Tesla på vintern ett skämt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 19:16
Men jag skulle ändå välja vanliga fönster med ram 7 dar i veckan om det var möjligt.
Samma här. Ser ingen fördel med dörrar med ramlösa fönster.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Hade en BMW i3 med ramlösa dörrar. Hade också problem med den på vintern om jag inte tog hand om den. Fick även fastfrusna dörrar där.

Alla bilar kräver någon form av underhåll och bor man där det blir något så när sträng vinter så är det att rekommendera att man tar en smörjning av gummilister samt smörjer upp handtag och lås etc innan det börjar frysa på. Och ja, försöker man smälta bort 1 dm snö på bilen så kommer den att bli vatten och rinna över kalla karossdelar och riskera frysa igen. Ibland undrar man om en del aldrig har ägt bil förr. Men visst, det är Teslas fel det också.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Jag har hittat varför du inte har något problem med i4:an när det är vinter. De har inga sidorutor då de sprängs i bitar. Du har inte märkt att det drar lite kallt? Ska jag skicka en mössa? :mrgreen:

https://www.i4talk.com/threads/i4-m50-s ... 748/page-3
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av martinot »

Sofie skrev: 30 nov 2023 16:54
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Har själv inte märkt någon större skillnad mellan vår Tesla, Mini eller BMW (och tidigare en Mercedes).

Fungerar för det mesta bra med samtliga bilar, men några gånger kan någon dörr eller ruta frusit fast om jag glömt att förvärma innan. Då kör jag på med förvärmning av kupé och väntar lite så har det alltid löst problemet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Earplugged »

Utan att förringa de som faktiskt har problem så känns det som att trådar som denna ger sken av att var och varannan bil har jätteproblem med rutorna konstant och att allt isar igen? Att Tesla är ett skämt på vintern innebär att 50.000 bilägare troligen kommer få ett helsike i vinter om detta är ett generellt problem...
Karmlösa dörrar, öppna laddluckor och infällda handtag osv är inte optimalt och att konstruktionen kunde varit bättre är en sak men hur ofta blir det ett faktiskt problem i praktiken som sticker ut så kraftigt ifrån andra modeller och märken?

Jag har inte haft min Tesla under en hel vinter än men när jag tänker tillbaka på alla andra bilar jag haft så har jag nog varje år haft minst en av följande vinterincident: Fastfruset dörrlås, dörr man inte kan öppna, fastfrusna handtag, is i hjulhus, dött startbatteri, is på parkeringssensorerna, fastfrusna torkare osv osv, ett par saker per år har känts helt ok utan att känna att någon av bilarna varit totalt värdelösa på vintern.

Skaffade min Tesla i april och har ännu inte upplevt en hel vinter men skall bli spännande att se om det faktiskt blir mer bekymmer än jag haft innan, jag har inte gjort någon smörjning av lister eller någon annan preppning inför vintern utan kommer bara köra på som vanligt och se hur det går, parkerar alltid ute och inget tak över bilen och har laddluckan öppen med laddkabeln inkopplad varje natt, återkommer i den här tråden till våren :-)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Antti V »

Jag har kört en bmw i3 i tre vintrar. Rutorna fryser precis likadant som på Tesla model 3.
Skillnaden är den att Teslan är lättare att förvärma. Det går på i3 också fast Teslan är bättre.
När det är plusgrader och det blir riktigt kallt på natten så har alla karmlösa bilar samma problem.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 30 nov 2023 19:26
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 19:16
Men jag skulle ändå välja vanliga fönster med ram 7 dar i veckan om det var möjligt.
Samma här. Ser ingen fördel med dörrar med ramlösa fönster.
Inte på bilar med tak. Apropå tak föredrar jag (isolerat) plåttak. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 30 nov 2023 20:31
Niklas Z skrev: 30 nov 2023 19:26
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 19:16
Men jag skulle ändå välja vanliga fönster med ram 7 dar i veckan om det var möjligt.
Samma här. Ser ingen fördel med dörrar med ramlösa fönster.
Inte på bilar med tak. Apropå tak föredrar jag (isolerat) plåttak. ;)
Ja, det skulle jag också vilja ha. Ser bara nackdelar med glastaket, inte minst på vintern när det lägger sig is mellan glasskivorna och orsakar knarrande ljud.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av kaffekoko »

