny teknologi.
En skvätt personer som kan hantera logiskt tänkande.
Resten är tyvärr en sörja av folk som ska ha och ha, men gnälla så fort dom måste ge tillbaka.
(Utelämnar skvätten med personer som bara utnyttjar sörjan för att mingla med skvättarna)
Missförstå mig rätt - vi har mycket kompetens i Sverige, men vi kommer inte att bli samma framgångsnation som vi en gång var.
Sverige drivs på fel sätt och har så gjorts i årtioenden.
Svenska modellen är bättre att applicera på länder som fortfarande vill nåt. Sverige är i stort ”förlorat”.
Den enda domedagsprofetian jag hittar bland citaten ovan är för övrigt din egen.
Det kommer in en aktör som tänker mer 2023 ( i ett världsperspektiv)kring hur ett företaget skall drivas, och företag är framgångsrikt och dom anställda är nöjda.
- då ska man mobba dom istället för att ha lite självinsikt.
Man kan dra otaliga exempel på hur Sverige har ”tappat” det.
Våra lärare försöker få ungdomar att ta av sig kepsen eller lägga ner mobilen, i Indien är du typ värdelös utan dubbel examina.
Jag är övertygad om att Svenskar ”bryr” sig - men dom senaste 25 åren har vi totalt tappat bäring.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jo, Tesla kan ju försöka.OfarligTesla skrev: ↑24 nov 2023 16:30Ja, och samma påtryckningar kan vändas mot facket när folk som vill ladda på SuC inser att det facket vill är att Tesla skall stänga ned. I båda fallen är det en part som inte har del i konflikten som drabbas med en långsökt förklaring om att de personer kan utöva påtryckningar mot den part som egentligen är i konflikt.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Hitintills har dock massan av medborgare och samtliga partier värnat den svenska modellen. Jag tror inte ”charmknutten” Musk förmår ändra det (men visst, jag kan ha fel)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Bra formulerat!Luma skrev: ↑24 nov 2023 16:44Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som helt plötsligt blivit aktiva på detta forum.
Tre frågor till er:
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löven numera tillhandahåller sina tjänster?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
(Är ett mysterium varf alla fackpampar inte är extremt upprörda över att Löfven numera arbetar för Rud Pedersen som saknar kollektivavtal)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
T ex kan man ta detta citat från företagets VD:ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 16:24Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?Leon skrev: ↑24 nov 2023 16:15Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
” Vd Jonas Bjuhr är orolig att produktionsstoppet ska leda till uppsägningar på sikt.
– Jag kan inte uttala mig om hur Teslas leverantörskedjor ser ut, för det vet jag inte, men det är klart att om vi inte kan producera så kommer någon annan att producera, säger han till Ekot.”
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Teslaroffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar
Ha en fin helg!