Har jag sagt att Sverige är bäst? Jag måste ha dåligt minne i så fall.
Vad är då syftet med att vidhålla den svenska modellens förträfflighet? Är det bara företagen som ska gynnas? Bevisligen blir det inte nån annan fördel för arbetstagarna. Fredsplikt, ett oligopolliknande system vid lönesättning, obefintliga möjligheter för den enskilde att förhandla sina förutsättningar. Till en kostnad av ca 340kr/mån (ej inkluderat a-kassa och försäkring)
Tillägg;
Pensionerna är inte heller de bättre för svenska arbetare med avtalsenlig tjänstepension mot många andra, utan svensk modell.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.
Eller också var det inget majoritetsbeslut...
Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?
Ett samband?
I alla fall är det olagligt för en arbetsgivare att avkräva information från de anställda om de tillhör facket eller vilken fackförening man är med i. Det är frivilligt för de anställda att informera om det.
Teslas stjärnjurister tyckte eller krävde att Postnords anställda som inte är med i facket kunde dela ut deras post. Men enligt lag får Postnord inte fråga och kräva svar om vilka som inte är med.
. I sådana här fall när man skall hävda sin rätt måste man verkligen ha på fötterna och inte använda sig av Epa-jurister.
Facket vet precis hur många medlemmar de har och ingenting hindrar dem att redovisa det öppet så länge de inte berättar vilka individerna är.
Men det är uppenbart i detta fallet att anslutningsgraden är alldeles för låg för att få allmänhetens sympatier. Än värre för facket är att många av deras medlemmar struntar i att strejka. Hade det varit på annat sätt så hade facket basunerat ut det redan första dagen av strejken.
Förankringen i verkligheten för denna strejk är nog bland de lägsta vi sett på väldigt länge. Men som sagts tidigare så handlar denna konflikten om facket, inte arbetarna.
Arbetsgivaren däremot har ingen rätt att veta vilka som är fackligt anslutna. Det enda en arbetsgivare kan göra i en konflikt är att räkna ihop hur många som strejkar, vilket Tesla gjort i detta fallet och redovisat som att mer än 90% av de anställda går fortfarande till jobbet.
Håller med om det som du skriver.
Säkert är det så att anslutningsgraden är rätt låg och att det skulle skapa negativiteter mot blokaden. Det verkar som en väl slutsats.
Men vi andra 90% av Sveriges anställda med KA, det är oss det gäller. Dessa 80-90 st. eller hur många det är av strejkbrytarna skall inte stjälpa systemet för alla andra.
Jämför med matutkörarna.
Nej det gäller inte oss 90% som har kollektivavtal.
Jag förstår inte vad du är orolig för. Hur menar du att Teslas konflikt skulle påverka de som redan har kollektivavtal?
Har jag sagt att Sverige är bäst? Jag måste ha dåligt minne i så fall.
Vad är då syftet med att vidhålla den svenska modellens förträfflighet? Är det bara företagen som ska gynnas? Bevisligen blir det inte nån annan fördel för arbetstagarna. Fredsplikt, ett oligopolliknande system vid lönesättning, obefintliga möjligheter för den enskilde att förhandla sina förutsättningar. Till en kostnad av ca 340kr/mån (ej inkluderat a-kassa och försäkring)
Tillägg;
Pensionerna är inte heller de bättre för svenska arbetare med avtalsenlig tjänstepension mot många andra, utan svensk modell.
Vidhåller för att jag tycker att den är bra. Se alla ovan mina inlägg.
Bevisligen? Vad grundar du det på? Eller är det tomt prat, så som du känner just nu?
Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?
Ett samband?
I alla fall är det olagligt för en arbetsgivare att avkräva information från de anställda om de tillhör facket eller vilken fackförening man är med i. Det är frivilligt för de anställda att informera om det.
Teslas stjärnjurister tyckte eller krävde att Postnords anställda som inte är med i facket kunde dela ut deras post. Men enligt lag får Postnord inte fråga och kräva svar om vilka som inte är med.
. I sådana här fall när man skall hävda sin rätt måste man verkligen ha på fötterna och inte använda sig av Epa-jurister.
Facket vet precis hur många medlemmar de har och ingenting hindrar dem att redovisa det öppet så länge de inte berättar vilka individerna är.
Men det är uppenbart i detta fallet att anslutningsgraden är alldeles för låg för att få allmänhetens sympatier. Än värre för facket är att många av deras medlemmar struntar i att strejka. Hade det varit på annat sätt så hade facket basunerat ut det redan första dagen av strejken.
Förankringen i verkligheten för denna strejk är nog bland de lägsta vi sett på väldigt länge. Men som sagts tidigare så handlar denna konflikten om facket, inte arbetarna.
