Synnerligen vettig sammanfattning.svo skrev: ↑01 dec 2023 22:01En röst i debatten:
FACKETS KRIG MOT TESLA – maffiametoder och maktkamp
Fackets fullskaliga krig mot Tesla, och hot om att driva dem ur landet, saknar alla proportioner. Det handlar mindre om att skydda och stärka enskilda arbetare, och mer om att stärka fackets totala makt över arbetsmarknaden.
Tankesmedjan Timbro
https://www.youtube.com/watch?v=scRL1a3YpKc
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Denna gång väljer jag att inte citera någon, allt för att inte Tibor ska känna sig frestad att rensa bort inlägget
Men det är oerhört synd, om än kanske begripligt, att det fokuseras på vilket ”läger” vi tillhör eller vilket fordon vi för tillfället kör.
Juridik är det möjligas konst och svart och vitt existerar endast i undantagsfall. Vissa tycker säkert att allt som ska skrivas här måste vara till Teslas fördel. Andra kämpar med näbbar och klor för att framhålla IF Metalls förtjänster, ytterligare någon gillar sannolikt inte Tesla. Sedan finns några här som av allt att döma har egen erfarenhet av stämningar och tvister, det indikeras av att personer vrider och vänder på argument och lagtext.
A yrkets vägnar och som sakkunnig har jag haft min beskärda del av denna typ av affärsjuridik. När jag var ung trodde man på den egna sidans argument fullt ut och underskattade motståndarsidans. Med åren lärde man sig att först ifrågasätta den egna sidan och verkligen lusläsa de avtalsdokument och skrivningar som presenterades som ”entydigt i vår favör”. Dessutom, varefter tvisten framskred, analyserades motpartens inlagor för att bedöma deras argument och tolkningar med så neutrala ögon som bara var möjligt.
Allt för att göra kalkyler på rimliga utfall och anta ett par positioneringar inför förlikningsförhandlingar.
Det finns några i tråden som jag uppskattar just för de försöken. Tyvärr innebär naturligtvis den allmänt Teslapositiva slagordsretoriken att dessa inlägg ofta får fokusera på de mer tveksamma inslagen i saken vilket renderar dem mycket kritik.
Personligen vill jag Ni som känner Er bekväma med den sistnämnda beskrivningen ska veta att jag uppskattar Er argumentation angående det juridiska schackspelet. Så ge inte upp Ni vet nog tämligen väl vilka Ni är.
Till Er övriga som lägger hela Ert hjärta hos en part - gör gärna det men undvik gärna att kategorisera deltagare utifrån t ex fordonsval, yrke eller politisk tillhörighet. Vissa av oss uppskattar även inlägg av typen ”å ena eller andra sidan” där man vrider och vänder på argumenten.
Med detta sagt - ha en trevlig helg. Igen. Bifogar avslutningsvis en bild från världen utanför Teslaforum angående min fredagskväll med ett icke elektriskt motorredskap
Men det är oerhört synd, om än kanske begripligt, att det fokuseras på vilket ”läger” vi tillhör eller vilket fordon vi för tillfället kör.
Juridik är det möjligas konst och svart och vitt existerar endast i undantagsfall. Vissa tycker säkert att allt som ska skrivas här måste vara till Teslas fördel. Andra kämpar med näbbar och klor för att framhålla IF Metalls förtjänster, ytterligare någon gillar sannolikt inte Tesla. Sedan finns några här som av allt att döma har egen erfarenhet av stämningar och tvister, det indikeras av att personer vrider och vänder på argument och lagtext.
A yrkets vägnar och som sakkunnig har jag haft min beskärda del av denna typ av affärsjuridik. När jag var ung trodde man på den egna sidans argument fullt ut och underskattade motståndarsidans. Med åren lärde man sig att först ifrågasätta den egna sidan och verkligen lusläsa de avtalsdokument och skrivningar som presenterades som ”entydigt i vår favör”. Dessutom, varefter tvisten framskred, analyserades motpartens inlagor för att bedöma deras argument och tolkningar med så neutrala ögon som bara var möjligt.
Allt för att göra kalkyler på rimliga utfall och anta ett par positioneringar inför förlikningsförhandlingar.
Det finns några i tråden som jag uppskattar just för de försöken. Tyvärr innebär naturligtvis den allmänt Teslapositiva slagordsretoriken att dessa inlägg ofta får fokusera på de mer tveksamma inslagen i saken vilket renderar dem mycket kritik.
Personligen vill jag Ni som känner Er bekväma med den sistnämnda beskrivningen ska veta att jag uppskattar Er argumentation angående det juridiska schackspelet. Så ge inte upp Ni vet nog tämligen väl vilka Ni är.
Till Er övriga som lägger hela Ert hjärta hos en part - gör gärna det men undvik gärna att kategorisera deltagare utifrån t ex fordonsval, yrke eller politisk tillhörighet. Vissa av oss uppskattar även inlägg av typen ”å ena eller andra sidan” där man vrider och vänder på argumenten.
