Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:56
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 23:38
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:30

Om en anställd är med i facket är ju ingen hemlighet för arbetsgivaren. Om en sån omröstning skulle vara så avgörande kan det ju påverka anställda att avstå medlemskap av lätt förståeliga skäl.
Jag säger inte att det är ett perfekt system, tycker dock det är bättre än det vi har idag just för att jag tycker det ger mer frihet till de anställda än idag.
Så om 51% av dom anställda var för skulle du acceptera alla konfliktåtgärder mot tesla?
Ja då hade jag tyckt det var rimligt att strejka, då har vi iaf bevarat lite individuellt val.

Sen är det väl inte proportionerligt att angripa folk som äger en 8 år gammal Tesla istället för företaget Tesla men det är en annan diskussion.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2295
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Jag är fortsatt nyfiken och ingen här har lyckats svara. Ni som inte anser att det behövs ett KA för det fungerar lika bra med ett anställningsavtal.

Hur löser Tesla ut sin skyldighet enligt MBL samt AML om de inte reglerat detta via ett KA? MBL ger ingen möjlighet att reglera något i ett annat avtal än KA.

För oavsett om det finns ett KA eller inte antar jag att alla anser att de lagar vi har ska följas.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 26 nov 2023 08:41
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:56
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 23:38
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:30

Om en anställd är med i facket är ju ingen hemlighet för arbetsgivaren. Om en sån omröstning skulle vara så avgörande kan det ju påverka anställda att avstå medlemskap av lätt förståeliga skäl.
Jag säger inte att det är ett perfekt system, tycker dock det är bättre än det vi har idag just för att jag tycker det ger mer frihet till de anställda än idag.
Så om 51% av dom anställda var för skulle du acceptera alla konfliktåtgärder mot tesla?
Ja då hade jag tyckt det var rimligt att strejka, då har vi iaf bevarat lite individuellt val.

Sen är det väl inte proportionerligt att angripa folk som äger en 8 år gammal Tesla istället för företaget Tesla men det är en annan diskussion.
Ja, strejken har blivit orimlig när den drabbar bilägare som inte har något alternativ.
Mer rimligt, när det gäller däckhotellen hade ju varit att bytt till vinterdäck på bilarna men att man sen behövde ta med sig sina sommardäck för att hitta någon annan. Att ta vinterdäcken som gisslan är inte ok. Samma med registreringsskyltarna. Att göra det omöjligt är orimligt. Vad som hade varit rimligt är att tesla hade fått hämta skyltarna hos avsändaren.
En sån här konflikt borde ha som syfte att krångla till det lite för företaget. Inte förstöra.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:24
agehall skrev: 25 nov 2023 23:08
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 22:13
Hur går det med blockaden mot Hydro? När skulle den träda i kraft? Vi antar ju att tesla flyger in delar från US eller kina men vi vet ju inte. Vi vet ju inte ens om delarna som Hydro tillverkar är direkt utbytbara mot delar i den kinesiska fabriken. Högst troligt är det väl samma men vi vet ju inte. Kommer Metalls blockad påverka Berlin-fabriken? När i så fall?
Den trädde väl i kraft i fredags kl 13 om jag inte missförstått något. Lär inte påverka Tesla nämnvärt.
Nej troligtvis inte. Men vi vet ju inte om delarna är identiska mellan Berlin och kina/us.
Är dom inte det behöver ju tesla hämta verktyg i Vetlanda alternativ göra nya.
Hur som helst kommer ju nog inte tesla berätta utan det är väl andra signaler som gäller.
Eller finns det något uttalande från tesla?
Inte står Tesla och faller med Hydro, jösses alltså.
Tesla är ett företag som verkligen har koll på produktion. Så problemet är hos Hydro, inte hos Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Norrlands skrev: 26 nov 2023 09:08
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 23:24
agehall skrev: 25 nov 2023 23:08
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 22:13
Hur går det med blockaden mot Hydro? När skulle den träda i kraft? Vi antar ju att tesla flyger in delar från US eller kina men vi vet ju inte. Vi vet ju inte ens om delarna som Hydro tillverkar är direkt utbytbara mot delar i den kinesiska fabriken. Högst troligt är det väl samma men vi vet ju inte. Kommer Metalls blockad påverka Berlin-fabriken? När i så fall?
Den trädde väl i kraft i fredags kl 13 om jag inte missförstått något. Lär inte påverka Tesla nämnvärt.
Nej troligtvis inte. Men vi vet ju inte om delarna är identiska mellan Berlin och kina/us.
Är dom inte det behöver ju tesla hämta verktyg i Vetlanda alternativ göra nya.
Hur som helst kommer ju nog inte tesla berätta utan det är väl andra signaler som gäller.
Eller finns det något uttalande från tesla?
Inte står Tesla och faller med Hydro, jösses alltså.
Tesla är ett företag som verkligen har koll på produktion. Så problemet är hos Hydro, inte hos Tesla.
Naturligtvis inte. Vad jag pratar om är produktionsstörningar. Inget annat.
Kortsiktiga problem. Men skulle det vara så att man behöver nya verktyg hos en ny leverantör kan det ta ett par veckor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:04
Ja, strejken har blivit orimlig när den drabbar bilägare som inte har något alternativ.
Mer rimligt, när det gäller däckhotellen hade ju varit att bytt till vinterdäck på bilarna men att man sen behövde ta med sig sina sommardäck för att hitta någon annan. Att ta vinterdäcken som gisslan är inte ok. Samma med registreringsskyltarna. Att göra det omöjligt är orimligt. Vad som hade varit rimligt är att tesla hade fått hämta skyltarna hos avsändaren.
En sån här konflikt borde ha som syfte att krångla till det lite för företaget. Inte förstöra.
Jag tycker att privatpersoner som inte har del i konflikten alls inte skall angripas över huvud taget för då tar man det för långt, så Werksta och däckhotell borde fortsatt göra affärer med privatpersoner. Förstör för företaget men förstör inte för andra som inte är del i konflikten.

