Är inne på sjunde vintern. Funkar i regel bra.mikebike skrev: ↑01 dec 2023 16:54Än en gång, smörj gummilisten på dörren där rutan går ned.Verdi_ skrev: ↑01 dec 2023 16:47Framförallt tycker jag det är klurigt att stänga dörren igen när man väl brutit sig in i den. Då är rutan liksom kvar uppe och slår i på toppen mot dörröppningen vid stängning. Är alltid rädd att nån familjemedlem ska smälla igen dörren och potentiellt krascha rutan.Sofie skrev: ↑01 dec 2023 16:42I3ans rutor är kanske möjligtvis något bättre om man slår på värmaren i god tid innan avresan, upplever värmaren i i3an som något klenare.Verdi_ skrev: ↑30 nov 2023 19:22Jag tycker i3:ans rutor är snällare när det är vinter än Model S. Inne på sjunde vintern med båda modellerna.Sofie skrev: ↑30 nov 2023 16:54
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Tesla på vintern ett skämt
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på vintern ett skämt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på vintern ett skämt
Kontentan är väl att det är korkat med karmlösa dörrar på bilar med tak, men att problemen går att minimera med lite förebyggande underhåll.
På denna bil var det motiverat med karmlösa dörrar, men den kördes aldrig på vintern.
På denna bil var det motiverat med karmlösa dörrar, men den kördes aldrig på vintern.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Nice! Men en uppriktig fråga: Vad har taket med det att göra? Är det inte i nederkanten rutorna framförallt fryser fast?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Ok, "anti Tesla" då.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
Det är förövrigt väldigt mycket du verkar ta fasta på enbart baserat på vad folk skriver.
När provade du själv en Tesla sist?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det är väl så enkelt att är man en fun-boy så ser man mest hatare, och är man hatare så ser man mest fun-boys på forumet. Kanske kan era olika uppfattningar eventuellt ha något med det att göra.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Tesla på vintern ett skämt
Måste ha skett något.. jag anser att Teslorna vara bland dom främsta vinterbilarna.
Aldrig haft strul med dörrar/karmar/rutor - värm upp bilen och sen bara åka.
Porscharna är roliga - men Teslorna går som tåget i vinterföre.
Aldrig haft strul med dörrar/karmar/rutor - värm upp bilen och sen bara åka.
Porscharna är roliga - men Teslorna går som tåget i vinterföre.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla på vintern ett skämt
Har dörrarna karmar behöver inte rutorna gå ner när man öppnar dörrarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Tesla på vintern ett skämt
iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.
Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Doh! (+Facepalm)Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 19:55
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag tycker nog du väljer en "anti Tesla"-stans för det mesta iaf.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 20:06iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
Men du har iaf en hel del bakom pannbenet till skillnad från många andra här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Tror att det där med ”hat” kommer av sådana här trådar som heter att ”Tesla är ett skämt på vintern” när många upplever att det är den bästa vinterbilen de haft. Det är lite hatretorik över det. Hade själv grannar som kom och ”klagade” på min första Tesla då jag köpte den då de menade att den var byggd för Californien och aldrig skulle klara en svensk vinter. Man får lätt lite taggarna utåt av alla som berättar hur dåliga Tesla är. Detta var många år sedan då ingen av grannarna rimligen hade kört en Tesla eller inte ens suttit i en, ändå visste de att jag skulle frysa ihjäl på min fjällenresa. Jag hör till dem som inte bekymrar mig så mycket över isen. Smälter gärna ett par cm snö innan jag kör iväg och låter det bilda is. Blir det is på något obra ställe bonkar jag bort den.