Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 01 dec 2023 17:42
frippe skrev: 01 dec 2023 17:10
Till skillnad mot Teslas ganska konfrontatoriska och smått otrevliga argumentation ter sig PostNords svar som 17gånger högre i nivå. Lite lagom skillnad på sätt att argumentera i text så att säga.

Blir intressant att se vad tingsrätten kommer fram till.
Grundargumentet som PostNord använder är dock att en lagenlig strejk utgör force majeure, vilket som tidigare beskrivits EU-domstolen redan 2018 fattat beslut om att det inte är (EU-domstolen mål C-195/17).

Det har tvistats ovan om den domen är applicerbar utanför resenärers rätt till ersättning av flygbolag, men vad jag har sett så verkar dom flesta jurister som kommenterat domen ense om att det faktiskt är så man ska tolka domen, dvs en lagenlig (eller tom vild) strejk är inte att betrakta som "extraordinära omständigheter" och uppfyller alltså inte kraven för att åberopa force majeure.

Jag håller med om att det ska bli mycket intressant att se domen, målet kan nog komma att drivas ända upp till EU-domstolen om man inte redan i lägre instanser beslutar att domen ovan är applicerbar.

/fth
Notera att denna dom avser frågan om SAS kunde åberopa force majeure för att slippa betala ersättning till passagerare som drabbades av de inställda flygen, inte om att SAS skulle tvingas flyga trots strejken. (Vilket det verkar som de är medveten om.) Jag vet inte vilka experter du syftar på, men jag har svårt att tänkta mig att de menar att SAS skulle vara tvungna att ha plan i luften trots pågående strejk.

Sen finns det andra saker som skiljer sig i fallen. I fallet med SAS hade de ingått ett avtal med sina kunder, det vill säga de som köpt biljetterna. I detta avtal stipuleras att kunderna ska ersättas i händelse av inställda flyg. SAS försökte åberopa force majeure för att slippa denna betala denna avtalade ersättning.

Det finns inte ett motsvarande avtal mellan Tesla och Postnord. Tesla kan med andra ord inte åberopa att Postnord brutit mot några villkor i ett avtal, alldeles oavsett om det råder force majeure eller inte. Sen överses postens verksamhet av Post och telestyrelsen, inte av Tingsrätten. Om någon anser att Post och telestyrelsen fattar fel beslut i frågan är det till förvaltningsrätten detta beslut ska överklagas, inte till Tingsrätten.

Jag håller med om att det ska bli intressant att se domen, eller framförallt hur de motiverar den. Om de inte är så att det blir en icke-dom, på så vis att de kommer fram till att Tingsrätten inte är rätt instans att avgöra tvisten. Jag har väldigt svårt att se att Tesla skulle ta det hela vägen till EU domstolen. Hade det varit fråga om att det fanns en avtalade ersättning mellan Tesla och Postnord som skulle utbetalas tiil Tesla om Postnord inte delade ut deras post så hade det varit en sak. Att försöka dra någon inför EU domstolen som de inte har ett avtal eller affärsförbindelse med, för att deras medarbetare utnyttjar sin grundlagsskyddade strejkrätt, ser nog både jag och Tesla som utsiktslöst.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

frippe skrev: 01 dec 2023 17:51
jonsalgerier skrev: 01 dec 2023 17:43
Varför kan inte oorganiserad personal beordras att arbeta om man som i punkten innan ser sig som neutral i konflikten?
Eller egentligen borde ingen order behövas, det borde ligga inom ordinarie arbetsuppgifter som inte behöver påtalas (det är klart.. Tesla kan ju ha otur och det är ingen utanför facket som skulle hantera detta). Det vill säga.. Postgången kommer visserligen bli väldigt godtycklig, men en order som förbjuder alla att hantera posten borde vara lika orimlig som motsatsen. Det stämmer att man inte skall veta vilka som är organiserade, men i frånvaro av instruktioner borde normalt arbete efterlevas (av de som inte är i blockad)

Men om det är så att man ser sig helt bunden och hela arbetsstyrkan är förbjuden att befatta sig med post adresserad till Tesla så borde det ju gälla inkommande också.
Troligtvis är större delen av inkommande post till Tesla inte klassisk frimärkspost utan modern variant där man digitalt anger mottagare. Registreringsskyltar borde ju skickas rekommenderat t.ex.
Man borde ju då inte acceptera post med Tesla som mottagare alls så att endast frimärkspost som läggs i brevlådor hamnar i förvar för annars agerar man ju illvilligt eftersom man vet att man inte kommer att fullfölja åtagandet.
Svar på din fråga finns i punkt 25 och 26.
Där de bl.a. för fram att de inte i en arbetsledningsfunktion kan veta vilka som är eller inte är organiserade i SEKO och ST samt att en oorganiserad medarbetare har en rätt att själv välja att vara neutral eller delta i konflikten.

