Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Det handlar inte enbart om Elon. Alla hans bolag har otroligt platt organisation. Tjänstemän, ingenjörer, utvecklare som bokstavligen arbetar på fabriksgolvet och på en gång ser problemen i produktion deras design ställer till med. Att Elon sovit i fabriken är en sak. Men alla gör det. Finns ingen skillnad mellan arbetare och tjänstemän. Inga privata hissar för chefer. Den skillnaden mot andra hierarkiska företag har jag personligen sett bevis på under mina besök i olika Tesla-fabriker och anläggningar.

För oss svenskar är det en sak - men för amerikaner (och i många många andra länder) är det totalt mind-blowing.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 12:15
Det handlar inte enbart om Elon. Alla hans bolag har otroligt platt organisation. Tjänstemän, ingenjörer, utvecklare som bokstavligen arbetar på fabriksgolvet och på en gång ser problemen i produktion deras design ställer till med. Att Elon sovit i fabriken är en sak. Men alla gör det. Finns ingen skillnad mellan arbetare och tjänstemän. Inga privata hissar för chefer. Den skillnaden mot andra hierarkiska företag har jag personligen sett bevis på under mina besök i olika Tesla-fabriker och anläggningar.

För oss svenskar är det en sak - men för amerikaner (och i många många andra länder) är det totalt mind-blowing.
Det påminner om Valve Software, förutom att Valve är privat. Men Elon ville ju ha privat också men misslyckades.
Love_O
Inlägg: 209
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Den där mekanikern som uttrycker sig i media.
Har aldrig någonsin träffat en mekaniker/tekniker som uttrycker sig så, ändå varit i branschen i 15 år.

Något jag reflekterar över är just hur han uttrycker sig och låter lite likt en annan person, just ja! Veli-Pekka ! Båda två upprepar samma mantra och slagord.

Är det så att Tobias är starten för detta? För att han inte fick den höjning han önskar? För att han har spenderat stora delar inom det fackliga istället ? Eller är det något annat tro som gör att han skickas fram överallt ?

Och hur tröttsamt är det inte med Pekkas tjat om 20-talet.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 12:15
Det handlar inte enbart om Elon. Alla hans bolag har otroligt platt organisation. Tjänstemän, ingenjörer, utvecklare som bokstavligen arbetar på fabriksgolvet och på en gång ser problemen i produktion deras design ställer till med. Att Elon sovit i fabriken är en sak. Men alla gör det. Finns ingen skillnad mellan arbetare och tjänstemän. Inga privata hissar för chefer. Den skillnaden mot andra hierarkiska företag har jag personligen sett bevis på under mina besök i olika Tesla-fabriker och anläggningar.

För oss svenskar är det en sak - men för amerikaner (och i många många andra länder) är det totalt mind-blowing.
Det stämmer. Så som det brukar vara i Sverige.
Inte ens Finland och Danmark kommer i närheten av detta upplägg.

Men ändå pratar han om att han inte vill ha en miljö av bonnläppar och feodalmän på sina företag. Det är ju det som fackföreningar också strävar efter att det inte skall vara som. Facket och Elon är ju som gjorda för varandra i det avseendet.
Han begriper ingenting om fackföreningar. Säkert har aldrig ens varit med i en när han var anställd. Om han varit det någon gång? Att uttala sig är alltid lätt.
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Fackets medbestämmanderätt passar rätt dåligt in i bilden om man vill ha en snabbrörlig platt organisation.

Tror facket skulle tjäna på aty själva renodla sin roll till där dem behövs, ex enskilda bolag som utnyttjar arbetare. Ex låglöneyrken eller restaurangbranschen, budbranschen.

De kan stänga ned foodora och andra mer eller mindre gratis budlösningar direkt.
BTC
elbilist
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

niklas12 skrev: 29 nov 2023 21:02
Vilka fackförbund är politiskt obundna ?
Och vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte gynna Socialdemokratin?
Merparten i Sverige?

Sveriges största fackförbund Unionen saknar partipolitisk koppling och detsamma gäller deras moderorganisation TCO. Saco är även det partipolitiskt obundet.

Bland de större organisationerna återstår därmed endast LO. De har definitivt starka kopplingar till S, av naturliga skäl. Däremot minskar graden beröringspunkter successivt. En välkommen utveckling tycker jag. Det är definitivt ont om reella alternativ för verkstads/industripersonal.
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 00:32
BTC skrev: 29 nov 2023 19:43
Nicke Nyfiken skrev: 29 nov 2023 18:21
BTC skrev: 29 nov 2023 17:57
Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

1) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.
1) 100% av den politiskt fackliga rörelsen är vänster.