Tror en del problem uppstår när man gör "som man alltid gjort". Finns t.ex. inte en chans att få samma värmeeffekt i en vanlig bil som tesla. Skillnad att köra 1500w kupevärmare i 20 minuter eller 5000w värme i 20 minuter.

Detta i kombination med glastaket gör att man får massa smältvatten som fryser. Bäst om låter bli att värma när det är snö på bilen. Funkar utmärkt att köra avfrostning samtidigt som man borstar av snön. När man borstat färdig är bilen bilen hyfsat varm och man slipper smältvattnet.

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Earplugged »

kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26
Tror en del problem uppstår när man gör "som man alltid gjort". Finns t.ex. inte en chans att få samma värmeeffekt i en vanlig bil som tesla. Skillnad att köra 1500w kupevärmare i 20 minuter eller 5000w värme i 20 minuter.

Detta i kombination med glastaket gör att man får massa smältvatten som fryser. Bäst om låter bli att värma när det är snö på bilen. Funkar utmärkt att köra avfrostning samtidigt som man borstar av snön. När man borstat färdig är bilen bilen hyfsat varm och man slipper smältvattnet.

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Ja får man upprepade problem så kan det finnas anledning att göra "annorlunda" , i det stora hela tror jag dock de flesta kan köra på som vanligt och använda förvärming osv utan problem.
Samma som att dieselvärmare fungerar klockrent för majoriteten men ett fåtal som använder den ofta och bara kör korta sträckor får problem med urladdat batteri och då behöver anpassa sig.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av MarkusL »

MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Dessa trådar med sensationsrubriker som besvaras med mothugg för att sedan kunna kalla någon fanboy blir ju vanligare för varje dag. Har inte skrivit i tråden innan och tänker inte kommentera hur Tesla är på vintern men jag har haft en Volvo C70 som aldrig gick att komma in i om det var minusgrader. När v90 kom frös ständigt låsmekanismen till bakdörrarna. Trots det går jag inte in på ett Volvoforum och skriver av mig att ”Volvo är ett skämt på vintern” bara för att sedan häckla alla som påstår att Volvobilar faktiskt är rätt bra på vintern och kalla dem fanboys. Volvo liksom Tesla är väldigt bra vinterbilar enligt min åsikt men vissa problem finns på olika modeller.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av BrooklynS »

Har kört bil vintertid sedan 1988 i Norrland. Mycket snö, is osv. Står utomhus utan tak.

Sedan 2019 Tesla 3/Y jämte andrabilen.

Jag vågar påstå att det inte är någon större skillnad förutom att det är enklare att "råka" förvärma med 6 kW när bilen är snötäckt vilket ofelbart leder till isbildning. Det gör det på alla bilar men de har sällan 6kW värme som smälter snön.

Det stora problemet är LED-strålkastare och dito bakljus som inte smälter snön/isen under körning. Där måste man ha defroster på flaska nuförtiden.

