Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Inte officiellt nej. Enligt tidigare inlägg från "Green" ska det ju finnas i mjukvaran även för S/X 2024.
Det har inte levererats några bilar alls av Model Year 2024 vad jag sett på TMC. Det är kanske en indikation på att det kommer lite trevliga nyheter och de vill bli av med så mycket som möjligt från inventory först.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Backa går då it ändå.
IMG_6151.jpeg
Och Parkerings-stjälpen:
(Det är cirka 10m till garaget på bred infart)
IMG_6152.jpeg
Man får ju såklart sluta backa...
Visionbaserad parkeringshjälp är verkligen helt uruselt. Helt klart "Designed in California".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Inte officiellt nej. Enligt tidigare inlägg från "Green" ska det ju finnas i mjukvaran även för S/X 2024.
Nu är det säkert troligt att det kommer i alla modeller någon gång, men jag kan inte se att Green skriver någon om front-camera i S/X. Att det finns i mjukvaran nu är väl för att CT ska levereras?
Ser fram emot möjligheten att slänga pengar för att uppgradera med senaste 2024-pryl. Håller tummarna för att bilen i alla fall är kompatibel så långt att det går att få iordning en frontkamera.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Ser fram emot möjligheten att slänga pengar för att uppgradera med senaste 2024-pryl. Håller tummarna för att bilen i alla fall är kompatibel så långt att det går att få iordning en frontkamera.
Som jag minns det har inte HW4-korten i 2023-modellerna ens kontakten för front-kameran, en mindre wire-harness för camera och definitivt inte för eventuell spolning. Det finns heller inte någon cut-out i fronten för att sätta dit en kamera.
Jag tror att chansen att S/X ska få funktionen på 2024-modellerna är 50/50. Det som är mer eller mindre säkert är att LED-slingan kommer. Den lär knappast heller gå att sätta dit i efterhand, men där finns det en något större chans.
Ser fram emot möjligheten att slänga pengar för att uppgradera med senaste 2024-pryl. Håller tummarna för att bilen i alla fall är kompatibel så långt att det går att få iordning en frontkamera.
Som jag minns det har inte HW4-korten i 2023-modellerna ens kontakten för front-kameran, en mindre wire-harness för camera och definitivt inte för eventuell spolning. Det finns heller inte någon cut-out i fronten för att sätta dit en kamera.
Jag tror att chansen att S/X ska få funktionen på 2024-modellerna är 50/50. Det som är mer eller mindre säkert är att LED-slingan kommer. Den lär knappast heller gå att sätta dit i efterhand, men där finns det en något större chans.
Enligt denna tråd så borde HW4 i S/X kontakten.
Men kan ju såklart ha ändrats därefter.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Mitt minne säger mig mer än en ledig kameraingång.
Ja det kanske är jag som minns fel. På highland var inte ens kontakten där i alla fall.
Jag tror inte på att en retrofit är möjlig hursomhelst på grund av de andra sakerna jag radade upp.
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sedan en fråga som jag har en känsla av att jag haft med alla Teslor. Inställningen av stolen verkar gå på död räkning och hamna lite offset efter en tid. Förarstolen har en tendens att efter 6 månader hamna lite längre bak än jag först ställde in den som. Någon annan som har denna känsla?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sedan en fråga som jag har en känsla av att jag haft med alla Teslor. Inställningen av stolen verkar gå på död räkning och hamna lite offset efter en tid. Förarstolen har en tendens att efter 6 månader hamna lite längre bak än jag först ställde in den som. Någon annan som har denna känsla?
Inget jag lagt märke till på någon av mina (gamla) iaf, och vi skiftar väldigt ofta
mellan våra profiler (och sambon är 145cm mot mina 180 också)…
Någon som fått detta och fungerar det ännu? (Väntar på ny model S som inte levererats ännu så jag kan inte testa själv).
Än så länge har det endast kommit till M3 Highland vad jag läst.
Oklart om det kommer till nya redan levererade S/X. Kanske endast till årsmodell 2024 och nyare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Inte löst med 2023.38.9 som jag fick här om dagen, och det märks klart mer nu när det är kallt.
På min S Plaid tycker jag det märks längre än 2 min, även om det är värst i början.
Jag ska testa om det gör någon skillnad med track mode och all effekt till bakre motorn.
Är det samma fenomen med nya S Long Range?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
Enligt Tesla (servicetekniker) ska vibrationerna komma från främre motorn och en framtida (!) firmware ska åtgärda det.
På tidigare Model S så blev bilen "mer" framhjulsdriven när det var kallt. Kanske liknande även på nya.
Men vore intressant att veta om det bara är Plaid eller också LR. X Plaid/LR?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
Enligt Tesla (servicetekniker) ska vibrationerna komma från främre motorn och en framtida (!) firmware ska åtgärda det.
På tidigare Model S så blev bilen "mer" framhjulsdriven när det var kallt. Kanske liknande även på nya.
Men vore intressant att veta om det bara är Plaid eller också LR. X Plaid/LR?
2023.44 sägs ha en fix för vibrationer:
"Some model year 2021-2023 Model S Plaid and Model X Plaid vehicles running a vehicle software version earlier than 2023.44 may require a vehicle software update to address a mild vibration felt from the accelerator pedal and steering yoke/wheel that may occur during acceleration. This behavior does not affect the operation or safety of the vehicle. The software update adjusts certain motor controls during acceleration that may reduce the vehicle's rated range by up to 2 miles (3.2 km). Inspect the vehicle software version, and if necessary, update the vehicle software to version 2023.44 or later."
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Inte löst med 2023.38.9 som jag fick här om dagen, och det märks klart mer nu när det är kallt.
På min S Plaid tycker jag det märks längre än 2 min, även om det är värst i början.
Jag ska testa om det gör någon skillnad med track mode och all effekt till bakre motorn.
Är det samma fenomen med nya S Long Range?
Har inte känt av något sådant än så länge på min S LR med 19 tums fälgar på både sommar o vinterdäck. Haft den sedan maj 2023 och kört 8700 km. Kör dock bara i chillmode nu på vintern med dubbdäck. Då bilen värms med rattvärmen på kan man känna av det i ratten, men då även i stillastående så jag antar att det inte är det som ni syftar på.