Sedan hade det varit lite klädsamt att faktiskt tänka igenom blockader och sympatistrejker innan man genomför det. Om det är åtgärder som faktiskt inte kommer beröra Teslas försäljning i något större utsträckning så kanske det inte är värt att riskera arbeten hos arbetsgivare som har kollektivavtal. För vissa av åtgärderna verkar helt galna om man kollar på risk/reward.
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:04
En sån här konflikt borde ha som syfte att krångla till det lite för företaget. Inte förstöra.
Syftet med stridsaktioner är inte att "krångla till det lite". Syftet är att göra det ekonomiskt oförsvarbart att inte skriva på ett avtal. Normalt börjar konflikter med små aktioner innan de gör över till stora då det inte är bra att orsaka större skada än vad man behöver, det måste finnas ett fungerande företag för att de som strejkar ska kunna jobba med kollektivavtal.
Jag tycker att privatpersoner som inte har del i konflikten alls inte skall angripas över huvud taget för då tar man det för långt, så Werksta och däckhotell borde fortsatt göra affärer med privatpersoner. Förstör för företaget men förstör inte för andra som inte är del i konflikten.
Även om påverkan på privatpersoner inte är idéalisk, så verkar just attackerna mot service av Tesla bilar vara ett av de mest effektiva verktygen som Facket har använt när det gäller att skada Teslas ekonomi. I den här tråden har flera vittnat om att deras företag redan planerar eller överväger att ta bort Tesla som tjänstebil alternativ mycket på grund av service blockaden.

Om blockaden fortsätter en längre tid kommer Tesla bli ett väldigt oattraktivt bilmärke att äga i Sverige.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

dstr skrev: 25 nov 2023 16:23
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 16:15

Ok. Så att säga upp kontraktet var egentligen bara påskyndat av strejken? Metall har ju fått hela skulden för att Werksta inte längre får reparera teslabilar. Men dom hade sig själva att skylla då?
Nja, det är inte fullt så enkelt. Werksta gör ju 99% (killgissat) försäkringsjobb på Teslor.

Dvs, affärsrelationen är mellan försäkringsbolagen och Werksta där dom uppenbart vunnit upphandlingar enbart på pris och inte kvalite.

Att dom nu trillat bort från sidan "Approved bodyshops" när nog tyvärr mest för att dom inte fixar Teslor längre - inte för att Tesla kastat ut dom för att dom gör undermåliga jobb. Vi är dock många som drar en lättnads suck över att dom inte står med längre. :)
Kan verkligen hålla med om pris före kvalitet gällande Werksta.
Då gäller det inte bara just på Tesla bilar.
Min bror lämna in sin BMW efter en viltkollision.
Strålkastare och lite annat i fronten blev skrot.
Tror ni dom satte dit original?