Minns hur många VW/Audi 70/80tal som fick sina dörrhandtag förstörda när det frös i dem. Osv osv osv

Det verkar uppenbarligen också vara så att Tesla är den första bilen för ganska många.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av BrooklynS »

kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Hur fäller du upp dem när de står i serviceläge? Man kan lyfta dem från rutan men inte stannar de i uppfällt läge...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av ErikHallq »

BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:50
kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Hur fäller du upp dem när de står i serviceläge? Man kan lyfta dem från rutan men inte stannar de i uppfällt läge...
Det ska inte gå, men jag har sett folk göra det på något forum (här eller reddit?) och det visade sig att personen inte förstod att hen hade böjt sönder armen. Tror de fungerar rent tekniskt sett, men de är fortfarande trasiga och en riktigt killgissning är att trycket mot rutan inte blir detsamma som det en gång var. :lol:
BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:48

Det verkar uppenbarligen också vara så att Tesla är den första bilen för ganska många.
This, speciellt i facebook gruppen för tesla kan man också se det.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av mykie »

BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:50
kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Hur fäller du upp dem när de står i serviceläge? Man kan lyfta dem från rutan men inte stannar de i uppfällt läge...
Ställer samma fråga, går dom ens att fälla upp, eller är del olika på olika versioner!
Vad jag kommit fram till är att dom inte går att fälla ut som på alla andra bilar jag haft.

När jag sökt så hittade jag detta https://youtu.be/kPmt34ADauI?si=iCxJ_FB6NLF2KNB2 där han faktiskt kan fälla ut på förarsidan men inte på passagerarsidan, han frågar också i videon om det ska gå?

Manualen säger typ att det inte går utan att man ska vara försiktig när man byter blad och lägga något mjukt som skyddar rutan.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av ErikHallq »

mykie skrev: 01 dec 2023 14:11
BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:50
kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Hur fäller du upp dem när de står i serviceläge? Man kan lyfta dem från rutan men inte stannar de i uppfällt läge...
Ställer samma fråga, går dom ens att fälla upp, eller är del olika på olika versioner!
Vad jag kommit fram till är att dom inte går att fälla ut som på alla andra bilar jag haft.

När jag sökt så hittade jag detta https://youtu.be/kPmt34ADauI?si=iCxJ_FB6NLF2KNB2 där han faktiskt kan fälla ut på förarsidan men inte på passagerarsidan, han frågar också i videon om det ska gå?

Manualen säger typ att det inte går utan att man ska vara försiktig när man byter blad och lägga något mjukt som skyddar rutan.
Han gör ju fel i videon :lol: Man trycker serviceläge, och sen om man vill kan man hjälpa torkarna upp hela vägen till förarsidan så når man båda från samma sida och byter dom där. Det kan man göra för att även torka av de från smuts vilket kan vara bra att göra lite då och då. Och ja, man ska inte släppa ner armen direkt mot rutan. Går bra om man är försiktig och lägger ner armen. Gör man som han i videon och råkar peta ner torkar som står upp sådär, utan blad, då kan den spräcka rutan
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av kaffekoko »

ErikHallq skrev: 01 dec 2023 14:03
BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:50
kaffekoko skrev: 01 dec 2023 11:26

Även fördel om man sätter torkarna i serviceläge och fäller upp den så man slipper is på torkarbladen.
Hur fäller du upp dem när de står i serviceläge? Man kan lyfta dem från rutan men inte stannar de i uppfällt läge...
Det ska inte gå, men jag har sett folk göra det på något forum (här eller reddit?) och det visade sig att personen inte förstod att hen hade böjt sönder armen. Tror de fungerar rent tekniskt sett, men de är fortfarande trasiga och en riktigt killgissning är att trycket mot rutan inte blir detsamma som det en gång var. :lol:
BrooklynS skrev: 01 dec 2023 13:48

Det verkar uppenbarligen också vara så att Tesla är den första bilen för ganska många.
This, speciellt i facebook gruppen för tesla kan man också se det.
Har en rwd (kina-tillverkad). Inga problem att ställa upp torkarna. Kanske skiljer mellna modeller men tvivlar starkt på att något har gått sönder :)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Sofie »

Verdi_ skrev: 30 nov 2023 19:22
Sofie skrev: 30 nov 2023 16:54
velig skrev: 30 nov 2023 09:56

Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem :P

Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
:) Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig. ;)
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Jag tycker i3:ans rutor är snällare när det är vinter än Model S. Inne på sjunde vintern med båda modellerna.
I3ans rutor är kanske möjligtvis något bättre om man slår på värmaren i god tid innan avresan, upplever värmaren i i3an som något klenare.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Verdi_ »

Sofie skrev: 01 dec 2023 16:42
Verdi_ skrev: 30 nov 2023 19:22
Sofie skrev: 30 nov 2023 16:54
velig skrev: 30 nov 2023 09:56

Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem :P

Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
:) Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig. ;)
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Jag tycker i3:ans rutor är snällare när det är vinter än Model S. Inne på sjunde vintern med båda modellerna.
I3ans rutor är kanske möjligtvis något bättre om man slår på värmaren i god tid innan avresan, upplever värmaren i i3an som något klenare.
Framförallt tycker jag det är klurigt att stänga dörren igen när man väl brutit sig in i den. Då är rutan liksom kvar uppe och slår i på toppen mot dörröppningen vid stängning. Är alltid rädd att nån familjemedlem ska smälla igen dörren och potentiellt krascha rutan.

Jag upplever inte samma problem med stängning av frusen dörr på BMW:n. Men å andra sidan kör jag den så sällan...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 01 dec 2023 16:47
Sofie skrev: 01 dec 2023 16:42
Verdi_ skrev: 30 nov 2023 19:22
Sofie skrev: 30 nov 2023 16:54
velig skrev: 30 nov 2023 09:56


:) Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig. ;)
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Jag tycker i3:ans rutor är snällare när det är vinter än Model S. Inne på sjunde vintern med båda modellerna.
I3ans rutor är kanske möjligtvis något bättre om man slår på värmaren i god tid innan avresan, upplever värmaren i i3an som något klenare.
Framförallt tycker jag det är klurigt att stänga dörren igen när man väl brutit sig in i den. Då är rutan liksom kvar uppe och slår i på toppen mot dörröppningen vid stängning. Är alltid rädd att nån familjemedlem ska smälla igen dörren och potentiellt krascha rutan.
Än en gång, smörj gummilisten på dörren där rutan går ned.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev: 30 nov 2023 19:33
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Hade en BMW i3 med ramlösa dörrar. Hade också problem med den på vintern om jag inte tog hand om den. Fick även fastfrusna dörrar där.

Alla bilar kräver någon form av underhåll och bor man där det blir något så när sträng vinter så är det att rekommendera att man tar en smörjning av gummilister samt smörjer upp handtag och lås etc innan det börjar frysa på. Och ja, försöker man smälta bort 1 dm snö på bilen så kommer den att bli vatten och rinna över kalla karossdelar och riskera frysa igen. Ibland undrar man om en del aldrig har ägt bil förr. Men visst, det är Teslas fel det också.
Igår frågade jag om folk haft problem med att rutorna frusit fast och om de brukar smörja gummilisterna i de svenska och internationella BMW i4 grupper jag är med i. De har totalt cirka 20 000 medlemmar. Hittills är det två stycken som svarat att de någon gång haft problem med att rutorna frusit fast och dörren inte gått att öppna/stänga. Ingen verkar smörja gummilisterna. Så visst, det kan hända även på i4, men det verkar vara extremt ovanligt. Kanske har BMW uppdaterat designen sen i3 lanserades för mer än tio år sedan? Även andra BMW modeller från mitten av 2010-talet verkar ha haft problem tidvis, baserat på vad jag kan googla fram.

I vilket fall, jag har haft några stycken bilar. Jag skulle inte ens vara medveten om att fenomenet med fastfrusna rutor existerade, om jag inte hängt här så mycket. Självklart skulle jag uppleva det som en försämring om jag var van vid att de inte frös fast, även om det finns en lösning. Jag låter hellre bli att smörja gummilisterna än är tvungen att smörja dem. Jag skulle definitivt inte valt att behöva gå ut och borsta bort snö från bilen på morgonen innan förvärmningen går igång, om jag kunde sluppit.

