Jag tror vi alla kan bidra att lösa upp konflikten mellan IF Metall och Tesla genom att uttrycka våra tankar om den på ett balanserat och konstruktivt sätt.
På denna länk hittar ni mailadresser till alla i förbundsstyrelsen: https://www.ifmetall.se/kontakta-oss/forbundsstyrelse/
Jag förslår att ni skickar ett mail med era tankar om detta till dem.
Jag har själv skickat nedanstående mail till dem.
OBS OBS OBS : detta är mina personliga åsikter och tankar och ni behöver inte alls dela dem men ni får gärna dela de mailen som ni skickar för inspiration för alla.
Happy mailing

/Matts
Hej Marie (övriga förbundsstyrelsen på kopia),
Jag vill med detta mail på ett balanserat och konstruktivt sätt uttrycka min förfäran över hur ni hanterar strejken runt Tesla i Sverige.
Innan jag kommer till mina tankar runt detta så vill jag nämna följande:
* Jag tror väldigt mycket på vår modell i sverige mer fackförbund och arbetsgivarorganisationer
* Jag är själv med i facket
* Jag är ett stort fan av kollektivavtal och jobbar själv på ett företag med kollektivavtal
Min förfäran i hur ni hanterar detta grundar sig på två iakttagelser:
* Inte i något sammanhang är det rätt eller rimligt att tvinga in en part i ett avtal. Alla avtal skall vara frivilliga att teckna. Tyvärr kommer motsatsen leda till den aningen uttjatade men tyvärr väldigt korrekta bedömningen att det är att jämföra med hur maffian jobbar. Nog kan ni bättre än så?
* Stridsåtgärderna ni nu tar till är inte proportionella till det ni vill åstadkomma. Det må vara rätt eller fel när det i pressen skrivs att cirka 10% av Teslas anställda strejkar men även om det är 100% så saknar det all rimlighet att exempelvis försöka stoppa Teslas produktion i Tyskland eller hindra försäljningen av nya bilar i Sverige,
Jag förstår och respekterar att ni alla i detta mail instinktivt kommer vilja möta mina tankar med motargument runt den svenska modellen och hur viktigt det större perspektivet är och liknande. Men jag ber er att läsa mina tankar ovan med ett mer öppet sinne och verkligen fundera på om det ni nu gör är rätt och rimligt.
Tyvärr tror jag att hela den svenska modellen kommer lida stor skada från ert beteende just nu - och det vill inte jag ska hända!
Min rekommendation: avsluta sympatiåtgärderna och låt Teslas medarbetare strejka. Om detta inte medför att företaget vill teckna kollektivavtal så har de faktiskt rätten att avstå och det måste i alla lägen accepteras!
Ödmjuka hälsningar,
Matts