”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 395
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 25 nov 2023 12:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
Tack, kommer nog bli en begagnad Tesla iså fall.
Och köra med farthållare och självstyr/självkörning med manuell torkare o helljus - är det möjligt i alla ny/beg Tesla?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 16:22
taliz skrev: 25 nov 2023 12:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
Tack, kommer nog bli en begagnad Tesla iså fall.
Och köra med farthållare och självstyr/självkörning med manuell torkare o helljus - är det möjligt i alla ny/beg Tesla?
Ja, men du får själv deaktivera dem varje gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 25 nov 2023 16:32
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 16:22
taliz skrev: 25 nov 2023 12:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 nov 2023 12:26
Finns det någon Tesla 3/Y där man kan manuvrera torkare o helljus manuellt?

Är det bara Tesla som fixar Camping Mode?

Överväger antingen Tesla 3 ellet en elmerca, och dessa aspekter är viktiga
Man har alltid kunnat manövrera dem manuellt. I början endast via skärmen, men numera också via scrollhjulen på ratten.
Problemet är att de aktiveras automatiskt ibland(sällan) när man inte vill det, dvs man får manuellt deaktivera.
Tack, kommer nog bli en begagnad Tesla iså fall.
Och köra med farthållare och självstyr/självkörning med manuell torkare o helljus - är det möjligt i alla ny/beg Tesla?
Ja, men du får själv deaktivera dem varje gång.
Så fort farthållaren eller AP används så kommer torkarna vara aktiverade, antingen i automatiskt läge vilket ofta resulterar i att torkarna går på torr ruta i solsken eller i manuellt läge vilket garanterar torkning även på torr ruta i solsken. De går inte att stänga av helt om man bill använda farthållare eller AP.

De flesta begagnade model 3 och Y är för övrigt Kina-bilar
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
psaaf
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av psaaf »

PerV skrev: 25 nov 2023 15:39
Sedan har det införts något automatiskt avfrostningsläge på framrutan som slår till utan att man kan stänga av den, trots att man precis startat bilen i ett varmt parkeringsgarage i ett köpcentrum.
För mycket kass automatik av kassa programmerare. Det är inte rocket science direkt.
Jo "automatisk avimning" är en helt obegriplig funktion. Verkar endast aktiveras när det inte finns någon som helst imma att ta bort, och med enda funktionen att grilla ansiktet med varmluft och blåsa kallt på fötterna :D
Den har viss förbättringspotential om man säger så.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

psaaf skrev: 25 nov 2023 18:44
PerV skrev: 25 nov 2023 15:39
Sedan har det införts något automatiskt avfrostningsläge på framrutan som slår till utan att man kan stänga av den, trots att man precis startat bilen i ett varmt parkeringsgarage i ett köpcentrum.
För mycket kass automatik av kassa programmerare. Det är inte rocket science direkt.
Jo "automatisk avimning" är en helt obegriplig funktion. Verkar endast aktiveras när det inte finns någon som helst imma att ta bort, och med enda funktionen att grilla ansiktet med varmluft och blåsa kallt på fötterna :D
Den har viss förbättringspotential om man säger så.
Liksom andra av Teslas automatiska system. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Oscar11 »

Ubiquity skrev: 23 nov 2023 13:37
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Det där är funktioner som många andra bilar har som standard. Dom enda förbättringarna som jag ser Tesla göra är bara fluff fluff, UI fix och i övrigt bara försämringar för ägarna. Dom "förbättrar" genom att lägga till något andra bilar har som standard och det anses alltså vara en USP? Då köper jag hellre en bil som är utrustad med allt från dagen jag köper den, och slipper hoppas att jag kanske ska få något i framtiden.
Vilka bilar då? Kan inte komma på ngn som har allt detta som standard eller för den delen få nya funktioner efter köp…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av frippe »

