Hur påverkar Model 3 priset på ny/beg Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Hur påverkar Model 3 priset på ny/beg Model S?

Inlägg av P_EL »

Efter att ha reserverat två M3 (tanken är en som är fullspec och får bättre prio i kön, och sedan en basic som kommer när den kommer...) så återstår bara att köpa en ny/beg MS (AWD) som jag har siktat in mig på som familjebil.

Någon som har några kloka tankar kring vad som händer med beg/nypriserna på MS nu när M3 är "ute på banan"?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Re: Hur påverkar Model 3 priset på ny/beg Model S?

Inlägg av Oppfinnarn »

Skulle tro de hålls konstanta (eller ökar) närmaste tiden, då många som beställt och börjat tänka på Tesla tänker .... ähh... va-fan... int örk ja vänta till 2019 .... här är en begagnad, den tar vi ;-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det beror på flera parametrar.

Hur många känner till Tesla och model S /SC-nätverket. Kommer att öka nu, höjer värdet.

Leveranstid på 3? Om de håller schemat, sänker värdet på S.

Pris på 3 med all utr? Fortfarande lägre än S, sänker värdet.

Som med andra bilar tror jag att en 70D kommer hålla värdet bättre än en P90DL. En BMW 730d och 760i är efter en viss tid i samma prisklass.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Instegsvarianterna av model S påverkas nog mest. En 3s bil är något helt annat...

Tycker den verkar väl liten som första bil. Kanske kan fungera med liten familj. Instegsbilen lär väl kosta 380-390K SEK i Sverige? Utrustning på det så är vi uppe i 5-600K. Gissar att en S85 kommer ligga runt de priserna begagnat när model 3 börjar levereras.

En annan faktor är trycket efter elbilar kommer öka mer och mer. Tesla kommer inte kunna producera bilar för att fylla demand själva. Detta talar för stark andrahandsmarknad.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är väldigt många barnfamiljer som tvingas nöja sig med bilar betydligt mindre än denna som enda bil. Att fritt välja storlek på bil kräver en viss ekonomi och det har verkligen inte alla.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

En beg model S om tre år borde ju kosta som en model 3, då väljer jag S alla gånger!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag gissar också att model S från 2013-2014 i S85 varianterna kommer ligga ungeför som en ny model 3 med vettig utrustning 2018. Så man kan välja begagnad model S eller ny model 3. Dock lär nog lveranstiden på model 3 tala mot den bilen om man inte lagt order.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min gissning är sedan att vi kommer att få se äkta elbilar från VW, BMW, Audi mfl 2018-2019 så det kommer finnas fler val. Skulle inte förvåna mig om någon av dem även hakar på SuC!
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Kan jag byta min fullmatade 85D med 10000 mil mot en välutrustad Model 3 när den kommer så kommer jag byta rakt av. Tar hellre en lite mindre bil om det innebär nyare teknik och förnyade garantier, så länge körupplevelsen inte försämras.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Efterfrågan på MS kommer nog fortfarande att vara hög. Den som vill ha en Tesla, kommer nog att kunna få en ny S inom 3-6 månader.
Vill du däremot ha en M3 kommer du att behöva vänta på att dom börjar levereras. Sen blir nog väntetiden 1-3 år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Model S är en annan typ av bil än Model 3 så jag tror att de inte direkt konkurrerar emot varandra. Lika lite som en E-klass konkurrerar emot en C-klass tex. Då har ju en tillverkare som VAG betydligt knivigare med 2-3 märken med exakt samma bilar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Model S är en annan typ av bil än Model 3 så jag tror att de inte direkt konkurrerar emot varandra. Lika lite som en E-klass konkurrerar emot en C-klass tex. Då har ju en tillverkare som VAG betydligt knivigare med 2-3 märken med exakt samma bilar.
De konkurrerar nog när det gäller Tesla. Hade Model 3 funnits när jag beställde hade jag inte köpt en S. S var då den billigaste elbilen som skulle fungera för mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

En eventuell aspect kring framtida prissätning av model S och X är huruvrida Tesla vill/behöver/måste få in pengar annat. Som det har varit och fortfarande är så Är ju S och X överprisade I viss mån för att företaget skall kunna expandera som de gör och har gjort. Marginalerna kanske inte kommer att vara desamma framöver alltså.

Marginalerna påverkas ju såklart även av annat än en ren önskan, tillverkningskostnaderna minskas förmodligen hela tiden och stordriftsfördelarna som model 3 skall dra nytta av kommer självklart Tesla försöka utnyttja även på M och X, tex billigare batterier.

Det vore jättekul om Tesla kunde sänka priserna på S och X med 40% inom 6-8 år. Skulle öppna upp för helt nya kundgrupper och därmed även ytterligare stordriftsbesparingar. Med låt säga 400 kilo lägre vikt skulle även behovet av stora batterier minska I motsvarande grad osv... ;-)

MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

En ny Model 3 är en direkt konkurrent till en beggad Model S.

Model S och X kommer såklart vara flaggskeppen, men spolar vi fram tiden 3 år när jag står och väljer bil så skulle jag troligen välja mellan en ny Model 3 eller en beggad Model S. Men troligen hade jag valt en Model S förutsatt att den har samma autopilot som Model 3 vid den tiden. Jag är väldigt förtjust i autopiloten :)

Idag så tänker nog många att dom kan köra vidare med sin bensinbil något år till innan dom får sin Model 3 så slipper dom bli ruinerade på en Model S.

Andrahandsvärdet på en Model S har varit nästan löjligt bra/högt.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar