Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Man har vad jag bedömer, nått fram med sin konfliktåtgärd i och med att tesla helt enkelt får ta hand om sina egna skylt-transporter. Fait au complet!

Det blir heller inte strejkbryteri för att Skatteverket tillhandahåller deklaration digitalt eller via hämtning på kontor när PostNord inte vill köra ut.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
rasmuspersson1000

Inlägg av rasmuspersson1000 »

Eftersom Postnord ska tolkas som ett privat bolat (60% svenska staten, 40% danska staten) borde man då inte skriva in klausul i avtalet att om leveranser ej kan ske gällande svenska lagar så har man rätt till att bruka alternativt bolag? Vad händer om detta privata bolag fullständigt missköter sig, utan att gå i konkurs? Kan ju inte vara att man inte skrivit något liknande i avtalet?
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

rasmuspersson1000 skrev: 28 nov 2023 21:34
Eftersom Postnord ska tolkas som ett privat bolat (60% svenska staten, 40% danska staten) borde man då inte skriva in klausul i avtalet att om leveranser ej kan ske gällande svenska lagar så har man rätt till att bruka alternativt bolag? Vad händer om detta privata bolag fullständigt missköter sig, utan att gå i konkurs? Kan ju inte vara att man inte skrivit något liknande i avtalet?
Enligt lag måste transportstyrelsen tillhandahålla registreringsskyltar och man har därmed en skyldighet att se till att göra detta. Om Postnord missköter sitt arbete ligger ansvaret fortfarande hos transportstyrelsen. Då får man helt enkelt byta postoperatör.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 28 nov 2023 21:20
Interimistiska rättsbeslut bruka vara praxis att fatta utan att motparten ges tillfälle/utrymme att yttra sig. Så snart motparten givit sitt yttrande skall däremot beslutet omformas, hävas eller fastställas.
Solna tingsrätt delar inte din uppfattning. Direkt ur deras beslut som kom under dagen:
Skärmbild 2023-11-28 213014.png
Kapitel 15, 5 paragrafen, stycke 3, lyder enligt följande: "Ett yrkande får inte bifallas utan att motparten har getts tillfälle att yttra sig. Om det är fara i dröjsmål, får dock rätten omedelbart bevilja åtgärden att gälla tills vidare"
Airlift skrev: 28 nov 2023 21:20
Varför är det så att rätten gjort bedömningen om att det är av brådskande karaktär då?
Som diskuterats tidigare i tråden och som framgår av Solna tingsrätts beslut så räcker det inte att det är av brådskande karaktär för att motparten inte ska få chans att yttra sig. Det måste föreligga fara för dröjsmål, vilket innebär en kvalificerad sabotagerisk. En underlåtelse att fullgöra en förpliktelse kan inte beaktas som sabotage i lagens mening, enligt Solna tingsrätts beslut. Dessutom, eftersom staten som är motparten så kan sabotagerisken betraktas som obefintlig, enligt en rättsexpert som uttalat sig i media under kvällen.

I praktiken spelar det inte så stor roll. Som du säger så ska beslutet omformas, hävas eller fastställas om motparten inkommer med ett yttrande. I och med att vitet utdöms först efter 7 dagar i fallet med Transportstyrelsen, medan Postnord endast fick 3 dagar på sig att inkomma med ett yttrande, så kan man säga att Transportstyrelsen gavs längre tid på sig att inkomma med ett yttrande än Postnord. Det i sig är väl ett argument för att det inte kunde anses föreligga fara i dröjsmål? Min tolkning är att Norrköpings tingsrätt argumenterar motstridigt i sitt beslut. De har inte heller motiverat vari faran i dröjsmål består eller varför motparten inte fick chansen att yttra sig innan det interimistiska beslutet. Uppe på det så har de fattat ett beslut som tvingar Transportstyrelsen att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av Norrköpings tingsrätt utpekat privat företag, utan tanke på det lagrum som reglerar hur så kan ske. Så ja, de har försatt sig i en jäkla soppa. Någon hade en dålig dag på jobbet helt enkelt.

Om jag har rätt eller fel i detta får tiden utvisa, men jag argumenterar iallafall för mina slutsatser.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Btw, hörde en debatt mellan Benjamin Dousa och Veli-Pekka i P1 idag.

Argumenten var förutsägbara MEN Veli-Pekka hävdade att över 50% av de anställda på Tesla var med i facket (?).

