Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

lem skrev: 29 nov 2023 10:21
Jag är jätteorolig att en småkrock gör min privata bil obrukbar och oreparerbar när werksta blockar tesla!

Jag tycker det vore relevant att vrida upp striden lite:
- Posten har tillåtit tesla som tjänstebil ett tag. Vet inte hur många de har men det är troligtvis en knippe. Hota att stänga av dessa!
- Werkstas ledning borde ha teslor och hörsammar blockad. Stäng av dessa!
- Fackligt anställdas teslor stängs av inom LO kollektivet
...och blockera alla märken som har kollektivavtal med IF Metall eller sympatiserande fackförbund från att använda SUC.

Måste verkligen lockout enbart riktas mot anställda? Det borde ju kunna inkludera företagets produkter.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

lem skrev: 29 nov 2023 10:21
Jag är jätteorolig att en småkrock gör min privata bil obrukbar och oreparerbar när werksta blockar tesla!

Jag tycker det vore relevant att vrida upp striden lite:
- Posten har tillåtit tesla som tjänstebil ett tag. Vet inte hur många de har men det är troligtvis en knippe. Hota att stänga av dessa!
- Werkstas ledning borde ha teslor och hörsammar blockad. Stäng av dessa!
- Fackligt anställdas teslor stängs av inom LO kollektivet
Spontant så kan det väl bli ett ”tekniskt fel” som man håller på att lösa och felsöka?
Jag menar, PostNord hänvisar väl till att de har fördröjning/post kommit bort eller dylikt?

Kan inte tänka mig att de rakt ut säger, vi genomför sympatiåtgärder och har beslagtagit er egendom utan egentlig grund från lagen eftersom vi är skyldiga att genomföra vårt åtagande upphandlat med en statlig myndighet.

Edit: Såklart det kommer komma frågor om det är en riktad attack, men man kan väl alltid hänvisa till ”tillfälligheter”
Senast redigerad av Fosilfri2035, redigerad totalt 1 gånger.
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

frippe skrev: 28 nov 2023 17:46
Pontus skrev: 28 nov 2023 17:07
Det är många här som är för KA så jag tänkte främst fråga er. Skulle en lösning vara att lagstifta om KA förutsatt att det finns stöd hos 50% av de berörda anställda och att företaget har minst x antal anställda?
Då skulle fler få som dom vill på ett demokratiskt sätt. Detta eftersom i slutändan är det ju vad som är bäst för oss som arbetar i Sverige som är viktigast och vad som är viktigt för mig behöver ju inte vara viktigt för dig.
Dessutom skulle man ju då svart på vitt om arbetsgivare som har KA är mer attraktiva.
Fast om du lagstiftar att det ska finnas ett KA vid en viss nivå/situation. Då flyttar du balansen till fackföreningarnas fördel. Med lagen i ryggen kan facket då kräva en hel del vilket blir lite konstigt. Jag tror inte du kan konstruera en lag som skulle kunna balansera detta på ett bra sätt mellan de två parterna.

Som det är nu är ett KA ett resultat av förhandlingar mellan de två parterna där båda får ge och ta lite. Min tolkning är att det nog är den bättre varianten.
Really? Förhandling? Du kanske kan förhandla om mängden socker i brödet men den där bullen ska bakas exakt så som facket vill. Hade det varit en förhandling så hade båda parterna kunnat komma överens om att man inte kommer överens och då lämna varandra i fred. Det jag inte förstår är varför ett KA inte kan vara så lockande att arbetsgivarna står på kö att få det.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

lem skrev: 29 nov 2023 10:21
Jag är jätteorolig att en småkrock gör min privata bil obrukbar och oreparerbar när werksta blockar tesla!