Till råga på det undermåliga arbetet så fick han en backskada medans den var där, någon stackars Tesla ägare fick nog vänta lite längre med nytt panoramatak Då det var detta dom backade på.
Detta var i Göteborgstrakten (om det skulle vara någon här som fick vänta på sitt tak i våras)

Det är bara en i raden av historier från Werksta.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Sparrow skrev: 26 nov 2023 09:58
Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:04
En sån här konflikt borde ha som syfte att krångla till det lite för företaget. Inte förstöra.
Syftet med stridsaktioner är inte att "krångla till det lite". Syftet är att göra det ekonomiskt oförsvarbart att inte skriva på ett avtal. Normalt börjar konflikter med små aktioner innan de gör över till stora då det inte är bra att orsaka större skada än vad man behöver, det måste finnas ett fungerande företag för att de som strejkar ska kunna jobba med kollektivavtal.
Jag tycker att privatpersoner som inte har del i konflikten alls inte skall angripas över huvud taget för då tar man det för långt, så Werksta och däckhotell borde fortsatt göra affärer med privatpersoner. Förstör för företaget men förstör inte för andra som inte är del i konflikten.
Även om påverkan på privatpersoner inte är idéalisk, så verkar just attackerna mot service av Tesla bilar vara ett av de mest effektiva verktygen som Facket har använt när det gäller att skada Teslas ekonomi. I den här tråden har flera vittnat om att deras företag redan planerar eller överväger att ta bort Tesla som tjänstebil alternativ mycket på grund av service blockaden.

Om blockaden fortsätter en längre tid kommer Tesla bli ett väldigt oattraktivt bilmärke att äga i Sverige.
Tror inte det kommer bli facit i slutänden. Samtidigt som vissa har nämnt att deras företag överväger eller redan har tagit bort Tesla som alternativ så hör man på fler håll motsatsen.

Många som funderat länge och väl slår nu till.

Facket tappar bara mer och mer förtroende i Sverige, att det inte visar sig i snedvridna undersökningar är ju inget konstigt. Sånt kan man ju inte visa.

Har haft diskussioner med många det senaste som inte har något investerat i Tesla och som inte ens övervägt skaffa sig en Tesla.
Den gemensamma nämnaren är att ingen har stått på fackets sida.

Jag tror att denna striden kommer skapa förändring i Sverige på sikt.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Sparrow skrev: 26 nov 2023 09:58
Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:04
En sån här konflikt borde ha som syfte att krångla till det lite för företaget. Inte förstöra.
Syftet med stridsaktioner är inte att "krångla till det lite". Syftet är att göra det ekonomiskt oförsvarbart att inte skriva på ett avtal. Normalt börjar konflikter med små aktioner innan de gör över till stora då det inte är bra att orsaka större skada än vad man behöver, det måste finnas ett fungerande företag för att de som strejkar ska kunna jobba med kollektivavtal.
Jag tycker att privatpersoner som inte har del i konflikten alls inte skall angripas över huvud taget för då tar man det för långt, så Werksta och däckhotell borde fortsatt göra affärer med privatpersoner. Förstör för företaget men förstör inte för andra som inte är del i konflikten.
Även om påverkan på privatpersoner inte är idéalisk, så verkar just attackerna mot service av Tesla bilar vara ett av de mest effektiva verktygen som Facket har använt när det gäller att skada Teslas ekonomi. I den här tråden har flera vittnat om att deras företag redan planerar eller överväger att ta bort Tesla som tjänstebil alternativ mycket på grund av service blockaden.

Om blockaden fortsätter en längre tid kommer Tesla bli ett väldigt oattraktivt bilmärke att äga i Sverige.
Jag tycker det är rimligt att börja konflikten med att krångla till det samtidigt som man berättar vad som kommer hända i nästa steg.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8735
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Det skrivs en del om strejkdagar och att vi har så få.
Men hur är det med blockaddagar? Gissar att de 50 personer på Hydro som nu inte har något att göra inte räknas in i antalet strejkdagar eftersom dom, ja jag vet inte varför dom inte skulle räknas in. Bara en magkänsla att facket väljer att inte räkna in dom för att bättra på siffrorna. Någon som vet hur dessa blockaddagar står sig mot resten av EU?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 958
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:13
Naturligtvis inte. Vad jag pratar om är produktionsstörningar. Inget annat.
Kortsiktiga problem. Men skulle det vara så att man behöver nya verktyg hos en ny leverantör kan det ta ett par veckor.
Mycket tveksamt att tesla inte redan hade flera leverantörer. Och även om så var fallet så har denna blockad redan varit känd i ett par veckor. Gott om tid att ordna alternativ.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Här tas frågan upp kring pensionsfonder upp.