Tycker mig ha läst i denna tråd att de som hävdat insyn pratat om betydligt lägre nivåer.
Vem slirar på sanningen?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Eftersom Postnord ska tolkas som ett privat bolat (60% svenska staten, 40% danska staten)
Förlåt men hur kan ett bolag som ägs till 100% av staten tolkas som privat?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 28 nov 2023 21:53
Solna tingsrätt delar inte din uppfattning. Direkt ur deras beslut som kom under dagen:

Om jag har rätt eller fel i detta får tiden utvisa, men jag argumenterar iallafall för mina slutsatser.
Solna tingsrätt härrör stämning mot postnord.

Norrköping gäller stämning mot staten genom TS.

Du bör förslagsvis hålla isär stat och företag i detta när du jämför de två.

Jag delar helt Solnas bedömning, samtligt helt Norrköpings, precis och vad som är nödvändigt.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

ONSatan skrev: 28 nov 2023 21:54

Argumenten var förutsägbara MEN Veli-Pekka hävdade att över 50% av de anställda på Tesla var med i facket (?).

Tycker mig ha läst i denna tråd att de som hävdat insyn pratat om betydligt lägre nivåer.
Vem slirar på sanningen?
Ryktet säger att det är färska medlemmer som får ett gratis första år och 130% strejikersättning. Strejk ger altså 30% större ersättning än lön. På detta sätt "köper" man solidaritet.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

[quote=ONSatan post_id=761497.
Vem slirar på sanningen?
[/quote]

De har alltså över 60 strejkbrytare isf.

Ok Pekka, det borde iaf enkelt gå att räkna fram.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vem slirar på sanningen?
Igår hävdade han väl 90%?
Något är det som inte stämmer.
Men att nästan ingen i verkstaden strejkar talar väl mot Metalls siffror.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

Vem slirar på sanningen?
Har du möjligtvis ett inlägg där någon hävdat att det skulle vara betydligt lägre andel än 50% av de anställda? Detta dök upp tidigare också.

Det är säkert flera anställda som är medlemmar idag. Speciellt när IF Metall erbjudit gratis medlemskap. Men poängen är att den klara majoriteten av de anställda inte strejkar och till synes vill man inte ha ett kollektivavtal.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 1 gånger.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Får man vara med i facket gratis, varför inte.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Lurkern skrev: 28 nov 2023 22:17
Får man vara med i facket gratis, varför inte.
För att man inte delar deras agneta.

Om något är gratis är du produkten gäller även här…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Vem slirar på sanningen?
If Metall borde utan omsvep redogöra för hur många som är med i facket samt hur många det är som faktiskt strejkar.
Eftersom man är otydlig (ger inga svar) i denna fråga så är det troligen färre som strejkar mot vad IF Metall hade hoppats på.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Upplands Väsby - inga strejkar = inga är med i tack
Umeå - många strejkar
Inte hört några andra som strejkar

Anslutningsgraden torde vara ca 5-10%?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Shibavalley
Teslaägare

Inlägg av Shibavalley »

Vad skulle hända om en promille av alla teslaägare blockerade närmsta av postnords företagscenter eller liknande?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 28 nov 2023 22:02

Det finns ingenting i 15 kap., paragraf 5, 3:e stycket som ens kan börja tolkas som att man måste hålla isär de två i den här frågan. Så nej. Men om jag missat något så får du gärna påvisa det med mer specifika argument, snarare än med en simpel uppmaning utan vidare motivering.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

lem skrev: 28 nov 2023 22:54
Umeå - många strejkar

Den slutsatsen vet jag inte om man kan dra. Min uppfattning är att en hel del känner att de blev ”lurade” att gå med i facket och inte är sugna på kollektivavtal så därför strejkar man inte. Detta är givetvis ett antagande som kan vara helt fel, men personligen tror jag det är närmare sanningen än motsatsen.

Det som är så drygt med denna argumentation, är att båda sidor kastar runt procentsatser utan tydliga beskrivningar av hur de kommit fram till dessa. Kan de inte bara säga X av Y anställda istället? (Eller, nej, det kan de inte, för hade det sett ”bra” ut hade IF Metall gjort det sedan länge)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare

Inlägg av Johan_YJ7 »

Nicke Nyfiken skrev: 28 nov 2023 21:58
Eftersom Postnord ska tolkas som ett privat bolat (60% svenska staten, 40% danska staten)
Förlåt men hur kan ett bolag som ägs till 100% av staten tolkas som privat?
OT men
Det är väl en slags variant på Samhall som kan hålla folk upptagna. Posten har nån slags monopol/bidrag för brevutdelning men annars är det ju tjänster som kan och får utföras av andra och det görs ungefär lika dåligt.
Absolut inte privat, dubbelstatligt till och med. Men det är utbytbart, staten skulle kunna skicka sina brev med Budbee eller Frälsningsarmen om de gav ett anbud..
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare

Inlägg av Johan_YJ7 »

