Notera att denna dom avser frågan om SAS kunde åberopa force majeure för att slippa betala ersättning till passagerare som drabbades av de inställda flygen, inte om att SAS skulle tvingas flyga trots strejken. (Vilket det verkar som de är medveten om.) Jag vet inte vilka experter du syftar på, men jag har svårt att tänkta mig att de menar att SAS skulle vara tvungna att ha plan i luften trots pågående strejk.fth skrev: ↑01 dec 2023 17:42Grundargumentet som PostNord använder är dock att en lagenlig strejk utgör force majeure, vilket som tidigare beskrivits EU-domstolen redan 2018 fattat beslut om att det inte är (EU-domstolen mål C-195/17).
Det har tvistats ovan om den domen är applicerbar utanför resenärers rätt till ersättning av flygbolag, men vad jag har sett så verkar dom flesta jurister som kommenterat domen ense om att det faktiskt är så man ska tolka domen, dvs en lagenlig (eller tom vild) strejk är inte att betrakta som "extraordinära omständigheter" och uppfyller alltså inte kraven för att åberopa force majeure.
Jag håller med om att det ska bli mycket intressant att se domen, målet kan nog komma att drivas ända upp till EU-domstolen om man inte redan i lägre instanser beslutar att domen ovan är applicerbar.
/fth
Sen finns det andra saker som skiljer sig i fallen. I fallet med SAS hade de ingått ett avtal med sina kunder, det vill säga de som köpt biljetterna. I detta avtal stipuleras att kunderna ska ersättas i händelse av inställda flyg. SAS försökte åberopa force majeure för att slippa denna betala denna avtalade ersättning.
Det finns inte ett motsvarande avtal mellan Tesla och Postnord. Tesla kan med andra ord inte åberopa att Postnord brutit mot några villkor i ett avtal, alldeles oavsett om det råder force majeure eller inte. Sen överses postens verksamhet av Post och telestyrelsen, inte av Tingsrätten. Om någon anser att Post och telestyrelsen fattar fel beslut i frågan är det till förvaltningsrätten detta beslut ska överklagas, inte till Tingsrätten.
Jag håller med om att det ska bli intressant att se domen, eller framförallt hur de motiverar den. Om de inte är så att det blir en icke-dom, på så vis att de kommer fram till att Tingsrätten inte är rätt instans att avgöra tvisten. Jag har väldigt svårt att se att Tesla skulle ta det hela vägen till EU domstolen. Hade det varit fråga om att det fanns en avtalade ersättning mellan Tesla och Postnord som skulle utbetalas tiil Tesla om Postnord inte delade ut deras post så hade det varit en sak. Att försöka dra någon inför EU domstolen som de inte har ett avtal eller affärsförbindelse med, för att deras medarbetare utnyttjar sin grundlagsskyddade strejkrätt, ser nog både jag och Tesla som utsiktslöst.