Enligt deras svar samlas heller inte försändelser in som är adresserade till tesla men att det kan finns försändelser till tesla i större burar som kommer till postnord.
Ah, jag såg bara första fyra sidorna. Så det är risken att kunna identifiera en anställd som fackansluten som är hela problemet?

Om man då misstänker att den post som kommer till Tesla i burar inte är den viktigaste är väl i princip Teslas framtida skada av Postnords inblandning ganska liten. Skyltar kommer inte komma dit, och om man verkligen vill ha något fram till dem så får man använda annan tjänst..
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

frippe skrev: 01 dec 2023 17:44

Tror du missförstår den tidigare redovisade domen från EU. Där var SAS en direkt part i konflikten då de strejkande var anställda av SAS och ville påverka SAS. På så sätt var SAS en part i konflikten och därmed hade del i konflikten. I postnords fall är de inte part i konflikten utan har blivit indragna pga sympatiåtgärder och en grundkonflikt som inte berör postnord. På så sätt kan inte de beskyllas för att vara part i konflikten som SAS var i den domen.
Mmm, jag har läst på lite kring den domen tidigare och förstår jag det rätt var SAS som Du säger direkt part i de förhandlingar som föregick strejken. Domstolen argumenterade därför att strejken för SAS sannolikt inte utgjort en plötslig oförutsedd händelse utan att konsekvenserna borde ha varit möjliga att såväl förutse som hantera. För att utgöra grund för force majeure ska en händelse vara såväl plötslig som oförutsedd.

Detta är en väsentlig skillnad i förhållande till Postnord, för dessa torde sympatiåtgärderna vara såväl plötsliga som oförutsedda. I detta fall finns ännu en intressant aspekt - som part i målet borde det bli svårt för Tesla att värja sig baserat på force majeure om de skulle utsättas för krav från kunder eller leverantörer med hänvisning till deras insyn i förhandlingarna...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev: 01 dec 2023 18:32
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53
frippe skrev: 01 dec 2023 17:35


Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.

Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ganska säker på att tesla har anlitat en svensk advokatfirma för den här processen.
Det är ju extremt känt vilken firma de anlitat.
När det gäller Postnord så borde de kunna åka och hämta sina paket.
Det är ju också allmänt känt var de lagras efter Airtagtestet...
Vägrar de lämna ut Teslas egendom så vet jag inte om de kan försvara det med Force Majeure
Haft alla 3/Y
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...

Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

pejvic skrev: 01 dec 2023 19:31
Fredrik j skrev: 01 dec 2023 18:32
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53


Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ganska säker på att tesla har anlitat en svensk advokatfirma för den här processen.
Det är ju extremt känt vilken firma de anlitat.
När det gäller Postnord så borde de kunna åka och hämta sina paket.
Det är ju också allmänt känt var de lagras efter Airtagtestet...
Vägrar de lämna ut Teslas egendom så vet jag inte om de kan försvara det med Force Majeure
Nja, enligt postnords svar går inte det eftersom att ingen på postnord kan tänkas befatta sig med de försändelser som är skickade till tesla. Enligt postnords argumentation vore det att beordra medarbetare till att ta ställning i konflikten och befatta sig med teslas post något som skulle riskera deras rätt till att vara neutrala. Samt att det inte går att arbetsledare någon fackansluten till att göra det. Så teslas försändelser som finns i postnords omsorg hamnar i ett moment 22.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

jonsalgerier skrev: 01 dec 2023 18:51
frippe skrev: 01 dec 2023 17:51
jonsalgerier skrev: 01 dec 2023 17:43
Varför kan inte oorganiserad personal beordras att arbeta om man som i punkten innan ser sig som neutral i konflikten?
Eller egentligen borde ingen order behövas, det borde ligga inom ordinarie arbetsuppgifter som inte behöver påtalas (det är klart.. Tesla kan ju ha otur och det är ingen utanför facket som skulle hantera detta). Det vill säga.. Postgången kommer visserligen bli väldigt godtycklig, men en order som förbjuder alla att hantera posten borde vara lika orimlig som motsatsen. Det stämmer att man inte skall veta vilka som är organiserade, men i frånvaro av instruktioner borde normalt arbete efterlevas (av de som inte är i blockad)