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 20:06iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det är såklart minst lika trist och onödigt det. Samtidigt undrar jag om det var för att det var en Tesla eller för att det var en elbil. När jag köpte min första elbil så frågade till och med säljaren hos den första återförsäljaren jag besökte: Vad ska du med sån skit till? Även när jag skulle köpa min andra var många helt oförstående och pratade mest om hur dåligt det är med elbilar. Men det är möjligt att Teslaägare varit extra utsatta, dels på grund av Jante (Model S var dyr när den lanserades), och dels på att Tesla var mer synonymt med elbilar medan man kunde flyga under radarn med till exempel en eNiro eller Kona.MarkusL skrev: ↑01 dec 2023 21:45Tror att det där med ”hat” kommer av sådana här trådar som heter att ”Tesla är ett skämt på vintern” när många upplever att det är den bästa vinterbilen de haft. Det är lite hatretorik över det. Hade själv grannar som kom och ”klagade” på min första Tesla då jag köpte den då de menade att den var byggd för Californien och aldrig skulle klara en svensk vinter. Man får lätt lite taggarna utåt av alla som berättar hur dåliga Tesla är. Detta var många år sedan då ingen av grannarna rimligen hade kört en Tesla eller inte ens suttit i en, ändå visste de att jag skulle frysa ihjäl på min fjällenresa. Jag hör till dem som inte bekymrar mig så mycket över isen. Smälter gärna ett par cm snö innan jag kör iväg och låter det bilda is. Blir det is på något obra ställe bonkar jag bort den.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 20:06iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Tack, tror jag I vilket fall, tro det eller ej men jag har faktiskt rekommenderat Model Y många gånger när någon undrat över vilken elbil de ska köpa. Framförallt efter priserna sänktes, då jag anser att det är bland de mest prisvärda elbilar man kan få tag på om man shoppar i det segmentet.taliz skrev: ↑01 dec 2023 20:57Jag tycker nog du väljer en "anti Tesla"-stans för det mesta iaf.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 20:06iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
Men du har iaf en hel del bakom pannbenet till skillnad från många andra här.
Men vi kanske pratar om olika saker. Jag ska medge att jag länge varit lite anti-Musk och anti-Tesla vad det gäller företaget, deras followers och deras kommunikation. Men det gör inte bilarna sämre.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det där med att smörja gummilisterna är säkert ett bra tips som hjälper en del på vägen men precis som jag anar att vi varit inne på i tråden så kan det bli ett stort problem när snö på en uppvärmd parkerad bil blir till slush som därefter glider ner vid fönsterlisten och där blir till is.
När detta skett spelar det ingen roll hur uppvärmd bilen än är, i alla fall inte om det är vargavinter. Fönsterrutorna kan i vissa lägen sitta som fastklistrade som konsekvens. Problemet är ju då extra stort för när så sker så går dörrarna inte att öppna, eftersom rutorna först automatiskt ska ner någon centimeter för att gå fri från taklisterna i samband med öppning. I alla fall för MS. Och det är väl samma i övriga Teslor, antar jag.
På tidigare bilen blev jag expert på att böja rutan på förarsidan en aning (fråga mig inte hur det gick till) för att lyckas mecka in den under listen och sedan trycka till dörren för att stänga. Har inte behövts på Plaiden än så länge.
Har själv funderat över att dra någon typ av elslinga i fönsterlisten i framdörrarna. Blir kanske något att mecka med när garantin gått ut. Eller så är det bättre att fokusera på att städa ur garaget. Hm..
När detta skett spelar det ingen roll hur uppvärmd bilen än är, i alla fall inte om det är vargavinter. Fönsterrutorna kan i vissa lägen sitta som fastklistrade som konsekvens. Problemet är ju då extra stort för när så sker så går dörrarna inte att öppna, eftersom rutorna först automatiskt ska ner någon centimeter för att gå fri från taklisterna i samband med öppning. I alla fall för MS. Och det är väl samma i övriga Teslor, antar jag.
På tidigare bilen blev jag expert på att böja rutan på förarsidan en aning (fråga mig inte hur det gick till) för att lyckas mecka in den under listen och sedan trycka till dörren för att stänga. Har inte behövts på Plaiden än så länge.
Har själv funderat över att dra någon typ av elslinga i fönsterlisten i framdörrarna. Blir kanske något att mecka med när garantin gått ut. Eller så är det bättre att fokusera på att städa ur garaget. Hm..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det är väl bara att förvärma tills det släppt? Lär väl inte ta mer än någon timme worst case?bjornnilsson skrev: ↑02 dec 2023 12:42Det där med att smörja gummilisterna är säkert ett bra tips som hjälper en del på vägen men precis som jag anar att vi varit inne på i tråden så kan det bli ett stort problem när snö på en uppvärmd parkerad bil blir till slush som därefter glider ner vid fönsterlisten och där blir till is.