Med detta sagt - ha en trevlig helg. Igen. Bifogar avslutningsvis en bild från världen utanför Teslaforum angående min fredagskväll med ett icke elektriskt motorredskap
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Apropå Timbro så såg jag att PM Nilsson nu meddelar att de lägger ner Näringslivets Mediahus. Tydligen har till och med Ulf Kristensson tröttnat på retoriken de pumpar ut och insett att det inte gynnar dem. Så förhoppningsvis slipper vi sånt här framöver.svo skrev: ↑01 dec 2023 22:01En röst i debatten:
FACKETS KRIG MOT TESLA – maffiametoder och maktkamp
Fackets fullskaliga krig mot Tesla, och hot om att driva dem ur landet, saknar alla proportioner. Det handlar mindre om att skydda och stärka enskilda arbetare, och mer om att stärka fackets totala makt över arbetsmarknaden.
Tankesmedjan Timbro
https://www.youtube.com/watch?v=scRL1a3YpKc
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
När det finns självkörande och helst eldrivna sådana där så kommer jag hålla tummarna för att vi ska få mer snö här ocksåroffe_s skrev: ↑01 dec 2023 22:33Denna gång väljer jag att inte citera någon, allt för att inte Tibor ska känna sig frestad att rensa bort inlägget
Men det är oerhört synd, om än kanske begripligt, att det fokuseras på vilket ”läger” vi tillhör eller vilket fordon vi för tillfället kör.
Juridik är det möjligas konst och svart och vitt existerar endast i undantagsfall. Vissa tycker säkert att allt som ska skrivas här måste vara till Teslas fördel. Andra kämpar med näbbar och klor för att framhålla IF Metalls förtjänster, ytterligare någon gillar sannolikt inte Tesla. Sedan finns några här som av allt att döma har egen erfarenhet av stämningar och tvister, det indikeras av att personer vrider och vänder på argument och lagtext.
A yrkets vägnar och som sakkunnig har jag haft min beskärda del av denna typ av affärsjuridik. När jag var ung trodde man på den egna sidans argument fullt ut och underskattade motståndarsidans. Med åren lärde man sig att först ifrågasätta den egna sidan och verkligen lusläsa de avtalsdokument och skrivningar som presenterades som ”entydigt i vår favör”. Dessutom, varefter tvisten framskred, analyserades motpartens inlagor för att bedöma deras argument och tolkningar med så neutrala ögon.
Allt för att göra kalkyler på rimliga utfall och anta ett par positioneringar inför förlikningsförhandlingar.
Det finns några i tråden som jag uppskattar just för de försöken. Tyvärr innebär naturligtvis den allmänt Teslapositiva slagordsretoriken att dessa inlägg ofta får fokusera på de mer tveksamma inslagen i saken vilket renderar dem mycket kritik.
Personligen vill jag Ni som känner Er bekväma med den sistnämnda beskrivningen ska veta att jag uppskattar Er argumentation angående det juridiska schackspelet. Så ge inte upp Ni vet nog tämligen väl vilka Ni är.
Till Er övriga som lägger hela Ert hjärta hos en part - gör gärna det men undvik gärna att kategorisera deltagare utifrån t ex fordonsval, yrke eller politisk tillhörighet. Vissa av oss uppskattar även inlägg av typen ”å ena eller andra sidan” där man vrider och vänder på argumenten.
Med detta sagt - ha en trevlig helg. Igen. Bifogar avslutningsvis en bild från världen utanför Teslaforum angående min fredagskväll med ett icke elektriskt motorredskap
IMG_9176.jpeg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Är det du som är Anders Nyman på X? Om så är fallet, tack för att du delar dokument och insikter där!Andersen skrev: ↑01 dec 2023 21:20Alla sidor finns i min tråd på X. Eller tryck på min användare där för att se alla mina inlägg.pejvic skrev: ↑01 dec 2023 20:13Ja du har valt "sida" har man ju märkt för länge sen. Har du länk till hela Mannheimers svar? såg 4 sidor på X endast.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:33Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...
Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Helt rätt i att de inte lider skada när de kan hämta skyltarna direkt. Men det var ju inte känt då? De lämnade ju in båda stämningarna samma dag? Eller vad har jag missat där?
Men ja, båda stämningarna lämnades samma dag.
Apropå stämningens relevans, så påpekar Solna tingsrätt i sitt första yttrande att "Det finns förutsättningar för att utfärda stämning mot Postnord, som därmed ska inkomma med fullständigt svaromål inom två veckor".
Vad anser du i så fall som pro-bono jurist om Punkt 49 i Postnords yttrande? Har du några tankar om hur relevant den dom från Högsta domstolen som de hänvisar till är i sammanhanget? Jag har själv inte hunnit sätta mig in i det, men det är såklart av relevans även för målet i Norrköpings tingsrätt och skulle därför vara intressant att få lite mer insikt i.
Som du kanske har sett har jag varit väldigt frågande till varför Norrköpings tingsrätt fattade ett interimistiskt beslut utan att Transportstyrelsen fick chans att yttra sig. Jag ser inte hur det beslutet har stöd i lagstiftningen, och Norrköpings tingsrätt motiverade inte beslutet så det finns ingen förklaring att finna där. Därför blir det nu nästan lite ironiskt när Postnords advokater dels indirekt sågar det beslutet i sin argumentation varför Solnas tingsrätt inte bör fatta ett interimistiskt beslut, och samtidigt hänvisar till detta beslut i sin argumentation varför Solna Tingsrätt inte ska fatta ett liknande beslut.