Om jag dessutom skulle behöva få en del nedsättande frågor/svar som antydde att det var jag som var problemet när jag frågade om det, inte bilen, så skulle det nästan göra mig ännu mer irriterad. Samma sak i tråden där en del inte gillar att de får sladd när de släpper gasen. Jag vill inte att bilen ska sladda om jag inte själv vill att den ska sladda. Men det är tydligen inte ett problem eller en giltig åsikt det heller, eftersom bilen inte sladdar ner i diket.

Till sist, notera att jag inte försöker påstå att Tesla bygger dåliga bilar. Alla bilar har sina starka och svaga sidor. Ett bilval innefattar alltid personliga överväganden, där för- och nackdelar vägs mot varandra. I alla fall om man gör ett rationellt val och inte ett val baserat på känslor (vilket också är fine). Det jag reagerar på är att det finns en lite klick Teslaägare som inte verkar vilja erkänna detta, och bemöter andra Teslaägare (och även andra elbilister) ganska otrevligt när de frågar om något som de upplever som ett problem. Till exempel genom att fråga om de aldrig ägt en bil innan. Jag fattar inte vad den osäkerheten över sitt bilval kommer ifrån. Samma sak i andra elbilsgrupper jag är med i. När någon skriver att de beställt en ny Kia, BMW, Skoda, Volvo VW, eller Polestar och är glada och vill dela med sig av den glädjen, ja då ska det alltid (oombett) komma in någon Teslaägare och ifrågasätta deras bilval och undra hur de kunde vara så dumma så de valde den och inte en Tesla. Varifrån kommer det behovet? Som tur väl är har iallafall det fenomenet minskat ganska kraftigt de senaste 1-2 åren. Men sammantaget är det ändå inte konstigt att det tråkiga och uttjatade begreppet Tesla fan-boy en gång uppstod.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev: 01 dec 2023 17:29
ReNewAble skrev: 30 nov 2023 19:33
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Hade en BMW i3 med ramlösa dörrar. Hade också problem med den på vintern om jag inte tog hand om den. Fick även fastfrusna dörrar där.

Alla bilar kräver någon form av underhåll och bor man där det blir något så när sträng vinter så är det att rekommendera att man tar en smörjning av gummilister samt smörjer upp handtag och lås etc innan det börjar frysa på. Och ja, försöker man smälta bort 1 dm snö på bilen så kommer den att bli vatten och rinna över kalla karossdelar och riskera frysa igen. Ibland undrar man om en del aldrig har ägt bil förr. Men visst, det är Teslas fel det också.
Igår frågade jag om folk haft problem med att rutorna frusit fast och om de brukar smörja gummilisterna i de svenska och internationella BMW i4 grupper jag är med i. De har totalt cirka 20 000 medlemmar. Hittills är det två stycken som svarat att de någon gång haft problem med att rutorna frusit fast och dörren inte gått att öppna/stänga. Ingen verkar smörja gummilisterna. Så visst, det kan hända även på i4, men det verkar vara extremt ovanligt. Kanske har BMW uppdaterat designen sen i3 lanserades för mer än tio år sedan? Även andra BMW modeller från mitten av 2010-talet verkar ha haft problem tidvis, baserat på vad jag kan googla fram.

I vilket fall, jag har haft några stycken bilar. Jag skulle inte ens vara medveten om att fenomenet med fastfrusna rutor existerade, om jag inte hängt här så mycket. Självklart skulle jag uppleva det som en försämring om jag var van vid att de inte frös fast, även om det finns en lösning. Jag låter hellre bli att smörja gummilisterna än tvungen att smörja dem. Jag skulle definitivt inte valt att behöva gå ut och borsta bort snö från bilen på morgonen innan förvärmningen går igång, om jag kunde sluppit.