Shibavalley skrev: 28 nov 2023 23:07
Vad skulle hända om en promille av alla teslaägare blockerade närmsta av postnords företagscenter eller liknande?
När jag hörde om stämningarna kom jag att fundera lite humoristiskt vilka "lockout" åtgärder Tesla skulle kunna göra. Hoppas inte men Elon är ju Elon :lol:
* "lockout" fackpampar från sina bilar fysiskt, bricka bilarna remote och låssas att det regnar.
* Alla bilar stannar och blir obrukbara inom 50m från LO-borgen.
* Blockera alla metallanslutna och elektrikerförbundets sabotörer från superchargers.
* Ge ut nån slags röda shorts i webshoppen. "tack det är bra".
Fler roliga ideer?
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

agehall skrev: 28 nov 2023 23:13
lem skrev: 28 nov 2023 22:54
Umeå - många strejkar

Den slutsatsen vet jag inte om man kan dra. Min uppfattning är att en hel del känner att de blev ”lurade” att gå med i facket och inte är sugna på kollektivavtal så därför strejkar man inte. Detta är givetvis ett antagande som kan vara helt fel, men personligen tror jag det är närmare sanningen än motsatsen.

Det som är så drygt med denna argumentation, är att båda sidor kastar runt procentsatser utan tydliga beskrivningar av hur de kommit fram till dessa. Kan de inte bara säga X av Y anställda istället? (Eller, nej, det kan de inte, för hade det sett ”bra” ut hade IF Metall gjort det sedan länge)
Även om det är så att en del gått med i facket och ändå jobbar, så ska de ju uteslutas enligt IF Metall.
"Medlemmar i IF Metall som trots strejken fortsätter att arbeta på Teslas verkstäder kommer att uteslutas.
– Strejkbryteri är oförenligt med stadgarna, säger Tomas With, vice ordförande i IF Metall."
https://da.se/2023/11/if-metall-medlemm ... uteslutas/

Då är vi ju nere på de siffror som det talas om i alla fall?
Tesla Model S 90D
Kallekarlsson12345

Inlägg av Kallekarlsson12345 »

Vem slirar på sanningen?
15 av 400 är en siffra jag hört florera. Källa? Trust me bro…
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Johan_YJ7 skrev: 28 nov 2023 23:37
När jag hörde om stämningarna kom jag att fundera lite humoristiskt vilka "lockout" åtgärder Tesla skulle kunna göra. Hoppas inte men Elon är ju Elon :lol:
* "lockout" fackpampar från sina bilar fysiskt, bricka bilarna remote och låssas att det regnar.
* Blockera alla metallanslutna och elektrikerförbundets sabotörer från superchargers.
Fler roliga ideer?
Jag vet att postens anställda fått plocka ut tesla som tjänstebil. Vore intressant om de slutade att fungera…

Det är tiotalet företag som sympatiblockerar tesla. Tänk om de stängde av alla som har tesla på posten, transportstyrelsen, målarförbundet, werksta, Solna tingsrätt etc. Det skulle bli ett djävla liv!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Johan_YJ7 skrev: 28 nov 2023 23:37
Fler roliga ideer?
Jag vet att postens anställda fått plocka ut tesla som tjänstebil. Vore intressant om de slutade att fungera…

Det är tiotalet företag/org som sympatiblockerar tesla. Tänk om de stängde av alla som har tesla på posten, transportstyrelsen, målarförbundet, werksta, Solna tingsrätt etc. Det skulle bli ett djävla liv!

If you fuck with Elon you are fucked!
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 28 nov 2023 23:09
Airlift skrev: 28 nov 2023 22:02

Det finns ingenting i 15 kap., paragraf 5, 3:e stycket som ens kan börja tolkas som att man måste hålla isär de två i den här frågan. Så nej. Men om jag missat något så får du gärna påvisa det med mer specifika argument, snarare än med en simpel uppmaning utan vidare motivering.
Du bör nog titta närmre på stridsåtgärder i kontexten myndigheter och dess utövning.
Det är inte tillåtet att sympatistrejka eller vara delaktig i sådan konflikt från myndigheters sida. Således skall TS inte underlåta sig att utföra sin myndighetsutövning bara för att en upphandlad underleverantör utnyttjar sin strejkrätt. Härav kommer polisen att rycka ut även om Saco skulle delta i sympatiåtgärder. Eller skyltar lämnas ut även om ST sympatistrejkar.

Enda gången offentliganställda har strejkrätten på sin sida är när deras eget kollektivavtal är hävt och därmed fredsplikten bruten.(i praktiken är det extremt ovanligt, vilket ju är en himla tur)

Det är däri den stora skillnaden ligger och varför bedömningarna skall skilja mellan myndigheten och postbolaget.
MB CLS AMG
Skriv svar