https://bulletin.nu/gustavsson-teslastr ... fondsstrid
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8735
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

renes skrev: 25 nov 2023 23:09
Intressant inlägg på X i två delar:





Ursprungligen skrivet av PhD i ekonomi John Gustavsson:

https://x.com/Nationstatist?s=20

Sammanfattningsvis säger han att det handlar om makten över pensionsfonderna och det enorma kapitalet som ligger där, 2000 miljarder kronor. Kollektivavtalets villkor i övrigt är sekundära och verkar inte intressera facket lika mycket.
Finns det något exempel på företag som fått igenom ett kollektivavtal där det är frivilligt vart man vill placera sin pension?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 26 nov 2023 10:24
Det skrivs en del om strejkdagar och att vi har så få.
Men hur är det med blockaddagar? Gissar att de 50 personer på Hydro som nu inte har något att göra inte räknas in i antalet strejkdagar eftersom dom, ja jag vet inte varför dom inte skulle räknas in. Bara en magkänsla att facket väljer att inte räkna in dom för att bättra på siffrorna. Någon som vet hur dessa blockaddagar står sig mot resten av EU?
Statistiken kommer från Medlingsinstitutet, kan vi inte lita på dem vet jag inte vad vi kan lita på ;) Och som jag förstår det innefattar antalet strejkdagar alla som direkt tas ut i strejk. Statistiken är gemensam för hela EU så vi kan anta att förutsättningarna är hyfsat gemensamma och väl definierade.

Det finns väl ingen anledning att tro annat än att sympatiåtgärderna följer samma förhållande, d v s få strejkdagar innebär även få ”blockaddagar” eller bortfall av arbetsdagar på grund av sympatiåtgärder.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Man förstår varför man inte vill ha fackanslutna i sitt fåmansföretag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/o ... -till-salu
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Det är extremt svårt som småföretagare att hanka sig fram om man skall kollektivansluta sig och till och med ibland svårt att ge avtalsenliga löner osv. Som tex i handel / restaurang konkurrerar man med företagare som slänger in hela släkten (som kan vara enorm) och jobbar helt utan att följa regler och minimilöner.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Gustafsson skrev:
Man förstår varför man inte vill ha fackanslutna i sitt fåmansföretag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/o ... -till-salu
Dom enda som gick vinnande ur den verksamheten var den anställda som fick lön utan att arbeta och facket som fick sitt krav på kollektivavtal igenom plus förlikningen i rätten.
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

frippe skrev: 26 nov 2023 09:04
Jag är fortsatt nyfiken och ingen här har lyckats svara. Ni som inte anser att det behövs ett KA för det fungerar lika bra med ett anställningsavtal.

Hur löser Tesla ut sin skyldighet enligt MBL samt AML om de inte reglerat detta via ett KA? MBL ger ingen möjlighet att reglera något i ett annat avtal än KA.

För oavsett om det finns ett KA eller inte antar jag att alla anser att de lagar vi har ska följas.
Förmodligen genom att följa lagen. Det är inte så att KL krävs för stt följa lagen.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Hammar »

roffe_s skrev: 26 nov 2023 11:09
Pontus skrev: 26 nov 2023 10:24
Det skrivs en del om strejkdagar och att vi har så få.
Men hur är det med blockaddagar? Gissar att de 50 personer på Hydro som nu inte har något att göra inte räknas in i antalet strejkdagar eftersom dom, ja jag vet inte varför dom inte skulle räknas in. Bara en magkänsla att facket väljer att inte räkna in dom för att bättra på siffrorna. Någon som vet hur dessa blockaddagar står sig mot resten av EU?
Statistiken kommer från Medlingsinstitutet, kan vi inte lita på dem vet jag inte vad vi kan lita på ;) Och som jag förstår det innefattar antalet strejkdagar alla som direkt tas ut i strejk. Statistiken är gemensam för hela EU så vi kan anta att förutsättningarna är hyfsat gemensamma och väl definierade.