Om jag dessutom skulle behöva få en del nedsättande frågor/svar som antydde att det var jag som var problemet när jag frågade om det, inte bilen, så skulle det nästan göra mig ännu mer irriterad. Samma sak i tråden där en del inte gillar att de får sladd när de släpper gasen. Jag vill inte att bilen ska sladda om jag inte själv vill att den ska sladda. Men det är tydligen inte ett problem eller en giltig åsikt det heller, eftersom bilen inte sladdar ner i diket.

Till sist, notera att jag inte försöker påstå att Tesla bygger dåliga bilar. Alla bilar har sina starka och svaga sidor. Ett bilval innefattar alltid personliga överväganden, där för- och nackdelar vägs mot varandra. I alla fall om man gör ett rationellt val och inte ett val baserat på känslor (vilket också är fine). Det jag reagerar på är att det finns en lite klick Teslaägare som inte verkar vilja erkänna detta, och bemöter andra Teslaägare (och även andra elbilister) ganska otrevligt när de frågar om något som de upplever som ett problem. Till exempel genom att fråga om de aldrig ägt en bil innan. Jag fattar inte vad den osäkerheten över sitt bilval kommer ifrån. Samma sak i andra elbilsgrupper jag är med i. När någon skriver att de beställt en ny Kia, BMW, Skoda, Volvo VW, eller Polestar och är glada och vill dela med sig av den glädjen, ja då ska det alltid (oombett) komma in någon Teslaägare och ifrågasätta deras bilval och undra hur de kunde vara så dumma så de valde den och inte en Tesla. Varifrån kommer det behovet? Som tur väl är har iallafall det fenomenet minskat ganska kraftigt de senaste 1-2 åren. Men sammantaget är det ändå inte konstigt att det tråkiga och uttjatade begreppet Tesla fan-boy en gång uppstod.
Menar du på fullt allvar att fan-boys bara finns bland Teslaägate?

Det fanns BMW fan-boys långt innan Tesla ens var påtänkt. Så den diskussionen är fullständigt överflödig.

Förresten skulle inte du backa ur tråden och stänga av dig själv i 3 dagar?

Gick så där va? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av iAkita »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:37
iAkita skrev: 01 dec 2023 17:29
ReNewAble skrev: 30 nov 2023 19:33
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43


Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Hade en BMW i3 med ramlösa dörrar. Hade också problem med den på vintern om jag inte tog hand om den. Fick även fastfrusna dörrar där.

Alla bilar kräver någon form av underhåll och bor man där det blir något så när sträng vinter så är det att rekommendera att man tar en smörjning av gummilister samt smörjer upp handtag och lås etc innan det börjar frysa på. Och ja, försöker man smälta bort 1 dm snö på bilen så kommer den att bli vatten och rinna över kalla karossdelar och riskera frysa igen. Ibland undrar man om en del aldrig har ägt bil förr. Men visst, det är Teslas fel det också.
Igår frågade jag om folk haft problem med att rutorna frusit fast och om de brukar smörja gummilisterna i de svenska och internationella BMW i4 grupper jag är med i. De har totalt cirka 20 000 medlemmar. Hittills är det två stycken som svarat att de någon gång haft problem med att rutorna frusit fast och dörren inte gått att öppna/stänga. Ingen verkar smörja gummilisterna. Så visst, det kan hända även på i4, men det verkar vara extremt ovanligt. Kanske har BMW uppdaterat designen sen i3 lanserades för mer än tio år sedan? Även andra BMW modeller från mitten av 2010-talet verkar ha haft problem tidvis, baserat på vad jag kan googla fram.

I vilket fall, jag har haft några stycken bilar. Jag skulle inte ens vara medveten om att fenomenet med fastfrusna rutor existerade, om jag inte hängt här så mycket. Självklart skulle jag uppleva det som en försämring om jag var van vid att de inte frös fast, även om det finns en lösning. Jag låter hellre bli att smörja gummilisterna än tvungen att smörja dem. Jag skulle definitivt inte valt att behöva gå ut och borsta bort snö från bilen på morgonen innan förvärmningen går igång, om jag kunde sluppit.