Eller finns det något borgligt parti som får pengar rakt in i partikassan från fackföreningarnas medlemsavgifter?
Nej, 100% av de fackliga organisationerna är helt enkelt inte vänster per definition. Många är politiskt obundna och har ingenting att göra med IF Metall eller S överhuvudtaget.
Läs vad jag skriver.

Av den fackliga rörelsen som är politiskt bunden, är 100% vänster.
Fair enough!
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Lurkern skrev: 30 nov 2023 12:33
Fackets medbestämmanderätt passar rätt dåligt in i bilden om man vill ha en snabbrörlig platt organisation.

Tror facket skulle tjäna på aty själva renodla sin roll till där dem behövs, ex enskilda bolag som utnyttjar arbetare. Ex låglöneyrken eller restaurangbranschen, budbranschen.

De kan stänga ned foodora och andra mer eller mindre gratis budlösningar direkt.
Aja baja. Inte generalisera.

Vem vet om alla företag som uttnyttjar?
Ingen eller få vågar säga något kanske? De kanske vet inte sina rättigheter och skyldigheter? ( som mpnga Teslamekar i Sverige kanske?) och jag själv någon gång.

Själv är jag rätt högavlönad på en mindre del, utan VD, av ett större företag från fjärran land som har och vill ha noll koll på svenska regler. Facket är guld värt här. Nu vet att de inte kan justera pecis hur som helst när som helst utan förhandling först.
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nucky skrev: 30 nov 2023 11:24
erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 11:20
Nucky skrev: 30 nov 2023 11:00
Elon i sin senaste intervju kopplat till reklamannonser. Men han sa kopplat till detta och det är säkerligen hans syn på hot och tvång med facken också; "If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Facket i Sverige....
Intressant. Först talar om konkurrensen sedan att Teslaarbetarna blivit rika på aktier. Går någon på detta numera? Konkurrensen kommer nästan alltid ikapp.
Alla som läser tidningen eller nyheter vet att en aktie också sjunker ibland och ofta efter topp faller aktier, sedan tar det ofta lång tid eller aldrig att aktien kommer tillbaka. Att ha det som argument mot facket är tyvärr ohållbart. Möjligen om de anställda får option på att de kan sälja till en viss kurs efter en viss tid? Men så är det nog inte upplagt.
Lyssna på vad han säger istället! Han säger väldigt många saker. Lyssna på hela intervjun

https://twitter.com/i/broadcasts/1ypKdkawDRQxW?s=20
Pallar inte sitta och lyssna på Elon i en och en halv timme. Har du (eller ngn annan) en timestamp på när i intervjun han säger:
"If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Enligt den här artiklen så handlade det UTTRYCKLIGEN om annonsörer på X/Twitter. INTE om konflikten med Metall i Sverige...

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T

Och ja – jag vet att det är Business Insider, men Google hittar ingen annan källa.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 12:26
TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 12:15
Det handlar inte enbart om Elon. Alla hans bolag har otroligt platt organisation. Tjänstemän, ingenjörer, utvecklare som bokstavligen arbetar på fabriksgolvet och på en gång ser problemen i produktion deras design ställer till med. Att Elon sovit i fabriken är en sak. Men alla gör det. Finns ingen skillnad mellan arbetare och tjänstemän. Inga privata hissar för chefer. Den skillnaden mot andra hierarkiska företag har jag personligen sett bevis på under mina besök i olika Tesla-fabriker och anläggningar.

För oss svenskar är det en sak - men för amerikaner (och i många många andra länder) är det totalt mind-blowing.
Det stämmer. Så som det brukar vara i Sverige.
Inte ens Finland och Danmark kommer i närheten av detta upplägg.

Men ändå pratar han om att han inte vill ha en miljö av bonnläppar och feodalmän på sina företag. Det är ju det som fackföreningar också strävar efter att det inte skall vara som. Facket och Elon är ju som gjorda för varandra i det avseendet.
Han begriper ingenting om fackföreningar. Säkert har aldrig ens varit med i en när han var anställd. Om han varit det någon gång? Att uttala sig är alltid lätt.
Man måste förstå sammanhanget. Han pratar inte om den svenska konflikten här utan generellt, främst om amerikanska förhållanden. Där det är en enorm klyfta mellan arbetare och tjänstemän. Och i de flesta länder i världen. I Sverige har vi kommit längre - fast fortfarande är det ju så att det är olika fackföreningar för arbetare och tjänstemän, även hos oss.

Elon Musk har både jobbat slitsamma jobb som timanställd och även varit fast anställd under en längre tidsperiod. Han var nog inte med i någon fackförening då - i likhet med majoriteten av arbetarna i USA.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ny artikel från Dagens Arbete:
...] Enligt Veli-Pekka Säikkälä finns det flera orsaker till att vissa fackmedlemmar ännu inte vågat gå ut i strejk.