Det finns väl ingen anledning att tro annat än att sympatiåtgärderna följer samma förhållande, d v s få strejkdagar innebär även få ”blockaddagar” eller bortfall av arbetsdagar på grund av sympatiåtgärder.
Frågan är ju hur man räknar blockaddagar. Hur vet man hur stor del som beror på att det är ont om jobb på grund av blockaden, eller på grund av naturlig variation?

Om 50 personer blir av med jobbet, ska då blockaddagarna räknas fram tills de blir av med jobbet, Tesla lämnar landet/Konflikten avblåses, eller till tidens ände?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Hammar skrev: 26 nov 2023 11:49
roffe_s skrev: 26 nov 2023 11:09
Pontus skrev: 26 nov 2023 10:24
Det skrivs en del om strejkdagar och att vi har så få.
Men hur är det med blockaddagar? Gissar att de 50 personer på Hydro som nu inte har något att göra inte räknas in i antalet strejkdagar eftersom dom, ja jag vet inte varför dom inte skulle räknas in. Bara en magkänsla att facket väljer att inte räkna in dom för att bättra på siffrorna. Någon som vet hur dessa blockaddagar står sig mot resten av EU?
Statistiken kommer från Medlingsinstitutet, kan vi inte lita på dem vet jag inte vad vi kan lita på ;) Och som jag förstår det innefattar antalet strejkdagar alla som direkt tas ut i strejk. Statistiken är gemensam för hela EU så vi kan anta att förutsättningarna är hyfsat gemensamma och väl definierade.

Det finns väl ingen anledning att tro annat än att sympatiåtgärderna följer samma förhållande, d v s få strejkdagar innebär även få ”blockaddagar” eller bortfall av arbetsdagar på grund av sympatiåtgärder.
Frågan är ju hur man räknar blockaddagar. Hur vet man hur stor del som beror på att det är ont om jobb på grund av blockaden, eller på grund av naturlig variation?

Om 50 personer blir av med jobbet, ska då blockaddagarna räknas fram tills de blir av med jobbet, Tesla lämnar landet/Konflikten avblåses, eller till tidens ände?
Läs min sista mening i citatet. Det finns knappast någon möjlighet att räkna ”blockaddagar” då de flesta arbetsgivare försöker hitta annan sysselsättning åt de drabbade medarbetarna. Men sannolikt ser förhållandet ut ungefär som antalet direkta strejkdagar, d v s en strejkdag motsvarar även en viss andel konsekvenser i form av sympatiåtgärder.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 10:20
Jag tycker det är rimligt att börja konflikten med att krångla till det samtidigt som man berättar vad som kommer hända i nästa steg.
Det är alltid minst 7 arbetsdagars varsel innan varje ny stridsåtgärd.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2295
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Lurkern skrev: 26 nov 2023 11:43
frippe skrev: 26 nov 2023 09:04
Jag är fortsatt nyfiken och ingen här har lyckats svara. Ni som inte anser att det behövs ett KA för det fungerar lika bra med ett anställningsavtal.

Hur löser Tesla ut sin skyldighet enligt MBL samt AML om de inte reglerat detta via ett KA? MBL ger ingen möjlighet att reglera något i ett annat avtal än KA.

För oavsett om det finns ett KA eller inte antar jag att alla anser att de lagar vi har ska följas.
Förmodligen genom att följa lagen. Det är inte så att KL krävs för stt följa lagen.
Jo men min fråga var hur de gör det. Eftersom att det är många som hävdar att KA inte behövs. Så skulle det vara intressant hur de löser det rent praktiskt.

Att bara svara att de följer lagen är ett icke svar för lagen specificerar inte hur det ska lösas, bara att det ska göras. Det är precis där ett KA fyller en funktion, för det gör ett avtal om hur dessa saker ska ske.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 20:15
wannabee skrev: 25 nov 2023 20:08
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:38
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.
Ja vi kan lämna det, men för förklaringens skull kan jag väl säga att när jag säger ett påstående så är det just att framföra någonting som ett faktum som jag avser. Ber om ursäkt ifall det inte var så tydligt tidigare och det framstod som att jag inte tyckte att folk skulle få ha sina egna åsikter eller teorier om saker.
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:04
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?
Vi ser ju nu att facken tar till åtgärder och blockader som inte har direkt påverkan på parten de har konflikt med. Se på Werksta som tappar alla försäkrings- och privatkunder med en Tesla, det är alltså affärsuppgörelser som har absolut ingenting med Tesla att göra som påverkas.

