Plats i kön

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Plats i kön

Inlägg av Kalle »

Tengte försöka klura ut vilken köplats man har i bland de bilar i sverge.
Jag är inte en tidigare tesla ägare, och bokade online.
Bokningen va klar 04:35, den 1a april och pengarna drogs samma dag (kolla nåra timmar efteråt)

Jag fick nummer RN10780xxxx

(Varför skriver inte folk ut de sista numererna? Kan man göra massa ofog om man har dom?)
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Re: Plats i kön

Inlägg av Spyder »

Bokade online 4:30, inte tidigare ägare och fick nr RN10719xxxx, men numret tror jag vi kan utesluta går att analysera till ett könr. Ända chansen att få någon uppfattning om köplats i Sverige är att försöka beräkna hur många som bokade i butik och sen se hur många som svarar här och gissa hur många av alla som bokade online svarar.
Jag gissar att jag är kring de första 1000 i Sverige.

Någon som har någon uppfattning om hur många som var i butikerna utöver de ca 350 som stod i kö innan öppning?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Notera att alla som redan äger en Tesla kommer få en egen kö. Gissar att det ör några hundra bilar i Sverige bara det. Där spelar fysisk kö eller internetkö ingen roll förutom mellan varandra möjligen,

Det är i princip omöjligt att räkna ut något. Frustrerande att inte veta? Yepp, välkommen till orderprocessen för Tesla... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

Frågan är hur de gör med basmodell jämfört med toppmodell. Tror ni de kommer leverera basmodell till tidigare ägare, om nu någon tidigare ägare nöjer sig med bas, innan en icke ägare med alla tillval?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

De blir intresant att se, jag kommer inte ha råd med många tillval, de blir väldigt basic för mig.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Alla som beställer får ett RN nummer. Är nog en kö för Europa även om tilldelning av bilar säkert är per land...

När sedan det blir dags att öppna Tesla designstudio för Europa så kommer först alla Tesla ägare få en inbjudan att speca sin bil.

Något senare får resten samma möjlighet. Säkert baserat på plats i kön.

Tesla kommer producera mer välspecade bilar först. Dvs en basic kommer senare en en maxad.

När bilen är specad får du troligen uppgift om prel leveransmånad. Troligtvis även möjlighet att välja senare månad.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Spyder skrev:
Frågan är hur de gör med basmodell jämfört med toppmodell. Tror ni de kommer leverera basmodell till tidigare ägare, om nu någon tidigare ägare nöjer sig med bas, innan en icke ägare med alla tillval?
Nej, det tror jag inte baserat på tidigare modeller
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Weird... mina startar med RN108xxxx men det kanske är för att jag reserverade mina Teslor morgonen 31/3?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

Wayne skrev:
Weird... mina startar med RN108xxxx men det kanske är för att jag reserverade mina Teslor morgonen 31/3?
Tror som sagt inte man kan dra några som helst slutsatser utifrån RN nr, kan likväl vara direkt ur en slumpgenerator.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Jag missade totalt att tiden hade ändrats, så min bokning skedde inte förrän 05:33 och fick nummer RN10780XXXX, är inte tidigare ägare av någon Tesla.

En kompis som bokade kl.04.32 fick nummer RN10887XXXX, inte heller någon tidigare ägare.

Ser ingen logik alls i nummersystemet
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

RN nummer har aldrig kunnat säga något om leveranstid... Om inte Tesla ändrat något med model 3?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Som jag ser det finns det tre eller möjligen fyra köplatser tidigare ägare i butik, tidigare ägare online, ny i butik och ny online. Designstudion kommer öppna för dessa grupper en i taget med några veckors mellanrum. Leveranserna kommer sedan sättas efter tillvalen och vilken grupp du tillhör. Räkna med att du när designstudion öppnas för dig bara har någon vecka på dig att lägga ordern annars missar du din plats.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag tror å andra sidan att alla Teslaägare i en region kommer få inbjudan till designstudio ungefär samtidigt. Sedan är det när du klickar confirm som du verkligen beställt och hamnar i kön. Om du väntar en dag eller två kommer du hamna efter de som trycker confirm direkt. Du har inga veckor på dig utan det handlar bara om en sak... Confirm...

Sedan får performance dualdrive bilar prio.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Som jag ser det finns det tre eller möjligen fyra köplatser tidigare ägare i butik, tidigare ägare online, ny i butik och ny online. Designstudion kommer öppna för dessa grupper en i taget med några veckors mellanrum. Leveranserna kommer sedan sättas efter tillvalen och vilken grupp du tillhör. Räkna med att du när designstudion öppnas för dig bara har någon vecka på dig att lägga ordern annars missar du din plats.
Jag tror faktiskt det bara finns två, en för teslaägare och en för icke teslaägare. Om du bokade i butik så hade du möjlighet att boka tidigare och därmed komma in i kön tidigare men om du ska boka idag så är det nog ingen skillnad om du går och gör det via butik eller om du gör det via hemsidan.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag bokade två stycken ca klockan 11 i butik den 31:a. En av dessa kommer få prio så det kommer bli mycket spännande att se hur långt det blir mellan leveranserna...