Indirekt har alltså Norrköpings tingsrätt gett en hjälpande hand till Postnord i målet som behandlas i Solna Tingsrätt. Kanske skulle Tesla nöjt sig med att driva det mål där de ansåg sig har störst chans att vara framgångsrika. Det blir lite ”spray and pray” över det hela, när man lämnar in två stämningsansökningar samtidigt och hoppas på att minst en av dem bifalls.
En del juridiska processer är för övrigt så jäkla intressanta! Lite som schack, där det finns väldigt tydliga regler att förhålla sig till men som ändå ger utrymme att utmanövrera sin motståndare. Hade jag inte nyss gjort ett radikalt karriärsbyte och jag varit lite yngre hade det definitivt varit en alternativ karriär för mig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jo, det är jag. Jag har undvikit att försöka killgissa alltför mycket och bara leverera den hårda faktan i målen, då jag tycker att det varit brist på just denna.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 23:03Är det du som är Anders Nyman på X? Om så är fallet, tack för att du delar dokument och insikter där!Andersen skrev: ↑01 dec 2023 21:20Alla sidor finns i min tråd på X. Eller tryck på min användare där för att se alla mina inlägg.pejvic skrev: ↑01 dec 2023 20:13Ja du har valt "sida" har man ju märkt för länge sen. Har du länk till hela Mannheimers svar? såg 4 sidor på X endast.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:33Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...
Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Helt rätt i att de inte lider skada när de kan hämta skyltarna direkt. Men det var ju inte känt då? De lämnade ju in båda stämningarna samma dag? Eller vad har jag missat där?
Men ja, båda stämningarna lämnades samma dag.
Apropå stämningens relevans, så påpekar Solna tingsrätt i sitt första yttrande att "Det finns förutsättningar för att utfärda stämning mot Postnord, som därmed ska inkomma med fullständigt svaromål inom två veckor".
Vad anser du i så fall som pro-bono jurist om Punkt 49 i Postnords yttrande? Har du några tankar om hur relevant den dom från Högsta domstolen som de hänvisar till är i sammanhanget? Jag har själv inte hunnit sätta mig in i det, men det är såklart av relevans även för målet i Norrköpings tingsrätt och skulle därför vara intressant att få lite mer insikt i.
Som du kanske har sett har jag varit väldigt frågande till varför Norrköpings tingsrätt fattade ett interimistiskt beslut utan att Transportstyrelsen fick chans att yttra sig. Jag ser inte hur det beslutet har stöd i lagstiftningen, och Norrköpings tingsrätt motiverade inte beslutet så det finns ingen förklaring att finna där. Därför blir det nu nästan lite ironiskt när Postnords advokater dels indirekt sågar det beslutet i sin argumentation varför Solnas tingsrätt inte bör fatta ett interimistiskt beslut, och samtidigt hänvisar till detta beslut i sin argumentation varför Solna Tingsrätt inte ska fatta ett liknande beslut.
Indirekt har alltså Norrköpings tingsrätt gett en hjälpande hand till Postnord i målet som behandlas i Solna Tingsrätt. Kanske skulle Tesla nöjt sig med att driva det mål där de ansåg sig har störst chans att vara framgångsrika. Det blir lite ”spray and pray” över det hela, när man lämnar in två stämningsansökningar samtidigt och hoppas på att minst en av dem bifalls.
En del juridiska processer är för övrigt så jäkla intressanta! Lite som schack, där det finns väldigt tydliga regler att förhålla sig till men som ändå ger utrymme att utmanövrera sin motståndare. Hade jag inte nyss gjort ett radikalt karriärsbyte och jag varit lite yngre hade det definitivt varit en alternativ karriär för mig.
Min egen juridiska expertis är ett smalt område inom konsument- och avtalsrätt, där jag både skrivit handböcker åt lekmän i ämnet och dängt lagarna i huvudet på företag som försökt lura andra. Jag var drivande i kampen mot bluffakturor på 10-talet, och har faktiskt föreläst på seminarium på Rosenbad tillsammans med en åklagare, inbjuden av dåvarande justitieministern.
Är det något jag lärt mig under de åren så är det att mycket - alltför mycket - beror på vem som tilldelas målen i tingsrätten. Den ene säger bä, den andra säger bu, och det jag tycker är självklarheter är det inte för alla.