Arbetsgivaren däremot har ingen rätt att veta vilka som är fackligt anslutna. Det enda en arbetsgivare kan göra i en konflikt är att räkna ihop hur många som strejkar, vilket Tesla gjort i detta fallet och redovisat som att mer än 90% av de anställda går fortfarande till jobbet.
Håller med om det som du skriver.
Säkert är det så att anslutningsgraden är rätt låg och att det skulle skapa negativiteter mot blokaden. Det verkar som en väl slutsats.
Men vi andra 90% av Sveriges anställda med KA, det är oss det gäller. Dessa 80-90 st. eller hur många det är av strejkbrytarna skall inte stjälpa systemet för alla andra.
Jämför med matutkörarna.
Nej det gäller inte oss 90% som har kollektivavtal.
Jag förstår inte vad du är orolig för. Hur menar du att Teslas konflikt skulle påverka de som redan har kollektivavtal?
Kan komma att urvattnas
Eller också sätter det större press på företag och fack att skapa bättre villkor för arbetstagarna om kollektivavtalen blir frivilligt på riktigt.
En liten fundering: Hur länge kan detta hålla på tills det blir avgjort?
1 vecka?
1 månad
Flera månader
Åtgärder tesla
- fixa skyltar. Klart?
- reservdelar?
- omfördelning folk
Åtgärder metall
- sympati utvecklas i det oändliga
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Om nu svenska modellen är så bra, varför är då löneutveckling bättre i andra länder? Svensken har för varje år blivit fattigare mot resten.
Den svenska modellen är primärt bra för fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna!
Kontrollerad lönebildning ingår ju i detta...
På vilket sätt fattigare? Jämfört med vem?
Nämn nu inget litet uddaland i mellanöstern som har olja i mängder. Orkar inte det
Myterna är oändliga här i tråden.
KA innebär inget tak.
Har själv bonusar och annat utöver KA, även på tidigare jobb.
Du citerar fel inlägg!
Min reflektion är dock att om du påstår att det är mycket myter i den här tråden så får du gärna backa upp dina tyckanden med referenser. Så höjer du nivån...
Problemet med KA är dock att vill du som företagare ge extra premier till vissa så är du ändå skyldig att ge viss grundpremie till alla.
Utan KA är du mer fri. Alla verkar ju inte i organisationer där "någon annan betalar"... sen är väl grundfrågan om det här med KA ska vara valfritt eller inte?
Är produkten bristfällig får man förändra den, eller som vissa, reglera så produkten blir obligatorisk, det senare är dock få förunnat.
Nu är det ganska så exakt en vecka sedan Hydro Extrusions i Vetlanda tvingades in i blockad. IF Metall har ännu inte hjälpt företaget eller dess anställda.
Värt att notera att det finns fler som påverkas på liknande sätt. Skulle vara intressant att hålla reda på alla konsekvenser av denna konflikt.
Om nu svenska modellen är så bra, varför är då löneutveckling bättre i andra länder? Svensken har för varje år blivit fattigare mot resten.
Den svenska modellen är primärt bra för fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna!
Kontrollerad lönebildning ingår ju i detta...
På vilket sätt fattigare? Jämfört med vem?
Nämn nu inget litet uddaland i mellanöstern som har olja i mängder. Orkar inte det
Myterna är oändliga här i tråden.
KA innebär inget tak.
Har själv bonusar och annat utöver KA, även på tidigare jobb.
Du citerar fel inlägg!
Min reflektion är dock att om du påstår att det är mycket myter i den här tråden så får du gärna backa upp dina tyckanden med referenser. Så höjer du nivån...
Problemet med KA är dock att vill du som företagare ge extra premier till vissa så är du ändå skyldig att ge viss grundpremie till alla.
Utan KA är du mer fri. Alla verkar ju inte i organisationer där "någon annan betalar"... sen är väl grundfrågan om det här med KA ska vara valfritt eller inte?
Är produkten bristfällig får man förändra den, eller som vissa, reglera så produkten blir obligatorisk, det senare är dock få förunnat.
I din reflektion, ange gärna vilka tyckanden så återkommer jag med referenser.
Till dess en reflektion........
Han och hans kollegor är ju också ett kollektiv. Fackbossarna är ett annat kollektiv som inte tillvaratar deras intressen.
Jag ser det ur ett mycket större perspektiv.
Du gör inte det.
Vi ser olika.
Om vi ska strunta i vad dom som jobbar där tycker så kan vi lika gärna vara så barnsliga att vi säger att dom flesta I världen har inte kollektivavtal så då måste ju det vara det bästa...
Jag anser att det inte struntas i de Teslaanställda. Facket får ingen insyn hos Tesla.
Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå? Trots att det skippas OB tillägg m.m. och att de med daglön arbetar på natten. De sätter ju systemet ur spel. Skall vi lyssna på de utkörarna och anamma det?
Jag tycker inte det.
Vad tycker du?
Vi kämpar bla i Sverige för att andra länder skall få det drägligare.
Lika barnligt kanske som att säga att i världen är cirka 55% av alla äktenskap arrangerade av olika grad. Har vi i Sverige fel som fördömer det?
Om struntar i alla larviga och överdrivna liknelser. Jag tycker ändå i detta här fallet att det är respektlöst och nedvärderande att säga till dom som jobbar och trivs på Tesla att "ni vet inte ert eget bästa, facket vet bättre" därför struntar vi i vad ni tycker och kör vidare på vad vi som inte jobbar där tycker.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Han och hans kollegor är ju också ett kollektiv. Fackbossarna är ett annat kollektiv som inte tillvaratar deras intressen.
Jag ser det ur ett mycket större perspektiv.
Du gör inte det.
Vi ser olika.
Om vi ska strunta i vad dom som jobbar där tycker så kan vi lika gärna vara så barnsliga att vi säger att dom flesta I världen har inte kollektivavtal så då måste ju det vara det bästa...
Jag anser att det inte struntas i de Teslaanställda. Facket får ingen insyn hos Tesla.
Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå? Trots att det skippas OB tillägg m.m. och att de med daglön arbetar på natten. De sätter ju systemet ur spel. Skall vi lyssna på de utkörarna och anamma det?
Jag tycker inte det.
Vad tycker du?
Vi kämpar bla i Sverige för att andra länder skall få det drägligare.
Lika barnligt kanske som att säga att i världen är cirka 55% av alla äktenskap arrangerade av olika grad. Har vi i Sverige fel som fördömer det?
Om struntar i alla larviga och överdrivna liknelser. Jag tycker ändå i detta här fallet att det är respektlöst och nedvärderande att säga till dom som jobbar och trivs på Tesla att "ni vet inte ert eget bästa, facket vet bättre" därför struntar vi i vad ni tycker och kör vidare på vad vi som inte jobbar där tycker.
Det är så det funkar.
Man kan inte göra som man vill utan reaktioner från andra, både i Sverige och många andra länder.
Ingen kommenterar om matutkörarna har jag fått hittills. De var ju också "nöjda".
Vill du ändra så kontakta och tjata på 349 riksdagsmän.
Jag vill inte ha hit företag som sabbar marknaden med oschyssta villkor, som tex aktier istället för annat enligt KA. Aktier kan de ha ändå, även med KA.
Jag vill inte ha hit företag som sabbar marknaden med oschyssta villkor, som tex aktier istället för annat enligt KA. Aktier kan de ha ändå, även med KA.
Hur sabbar det marknaden? För vem? Tydligen går det alldeles utmärkt att ha bra lön och schyssta villkor utan KA. Eller frivilligt KA för den delen.
Ingen har lyckats beskriva i endera procent eller kronor vad nyttan med den svenska modellen kontra de direktiv EU vill införa (och som Sverige för tillfället har undantag från..). Vore ju utmärkt för den inre marknaden med lika villkor oavsett land, både för företag och anställda.
Men, vad är oschysst? Förutom att fackförbund älskar ”vi och dem” - jargongen. Det är arbetare, knegare, tjänstemän, herrefolk och tjänstefolk.
-Detta anser Tesla är oschysst.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fler Teslabilar registrerades – Facket ber grannländerna om hjälp
Under november registrerades dubbelt så många Teslabilar i Sverige som under oktober. De tas till hamnar i Danmark och Norge för att sedan gå landvägen in i Sverige, enligt Transportarbetareförbundets ordförande som nu ber grannländerna om hjälp.
IF Metall skrev:
”Nu börjar strejken få verkan”
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Det är ju väldigt bra från Transportarbetareförbundet att man inser att stridsåtgärder har konsekvenser och att man bör vara försiktig vilka åtgärder man verkställer.
Förbundsordförande i Transportarbetareförbundet skrev:
Vi tittar på det som i allra största mån träffar Tesla och inte tredje man, säger Tommy Wreeth.
Nu är det ganska så exakt en vecka sedan Hydro Extrusions i Vetlanda tvingades in i blockad. IF Metall har ännu inte hjälpt företaget eller dess anställda.
Värt att notera att det finns fler som påverkas på liknande sätt. Skulle vara intressant att hålla reda på alla konsekvenser av denna konflikt.