Men om det är så att man ser sig helt bunden och hela arbetsstyrkan är förbjuden att befatta sig med post adresserad till Tesla så borde det ju gälla inkommande också.
Troligtvis är större delen av inkommande post till Tesla inte klassisk frimärkspost utan modern variant där man digitalt anger mottagare. Registreringsskyltar borde ju skickas rekommenderat t.ex.
Man borde ju då inte acceptera post med Tesla som mottagare alls så att endast frimärkspost som läggs i brevlådor hamnar i förvar för annars agerar man ju illvilligt eftersom man vet att man inte kommer att fullfölja åtagandet.
Svar på din fråga finns i punkt 25 och 26.
Där de bl.a. för fram att de inte i en arbetsledningsfunktion kan veta vilka som är eller inte är organiserade i SEKO och ST samt att en oorganiserad medarbetare har en rätt att själv välja att vara neutral eller delta i konflikten.

Enligt deras svar samlas heller inte försändelser in som är adresserade till tesla men att det kan finns försändelser till tesla i större burar som kommer till postnord.
Ah, jag såg bara första fyra sidorna. Så det är risken att kunna identifiera en anställd som fackansluten som är hela problemet?

Om man då misstänker att den post som kommer till Tesla i burar inte är den viktigaste är väl i princip Teslas framtida skada av Postnords inblandning ganska liten. Skyltar kommer inte komma dit, och om man verkligen vill ha något fram till dem så får man använda annan tjänst..
Ja, ungefär så är kontentan i postnords argumentation, de samlar inte in försändelser som är adresserade till tesla helt enkelt.

Min tolkning av postnords svar är att de försöker hålla sig utanför hela konflikten, de samlar inte in försändelser med adress tesla eller från tesla men samtidigt så vill de inte stöta sig med SEKO eller ST vilket de skulle riskera om de beordrade medarbetare att befatta sig med försändelser som ska till tesla.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Lättaste vägen fram är väl att be Transportstyrelsen att göra nya skyltar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

iAkita skrev: 01 dec 2023 19:33
Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...

Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Ja du har valt "sida" har man ju märkt för länge sen. Har du länk till hela Mannheimers svar? såg 4 sidor på X endast.
Helt rätt i att de inte lider skada när de kan hämta skyltarna direkt. Men det var ju inte känt då? De lämnade ju in båda stämningarna samma dag? Eller vad har jag missat där?
Haft alla 3/Y
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 16:07
Harry Haffa skrev: 01 dec 2023 15:32
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 11:14
Harry Haffa skrev: 01 dec 2023 11:11
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 10:34


Undrar om du ens har läst under din länk?
EU snitt 4,4% och Sverige på 4,2% väldigt liten skillnad.
Eller du kanske tycker att det är en jätteskillnad?
Sverige ligger alltså under EU snittet. Pinsamt tycker jag. Men du säger att Sverige är bäst, herregud
Har jag sagt att Sverige är bäst? Jag måste ha dåligt minne i så fall.
Japp, men du lindar in och vrider ju på orden i alla inlägg så förstår att du har svårt att hålla reda på vad skrivit och inte.

När du skriver ”Vilka länder har bättre” och lägger ihop med all din övrig text.
Då är det underförstått med att att Sverigemodellen är den bästa och i och med det så är Sverige bäst.
Sverige har varit ett föredöme och ett tryggt och säkert land tidigare.
Den tiden är förbi…
Vad är det jag svårt att hålla reda på? eller tomt prat från din sida?

Jag jobbar inte underförstått, utan tydligt. Fråga annars om frågor. Eller anmärk på mig om något är otydligt.
Inte heller menar jag något annat när jag skriver om något speciellt.