När detta skett spelar det ingen roll hur uppvärmd bilen än är, i alla fall inte om det är vargavinter. Fönsterrutorna kan i vissa lägen sitta som fastklistrade som konsekvens. Problemet är ju då extra stort för när så sker så går dörrarna inte att öppna, eftersom rutorna först automatiskt ska ner någon centimeter för att gå fri från taklisterna i samband med öppning. I alla fall för MS. Och det är väl samma i övriga Teslor, antar jag.
På tidigare bilen blev jag expert på att böja rutan på förarsidan en aning (fråga mig inte hur det gick till) för att lyckas mecka in den under listen och sedan trycka till dörren för att stänga. Har inte behövts på Plaiden än så länge.
Har själv funderat över att dra någon typ av elslinga i fönsterlisten i framdörrarna. Blir kanske något att mecka med när garantin gått ut. Eller så är det bättre att fokusera på att städa ur garaget. Hm..
(Har själv aldrig varit med om att det krävts mer än en kvart i någon bil)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på vintern ett skämt
Numera så går inte rutorna ända upp när det är kallt, just för att undvika att fönstren fastnar under listen på karossen.bjornnilsson skrev: ↑02 dec 2023 12:42Det där med att smörja gummilisterna är säkert ett bra tips som hjälper en del på vägen men precis som jag anar att vi varit inne på i tråden så kan det bli ett stort problem när snö på en uppvärmd parkerad bil blir till slush som därefter glider ner vid fönsterlisten och där blir till is.
När detta skett spelar det ingen roll hur uppvärmd bilen än är, i alla fall inte om det är vargavinter. Fönsterrutorna kan i vissa lägen sitta som fastklistrade som konsekvens. Problemet är ju då extra stort för när så sker så går dörrarna inte att öppna, eftersom rutorna först automatiskt ska ner någon centimeter för att gå fri från taklisterna i samband med öppning. I alla fall för MS. Och det är väl samma i övriga Teslor, antar jag.
På tidigare bilen blev jag expert på att böja rutan på förarsidan en aning (fråga mig inte hur det gick till) för att lyckas mecka in den under listen och sedan trycka till dörren för att stänga. Har inte behövts på Plaiden än så länge.
Har själv funderat över att dra någon typ av elslinga i fönsterlisten i framdörrarna. Blir kanske något att mecka med när garantin gått ut. Eller så är det bättre att fokusera på att städa ur garaget. Hm..
Det kan nog fortfarande bli problem om temperaturen sjunker kraftigt efter att man parkerat bilen...
Dock har jag aldrig råkat ut för att fönstren inte åker ned och/eller fastnar i bilen.
Jag smörjer alla gummilister en gång per år.
Parkerar alltid utomhus och ofta står bilen en vecka på samma plats.
Torsdagar veckohandlar vi och då står bilen inomhus en dryg timme, så då blir den hyfsat isfri.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Ove-syndromet. Det man väljer är såklart bäst och speglar ens egen person. Sedan vill Ove gärna pådyvla övriga mindre begåvade om vad som är bäst och varför.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 17:29Till sist, notera att jag inte försöker påstå att Tesla bygger dåliga bilar. Alla bilar har sina starka och svaga sidor. Ett bilval innefattar alltid personliga överväganden, där för- och nackdelar vägs mot varandra. I alla fall om man gör ett rationellt val och inte ett val baserat på känslor (vilket också är fine). Det jag reagerar på är att det finns en lite klick Teslaägare som inte verkar vilja erkänna detta, och bemöter andra Teslaägare (och även andra elbilister) ganska otrevligt när de frågar om något som de upplever som ett problem. Till exempel genom att fråga om de aldrig ägt en bil innan. Jag fattar inte vad den osäkerheten över sitt bilval kommer ifrån. Samma sak i andra elbilsgrupper jag är med i. När någon skriver att de beställt en ny Kia, BMW, Skoda, Volvo VW, eller Polestar och är glada och vill dela med sig av den glädjen, ja då ska det alltid (oombett) komma in någon Teslaägare och ifrågasätta deras bilval och undra hur de kunde vara så dumma så de valde den och inte en Tesla. Varifrån kommer det behovet? Som tur väl är har iallafall det fenomenet minskat ganska kraftigt de senaste 1-2 åren. Men sammantaget är det ändå inte konstigt att det tråkiga och uttjatade begreppet Tesla fan-boy en gång uppstod.