Kan inte alla fackanslutna på Hydro bara gå ur facket så kan företaget sedan jobba på som vanligt? Så slipper de gå i konkurs?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Citat från artikeln: Det är inte svenska biltransporter som går över bron utan det är kreti och pleti. Det är inte våra medlemmar, säger Tommy Wreeth.
Det är väl så de ser på människor som inte är anslutna till deras fackförbund. Kreti och pleti.
Bra människosyn där!!!
Tyvärr utrycker sig Tommy Wreeth väldigt oproffsigt och osympatiskt. Har vid en annan intervju hört han säga att det kommer massa skit på färjorna som ska stoppas. Slänger sig också med uttryck som att det är bara att rätta in sig i ledet annars får man ett helvete. Han verkar vara gammal terminalarbetare, nån som vet nåt mer om Tommys bakgrund och utbildning?
Nu är det ganska så exakt en vecka sedan Hydro Extrusions i Vetlanda tvingades in i blockad. IF Metall har ännu inte hjälpt företaget eller dess anställda.
Värt att notera att det finns fler som påverkas på liknande sätt. Skulle vara intressant att hålla reda på alla konsekvenser av denna konflikt.
Kan inte alla fackanslutna på Hydro bara gå ur facket så kan företaget sedan jobba på som vanligt? Så slipper de gå i konkurs?
Det finns säkert någon som brinner för KA på Hydro som tycker det är viktigare med KA än att ha ett jobb att gå till... Enligt fackets matematik räcker det att en (1) person är med i facket för att de skall tycka sig ha rätt att bestämma.
Citat från artikeln: Det är inte svenska biltransporter som går över bron utan det är kreti och pleti. Det är inte våra medlemmar, säger Tommy Wreeth.
Det är väl så de ser på människor som inte är anslutna till deras fackförbund. Kreti och pleti.
Bra människosyn där!!!
Tyvärr utrycker sig Tommy Wreeth väldigt oproffsigt och osympatiskt. Har vid en annan intervju hört han säga att det kommer massa skit på färjorna som ska stoppas. Slänger sig också med uttryck som att det är bara att rätta in sig i ledet annars får man ett helvete. Han verkar vara gammal terminalarbetare, nån som vet nåt mer om Tommys bakgrund och utbildning?
International Brotherhood of Teamsters, deras syskongmförbund i USA kanske kan sympatisera genom att stoppa pålastningen i amerikansk hamn istället..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Sandy Munro ger sin syn på fackföreningsrörelsens påverkan på framtiden för amerikansk biltillverkning. Se ca 35 minuter in i videon.
(Det är hans åsikter, inte mina. Tyckte bara det var lite kul. Det är inte bara i sverige som fackföreningsrörelsen kämpar för att behålla sin position i en värld som inte riktigt ser ut som den gjorde...)
_________________ E-Golf 2018 Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Nu är det ganska så exakt en vecka sedan Hydro Extrusions i Vetlanda tvingades in i blockad. IF Metall har ännu inte hjälpt företaget eller dess anställda.
Värt att notera att det finns fler som påverkas på liknande sätt. Skulle vara intressant att hålla reda på alla konsekvenser av denna konflikt.
Kan inte alla fackanslutna på Hydro bara gå ur facket så kan företaget sedan jobba på som vanligt? Så slipper de gå i konkurs?
Tyvärr är det inte möjligt. Tråkig situation minst sagt. Men det är bra att detta lyfts fram.
Jag vill inte ha hit företag som sabbar marknaden med oschyssta villkor, som tex aktier istället för annat enligt KA. Aktier kan de ha ändå, även med KA.
Hur sabbar det marknaden? För vem? Tydligen går det alldeles utmärkt att ha bra lön och schyssta villkor utan KA. Eller frivilligt KA för den delen.
Ingen har lyckats beskriva i endera procent eller kronor vad nyttan med den svenska modellen kontra de direktiv EU vill införa (och som Sverige för tillfället har undantag från..). Vore ju utmärkt för den inre marknaden med lika villkor oavsett land, både för företag och anställda.
Men, vad är oschysst? Förutom att fackförbund älskar ”vi och dem” - jargongen. Det är arbetare, knegare, tjänstemän, herrefolk och tjänstefolk.
-Detta anser Tesla är oschysst.
Ja du, vad är oschysst?
Istället. Vad anser du om matutkörarnas villkor? Se många ovan inlägg. De kanske inte heller sabbar marknaden enligt dig?
Utkörarna är kanske nöjda och klagar inte. De kanske inte ens är med i facket? Ändå funkar det?
Ska vi ha det så? Vill du det?