Det fina med juridik är att det knappt finns några gränser för hur mycket man kan nörda in sig på ett smalt område. Just i Tesla-stämningarna erkänner jag villigt att det här är inte min normala tekopp, och vill inte spekulera om utgången. Istället poppar jag popcorn och försöker sätta mig in i båda sidors argument. Jag har dock inte själv hunnit läsa allt jag lagt upp idag än!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
I jobbet är jag ofta nedgrävd i juridik. Men jag har ingen juridisk utbildning. Det där med att nörda ned sig stämmer väl. Jag försöker reda ut om certifikat, godkännanden, standarder, krav. Utländska myndigheter och företag på ena sida och på andra sidan svenska krav, lagar, företags krav och standarder.Andersen skrev: ↑01 dec 2023 23:41Jo, det är jag. Jag har undvikit att försöka killgissa alltför mycket och bara leverera den hårda faktan i målen, då jag tycker att det varit brist på just denna.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 23:03Är det du som är Anders Nyman på X? Om så är fallet, tack för att du delar dokument och insikter där!Andersen skrev: ↑01 dec 2023 21:20Alla sidor finns i min tråd på X. Eller tryck på min användare där för att se alla mina inlägg.pejvic skrev: ↑01 dec 2023 20:13Ja du har valt "sida" har man ju märkt för länge sen. Har du länk till hela Mannheimers svar? såg 4 sidor på X endast.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 19:33Jag har nu läst hela Postnords yttrande. Vilken överkörning… Förutom allt det uppenbara de framför så fann jag det nästan komiskt att de i den senare delen av yttrandet hänvisar till det interimistiska beslutet av Norrköpings tingsrätt, som innebär att Tesla kan hämta skyltarna hos SMC, för att påvisa att det inte föreligger någon skada om Postnord även fortsättningsvis inte delar ut Teslas post. Först sågar de Teslas yrkande på ett interimistiskt beslut längs med fotknölarna, och sen hänvisar de till ett annat interimistiskt beslut som inte tagit något av detta i beaktande. Jag misstänker att det sitter en Rådman vid Norrköpings tingsrätt som är lätt generad just nu...
Det mest spännande som återstår i det här målet är väl hur mycket Tesla kommer behöva betala sina advokater och ersätta Postnord med för deras rättegångskostnader. Nästa vecka blir mer spännande. Kommer Transportstyrelsen överklaga Norrköpings tingsrätts interimistiska beslut till Hovrätten, eller kommer de enbart meddela Norrköpings tingsrätt att de inte har möjlighet att efterleva det?
Helt rätt i att de inte lider skada när de kan hämta skyltarna direkt. Men det var ju inte känt då? De lämnade ju in båda stämningarna samma dag? Eller vad har jag missat där?
Men ja, båda stämningarna lämnades samma dag.
Apropå stämningens relevans, så påpekar Solna tingsrätt i sitt första yttrande att "Det finns förutsättningar för att utfärda stämning mot Postnord, som därmed ska inkomma med fullständigt svaromål inom två veckor".
Vad anser du i så fall som pro-bono jurist om Punkt 49 i Postnords yttrande? Har du några tankar om hur relevant den dom från Högsta domstolen som de hänvisar till är i sammanhanget? Jag har själv inte hunnit sätta mig in i det, men det är såklart av relevans även för målet i Norrköpings tingsrätt och skulle därför vara intressant att få lite mer insikt i.
Som du kanske har sett har jag varit väldigt frågande till varför Norrköpings tingsrätt fattade ett interimistiskt beslut utan att Transportstyrelsen fick chans att yttra sig. Jag ser inte hur det beslutet har stöd i lagstiftningen, och Norrköpings tingsrätt motiverade inte beslutet så det finns ingen förklaring att finna där. Därför blir det nu nästan lite ironiskt när Postnords advokater dels indirekt sågar det beslutet i sin argumentation varför Solnas tingsrätt inte bör fatta ett interimistiskt beslut, och samtidigt hänvisar till detta beslut i sin argumentation varför Solna Tingsrätt inte ska fatta ett liknande beslut.
Indirekt har alltså Norrköpings tingsrätt gett en hjälpande hand till Postnord i målet som behandlas i Solna Tingsrätt. Kanske skulle Tesla nöjt sig med att driva det mål där de ansåg sig har störst chans att vara framgångsrika. Det blir lite ”spray and pray” över det hela, när man lämnar in två stämningsansökningar samtidigt och hoppas på att minst en av dem bifalls.
En del juridiska processer är för övrigt så jäkla intressanta! Lite som schack, där det finns väldigt tydliga regler att förhålla sig till men som ändå ger utrymme att utmanövrera sin motståndare. Hade jag inte nyss gjort ett radikalt karriärsbyte och jag varit lite yngre hade det definitivt varit en alternativ karriär för mig.
Min egen juridiska expertis är ett smalt område inom konsument- och avtalsrätt, där jag både skrivit handböcker åt lekmän i ämnet och dängt lagarna i huvudet på företag som försökt lura andra. Jag var drivande i kampen mot bluffakturor på 10-talet, och har faktiskt föreläst på seminarium på Rosenbad tillsammans med en åklagare, inbjuden av dåvarande justitieministern.
Är det något jag lärt mig under de åren så är det att mycket - alltför mycket - beror på vem som tilldelas målen i tingsrätten. Den ene säger bä, den andra säger bu, och det jag tycker är självklarheter är det inte för alla.
Det fina med juridik är att det knappt finns några gränser för hur mycket man kan nörda in sig på ett smalt område. Just i Tesla-stämningarna erkänner jag villigt att det här är inte min normala tekopp, och vill inte spekulera om utgången. Istället poppar jag popcorn och försöker sätta mig in i båda sidors argument. Jag har dock inte själv hunnit läsa allt jag lagt upp idag än!