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Det finns förstås en massa bra saker med att M3 blir en succé, men om planen står fast att förse amerikanska marknaden med bilar först, kommer det ta lååååång tid innan vi får några. Redan 300 000 beställningar lär väl hinna bli ofantligt många fler innan den levereras, dvs ett par års produktion.

(Min första post här, som nybliven blivande Tesla-ägare...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Jag tror faktiskt det bara finns två, en för teslaägare och en för icke teslaägare. Om du bokade i butik så hade du möjlighet att boka tidigare och därmed komma in i kön tidigare men om du ska boka idag så är det nog ingen skillnad om du går och gör det via butik eller om du gör det via hemsidan.
Nä, naturligtvis. Med boka i butik menade jag naturlitgvis att man bokade innan eventet. Att gå in i en butik och boka nu gör ingen som helst skillnad.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

icreate skrev:
Det finns förstås en massa bra saker med att M3 blir en succé, men om planen står fast att förse amerikanska marknaden med bilar först, kommer det ta lååååång tid innan vi får några. Redan 300 000 beställningar lär väl hinna bli ofantligt många fler innan den levereras, dvs ett par års produktion.

(Min första post här, som nybliven blivande Tesla-ägare...)
Välkommen till sekten, och till den låååååånga väntan!
Du kommer inte behöva vänta på alla amerikanska leveranser. Tesla kommer börja leverera runt fabriken i Fremont för att snabbt kunna kalla tillbaka bilarna om det skulle visa sig vara några allvarliga fel som de måste åtgärda. När Tesla är säkra på att bilarna håller måttet, börjar de också lansera på andra kontinenter och i andra delar av USA.
Detta är den modell de använt när de lanserat sina andra bilar, och det finns ingen som helst anledning att tro att de skulle vilja göra något annorlunda denna gången.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Jo, men eftersom den senaste officiella informationen säger "Model 3 production is scheduled to begin in late 2017. When production begins, we will begin deliveries in North America starting on the West Coast, moving east. As we continue to ramp production, we will begin deliveries in Europe, APAC and right-hand drive markets." så kommer det ju ta längre tid innan de levererar till Europa om fler amerikaner har lagt förhandsbeställningar. Förhoppningsvis kommer drar det väl någon slags gräns så att förhandsbeställningar ändå har någon slags förtur. Det blir ju liksom meningslöst att beställa i Europa om produktionen inte klarar att hålla jämna steg med beställningarna i USA.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

icreate skrev:
Jo, men eftersom den senaste officiella informationen säger "Model 3 production is scheduled to begin in late 2017. When production begins, we will begin deliveries in North America starting on the West Coast, moving east. As we continue to ramp production, we will begin deliveries in Europe, APAC and right-hand drive markets." så kommer det ju ta längre tid innan de levererar till Europa om fler amerikaner har lagt förhandsbeställningar. Förhoppningsvis kommer drar det väl någon slags gräns så att förhandsbeställningar ändå har någon slags förtur. Det blir ju liksom meningslöst att beställa i Europa om produktionen inte klarar att hålla jämna steg med beställningarna i USA.
Antalet beställningar i USA spelar inte så stor roll. De kommer att börja leverera till Europa och Kina när de är redo för det oavsett hur många som har levererats eller beställts i USA. När Tesla dels har löst alla administrativa saker som registrering och anpassning till marknaden så kommer de kolla på driftproblemen de stött på i USA. Känner de att de är redo så kommer de att börja leverera till ny marknad. Ju längre tid det tar, ju mindre skillnad i tid kommer det vara på Tesla-ägares och icke Teslaägares leveranser. Utrustning och modell kommer med stor sannolikhet att i början påverka mer än hur vida man är Teslaägare eller inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Elon twitrar igen
image.jpg
MarkoV

Inlägg av MarkoV »

Skönt för oss som stod i kön! Nu har vi fått bekräftat att vi får de tidigare än de som bokade efter oss/online
skont.png
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Men efter ägare...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Just nu, när antalet reservationer närmar sig 300k är jag mycket nöjd med en tidig köplats, trots att jag inte är ägare eller kommer att beställa fullutrustad.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Jag förstår att de vill prioritera tidigare Tesla ägare men de ju lite surt om nån som beställer en model 3 nästa höst ska gå för oss som bokade en 8 minuter efter de öppnade bara för de har en Tesla. Jag hoppas på nån slags bonus för tiden man bokade också.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Skriv svar