Om jag dessutom skulle behöva få en del nedsättande frågor/svar som antydde att det var jag som var problemet när jag frågade om det, inte bilen, så skulle det nästan göra mig ännu mer irriterad. Samma sak i tråden där en del inte gillar att de får sladd när de släpper gasen. Jag vill inte att bilen ska sladda om jag inte själv vill att den ska sladda. Men det är tydligen inte ett problem eller en giltig åsikt det heller, eftersom bilen inte sladdar ner i diket.

Till sist, notera att jag inte försöker påstå att Tesla bygger dåliga bilar. Alla bilar har sina starka och svaga sidor. Ett bilval innefattar alltid personliga överväganden, där för- och nackdelar vägs mot varandra. I alla fall om man gör ett rationellt val och inte ett val baserat på känslor (vilket också är fine). Det jag reagerar på är att det finns en lite klick Teslaägare som inte verkar vilja erkänna detta, och bemöter andra Teslaägare (och även andra elbilister) ganska otrevligt när de frågar om något som de upplever som ett problem. Till exempel genom att fråga om de aldrig ägt en bil innan. Jag fattar inte vad den osäkerheten över sitt bilval kommer ifrån. Samma sak i andra elbilsgrupper jag är med i. När någon skriver att de beställt en ny Kia, BMW, Skoda, Volvo VW, eller Polestar och är glada och vill dela med sig av den glädjen, ja då ska det alltid (oombett) komma in någon Teslaägare och ifrågasätta deras bilval och undra hur de kunde vara så dumma så de valde den och inte en Tesla. Varifrån kommer det behovet? Som tur väl är har iallafall det fenomenet minskat ganska kraftigt de senaste 1-2 åren. Men sammantaget är det ändå inte konstigt att det tråkiga och uttjatade begreppet Tesla fan-boy en gång uppstod.
Menar du på fullt allvar att fan-boys bara finns bland Teslaägate?
Jag vet inte. Jag började inte hänga här och i andra bilgrupper förrän jag skaffade min första elbil 2016, och jag är bara med i elbilsgrupper. I de grupperna är det påtagligt att det framförallt är en klick Teslaägare som har ett behov att oombett ifrågasätta andras bilval för att de inte valt en Tesla, eller försöka förklara varför något inte alls är ett problem med deras Tesla trots att frågeställaren upplever det som ett problem. Jag ser helt enkelt inte det beteendet i andra grupper, och jag har aldrig sett t.ex. en i4 ägare spontant gå in i en Polestargrupp och försöka döda någons glädje för att de valt en Polestar istället för en i4. Jag har heller aldrig sett en e-Tron eller ID4 ägare gå in i en Tesla-grupp för att glatt förklara att någon är korkad för att de beställt en Tesla. Jag har sett otaliga exempel på det motsatta. Men om det nu existerar även inom andra märken så är det såklart precis lika illa.

Sen kanske vi definierar begreppet olika. Om någon är sjukt nöjd med sin Tesla, tycker det är väldens bästa bil utan konkurrens, och mer än gärna lever med att behöva smörja gummilisterna någon gång ibland, så gör dem inte till en Tesla fan-boy. Inte i mina ögon iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av taliz »

iAkita du bor väl i Skåne. ;)
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...

Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av MY_piraya »

taliz skrev: 01 dec 2023 18:50
iAkita du bor väl i Skåne. ;)
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...

Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
Jag identifierar mig varken som tesla hatare , eller fanboy . Mer som en Svensson, vars diesel Passat kombi bliver utbytt mot en MY och förmodade att det vara samma nivå....

Just nu är det väl mycket klappa medhårs för att få det att vara trivsamt.. (längtar till våren . )
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Skriv svar