Det är en riktig soppa. Det kommer ibland brev från jurister, både från utlandet och från Sverige. Olika har olika taktik. En del bombarderar med skrivelser för att man skall tröttna. Några har kortfattade exemplarisk korrekta skrivelser. Men några, både från Sverige och utlandet gör skrivelser givetvis med rätt kunskap bakom, men utan att ha erfarenheten.
Det är det där med att nörda ned sig kommer in. Jag ser på någon minut om skrivelsen är skriven av någon med erfarehet eller ej. När de inte har erfarenheten är det lättare att vinna om man vill.
Med min erfarenhet inom själva området klår jag jurister utan erfarenhet i 9 fall av 10. Det gäller dock att vara ödmjuk också, samtidigt som korrekt. Titeln jag då skriver är Juridiskt ombud eller Legal assistant. Vem som helst kan kalla sig för det. Tydligen i Sverige kan även vem som helst kalla sig för jurist, men för min del vore det att gå för långt
Nu har jag inte sett Teslas stämmning, bara Postnords svar. Men jag misstänker stort utifrån Postnords svar att de jurister som Tesla har anlitat inte har erfarenheten. Just erfarenheten är så otroligt viktig ibland. Postnords svar mosar ju Tesla. Detta förefaller märkligt att Tesla inte gjorde bättre ifrån sig? Kan det vara jurister från USA som har spökat för mycket som inte kan vårt system alls? Väldigt spännande är detta i alla fall att följa.
Just det där med att nörda ned sig är viktigt för man kan ofta möta något juridiskt från olika håll. Hur duktig en jurist än är så kan han inte få med alla synvinklar. Bla är det därför det finns rättegångar och mål. Ofta i dem är det två jurister som faktiskt blir parterna.
Nu när det är nästan 100 år sedan vi såg något liknande i Sverige förstår jag att denna konflikt kommer att ta mycket lång tid. Brist på erfarenhet som kommer att vara ett av de största problemen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
”Nu har jag inte sett Teslas stämmning, bara Postnords svar. Men jag misstänker stort utifrån Postnords svar att de jurister som Tesla har anlitat inte har erfarenheten. Just erfarenheten är så otroligt viktig ibland. Postnords svar mosar ju Tesla. Detta förefaller märkligt att Tesla inte gjorde bättre ifrån sig? Kan det vara jurister från USA som har spökat för mycket som inte kan vårt system alls? Väldigt spännande är detta i alla fall att följa.”
Tesla har använt sig av Setterwalls advokatbyrå som är en av de större i Sverige (ca 4:e största sett till antalet anställda) så där saknas inte erfarenhet eller kompetens. Däremot så har Tesla säkert haft sina amerikanska advokater inblandade också så stämningen hade sett annorlunda ut om Setterwalls hade skrivit den helt själva.
Sen ska man nog inte stirra sig blind på hur stämning/svar är skrivet. Det viktiga i slutänden är vilka lagar man hänvisar till.
Tesla har använt sig av Setterwalls advokatbyrå som är en av de större i Sverige (ca 4:e största sett till antalet anställda) så där saknas inte erfarenhet eller kompetens. Däremot så har Tesla säkert haft sina amerikanska advokater inblandade också så stämningen hade sett annorlunda ut om Setterwalls hade skrivit den helt själva.
Sen ska man nog inte stirra sig blind på hur stämning/svar är skrivet. Det viktiga i slutänden är vilka lagar man hänvisar till.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej det är det som är så konstigt i speciellt stämningen mot TS, att den är så taffligt skriven. Med tanke på vilken juristbyrå som finns bakom. Lite blir min tolkning att Teslas egna advokater från USA varit mycket inblandade. Men det är bara min spekulation.ReNewAble skrev: ↑02 dec 2023 07:46”Nu har jag inte sett Teslas stämmning, bara Postnords svar. Men jag misstänker stort utifrån Postnords svar att de jurister som Tesla har anlitat inte har erfarenheten. Just erfarenheten är så otroligt viktig ibland. Postnords svar mosar ju Tesla. Detta förefaller märkligt att Tesla inte gjorde bättre ifrån sig? Kan det vara jurister från USA som har spökat för mycket som inte kan vårt system alls? Väldigt spännande är detta i alla fall att följa.”
Tesla har använt sig av Setterwalls advokatbyrå som är en av de större i Sverige (ca 4:e största sett till antalet anställda) så där saknas inte erfarenhet eller kompetens. Däremot så har Tesla säkert haft sina amerikanska advokater inblandade också så stämningen hade sett annorlunda ut om Setterwalls hade skrivit den helt själva.
Sen ska man nog inte stirra sig blind på hur stämning/svar är skrivet. Det viktiga i slutänden är vilka lagar man hänvisar till.
Min egen syn på det är nog tvärt om, det är hur det skrivs, hur det argumenteras i förhållande till lagrummet som är det viktiga. Att stapla lagar på varandra kan vilken hobbyjurist som helst göra, det behöver inte en advokat för dyr kostnad göra.
