Ratten går inte tillbaka rakt fram?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare

Ratten går inte tillbaka rakt fram?

Inlägg av Chuckbuck »

Hur ska jag försöka förklara detta på vettigt sätt? Det är som att efter en liten vickning på ratten så fastnar styrutslaget på någon grad åt höger eller vänster. Nästa gång man korrigerar för att hålla sig i filen "fastnar" ratten åt andra hållet. Lite överdrivet blir det att man studsar mellan linjerna? Någon annan som upplevt detta? Det har varit så sedan ny.

Har nyligen haft den på hjulinställning men det var fortfarande några decimaler utanför toleransområdet. Den gjorde ingen större skillnad.
M3LR 2021 med 6000 mil.
niklas12

Re: Ratten går inte tillbaka rakt fram?

Inlägg av niklas12 »

Chuckbuck skrev: 26 nov 2023 15:05
Hur ska jag försöka förklara detta på vettigt sätt? Det är som att efter en liten vickning på ratten så fastnar styrutslaget på någon grad åt höger eller vänster. Nästa gång man korrigerar för att hålla sig i filen "fastnar" ratten åt andra hållet. Lite överdrivet blir det att man studsar mellan linjerna? Någon annan som upplevt detta? Det har varit så sedan ny.

Har nyligen haft den på hjulinställning men det var fortfarande några decimaler utanför toleransområdet. Den gjorde ingen större skillnad.
M3LR 2021 med 6000 mil.
Låter som kärvande fjäderbenslager brukar ge liknande symtom.
Om det har varit sedan ny så borde den väl Tesla haft den inne och kollat på detta iofs.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Är det som i den här tråden ?
viewtopic.php?t=31542
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare

Inlägg av Chuckbuck »

Kärvande lager låter ju ganska rimligt. Det har varit sedan den var ny och det är bara jag i familjen som klagar på fenomenet så "felet" är väl inte så stort, kanske. Har inte haft inne den på service. Så skönt att slippa det kravet när man har för många fordon som ska besiktigas, bytas däck på och servas i tid. Men, det klart då kanske de hade fixat felet.

Någon hackighet i styrningen har jag aldrig känt av, så det felet är det nog inte.
Skriv svar