Jag tycker det vore relevant att vrida upp striden lite:
- Posten har tillåtit tesla som tjänstebil ett tag. Vet inte hur många de har men det är troligtvis en knippe. Hota att stänga av dessa!
- Werkstas ledning borde ha teslor och hörsammar blockad. Stäng av dessa!
- Fackligt anställdas teslor stängs av inom LO kollektivet
Jag är orolig för exakt samma sak men samtidigt väldigt glad över hur Tesla väljer affärsmässiga och juridiska vägar runt konflikten och inte smutsar ner sig i onödan, facket står med armarna i kost och säger att de befattar sig inom lagens gränser när alla deras vänner står och gör allt de kan för att göra det omöjligt för ett företag att driva verksamhet i Sverige. Vi ser ju redan på flera håll hur elektrikerförbundet inte kan hålla sina medlemmar i schack utan de tar egna initiativ och saboterar SuC's med buntband där de egentligen bara skall sätta upp skyltar, jag är oerhört glad att andra sidan av konflikten är lika småaktig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 10:44

Jag menar, PostNord hänvisar väl till att de har fördröjning/post kommit bort eller dylikt?

Kan inte tänka mig att de rakt ut säger, vi genomför sympatiåtgärder och har beslagtagit er egendom utan egentlig grund från lagen eftersom vi är skyldiga att genomföra vårt åtagande upphandlat med en statlig myndighet.
Nej, i media har dom sagt rakt ut: "Vi tar emot posten och lagrar den tills vidare. Tesla får inte komma och hämta hos oss" och så skyller dom på force majure.

Läs stämningsansökningarna mot Postnord och Transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

RagWal skrev: 29 nov 2023 10:38
mickeisol skrev: 29 nov 2023 10:25
vad är det som hindrar att tesla tar trasiga teslor på returfrakt till andra länder för reparation när ändå leveranserna av nya bilar kommer med lastbil?
Reparationer är väl typiskt försäkringsbolagens huvudvärk, inte Teslas.
Men det blir MIN huvudvärk om plåt&lack krävs för att få ordning på bilen efter krock. Werksta i Danderyd har varit de enda i närheten som kunnat åtgärda krockskador. Nu blir bilarna stående!

Jag tycker tesla och vi med privatägda teslor kan slipa knivarna. If metall har gått för långt när de blockade werksta! Kanske inte fram med basebollträt och knacka strejkvakt men någon aktion skulle göras för att markera att det inte är OK.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

dstr skrev: 29 nov 2023 10:49
Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 10:44

Jag menar, PostNord hänvisar väl till att de har fördröjning/post kommit bort eller dylikt?

Kan inte tänka mig att de rakt ut säger, vi genomför sympatiåtgärder och har beslagtagit er egendom utan egentlig grund från lagen eftersom vi är skyldiga att genomföra vårt åtagande upphandlat med en statlig myndighet.
Nej, i media har dom sagt rakt ut: "Vi tar emot posten och lagrar den tills vidare. Tesla får inte komma och hämta hos oss" och så skyller dom på force majure.

Läs stämningsansökningarna mot Postnord och Transportstyrelsen.
Absolut, jag är med dig men frågan som stämningen avser att besvara är väl om sympatiåtgärder är ansett att vara ”force majure”?

Oavsett fallet blir väl en ytterligare fråga om de har laglig grund att genomföra denna ”lagring” i och med att uppdraget kommer från en statlig myndighet?

Jag menar bara att oavsett sak så blir effekten att de just nu håller på egendom som juridiskt inte är deras, termen lagring, beslagta eller annat är väl i sig något som behöver beslutas av juridisk instans.

Innan det är klart så är det fortfarande så att PostNord inte utför det avtal som de har med en Statlig myndighet.
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

lem skrev: 29 nov 2023 10:54
RagWal skrev: 29 nov 2023 10:38
mickeisol skrev: 29 nov 2023 10:25
vad är det som hindrar att tesla tar trasiga teslor på returfrakt till andra länder för reparation när ändå leveranserna av nya bilar kommer med lastbil?
Reparationer är väl typiskt försäkringsbolagens huvudvärk, inte Teslas.
Men det blir MIN huvudvärk om plåt&lack krävs för att få ordning på bilen efter krock. Werksta i Danderyd har varit de enda i närheten som kunnat åtgärda krockskador. Nu blir bilarna stående!