Ser vi på stämningen mot postnord, använder de enbart en referens till ett tidigare mål i HD, lite väl tunt. Jämför med referenserna i postnords svar, lite skillnad.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Enig, och egentligen inte förvånande. Baserat på några fall jag bidragit i föredrar internationella företag vanligtvis att företrädas av en extern nationell advokatbyrå. Deras egen juridikstab deltar dock genom hela processen.frippe skrev: ↑02 dec 2023 08:55Nej det är det som är så konstigt i speciellt stämningen mot TS, att den är så taffligt skriven. Med tanke på vilken juristbyrå som finns bakom. Lite blir min tolkning att Teslas egna advokater från USA varit mycket inblandade. Men det är bara min spekulation.
Min egen syn på det är nog tvärt om, det är hur det skrivs, hur det argumenteras i förhållande till lagrummet som är det viktiga. Att stapla lagar på varandra kan vilken hobbyjurist som helst göra, det behöver inte en advokat för dyr kostnad göra.
Ser vi på stämningen mot postnord, använder de enbart en referens till ett tidigare mål i HD, lite väl tunt. Jämför med referenserna i postnords svar, lite skillnad.
Ödmjukhet inför nationella modeller, normer och regelverk är kanske inte direkt vad som kännetecknar Tesla, inte heller under upprinnelsen av nuvarande konflikt. Jag tänker att juridikstaben inte borde fungera särskilt mycket annorlunda?
Den svenska byrån har sannolikt inte haft mycket manöverutrymme, jag gissar att deras första utkast till stämning sannolikt såg ganska annorlunda ut i f t de ingivna versionerna.
Under kommande vecka lär det hända en del i det juridiska, det blir intressant att ta del av Transportstyrelsens inställning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
https://cornucopia.se/2023/12/fredagsmy ... er-servas/
Vet inte om detta har delats, han har skickat rek brev till tesla för att se hur blockaden i praktiken fungerar.
Dessutom så servas Supercharger nätverket enligt hans vittnesmål.
Undrar om skyltarna följer samma mönster som hans airtag eller om det sorteras ut och hanteras separat?
Vet inte om detta har delats, han har skickat rek brev till tesla för att se hur blockaden i praktiken fungerar.
Dessutom så servas Supercharger nätverket enligt hans vittnesmål.
Undrar om skyltarna följer samma mönster som hans airtag eller om det sorteras ut och hanteras separat?
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu har jag läst igenom Teslas stämmning.ReNewAble skrev: ↑02 dec 2023 07:46”Nu har jag inte sett Teslas stämmning, bara Postnords svar. Men jag misstänker stort utifrån Postnords svar att de jurister som Tesla har anlitat inte har erfarenheten. Just erfarenheten är så otroligt viktig ibland. Postnords svar mosar ju Tesla. Detta förefaller märkligt att Tesla inte gjorde bättre ifrån sig? Kan det vara jurister från USA som har spökat för mycket som inte kan vårt system alls? Väldigt spännande är detta i alla fall att följa.”
Tesla har använt sig av Setterwalls advokatbyrå som är en av de större i Sverige (ca 4:e största sett till antalet anställda) så där saknas inte erfarenhet eller kompetens. Däremot så har Tesla säkert haft sina amerikanska advokater inblandade också så stämningen hade sett annorlunda ut om Setterwalls hade skrivit den helt själva.
Sen ska man nog inte stirra sig blind på hur stämning/svar är skrivet. Det viktiga i slutänden är vilka lagar man hänvisar till.
Det som juristerna i USA troligen inte fattar är att strejkrätten är grundlagsskyddad.
Tesla menar att det är "systemhotande" och "beslagta försändelser" och att det är en "rättsvidrig attack mot Tesla"
Känner inte alls till Setterwalls. Att de är stora är per definition inte lika med att de har erfarenhet och kompetens, så som du skriver. Men mycket märkligt är detta. Har juristerna i USA kört över Setterwalls?
Extakt är det som du skriver att själva texten inte är viktigast, utan vilka lagar man hänvisar till. "Rättsvidrig attack" . Detta är skrattretande. Jag skulle förmoda att det saknas substans i detta.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Men vad är det för konstigt att försöka få saken prövad?
Nu får man ju se vad som händer framåt, kanske har rätt till att beslagta posten pga force majeure?
Bra att få det på pränt, då vet ju andra internationella företag förutsättningarna innan de etablerar sig.
Och det kommer eventuellt leda till att en del kanske inte vill etablera sig snabbt just i Sverige.
Man kan inte bara skratta bort stämningen, en viktig sak de nu får pröva.
Och förutsättningarna hade sett helt annorlunda ut gällande skada för Tesla om Transportsstyrelsen fortfarande hade vägrat lämna ut skyltarna. Men som sagt, stämningarna skickades samtidigt, och Post-stämningen hade ju naturligtvis sett helt annorlunda ut om den skickades idag efter vad som nu är känt.
Nu får man ju se vad som händer framåt, kanske har rätt till att beslagta posten pga force majeure?
Bra att få det på pränt, då vet ju andra internationella företag förutsättningarna innan de etablerar sig.
Och det kommer eventuellt leda till att en del kanske inte vill etablera sig snabbt just i Sverige.
Man kan inte bara skratta bort stämningen, en viktig sak de nu får pröva.
Och förutsättningarna hade sett helt annorlunda ut gällande skada för Tesla om Transportsstyrelsen fortfarande hade vägrat lämna ut skyltarna. Men som sagt, stämningarna skickades samtidigt, och Post-stämningen hade ju naturligtvis sett helt annorlunda ut om den skickades idag efter vad som nu är känt.