Min förra fru jobbade underförstått. Hon kunde säga en sak och jag skulle förstå att hon menade något annat. Hon älskade att mena saker när hon sa något annat.
Jag är inte min förra fru.

För övrigt tycker jag inte att Sverige är bäst. Vem tycker det egentligen? Vilket land är i så fall bäst?
Orkar inte, herregud alltså.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53
frippe skrev: 01 dec 2023 17:35
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:26


Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.

Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ändå kanske den bästa samhällsformen? Många andra former skapar korruption.
Eller vet du någon bättre samhällsform? Förklara gärna.

Strejkbrytarna glider med på andras bekostnad anser jag.
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

iAkita skrev: 01 dec 2023 19:33
Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...

Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Överkörning? Rådman som svettas?
Jadu, vad ska man säga.
Det är väl ändå inte Postnord som dömer och beslutar i Tingsrätten :lol:
Självklart så författar ju Postnords jurister ett yttrande som är i linje med deras agenda och desperation att rädda Postnords ansikte.

Går BMW:n bra?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 14:24
Pontus skrev: 01 dec 2023 14:09
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 09:22
Pontus skrev: 01 dec 2023 00:45
erfaren bilmek skrev: 30 nov 2023 20:42


Jag ser det ur ett mycket större perspektiv.
Du gör inte det.
Vi ser olika.
Om vi ska strunta i vad dom som jobbar där tycker så kan vi lika gärna vara så barnsliga att vi säger att dom flesta I världen har inte kollektivavtal så då måste ju det vara det bästa...
Jag anser att det inte struntas i de Teslaanställda. Facket får ingen insyn hos Tesla.
Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå? Trots att det skippas OB tillägg m.m. och att de med daglön arbetar på natten. De sätter ju systemet ur spel. Skall vi lyssna på de utkörarna och anamma det?
Jag tycker inte det.
Vad tycker du?

Vi kämpar bla i Sverige för att andra länder skall få det drägligare.

Lika barnligt kanske som att säga att i världen är cirka 55% av alla äktenskap arrangerade av olika grad. Har vi i Sverige fel som fördömer det?
Om struntar i alla larviga och överdrivna liknelser. Jag tycker ändå i detta här fallet att det är respektlöst och nedvärderande att säga till dom som jobbar och trivs på Tesla att "ni vet inte ert eget bästa, facket vet bättre" därför struntar vi i vad ni tycker och kör vidare på vad vi som inte jobbar där tycker.

Det är så det funkar.
Man kan inte göra som man vill utan reaktioner från andra, både i Sverige och många andra länder.
Ingen kommenterar om matutkörarna har jag fått hittills. De var ju också "nöjda".

Vill du ändra så kontakta och tjata på 349 riksdagsmän.

Jag vill inte ha hit företag som sabbar marknaden med oschyssta villkor, som tex aktier istället för annat enligt KA. Aktier kan de ha ändå, även med KA.
Vad vi tycker är egentligen oviktigt för denna konflikt. Facket borde bry sig (som dom själva säger i tex Ferrita policyn) om dom som arbetar på aktuell plats och respektera vad dom vill.

Varför ska en minoritet få bestämma vad som ska gälla för majoriteten???

Jag tror dessutom inte alls att detta skulle sabba någonting på marknaden. Du har ju själv sagt att företag med KA är mer attraktiva så då löser det sig ju självt om inte annat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 20:32
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53
frippe skrev: 01 dec 2023 17:35


Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.

Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ändå kanske den bästa samhällsformen? Många andra former skapar korruption.
Eller vet du någon bättre samhällsform? Förklara gärna.

Strejkbrytarna glider med på andras bekostnad anser jag.
:lol: :lol: :lol:
Ja kommunismen har ju visat sig vara en väldigt framgångsrik samhällsform, och helt utan korruption.

Se bara så mycket bättre människorna har det i Nordkorea i jämförelse med det korrupta Sydkorea.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 20:32
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53
frippe skrev: 01 dec 2023 17:35


Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.

Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ändå kanske den bästa samhällsformen? Många andra former skapar korruption.
Eller vet du någon bättre samhällsform? Förklara gärna.

Strejkbrytarna glider med på andras bekostnad anser jag.