Jag tycker tesla och vi med privatägda teslor kan slipa knivarna. If metall har gått för långt när de blockade werksta! Kanske inte fram med basebollträt och knacka strejkvakt men någon aktion skulle göras för att markera att det inte är OK.
Hör av dig till mig så har jag en verkstad som kan hjälpa dig.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1406
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

bjornnilsson skrev: 29 nov 2023 10:10
Verdi_ skrev: 29 nov 2023 10:05
Postnords "jobbare" är inte orsak till något. De bestämmer väl för fasiken inte själva?
Exakt!

Precis så är det för oss som kör Tesla.
Så då är det någon tarvlig "hämnd" vi pratar om?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niclas »

Speedo skrev: 29 nov 2023 11:02
lem skrev: 29 nov 2023 10:54
RagWal skrev: 29 nov 2023 10:38
mickeisol skrev: 29 nov 2023 10:25
vad är det som hindrar att tesla tar trasiga teslor på returfrakt till andra länder för reparation när ändå leveranserna av nya bilar kommer med lastbil?
Reparationer är väl typiskt försäkringsbolagens huvudvärk, inte Teslas.
Men det blir MIN huvudvärk om plåt&lack krävs för att få ordning på bilen efter krock. Werksta i Danderyd har varit de enda i närheten som kunnat åtgärda krockskador. Nu blir bilarna stående!

Jag tycker tesla och vi med privatägda teslor kan slipa knivarna. If metall har gått för långt när de blockade werksta! Kanske inte fram med basebollträt och knacka strejkvakt men någon aktion skulle göras för att markera att det inte är OK.
Hör av dig till mig så har jag en verkstad som kan hjälpa dig.
Vad är det för verkstad? Jag har ställt frågan tidigare i denna tråd om det finns en verkstad som i nuläget kan fixa Tesla? Dela gärna med dig. Har en skada som inte kan bli åtgärdad i nuläget pga IF Metall.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Johan_YJ7 skrev: 28 nov 2023 23:37
Shibavalley skrev: 28 nov 2023 23:07
Vad skulle hända om en promille av alla teslaägare blockerade närmsta av postnords företagscenter eller liknande?
När jag hörde om stämningarna kom jag att fundera lite humoristiskt vilka "lockout" åtgärder Tesla skulle kunna göra. Hoppas inte men Elon är ju Elon :lol:
* "lockout" fackpampar från sina bilar fysiskt, bricka bilarna remote och låssas att det regnar.
* Alla bilar stannar och blir obrukbara inom 50m från LO-borgen.
* Blockera alla metallanslutna och elektrikerförbundets sabotörer från superchargers.
* Ge ut nån slags röda shorts i webshoppen. "tack det är bra".
Fler roliga ideer?

Tror inte något sådant precis hade gynnat bilden av Tesla/Musk …
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

ONSatan skrev: 29 nov 2023 11:09
Johan_YJ7 skrev: 28 nov 2023 23:37
Shibavalley skrev: 28 nov 2023 23:07
Vad skulle hända om en promille av alla teslaägare blockerade närmsta av postnords företagscenter eller liknande?
När jag hörde om stämningarna kom jag att fundera lite humoristiskt vilka "lockout" åtgärder Tesla skulle kunna göra. Hoppas inte men Elon är ju Elon :lol:
* "lockout" fackpampar från sina bilar fysiskt, bricka bilarna remote och låssas att det regnar.
* Alla bilar stannar och blir obrukbara inom 50m från LO-borgen.
* Blockera alla metallanslutna och elektrikerförbundets sabotörer från superchargers.
* Ge ut nån slags röda shorts i webshoppen. "tack det är bra".
Fler roliga ideer?