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu tar jag en lång paus i detta forum.
Tycker inte jag har så mycket mer att tillföra. Jag räknade att jag hade svarat 16 gånger på samma fråga och ändå fortsätts det frågas om samma sak. Det blir en begränsning på forums kvalitet när det är så mycket som 200 sidor. Forum passar bättre för kortare diskussioner anser jag.
Till sist vill jag säga till alla Tesla mekar som fortsätter att jobba, trots blokaden. Ni skulle göra både er själva, samhället och er framtid samt allas framtid om ni går ut i strejk. Ju längre ni fortsätter jobba desto längre tid tar det innan problemen blir lösta. Risken är att Tesla lägger ned och-eller flyttar servicen till andra. Då kommer ni kanske ändå att förlora jobben? Som Tesla ägare vill jag ha med rejält folk med KA att göra, hela vägen.....
Jag har en Tesla performance som behöver servas, filter, översyn bromsar för oken fastnar ibland. Min lokala verkstad som servar andra elbilar gör det.
Tycker inte jag har så mycket mer att tillföra. Jag räknade att jag hade svarat 16 gånger på samma fråga och ändå fortsätts det frågas om samma sak. Det blir en begränsning på forums kvalitet när det är så mycket som 200 sidor. Forum passar bättre för kortare diskussioner anser jag.
Till sist vill jag säga till alla Tesla mekar som fortsätter att jobba, trots blokaden. Ni skulle göra både er själva, samhället och er framtid samt allas framtid om ni går ut i strejk. Ju längre ni fortsätter jobba desto längre tid tar det innan problemen blir lösta. Risken är att Tesla lägger ned och-eller flyttar servicen till andra. Då kommer ni kanske ändå att förlora jobben? Som Tesla ägare vill jag ha med rejält folk med KA att göra, hela vägen.....
Jag har en Tesla performance som behöver servas, filter, översyn bromsar för oken fastnar ibland. Min lokala verkstad som servar andra elbilar gör det.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja du har ju bara varit här i tre veckor. (gick du med pga strejken?)
Detta är ju långt från ett politiskt forum och det finns ju bättre forum för det.
I huvudsak är ju forumet till för ett bilintresse, i huvudsak är det ju en märkesklubb, dvs man bör vara ganska intresserad av Tesla, eller åtminstone elbilar
Jag kan inte se att du diskuterat Teslabilar så mycket....
Låter märkligt att oken fastnar så mkt på din Performance, och att du inte kan smörja upp de själv med din erfarenhet.
Detta är ju långt från ett politiskt forum och det finns ju bättre forum för det.
I huvudsak är ju forumet till för ett bilintresse, i huvudsak är det ju en märkesklubb, dvs man bör vara ganska intresserad av Tesla, eller åtminstone elbilar
Jag kan inte se att du diskuterat Teslabilar så mycket....
Låter märkligt att oken fastnar så mkt på din Performance, och att du inte kan smörja upp de själv med din erfarenhet.
Haft alla 3/Y
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du får utsäkta att vi är lite tröga här. Vi har svårt att förstå dina 6D-svar som inte riktigt går ihop med någon logik vi tidigare sett. Då blir det lätt så att man måste fråga om och om igen för att försöka förstå vad du egentligen menar.erfaren bilmek skrev: ↑02 dec 2023 11:43Jag räknade att jag hade svarat 16 gånger på samma fråga och ändå fortsätts det frågas om samma sak.
Om du vill att vi ska förstå vad du menar, så får du nog ta och läsa igenom dina svar och utgå från att du måste täcka upp för alla antaganden genom att skriva ut dem samt tydligt förklara hur du kommer från antagande A till B.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Touchépejvic skrev:Jag kan inte se att du diskuterat Teslabilar så mycket....
Låter märkligt att oken fastnar så mkt på din Performance, och att du inte kan smörja upp de själv med din erfarenhet.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag gick med för att ge råd och tips om tvätt, underhåll och annat. Men såg sedan tråden om strejken. Då jag har haft egen verkstad med anställda vile jag dra mitt stå till stacken.pejvic skrev: ↑02 dec 2023 11:54Ja du har ju bara varit här i tre veckor. (gick du med pga strejken?)
Detta är ju långt från ett politiskt forum och det finns ju bättre forum för det.
I huvudsak är ju forumet till för ett bilintresse, i huvudsak är det ju en märkesklubb, dvs man bör vara ganska intresserad av Tesla, eller åtminstone elbilar
Jag kan inte se att du diskuterat Teslabilar så mycket....
Låter märkligt att oken fastnar så mkt på din Performance, och att du inte kan smörja upp de själv med din erfarenhet.
Svarar inte mer nu på ett långt tag.
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Skall inte angripa någon, men det är ju inte förvånande isåfall att det finns en stor dos dubbelmoral hos de som sympatiserar med S.Jwe skrev: ↑02 dec 2023 13:22Till ”erfaren bilmek ”
Nu häpnar jag!
menar du allvar med att du avser att serva din bil under strejken mot Tesla!