Detta tycker jag gör så att konsekvensen av strejkdagarna hos Tesla blir mycket större, det är inte längre Tesla och de som har affärer med Tesla som företag som påverkas utan det är mycket mer långtgående. Vad händer om det skär sig mellan facket och tillverkaren av någon maskin? Kan det innebära att alla producenter i Sverige med den maskinen inte kan få den lagad ens av en tredje part längre?

Jag tror helt enkelt att när folk från helt andra länder då kollar på det som rapporteras från Sverige så kan de tycka att leveranser från eller verksamhet i Sverige inte alls framstår som så bra att förlita sig på.
Det verkar som jag får medhåll om Maffia..

Ekonom: Facket använder maffiametoder mot Tesla

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... 05cf&ei=16


Går tyvärr inte att läsa så mycket.
Skillnaden är väl att en maffiaorganisation aldrig håller sig till laglig verksamhet.

Skribenten använder ordet maffia som epitet på en organisation med stor makt.
Du har inte lagt märke till att vår statsminister kom från LO (Löfven,) och att LO sitter i styrelsen för S, inte svårt få omoraliska metoder lagliga då 8-)
rasmuspersson1000
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 nov 2023 01:18

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rasmuspersson1000 »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 19:57
Efter nästan 4000 inlägg har jag sett att många gärna vill ersätta kollektivavtal med lagstiftning men jag tror inte att jag ännu har sett något förslag på hur det praktiskt ska gå till.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till? Vad händer om någon av parterna inte acceptera det som lagstiftats? Kommer man få tvinga tillbaka staten till förhandling genom strejk/lockout?
Det jag läst om förslag på lagstiftning nere i Europa så är det något som påhejas av vänstersidan medans högerpartierna stretar imot.
Å andra sidan har ju vår regering precis satt en gräns på vad som anses vara en minimilön för att få vistas i Sverige om man inte är svensk medborgare.
Att den satta nivån är obetydligt över den lön vårdpersonal tjänar efter 25år i yrket är skamligt. Att det är avsevärt mer än vad min son tjänar under sitt första år som heltidsanställd kock är märkligt.
Vilka områden tycker ni det behöver lagstiftas inom som alternativ till kollektivavtal? Finns det något politiskt parti som har något som helst förslag i den riktningen?
Man kan ju inte sitta och kräva ett system som man inte själv kan förklara.
Man behöver inte göra det så komplicerat. Sverige är hyffsat unika med att inte ha en minimumlön - lagstiftad. Så inför detta. Rakt av för alla som arbetar. Det blir sedan upp till företaget och den anställda att komma överrens om en annan lön, baserat på individnivå. Vad jag ser så bidrar KA idag till att i stort sett har alla samma lön. Ingen känner att man vill göra något extra och utvecklas för det får man inte igen. Istället byter individen arbetsplats. När den gamla arbetsgivaren hör vad nya lönen är så vet hern direkt att det ej kan matchas. Inte ens om hen vill för det ska vara inom ramar för vad som anses "ok". Jag vet de kan sätta vad de vill i lön, teoretiskt, men i och med att alla andra på företaget, tack vare fackets riktlinjer, inte tyckerdet är OK så tvingas arbetsgivaren att låta individen gå. Även om arbetsgivaren tycket att denna person är värd de extra pengarna då den gör ett bättre jobb. Allt ska vara mellanmjölk.

Gällande MBL och AML så är dessa lagstiftade och gäller således alla. Fackligt anslutna som icke anslutna. Facket är glada i att försöka ta äganderätt över vissa lagar och lägger fram det som det är endast via dem som detta gäller. Lite som när de skriver att man har mer i semesterersättning via facket än vad som är lagstiftat. LAgen säger 12%. Är man med i facket får man 13%. 1% mer men de glömmer att man har en medlemsavgift även den månaden. Den 1% extra täcker oftast inte ens medlemsavgiften?

Jag vill påstå att samhället är helt annorlunda mot när facket startades och behövdes. Då fick man stå med mössan i handen och buga för chefen för det var det enda jobbtillfället som fanns. Så är det inte idag och det är därför jag påstår att man kan lägga mer ansvar på individen.

Har gärna en vettig dialog kring detta då jag förespråkar att man ser båda sidor fullt ut - och sen bilar sin åsikt.
Skriv svar