mikebike skrev: 25 nov 2023 19:13
psaaf skrev: 25 nov 2023 18:44
PerV skrev: 25 nov 2023 15:39
Sedan har det införts något automatiskt avfrostningsläge på framrutan som slår till utan att man kan stänga av den, trots att man precis startat bilen i ett varmt parkeringsgarage i ett köpcentrum.
För mycket kass automatik av kassa programmerare. Det är inte rocket science direkt.
Jo "automatisk avimning" är en helt obegriplig funktion. Verkar endast aktiveras när det inte finns någon som helst imma att ta bort, och med enda funktionen att grilla ansiktet med varmluft och blåsa kallt på fötterna :D
Den har viss förbättringspotential om man säger så.
Liksom andra av Teslas automatiska system. 8-)
Lite fundersam blir jag över alla de automatiska systemen. Tycker nästan det borde vara helt emot teslas filosofi att ha dessa system som är automatiska och omöjliga/svåra för användaren/ägaren att välja dess funktion.

Min upplevelse är att tesla borde vara mer ägarvånligt och låta ägaren välja automationer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

PerV skrev: 25 nov 2023 15:39
Model 3 2019 hade avsevärt bättre avfrostningsläge och man kunde få upp temperaturen till +48°, bilen fullkomligt "skakade" av sig all snö, i alla fall smälte den bort snön. Nu kommer man max upp i 28° under ett begränsat antal minuter.
Även min M3 2019 avfrostade bilen mycket snabbare än min M2 2021, men i mitt fall så gissar jag att det handlar om olika hårdvara för uppvärmning/avforstning i mina bilar (min 2019 hade PTC-element, och min 2021 har värmepump).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nikk »

martinot skrev: 23 nov 2023 20:03
Utveckla gärna vad som känns som stenålder med Polestar (2?), jag funderar på att byta till en sån :-)
Tycker Polestar 2 verkar vara en mer traditionell bil med funktionalitet (tex radar och led matrix) som inte kan återtas i en framtida nedgradering såsom radarn avaktiverats på min Model 3. Senaste årsmodellen verkar relativt snål också.

Tycker inte PS2 är stenålders som andra i tråden, och tycker den har riktigt fin infotainment. En infotainment där man dessutom kan installera appar (vilket saknas hos Tesla).

Har varit inne på både PS2 och Taycan som alternativ till M3, men det som gjorde att PS2 föll bort var:
  • För mig alldeles för trång i kupé och förarplats. Slog hela tiden i höger knä i den gigantiskt stora och enormt höga mittkonsolen, samtidigt som man själv sitter väldigt lågt ner i kupén (systerbilen XC40 har inte alls samma problem, och även om jag inte gillar SUV så föredrar jag den framför PS2 just pga. detta).
  • För hög energiförbrukning. Förbättrats lite med senaste facelift/uppdatering, men ändå allt för hög. Inte bara jämfört med Tesla, men även jämfört med BMW, Hyundai, Kia och Mercedes.
  • Något segare throttle-känsla jämfört med Tesla (har samma problem i vår Mini); Tesla har någon "direkt" känsla som jag inte riktigt kan sätta fimngret på. Responsen kommer så där utan fördröjning. Det är som att man har hög effekt, men det är en omätbar, men upplevd liten seghet på PS2 (och vår Mini). Lite som att ha ungefär lika snabbt bredband för Internet, men att ha lägre latens.
Det var dessa tre saker som PS2 föll bort för mig, men detta är jus alla mest subjektiva och väldigt personliga saker, och det är sådant som troligen inte alls märks hos många andra.

Finns enormt mycket positivt med PS2. Gillar tex. att den som halvkombi har en mycket bättre baklucka än M3, men fortfarande inte samma hela SUV-känsla som MY (som jag personligen inte alls gillar körkänslan hos).
Frun har en PS2 LR men ej Performance och några saker som är störande samt bra är:
-Tar retfullt lång tid för skärmen startar igång.
- Mittkonsollen är helkorkad där 70% tas upp av den gammalmodiga växelspaken. Har man 2 muggar i så har man inget armstöd...
- Trång lite överallt. Idiotiskt med små sedaner / trånga halvkombi.
- Backkameran är inte hundra, Irriterande att 360 slås på automatiskt allt som oftast...
+ Bra stötdämpare (mycket bättre än YLR Berlin).
+ Bättre styrning (särskilt med en hand).
+ Bra sensorer
-/+ Upplever inte att PS2 pre-face drar mer el än YLR, ivf inte direkt märkbart.