Den strejk du så ivrigt sympatiserar med syftar till att du och andra teslaägare skall drabbas och indirekt påverka Tesla’s agerande i riktning att acceptera Metalls önskemål om kollektivavtal
Genom att serva din bil nu under konflikt innebär att du i praktiken INTE stödjer strejken,
Var det inte samme man som skrev något om egoism och egennytta
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Henrik Jönssons evil twin?Lassewoien skrev: ↑02 dec 2023 13:24Rekomenderar Fredrik Jönsson på Youtube om ni vill bli lite allmänbildade i ämnet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 nov 2023 23:22
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Mycket anmärkningsvärt att du köpte en Tesla trots att de inte hade KA.erfaren bilmek skrev: ↑02 dec 2023 11:43Nu tar jag en lång paus i detta forum.
Tycker inte jag har så mycket mer att tillföra. Jag räknade att jag hade svarat 16 gånger på samma fråga och ändå fortsätts det frågas om samma sak. Det blir en begränsning på forums kvalitet när det är så mycket som 200 sidor. Forum passar bättre för kortare diskussioner anser jag.
Till sist vill jag säga till alla Tesla mekar som fortsätter att jobba, trots blokaden. Ni skulle göra både er själva, samhället och er framtid samt allas framtid om ni går ut i strejk. Ju längre ni fortsätter jobba desto längre tid tar det innan problemen blir lösta. Risken är att Tesla lägger ned och-eller flyttar servicen till andra. Då kommer ni kanske ändå att förlora jobben? Som Tesla ägare vill jag ha med rejält folk med KA att göra, hela vägen.....
Jag har en Tesla performance som behöver servas, filter, översyn bromsar för oken fastnar ibland. Min lokala verkstad som servar andra elbilar gör det.
Jag vet vad man kallar det. Men pga att Tibor troligen blockar mig för Personpåhopp så skriver jag inte vad man kallar det.
Men jag tror att de flesta förstår vad jag eventuellt kan syfta på.
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Just det.... henrik var det..renes skrev: ↑02 dec 2023 13:29Henrik Jönssons evil twin?Lassewoien skrev: ↑02 dec 2023 13:24Rekomenderar Fredrik Jönsson på Youtube om ni vill bli lite allmänbildade i ämnet.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det var ett ettrigt juridisk tragglande!
Köp/tillverka en stans så att man kan tillverka egna skyltar!
Den väsentliga myndighetsverksamheten har ju TS gjort när de allokerar regnr. Om några teslor kör med egna skyltar med korrekta siffror/bokstäver torde inte uppröra någon.
Lite kul underdog metod som vrider sig ur postens strypgrepp!!! Skulle bli bra rubriker!
Köp/tillverka en stans så att man kan tillverka egna skyltar!
Den väsentliga myndighetsverksamheten har ju TS gjort när de allokerar regnr. Om några teslor kör med egna skyltar med korrekta siffror/bokstäver torde inte uppröra någon.
Lite kul underdog metod som vrider sig ur postens strypgrepp!!! Skulle bli bra rubriker!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tillverkar man en exakt kopia skulle det ju kunna fungera.lem skrev: ↑02 dec 2023 14:34Det var ett ettrigt juridisk tragglande!
Köp/tillverka en stans så att man kan tillverka egna skyltar!
Den väsentliga myndighetsverksamheten har ju TS gjort när de allokerar regnr. Om några teslor kör med egna skyltar med korrekta siffror/bokstäver torde inte uppröra någon.
Lite kul underdog metod som vrider sig ur postens strypgrepp!!! Skulle bli bra rubriker!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Transportstyrelsen har ju lagt ut tillverkningen av skyltarna på entreprenad.
Frågan är om skylttillverkaren får lägga ut en del av produktionen på en underleverantör?
Tänk om Tesla pratar ihop sig med skylt tillverkaren och blir underleverantör av del av skyltarna...
Eller alla skyltar...
Eller om man drar ett riktigt reverse uno card.
Man köper skylttillverkaren.
Det nyköpta dotterbolaget anlitar Tesla för att packa, adressera och hantera utskick och reklamationer,(till post nord).
Man packar naturligtvis skyltarna i sina egna lokaler, så avsändaren är Tesla.
Nu kommer ju Post nord inte att hämta några paket hos Tesla, så man blir ju tvungna att lagra skyltarna tills post nord behagar hämta dem. Eller tills alla andra biltillverkare kommer och hämtar sina egna skyltar på plats hos Tesla.
Frågan är om skylttillverkaren får lägga ut en del av produktionen på en underleverantör?
Tänk om Tesla pratar ihop sig med skylt tillverkaren och blir underleverantör av del av skyltarna...
Eller alla skyltar...
Eller om man drar ett riktigt reverse uno card.
Man köper skylttillverkaren.
Det nyköpta dotterbolaget anlitar Tesla för att packa, adressera och hantera utskick och reklamationer,(till post nord).
Man packar naturligtvis skyltarna i sina egna lokaler, så avsändaren är Tesla.
Nu kommer ju Post nord inte att hämta några paket hos Tesla, så man blir ju tvungna att lagra skyltarna tills post nord behagar hämta dem. Eller tills alla andra biltillverkare kommer och hämtar sina egna skyltar på plats hos Tesla.