– Det finns migrationsärenden, folk som är från tredje land som är rädda om sitt uppehållstillstånd. Det finns folk som är provanställda som är rädda om sin anställning. Det finns också EU-medborgare som velat bygga upp ett liv i Sverige och nu är rädda för att de måste flytta från Sverige igen. Och så finns det de som är rädda för vad som händer efter konflikten. Man har hört från andra länder om fackliga som har fått sparken på Tesla, säger han.

Exakt hur många handlar det om?

– Jag kan inte gå in på det, säger han.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:01
Ny artikel från Dagens Arbete:
...] Enligt Veli-Pekka Säikkälä finns det flera orsaker till att vissa fackmedlemmar ännu inte vågat gå ut i strejk.

– Det finns migrationsärenden, folk som är från tredje land som är rädda om sitt uppehållstillstånd. Det finns folk som är provanställda som är rädda om sin anställning. Det finns också EU-medborgare som velat bygga upp ett liv i Sverige och nu är rädda för att de måste flytta från Sverige igen. Och så finns det de som är rädda för vad som händer efter konflikten. Man har hört från andra länder om fackliga som har fått sparken på Tesla, säger han.

Exakt hur många handlar det om?

– Jag kan inte gå in på det, säger han.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.
Hur många är det som strejkar?

– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.

Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så som jag uppfattat det:

Utifrån Elons egen definition av demokrati så ska han alltså teckna kollektivavtal ifall fler än hälften av hans mekaniker vill det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:05
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.

- Hur många är det som strejkar?
– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.
Läser du noga hans svar så är det inte det han hävdar. Veli-Pekka är som en slipad politiker i sina svar.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Jag hörde på radion nyss (nyheterna)att en Tesla tekniker som varit med i facket i 10 år.
Har gått ur facket och vill inte strejka.
Det ska tydligen komma hela hans intervjuer i eftermiddag på något program ( studion eller något sådant )
Dessutom vara fack gubben (Veli-Pecka) och svamlade om att dom fått nya medlemmar mm. Han svamlar alltid när han kommer med någon osanning känns det som.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 13:12
SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:05
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.

- Hur många är det som strejkar?
– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.
Läser du noga hans svar så är det inte det han hävdar. Veli-Pekka är som en slipad politiker i sina svar.
Men Tibor, det där citatet stämmer ju inte. Så skrev jag inte. Det här är citatet:
Hur många är det som strejkar?

– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.

Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk. [Min fet.]

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 13:12
SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:05
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.

- Hur många är det som strejkar?
– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.
Läser du noga hans svar så är det inte det han hävdar. Veli-Pekka är som en slipad politiker i sina svar.
Fast du utelämnade den sista delen i ditt citat.
Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja jag menade bara att han är duktig på att svara på nästan det man frågar honom. Märkt det i flera av hans intervjuer, tog den frågan och svaret som exempel.

"Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk" är heller inte någon direkt citat från honom enbart journalistens sammanfattning. Som jag hävdar är felaktig.

Enligt Tesla är mindre än 10% av alla 300+ anställda som strejkar.
Enligt Veli-Pekka finns det 130 bilmekaniker, varav hälften är med i facket varav hälften strejkar. Vi vanliga dödliga skulle sagt en fjärdedel.
Båda siffrorna kokar ner till runt 30 anställda som strejkar.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

iAkita skrev: 30 nov 2023 13:20
TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 13:12
SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:05
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.

- Hur många är det som strejkar?
– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.
Läser du noga hans svar så är det inte det han hävdar. Veli-Pekka är som en slipad politiker i sina svar.
Fast du utelämnade den sista delen i ditt citat.
Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk.
Ska bli mycket intressant att se hur många det faktiskt är som är hemma från jobbet i strejk(om det någonsin kommer fram), som jobbar på en tesla verkstad(ej werkstad eller liknande).
Tidigare hävdades i tråden att via en anställd menar att bara 7st är ute i faktiskt strejk.

Att hälften skulle vara hemma känns lite smått otroligt med tanke på både min egen och andras erfarenhet(som vädrats här) utifrån besök på tesla ställen, och vad personalen sagt mm.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 12:45
Nucky skrev: 30 nov 2023 11:24
erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 11:20
Nucky skrev: 30 nov 2023 11:00
Elon i sin senaste intervju kopplat till reklamannonser. Men han sa kopplat till detta och det är säkerligen hans syn på hot och tvång med facken också; "If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Facket i Sverige....
Intressant. Först talar om konkurrensen sedan att Teslaarbetarna blivit rika på aktier. Går någon på detta numera? Konkurrensen kommer nästan alltid ikapp.
Alla som läser tidningen eller nyheter vet att en aktie också sjunker ibland och ofta efter topp faller aktier, sedan tar det ofta lång tid eller aldrig att aktien kommer tillbaka. Att ha det som argument mot facket är tyvärr ohållbart. Möjligen om de anställda får option på att de kan sälja till en viss kurs efter en viss tid? Men så är det nog inte upplagt.
Lyssna på vad han säger istället! Han säger väldigt många saker. Lyssna på hela intervjun

https://twitter.com/i/broadcasts/1ypKdkawDRQxW?s=20
Pallar inte sitta och lyssna på Elon i en och en halv timme. Har du (eller ngn annan) en timestamp på när i intervjun han säger:
"If someone is going to blackmail me with money. Go fu*k yourself" - GO FU*K YOURSELF - Is that clear?"

Enligt den här artiklen så handlade det UTTRYCKLIGEN om annonsörer på X/Twitter. INTE om konflikten med Metall i Sverige...

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T

Och ja – jag vet att det är Business Insider, men Google hittar ingen annan källa.
Det handlade enbart just då om annonsörer.
Men det han säger är att alla som vill pressa honom på det vis som annonsörerna har gjort kan ja… ha sex med sig själva..
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:05
SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 13:01
Ny artikel från Dagens Arbete:
...] Enligt Veli-Pekka Säikkälä finns det flera orsaker till att vissa fackmedlemmar ännu inte vågat gå ut i strejk.

– Det finns migrationsärenden, folk som är från tredje land som är rädda om sitt uppehållstillstånd. Det finns folk som är provanställda som är rädda om sin anställning. Det finns också EU-medborgare som velat bygga upp ett liv i Sverige och nu är rädda för att de måste flytta från Sverige igen. Och så finns det de som är rädda för vad som händer efter konflikten. Man har hört från andra länder om fackliga som har fått sparken på Tesla, säger han.

Exakt hur många handlar det om?

– Jag kan inte gå in på det, säger han.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
Lyckades missa den här biten. Facket hävdar att fler än hälften av mekanikerna på Tesla strejkar.
Hur många är det som strejkar?

– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.

Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar ... ed-siffra/
S är ju inte kända för att hålla sig till sanningen.. avspeglar sig såklart i politiker wannabes i facken också.
7 av 130 har jag läst är det som strejkar.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Henkens »

Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Oavsett hur många som strejkar så tycker jag det är intressant och talande att IF Metall vägrar tala om exakt hur många det är.

Jag har sagt det tidigare, men är viktigt att faktiskt fundera över vad de säger och vara källkritisk. Ser ingen som helst anledning till att den absoluta siffran skulle vara en hemlighet. Att de inte vill svara på direkta frågor om hur många det faktiskt är som strejkar är skumt. Min slutsats är att det är så pass få att de är rädda för att även dessa skulle återgå till jobbet om de fick reda på hur få som stödjer detta. Och då inte för att de är rädda för reprisalier från Tesla utan snarare för att de inser att de är i en klar minoritet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Henkens »

Alltså en fundering nu.
Kan inte någon som ska lämna in sin bil på service på någon tesla anläggning fråga hur många som är i streik respektive jobbar på respektive SC
Och då borde ju vi kunna få en indikation på hur många % det faktiskt rör sig om.
:roll:
Och sedan rapportera in det hit för sammanställning.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Om det nu är som V-P säger (eller som det kan tolkas att han säger), att bara hälften av deras medlemmar strejkar, så måste ju det i sig vara rätt unikt. När det strejkas brukar medlemmarna ställa upp mangrant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 13:28
Ja jag menade bara att han är duktig på att svara på nästan det man frågar honom. Märkt det i flera av hans intervjuer, tog den frågan och svaret som exempel.

"Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk" är heller inte någon direkt citat från honom enbart journalistens sammanfattning. Som jag hävdar är felaktig.

Enligt Tesla är mindre än 10% av alla 300+ anställda som strejkar.
Enligt Veli-Pekka finns det 130 bilmekaniker, varav hälften är med i facket varav hälften strejkar. Vi vanliga dödliga skulle sagt en fjärdedel.
Båda siffrorna kokar ner till runt 30 anställda som strejkar.
Hur får du det till en fjärdedel?

Nej, det är inte ett direkt citat från Veli-Pekka – det är något som Dagens Arbete anger. Men enligt det som Dagens Arbete skriver så är det ju hälften av alla mekaniker som strejkar.

"Veli-Pekka medger att det finns fackmedlemmar bland dem som fortfarande jobbar, och därmed agerar strejkbrytare. Men de ska vara få, och inte påverka helhetsbilden att över hälften av Teslas verkstadsarbetare är ute i strejk."

Hur får du det till en fjärdedel? Det står ju uttryckligen att det är "över hälften av Teslas verkstadsarbetare".
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar