Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.
Ja vi kan lämna det, men för förklaringens skull kan jag väl säga att när jag säger ett påstående så är det just att framföra någonting som ett faktum som jag avser. Ber om ursäkt ifall det inte var så tydligt tidigare och det framstod som att jag inte tyckte att folk skulle få ha sina egna åsikter eller teorier om saker.
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?
Vi ser ju nu att facken tar till åtgärder och blockader som inte har direkt påverkan på parten de har konflikt med. Se på Werksta som tappar alla försäkrings- och privatkunder med en Tesla, det är alltså affärsuppgörelser som har absolut ingenting med Tesla att göra som påverkas.
Detta tycker jag gör så att konsekvensen av strejkdagarna hos Tesla blir mycket större, det är inte längre Tesla och de som har affärer med Tesla som företag som påverkas utan det är mycket mer långtgående. Vad händer om det skär sig mellan facket och tillverkaren av någon maskin? Kan det innebära att alla producenter i Sverige med den maskinen inte kan få den lagad ens av en tredje part längre?
Jag tror helt enkelt att när folk från helt andra länder då kollar på det som rapporteras från Sverige så kan de tycka att leveranser från eller verksamhet i Sverige inte alls framstår som så bra att förlita sig på.
Efter nästan 4000 inlägg har jag sett att många gärna vill ersätta kollektivavtal med lagstiftning men jag tror inte att jag ännu har sett något förslag på hur det praktiskt ska gå till.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till? Vad händer om någon av parterna inte acceptera det som lagstiftats? Kommer man få tvinga tillbaka staten till förhandling genom strejk/lockout?
Det jag läst om förslag på lagstiftning nere i Europa så är det något som påhejas av vänstersidan medans högerpartierna stretar imot.
Å andra sidan har ju vår regering precis satt en gräns på vad som anses vara en minimilön för att få vistas i Sverige om man inte är svensk medborgare.
Att den satta nivån är obetydligt över den lön vårdpersonal tjänar efter 25år i yrket är skamligt. Att det är avsevärt mer än vad min son tjänar under sitt första år som heltidsanställd kock är märkligt.
Vilka områden tycker ni det behöver lagstiftas inom som alternativ till kollektivavtal? Finns det något politiskt parti som har något som helst förslag i den riktningen?
Man kan ju inte sitta och kräva ett system som man inte själv kan förklara.
Fråga Elon Musk. Han har löst det för 120 000 nöjda anställda globalt på Tesla. Ingen av dem har efterfrågat kollektivavtal så vitt jag vet.
Vi har skrivit 4000 inlägg om blockaden mot TM Sweden utan att komma någonvart, vem är effektivast? Tänk på att Elon Musk endast jobbar halvtid på Tesla. Övrig tid lägger han på SpaceX som i veckan har testat raketer för att skicka 100 personer till Mars.
Efter nästan 4000 inlägg har jag sett att många gärna vill ersätta kollektivavtal med lagstiftning men jag tror inte att jag ännu har sett något förslag på hur det praktiskt ska gå till.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till?
Jag har tidigare föreslagit lagstiftning om att företag med säg 100 anställda skall ingå kollektivavtal med valfri fackförbund. That's it. Inget om innehåll, minimilön eller liknande utan helt enkelt lagstifta det som de facto redan är så i Sverige. Personligen har jag inga problem med KA i sig utan metoderna de tvingas på på arbetsgivare. Då är det lika bra att säga rätt ut att så här funkar det hos oss, du skall ha KA enligt lag. Sluta låtsas att det på något sätt skulle vara frivilligt.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till?
Jag har tidigare föreslagit lagstiftning om att företag med säg 100 anställda skall ingå kollektivavtal med valfri fackförbund. That's it. Inget om innehåll, minimilön eller liknande utan helt enkelt lagstifta det som de facto redan är så i Sverige. Personligen har jag inga problem med KA i sig utan metoderna de tvingas på på arbetsgivare. Då är det lika bra att säga rätt ut att så här funkar det hos oss, du skall ha KA enligt lag. Sluta låtsas att det på något sätt skulle vara frivilligt.
Fast så är det ju inte idag. Många stora It-konsultföretag saknar kollektivavtal t ex.
Jag vet inte om jag håller med. Tycker inte det varit många inlägg alls där skribenten förordat lagstiftning framför kollektivavtal. Det är mest de som är för kollektivavtal som försöker få det till att vara åsikten som framförs så fort man påpekar att alla parter hävdar att kollektivavtal är frivilligt, inkl IF Metall.
Problemet här är ju att IF Metall verkar anse att frivilligheten bara gäller så länge man tecknar ett kollektivavtal och då är det inte frivilligt vilket implicerar att en lagstiftning ska tvinga arbetsgivare att teckna ett kollektivavtal.
Personligen har jag hellre en arbetsmarknad där relevanta parter förhandlar om saker och ting. Det finns utrymme för både kollektivavtal och avsaknad av dito.
Edit: Ser att Tibor också uttrycker liknande idéer. Jag har inte heller några problem med kollektivavtal som sådana. Bara hur de nu påtvingas två parter som inte vill ha det, av en tredje part.
Jag vet inte om jag håller med. Tycker inte det varit många inlägg alls där skribenten förordat lagstiftning framför kollektivavtal. Det är mest de som är för kollektivavtal som försöker få det till att vara åsikten som framförs så fort man påpekar att alla parter hävdar att kollektivavtal är frivilligt, inkl IF Metall.
Problemet här är ju att IF Metall verkar anse att frivilligheten bara gäller så länge man tecknar ett kollektivavtal och då är det inte frivilligt vilket implicerar att en lagstiftning ska tvinga arbetsgivare att teckna ett kollektivavtal.
Personligen har jag hellre en arbetsmarknad där relevanta parter förhandlar om saker och ting. Det finns utrymme för både kollektivavtal och avsaknad av dito.
Edit: Ser att Tibor också uttrycker liknande idéer. Jag har inte heller några problem med kollektivavtal som sådana. Bara hur de nu påtvingas två parter som inte vill ha det, av en tredje part.
96% av svenska företag har 10 anställda eller mindre. Det finns ingen statistik över 100 anställda men 99,9% har mindre än 249 anställda.
Gissningsvis innebär ditt förslag att 97-98% hamnar utanför.
Ska man i lagstiftningen tillåta att alla företag med mindre än 100 står utanför eller ska det finnas en gräns? Ska arbetsgivare/arbetstagare fortfarande förhandla fram märket för hela arbetsmarknaden eller ska alla utanför lösa det med egna stridsåtgärder?
Tesla har ju 130 anställda och skulle med ditt förslag tvingas till kollektivavtal eller skulle det vara ok att bryta upp i flera mindre företag?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till? Vad händer om någon av parterna inte acceptera det som lagstiftats? Kommer man få tvinga tillbaka staten till förhandling genom strejk/lockout?
Det jag läst om förslag på lagstiftning nere i Europa så är det något som påhejas av vänstersidan medans högerpartierna stretar imot.
Å andra sidan har ju vår regering precis satt en gräns på vad som anses vara en minimilön för att få vistas i Sverige om man inte är svensk medborgare.
Att den satta nivån är obetydligt över den lön vårdpersonal tjänar efter 25år i yrket är skamligt. Att det är avsevärt mer än vad min son tjänar under sitt första år som heltidsanställd kock är märkligt.
Vilka områden tycker ni det behöver lagstiftas inom som alternativ till kollektivavtal? Finns det något politiskt parti som har något som helst förslag i den riktningen?
Fråga Elon Musk. Han har löst det för 120 000 nöjda anställda globalt på Tesla. Ingen av dem har efterfrågat kollektivavtal så vitt jag vet.
Vi har skrivit 4000 inlägg om blockaden mot TM Sweden utan att komma någonvart, vem är effektivast? Tänk på att Elon Musk endast jobbar halvtid på Tesla. Övrig tid lägger han på SpaceX som i veckan har testat raketer för att skicka 100 personer till Mars.
Jag tror snart det blir kallt i strejktälten...
Elon musk har ju knappast något förslag på lagstiftning. Han driver ett företag i medvind.
Naturligtvis passar inte hans stil alla företag. Man får ju ha respekt för att det finns många företag som har helt andra förutsättningar. Alla kan ju inte tillverka elbilar eller rymdraketer.
Jag tycker det är skillnad på ett system jag personligen hade velat arbeta i och vad jag tror är ett bra system för befolkningen som stort.
Personligen hade jag inte haft några problem med om det var lagstiftat med minimumlön och löneökningar med mera inte var något som var tvingande utan något man får förhandla om själv. Att man är sin ”egen lyckas smed” är helt enkelt i linje med var jag ideologiskt lägger mig vilket är ganska mycket i liberalism.
Däremot tror jag inte det systemet är bra för befolkningen som helhet utan det är många som föredrar kollektivavtal, vilket väl är varför jag tycker jag att det system som borde användas är att kollektivavtal bara blir aktuellt på arbetsplatser över en viss storlek ifall en majoritet av de anställda vill ha det. Låt de anställda bestämma så det är demokratiskt och blir någon slags kompromiss där vi har styrning men den individuella friheten styr över den.
Jag tycker det är skillnad på ett system jag personligen hade velat arbeta i och vad jag tror är ett bra system för befolkningen som stort.
Personligen hade jag inte haft några problem med om det var lagstiftat med minimumlön och löneökningar med mera inte var något som var tvingande utan något man får förhandla om själv. Att man är sin ”egen lyckas smed” är helt enkelt i linje med var jag ideologiskt lägger mig vilket är ganska mycket i liberalism.
Däremot tror jag inte det systemet är bra för befolkningen som helhet utan det är många som föredrar kollektivavtal, vilket väl är varför jag tycker jag att det system som borde användas är att kollektivavtal bara blir aktuellt på arbetsplatser över en viss storlek ifall en majoritet av de anställda vill ha det. Låt de anställda bestämma så det är demokratiskt och blir någon slags kompromiss där vi har styrning men den individuella friheten styr över den.
Vilken storlek på företag föreslår du?
Skulle det alltså vara tvingande för företag att teckna så fort det blir över 50%?
Hur ofta skulle man rösta?
Skulle det alltså vara tvingande för företag att teckna så fort det blir över 50%?
Ja du, storleken på företag där det skall gälla bör man nog analysera mer med data jag inte har i dagsläget. Jag skulle säga att man vill nog täcka in över 90% av anställda i Sverige som är anställda utan familjekoppling till företagsägaren, vet inte var den gränsen bör hamna då.
Nej jag tycker nog att dagens lösning med strejk och förhandlingsprocess med facket bara skall kunna bli laglig om mer än 50% av de anställda på ett bolag vill det. Kan man inte visa på att de flesta på företaget i fråga verkligen vill ha kollektivavtal skulle det i så fall klassas som en vild strejk ifall man strejkade.
Sen bör det väl kunna bli aktuellt med omröstning om att går ur igen efter viss tid men där får man väl analysera vad som vore rimligt baserat på genomsnittlig personalomsättning i landet osv. Kanske skall både omröstning om att införa kollektivavtal eller gå ur bara initieras om en viss procentandel av de anställda skriver under en namninsamling eller liknande, men som sagt skulle det behövas en minsta tidsperiod innan det kan röstas igen.
Ja du, storleken på företag där det skall gälla bör man nog analysera mer med data jag inte har i dagsläget. Jag skulle säga att man vill nog täcka in över 90% av anställda i Sverige som är anställda utan familjekoppling till företagsägaren, vet inte var den gränsen bör hamna då.
Nej jag tycker nog att dagens lösning med strejk och förhandlingsprocess med facket bara skall kunna bli laglig om mer än 50% av de anställda på ett bolag vill det. Kan man inte visa på att de flesta på företaget i fråga verkligen vill ha kollektivavtal skulle det i så fall klassas som en vild strejk ifall man strejkade.
Sen bör det väl kunna bli aktuellt med omröstning om att går ur igen efter viss tid men där får man väl analysera vad som vore rimligt baserat på genomsnittlig personalomsättning i landet osv. Kanske skall både omröstning om att införa kollektivavtal eller gå ur bara initieras om en viss procentandel av de anställda skriver under en namninsamling eller liknande, men som sagt skulle det behövas en minsta tidsperiod innan det kan röstas igen.
96% av svenska företag har färre än 10 anställda. I så små företag skulle alltså 5 anställda kräva kollektivavtal utan att dessa skulle drabbas av arbetsgivarens missnöje.
Du skriver ”får man väl analysera”. Vem är det du tänker dig ska analysera?
Vad jag förstått funkar det typ så i USA. 30% måste begära omröstning i en namninsamling och 50% ska sedan rösta för (eller emot).
Så i Sverige skulle det i dom flesta fall betyda att 3personer vill rösta och att 5 är för.