Du måste väl ändå skämta? Kommunismen är väl den ideologi som skapat mest korruption av alla?
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Ja, det är svårt att inte bli övertygad av Mannheimer Swartlings inlaga, det är inte en slump att det är Sveriges bästa advokatbyrå. Men, efter en hastig genomläsning, inget de säger hindrar väl PostNord att göra försändelserna tillgängliga för Tesla, bara att PostNord inte kan tvinga anställda att dela ut dem, vilket ju känns rätt rimligt oavsett var man står i huvudkonflikten.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 20:32
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:12
erfaren bilmek skrev: 01 dec 2023 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 17:53
frippe skrev: 01 dec 2023 17:35


Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.

Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor. ;)
En väl tanke.
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.
Ändå kanske den bästa samhällsformen? Många andra former skapar korruption.
Eller vet du någon bättre samhällsform? Förklara gärna.

Strejkbrytarna glider med på andras bekostnad anser jag.
Finns inte så många strejkbrytare i detta fall och dom som finns kommer väl snart inte vara strejkbrytare då dom blir uteslutna ur facket.
I det här fallet är det väl mer facket som glider med på gamla lagar som inte passar i dagens samhälle. Är det några som glider så är det väl topparna i facken som, ja jag vet inte vilken nytta dom gör för samhället?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Klingspor »

Tycker fortfarande inte PostNord besvarar följande fråga: Om det nu är så att deras anställda inte kan fullfölja uppdraget att leverera försändelserna, varför ska de ens ta emot dem från första början? I och med att de medvetet faktiskt tar emot paketen konfiskerar de Teslas egendom. Det rimliga vore isåfall att inte ens ta emot paketen från första början och ge avsändaren möjlighet att skicka paketen till Tesla på annat sätt.

Nu är ju sunt förnuft och lag inte alltid ekvivalent, men ska något sunt förnuft råda borde Tesla få hämta ut sin egendom som är konfiskerad. Är det så att PostNord får neka Tesla att få sina försändelser levererade borde man som sagt sluta ta emot dessa från första början.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

pejvic skrev: 01 dec 2023 20:13
iAkita skrev: 01 dec 2023 19:33
Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...

Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Ja du har valt "sida" har man ju märkt för länge sen. Har du länk till hela Mannheimers svar? såg 4 sidor på X endast.
Helt rätt i att de inte lider skada när de kan hämta skyltarna direkt. Men det var ju inte känt då? De lämnade ju in båda stämningarna samma dag? Eller vad har jag missat där?
Alla sidor finns i min tråd på X. Eller tryck på min användare där för att se alla mina inlägg.

Men ja, båda stämningarna lämnades samma dag.

Apropå stämningens relevans, så påpekar Solna tingsrätt i sitt första yttrande att "Det finns förutsättningar för att utfärda stämning mot Postnord, som därmed ska inkomma med fullständigt svaromål inom två veckor".
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

MartinG skrev: 01 dec 2023 21:10
Ja, det är svårt att inte bli övertygad av Mannheimer Swartlings inlaga, det är inte en slump att det är Sveriges bästa advokatbyrå. Men, efter en hastig genomläsning, inget de säger hindrar väl PostNord att göra försändelserna tillgängliga för Tesla, bara att PostNord inte kan tvinga anställda att dela ut dem, vilket ju känns rätt rimligt oavsett var man står i huvudkonflikten.
Precis. Det lämnades in samtidigt. Och nu när det uppenbarligen går att få tillgång till skyltarna direkt hos tillverkaren (var inte känt från början) så minskar ju skadan hos Tesla avsevärt om nu PostNord vägrar dela ut. (de kan ju hämta skyltarna)
Så jag ser inget konstigt i detta.

Dessutom som sagt så bör de kunna få tillgång till sina försändelser, utan att för den delen någon postanställd måste bära ut dem.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Klingspor skrev: 01 dec 2023 21:20
Tycker fortfarande inte PostNord besvarar följande fråga: Om det nu är så att deras anställda inte kan fullfölja uppdraget att leverera försändelserna, varför ska de ens ta emot dem från första början? I och med att de medvetet faktiskt tar emot paketen konfiskerar de Teslas egendom. Det rimliga vore isåfall att inte ens ta emot paketen från första början och ge avsändaren möjlighet att skicka paketen till Tesla på annat sätt.