En teori.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Re: Tesla på vintern ett skämt
Undrar om panoramaglastak förvärrar problemet? När jag förvärmer bilen smälter inte snön på taket, då jag har vanligt plåttak. Med andra ord samlas det inte en massa vatten/halvsmält snö vid fönsterlisten medan jag förvärmer.bjornnilsson skrev: ↑02 dec 2023 12:42Det där med att smörja gummilisterna är säkert ett bra tips som hjälper en del på vägen men precis som jag anar att vi varit inne på i tråden så kan det bli ett stort problem när snö på en uppvärmd parkerad bil blir till slush som därefter glider ner vid fönsterlisten och där blir till is.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag tror det är många teslaägare som inte har haft karmlösa dörrar innan. När man inte har i kombination med stadiga handtag rycker man upp dörren om listen frusit fast. Det har tidigare varit en ickefråga och nu måste man syssla med en del förebyggande underhåll av sin bil.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det finns några tillfällen när svenskens artiga mask släpper och ett sånt är när Tesla kommer på tal. Har aldrig under mina många år som BMW-förare fått utstå så mycket skitsnack. Visst fick man pikar för BMW också. Pizzaräser, det här med blinkersolja osv. Men där finns liksom en annan klangbotten. Det är underförstått att BMW är bra trots det där som sägs. När det gäller Tesla finns inte den känslan. Dessutom känner man på sig att en del av det de säger faktiskt stämmer och då blir det som sagt taggar ut.MarkusL skrev: ↑01 dec 2023 21:45Tror att det där med ”hat” kommer av sådana här trådar som heter att ”Tesla är ett skämt på vintern” när många upplever att det är den bästa vinterbilen de haft. Det är lite hatretorik över det. Hade själv grannar som kom och ”klagade” på min första Tesla då jag köpte den då de menade att den var byggd för Californien och aldrig skulle klara en svensk vinter. Man får lätt lite taggarna utåt av alla som berättar hur dåliga Tesla är. Detta var många år sedan då ingen av grannarna rimligen hade kört en Tesla eller inte ens suttit i en, ändå visste de att jag skulle frysa ihjäl på min fjällenresa. Jag hör till dem som inte bekymrar mig så mycket över isen. Smälter gärna ett par cm snö innan jag kör iväg och låter det bilda is. Blir det is på något obra ställe bonkar jag bort den.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 20:06iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:39Tesla-hatare? Man hatar inte Tesla för att man tycker det är jobbigt med fastfrusna rutor eller att bilen får sladd när man släpper gasen. Man hatar inte heller Tesla för att man valt att köra en annan bil än Tesla, eller för att man anser att Elon (tyvärr) verkar tappa det allt mer. Så att du får det till att majoriteten på forumet är Tesla-hatare har jag svårt att förstå.taliz skrev: ↑01 dec 2023 18:50iAkita du bor väl i Skåne.
När jag bodde i Uppsala och det var -25c var det omöjligt att öppna bakdörrarna på min Volvo V60.
Nu när jag också bor i Skåne har jag händelsevis inte haft några problem med någon bil...
Förövrigt finns det rejält med Tesla-hatare på detta forum. Skulle nästan säga det är majoriteten.Det är nog en yrkesskada i så fall. Jag har varit reviewer och journal editor i en massa år. Numera skriver jag rapporter och svar till myndigheter runtom i världen i en reglerad bransch, och svarar på frågor under audits och inspektioner. Då gäller det att välja varje ord noga. Att gissa sig till vad någon menar, eller förvänta sig att någon ska förstå exakt vad man menar fast man uttrycker sig oklart, duger inte i de sammanhangen.
Jag hoppas för övrigt att du inte klassificerar mig som anti-Tesla. För det är jag inte. Jag prioriterar helt enkelt andra saker än de saker Tesla är bäst på.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var 1-2 år sen jag bytte bil med ReNewAble (som också skrivit i tråden) i ett par dagar. Han fick min EV6 och jag hans Model Y då den inte hade fått dragkroken monterad ännu. Jag föredrar EV6:an alla dagar i veckan, och jag tror ReNewAble föredrar Model Y ännu mer alla dagar i veckan. Det gör inte honom till en Kia-hatare, eller mig till en Tesla-hatare. De flesta verkar kunna acceptera detta även bland Tesla-ägare, medan en liten klick är beredda på att lägga en massa tid på att försöka övertyga mig om att jag har fel, och inte kan acceptera mina personliga preferenser för vad jag söker i en bil.