Vad skulle då hända? Kan ett företag tvingas då?
Hur skulle regelverket fungera?
Hur funkar det i usa?
Betänk att Teslas Market Cap, er ca. 45 gånger större än Ericsson. Det är en riktig elefant som som IF Metall dansar med.
De dansar ju inte med hela Tesla utan bara Tesla Sverige. IF Metall säger sig kunna härda ut i 500 år.
Market cap är lite vilseledande också. Tesla är ju en aning övervärderade på börsen.
Men strateger är IF Metall inte, man blockerar så att Tesla bilar inte kan få lagt på vinterdäck och inte få lagat plåtskador. Sedan försöker man stoppa produktionen vid Giga Berlin/Brandenburg genom att göra 50 av sina medlemmar i Vetlanda arbetslösa.
96% av svenska företag har färre än 10 anställda. I så små företag skulle alltså 5 anställda kräva kollektivavtal utan att dessa skulle drabbas av arbetsgivarens missnöje.
Uppenbarligen är det lagstiftaren som ska analysera detta i det beredningsarbetet som sker inför att lagförslag tas fram.
Vad jag förstått funkar det typ så i USA. 30% måste begära omröstning i en namninsamling och 50% ska sedan rösta för (eller emot).
Så i Sverige skulle det i dom flesta fall betyda att 3personer vill rösta och att 5 är för.
Vad skulle då hända? Kan ett företag tvingas då?
Hur skulle regelverket fungera?
Hur funkar det i usa?
Ja, om sådana regler gäller och det är 10 anställda så blir det så.
Personligen kan jag tycka att det är bra om det krävs färre för att tvinga fram en omröstning än en majoritet. Det är inte alls säkert att en majoritet är beredda att initiera något men mycket väl kan tänka sig att rösta för ett förslag som andra drar fram.
Om det ens skulle bli aktuellt för den storleken på företag, snabb googling verkar visa att bland småföretag (1-19 anställda) så är runt 465k personer att betrakta som anställda vilket är drygt 10% av de arbetande. Av dessa kan man nog anta att en del har familjekoppling till ägare av företagen så kanske bör gränsen vara 20 anställda? Det bör man som sagt analysera, och den som skall göra det är staten innan de inför de lagändringar som krävs för att ett sådant här system skulle vara möjligt, alla detaljer kan inte sättas från början utan det krävs utredning.
Men att leva på gamla meriter är inget som jag ser som någon fördel.
Idag har svenska löntagare bland Europas sämsta löneutveckling. ”Ja men pensio…” Ursäkta, men den frågan har ju inte varit direkt ljus senaste decennierna.
Blir detta fortsättningen på löntagarfonderna? Där fackföreningsrörelsen blir sitt eget nemesis? De bäddar iaf bra för det med sitt oproportionerliga beteende.
Hur går det med blockaden mot Hydro? När skulle den träda i kraft? Vi antar ju att tesla flyger in delar från US eller kina men vi vet ju inte. Vi vet ju inte ens om delarna som Hydro tillverkar är direkt utbytbara mot delar i den kinesiska fabriken. Högst troligt är det väl samma men vi vet ju inte. Kommer Metalls blockad påverka Berlin-fabriken? När i så fall?
Ärligt talat, har det helt undgått dig att Musk/Tesla blivit både åtalade och dömda i USA för att gång på gång hota, avskeda och trakassera anställda som försöker organisera sig fackligt? Bara ett av alla exempel på vad du försvarar/väljer att blunda för: https://www.theregister.com/2023/04/28/ ... ard_tesla/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Om det ens skulle bli aktuellt för den storleken på företag, snabb googling verkar visa att bland småföretag (1-19 anställda) så är runt 465k personer att betrakta som anställda vilket är drygt 10% av de arbetande. Av dessa kan man nog anta att en del har familjekoppling till ägare av företagen så kanske bör gränsen vara 20 anställda? Det bör man som sagt analysera, och den som skall göra det är staten innan de inför de lagändringar som krävs för att ett sådant här system skulle vara möjligt, alla detaljer kan inte sättas från början utan det krävs utredning.
Och den utredningen (och efterföljande beslut) skulle ju bli färgat av vilket parti som har makten. Skulle utredningen göras om vart fjärde år då?
Hur skulle ett sånt regelverk för småföretag påverka tesla och den situation som man nu hamnat i?