Tror något sådant precis hade gynnat bilden av Tesla/Musk …
Det är ju säkert en våt dröm hos metall att tesla skulle göra det. Skulle göra konflikten mer synlig.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Har laddningsstationerna börjat upphöra fungera pga utebliven service? Brakar tex Gävle ihop blir det stora problem! Dom nya laddarna (icke tesla) är väl inte färdiga?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Niclas skrev: 29 nov 2023 11:07
Speedo skrev: 29 nov 2023 11:02
lem skrev: 29 nov 2023 10:54
RagWal skrev: 29 nov 2023 10:38
mickeisol skrev: 29 nov 2023 10:25
vad är det som hindrar att tesla tar trasiga teslor på returfrakt till andra länder för reparation när ändå leveranserna av nya bilar kommer med lastbil?
Reparationer är väl typiskt försäkringsbolagens huvudvärk, inte Teslas.
Men det blir MIN huvudvärk om plåt&lack krävs för att få ordning på bilen efter krock. Werksta i Danderyd har varit de enda i närheten som kunnat åtgärda krockskador. Nu blir bilarna stående!

Jag tycker tesla och vi med privatägda teslor kan slipa knivarna. If metall har gått för långt när de blockade werksta! Kanske inte fram med basebollträt och knacka strejkvakt men någon aktion skulle göras för att markera att det inte är OK.
Hör av dig till mig så har jag en verkstad som kan hjälpa dig.
Vad är det för verkstad? Jag har ställt frågan tidigare i denna tråd om det finns en verkstad som i nuläget kan fixa Tesla? Dela gärna med dig. Har en skada som inte kan bli åtgärdad i nuläget pga IF Metall.
Har du vagnskadegaranti som det ska tas på kan det ändå bli problem eftersom
försäkringsbolaget ”måste” använda en auktoriserad verkstad, och inte vilken som helst…
Nu kan man dock efter ”bråk” med försäkringsbolaget få det lagat på annan verkstad ändå
men då får man ligga ute med pengarna istället…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lem skrev: 29 nov 2023 12:23
Har laddningsstationerna börjat upphöra fungera pga utebliven service? Brakar tex Gävle ihop blir det stora problem! Dom nya laddarna (icke tesla) är väl inte färdiga?
Kolla i din app.
Det ser inte ut som att det är fler laddare trasiga än vanligt på SuC.
7B är trasig i Gävle just nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 07:37
https://www.dn.se/ekonomi/if-metall-nu- ... fa-verkan/

“Nu börjar strejken få verkan”
Varför är journalister så dåliga på att ställa följdfrågor;

Reportern frågar ”Hur många strejkar”
Veli-Pekka svarar ”En del”
Sedan tar det stopp 😫

Den naturliga följd frågan borde då bli, hur många är ”en del”? Om Veli-Pekka vägrar svara så blir nästa fråga ”varför vägrar du att svara…” osv.

Såg en uppgift om att 6 av 130 mekaniker strejkar. Låter orimligt lågt men med tanke på att IF Metal inte svarar på frågan så kanske det stämmer…
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av maik »

Jag pratade med en Tesla anställd idag och han sa att det är totalt 7 personer strejkar.
Han var supernöjd med både sin lön och sina förmåner och sa att dom hade det hur bra som helst jämfört med andra.
Det är därför nästan ingen strejkar. De enda som strejkar är de som lockades av den 30% löneökningen som IF Metall erbjuder.

IF Metall stod utanför och hade satt upp både ett tält och en himla massa "Konflikt" skyltar. De vinkade glatt till mig när jag kom i min Tesla. Jag vinkade inte tillbaka :lol:
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Min bil skulle in på ett lackjobb nu på tisdag. Det rör sig om en garantiåtgärd. Idag fick jag besked att det blir uppskjutet på grund av att "vår kapacitet för lackeringsärenden är lägre just nu". Bilen skulle in på Tesla i Uppsala.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

maik skrev: 29 nov 2023 13:36
Jag pratade med en Tesla anställd idag och han sa att det är totalt 7 personer strejkar.
Han var supernöjd med både sin lön och sina förmåner och sa att dom hade det hur bra som helst jämfört med andra.
Det är därför nästan ingen strejkar. De enda som strejkar är de som lockades av den 30% löneökningen som IF Metall erbjuder.