Andra gånger är när en ny kassa öppnar på mataffären eller om man råkar berätta om utländsk kultur som inte passar. T ex tjurfäktning eller äta hundar.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Den smälter på mitt plåttak iaf.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 15:47Undrar om panoramaglastak förvärrar problemet? När jag förvärmer bilen smälter inte snön på taket, då jag har vanligt plåttak. Med andra ord samlas det inte en massa vatten/halvsmält snö vid fönsterlisten medan jag förvärmer.bjornnilsson skrev: ↑02 dec 2023 12:42Det där med att smörja gummilisterna är säkert ett bra tips som hjälper en del på vägen men precis som jag anar att vi varit inne på i tråden så kan det bli ett stort problem när snö på en uppvärmd parkerad bil blir till slush som därefter glider ner vid fönsterlisten och där blir till is.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Glömde silikona nederdelen av fönstret/listen i år, men nu är det gjort. Tack för påminnelsen. En nackdel med det för min del är dock att silikonet smittar till framrutan via snöborstar och annat, och då börjar torkarna hoppa på rutan, samma effekt man kan få av sån där anti-regn-behandling med silikon i. Vad smörjer du med?
Senast redigerad av SkipperO, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Tesla på vintern ett skämt
Just BMW anger ju nogsamt att man absolut inte ska använda silikon på lister eftersom det torkat ut gummit och förstör mer i längden. De säljer särskild listsmörjning för en billig peng som kan rekommenderas. Annars är glycerin ett tips! Funkar utmärkt!
Jag kan tänka mig att Model 3/Y är sämre i detta avseende men det är ju smällar man får ta när man har ”coola” ramlösa dörrar, stort glastak och inga dropplister. Men kanske bättre det och få världsledande lågt luftmotstånd än tydliga dropplister ovanför rutorna som Volvo 740 hade… Allt är väl prioriteringar…
Sen är det lite kul att folk alltid ska häckla för Kalifornien. En stor del av den delstaten får ju återkommande snöstormar och det finns höga bergskedjor där. Likaså häftiga regnoväder och annat. Allt är inte San Diego…
Jag kan tänka mig att Model 3/Y är sämre i detta avseende men det är ju smällar man får ta när man har ”coola” ramlösa dörrar, stort glastak och inga dropplister. Men kanske bättre det och få världsledande lågt luftmotstånd än tydliga dropplister ovanför rutorna som Volvo 740 hade… Allt är väl prioriteringar…
Sen är det lite kul att folk alltid ska häckla för Kalifornien. En stor del av den delstaten får ju återkommande snöstormar och det finns höga bergskedjor där. Likaså häftiga regnoväder och annat. Allt är inte San Diego…
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla på vintern ett skämt
Med slush i botten på fönstret och, låt oss säga, 15-20 minusgrader och eventuellt en liten Örnsköldsvikisk vinterstorm (har även kört mycket mer norrut) så bet sig isen fast sig i nederkant på rutan ändå på min MS från 2021 oavsett hur mycket den förvärmde. Någon gång körde jag iväg med fönstret fastfruset på långresa (lyckades pilla in rutan innanför taklisten från insidan!) och när det var dags för laddning efter tomt batteri så var fönstret fortfarande fruset på sin plats. Den bilen hade däremot inga problem med att fönsterrutorna fastnade i listerna. Det problemet hade däremot min MS från 2016 men det hade nog löst sig med lite smörj.
Plaiden har inte råkat ut för detta på samma vis. Dock kan den ibland vara tidsoptimist när det gäller förvärmningen, ställer man den i appen och går ut prick när den annonserar att det är klart så kan man nästan räkna med att fönstret på förarsidan är fastfruset. Men det är bara att brassa på lite längre för att vara på säkra sidan.
Som körmaskin är en MS däremot bästa möjliga vinterbilen. Underbar att köra, finns ingen bättre bil på jorden i vinterföre enligt mig. Plaiden har superfin respons och man förstår hela tiden hur underlaget ser ut genom hur bilen svarar på gaspådraget.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016