Nu är ju sunt förnuft och lag inte alltid ekvivalent, men ska något sunt förnuft råda borde Tesla få hämta ut sin egendom som är konfiskerad. Är det så att PostNord får neka Tesla att få sina försändelser levererade borde man som sagt sluta ta emot dessa från första början.
Läs #22 i deras svar. De samlar inte in försändelser de ser/vet är adresserade till tesla. Däremot kan det finnas försändelser adresserade till tesla i burar som inkommer med flera försändelser till postnord eller postlådor som töms i säckar. De påpekar att de inte har någon möjlighet att sortera ut dessa försändelser i förväg.

Så, de tar inte medvetet emot försändelser adresserade till tesla.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Klingspor »

frippe skrev: 01 dec 2023 21:35
Klingspor skrev: 01 dec 2023 21:20
Tycker fortfarande inte PostNord besvarar följande fråga: Om det nu är så att deras anställda inte kan fullfölja uppdraget att leverera försändelserna, varför ska de ens ta emot dem från första början? I och med att de medvetet faktiskt tar emot paketen konfiskerar de Teslas egendom. Det rimliga vore isåfall att inte ens ta emot paketen från första början och ge avsändaren möjlighet att skicka paketen till Tesla på annat sätt.

Nu är ju sunt förnuft och lag inte alltid ekvivalent, men ska något sunt förnuft råda borde Tesla få hämta ut sin egendom som är konfiskerad. Är det så att PostNord får neka Tesla att få sina försändelser levererade borde man som sagt sluta ta emot dessa från första början.
Läs #22 i deras svar. De samlar inte in försändelser de ser/vet är adresserade till tesla. Däremot kan det finnas försändelser adresserade till tesla i burar som inkommer med flera försändelser till postnord eller postlådor som töms i säckar. De påpekar att de inte har någon möjlighet att sortera ut dessa försändelser i förväg.

Så, de tar inte medvetet emot försändelser adresserade till tesla.
Isåfall vore det rimliga att returnera till avsändaren. Då slipper de både leverera till Tesla och konfiskera annans egendom.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Klingspor skrev: 01 dec 2023 21:38
frippe skrev: 01 dec 2023 21:35
Klingspor skrev: 01 dec 2023 21:20
Tycker fortfarande inte PostNord besvarar följande fråga: Om det nu är så att deras anställda inte kan fullfölja uppdraget att leverera försändelserna, varför ska de ens ta emot dem från första början? I och med att de medvetet faktiskt tar emot paketen konfiskerar de Teslas egendom. Det rimliga vore isåfall att inte ens ta emot paketen från första början och ge avsändaren möjlighet att skicka paketen till Tesla på annat sätt.

Nu är ju sunt förnuft och lag inte alltid ekvivalent, men ska något sunt förnuft råda borde Tesla få hämta ut sin egendom som är konfiskerad. Är det så att PostNord får neka Tesla att få sina försändelser levererade borde man som sagt sluta ta emot dessa från första början.
Läs #22 i deras svar. De samlar inte in försändelser de ser/vet är adresserade till tesla. Däremot kan det finnas försändelser adresserade till tesla i burar som inkommer med flera försändelser till postnord eller postlådor som töms i säckar. De påpekar att de inte har någon möjlighet att sortera ut dessa försändelser i förväg.

Så, de tar inte medvetet emot försändelser adresserade till tesla.
Isåfall vore det rimliga att returnera till avsändaren. Då slipper de både leverera till Tesla och konfiskera annans egendom.
Nja, blockaden gäller för att befatta sig med försändelserna så att göra mer än att lägga dem på hög går inte, utan att bryta mot blockaden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elmil »

Lite nytt från Cornucopia, ifall det inte redan uppmärksammats.
https://cornucopia.se/2023/12/fredagsmy ... er-servas/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av svo »

En röst i debatten:
FACKETS KRIG MOT TESLA – maffiametoder och maktkamp
Fackets fullskaliga krig mot Tesla, och hot om att driva dem ur landet, saknar alla proportioner. Det handlar mindre om att skydda och stärka enskilda arbetare, och mer om att stärka fackets totala makt över arbetsmarknaden.
Tankesmedjan Timbro
https://www.youtube.com/watch?v=scRL1a3YpKc
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Skriv svar