IF Metall stod utanför och hade satt upp både ett tält och en himla massa "Konflikt" skyltar. De vinkade glatt till mig när jag kom i min Tesla. Jag vinkade inte tillbaka :lol:
Det låter högt men har du hört det från en anställd så är det väl så. Jag skulle annars gissat på 1-2 personer totalt som strejkar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Det är ju väldigt kul att leka med tanken på vad Tesla kan göra för lockouter mot facket och de som hjälper dom. Kul att läsa om tänka tanken men i verklighet tycker jag det är bäst om Tesla visar sig mer vuxna än vad facket gör i denna konflikt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lembritt »

Pontus skrev: 29 nov 2023 14:29
Det är ju väldigt kul att leka med tanken på vad Tesla kan göra för lockouter mot facket och de som hjälper dom. Kul att läsa om tänka tanken men i verklighet tycker jag det är bäst om Tesla visar sig mer vuxna än vad facket gör i denna konflikt.
Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.

Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.

Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av maik »

slugger75 skrev: 29 nov 2023 14:16
maik skrev: 29 nov 2023 13:36
Jag pratade med en Tesla anställd idag och han sa att det är totalt 7 personer strejkar.
Han var supernöjd med både sin lön och sina förmåner och sa att dom hade det hur bra som helst jämfört med andra.
Det är därför nästan ingen strejkar. De enda som strejkar är de som lockades av den 30% löneökningen som IF Metall erbjuder.

IF Metall stod utanför och hade satt upp både ett tält och en himla massa "Konflikt" skyltar. De vinkade glatt till mig när jag kom i min Tesla. Jag vinkade inte tillbaka :lol:
Det låter högt men har du hört det från en anställd så är det väl så. Jag skulle annars gissat på 1-2 personer totalt som strejkar.
Låter rimligt ändå, det motsvarar 95 % som inte strejkar. 130 anställda * 5 % = 6,5 pers.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

Lembritt skrev: 29 nov 2023 14:40
Pontus skrev: 29 nov 2023 14:29
Det är ju väldigt kul att leka med tanken på vad Tesla kan göra för lockouter mot facket och de som hjälper dom. Kul att läsa om tänka tanken men i verklighet tycker jag det är bäst om Tesla visar sig mer vuxna än vad facket gör i denna konflikt.
Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.

Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.

Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
Inte orimligt, man omfattas ju av kollektivavtal på arbetsplatsen även om man inte är med i ett fack. Absoluta majoriteten av större arbetsgivare i Sverige har kollektivavtal.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av maik »

Lembritt skrev: 29 nov 2023 14:40
Pontus skrev: 29 nov 2023 14:29
Det är ju väldigt kul att leka med tanken på vad Tesla kan göra för lockouter mot facket och de som hjälper dom. Kul att läsa om tänka tanken men i verklighet tycker jag det är bäst om Tesla visar sig mer vuxna än vad facket gör i denna konflikt.
Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.

Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.

Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
90 % av företagen i Sverige är kollektivanslutna men det är en betydligt mindre del av de anställda på företagen som i sin tur är fackligt anslutna.

Tror jag läste någonstans att det var 1 miljon personer som är fackligt anslutna jämfört med de 5 miljoner som utgör antal sysselsatta på arbetsmarknaden, dvs 20 % är fackligt anslutna.

Edit: Jag rättar mig själv 5.1 arbetar, 1,4 är fackligt anslutna, dvs 27.1 % är fackligt anslutna.
Skärmbild 2023-11-29 145309p.png
Senast redigerad av maik, redigerad totalt 2 gång.
Tesla MY 2023 RWD
Skriv svar