Oavsett så hade jag aldrig velat byta min YLR till en PS2.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nikk »

Jag kommer inte skaffa en Tesla igen pga Elon Musk.
Var ett stort fan tidigare men senaste 2 åren har han visat sidor som jag tycker är helkorkade.

Annars hade jag nog starkt övervägt en Tesla igen...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dexter »

Det skulle bli svårt att köpa någon bil om man måste gilla CEO för något bilmärke eller gilla/stödja regimen som bilmärket kommer ifrån.
Bara en fundering. ;)
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Theodad »

Jag håller på att byta bil för fullt. Min 3-åriga förmånsbil ska bytas mot en ny… jag har haft en Tesla 3 och är i stort jättenöjd. Det klart att det finns vissa delar jag är mindre nöjd med - vindrutetorkare, liten bagagelucka, ett jäkla blippande med ”autopiloten”. - dvs laneassist och farthållare…

Hade span på en Y men så börjar jag tänka på alla smågrejjer som företaget Tesla håller på med… plötsliga prissänkningar, tar bort radarsystemet, låter bli kollektivavtal (och driver det till döden) … Jag litar helt enkelt inte på Tesla längre… vilka huvudlösa beslut tar man härnäst? Må vara att den klassiska bilindustrin är mossig och behöver lite nya idéer, men de har på något sätt ett kundperspektiv och en långsiktighet i sina beslut…

(…och smutsa inte ner den här tråden också med fackstriden - jag argumenterar inte för eller emot det - men komkunikationen i frågan är ”teslisk” …)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Theodad skrev: 29 nov 2023 20:17
Hade span på en Y men så börjar jag tänka på alla smågrejjer som företaget Tesla håller på med… plötsliga prissänkningar, tar bort radarsystemet, låter bli kollektivavtal
Håller med om att det är galet dumt att de plockar bort hårdvara som radar, som man köpt bilen med, genom att att skicka ut programvaruuppdateringar som tar bort funktionen.

Men gällande att prissänkningar är så dåligt om man skall köpa en ny Tesla, håller jag inte med om (eller snarare förstår inte) riktigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 30 nov 2023 23:55
Men gällande att prissänkningar är så dåligt om man skall köpa en ny Tesla, håller jag inte med om (eller snarare förstår inte) riktigt.
Nä det är bara dåligt om man precis redan köpt en.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Theodad »

martinot skrev: 30 nov 2023 23:55
Theodad skrev: 29 nov 2023 20:17
Hade span på en Y men så börjar jag tänka på alla smågrejjer som företaget Tesla håller på med… plötsliga prissänkningar, tar bort radarsystemet, låter bli kollektivavtal
Håller med om att det är galet dumt att de plockar bort hårdvara som radar, som man köpt bilen med, genom att att skicka ut programvaruuppdateringar som tar bort funktionen.

Men gällande att prissänkningar är så dåligt om man skall köpa en ny Tesla, håller jag inte med om (eller snarare förstår inte) riktigt.
Nej, jag som enskild sak är det förstås bra, och det kanske var ett dumt exempel…. Men när jag pratar med leasingbolaget som ska sälja min bil pratar de om att de ser Model 3 som ”volatil” (varför man nu inte kan säga att priset varierar mycket) … logiskt sett så håller jag med dig - men känslomässigt känns det som ytterligare anledning till att tycka att Tesla inte är den trygga bilbyggaren som jag vill ha en affärsrelation med… 😏
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 01:04
martinot skrev: 30 nov 2023 23:55
Men gällande att prissänkningar är så dåligt om man skall köpa en ny Tesla, håller jag inte med om (eller snarare förstår inte) riktigt.
Nä det är bara dåligt om man precis redan köpt en.
Exakt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Theodad skrev: 01 dec 2023 07:13
martinot skrev: 30 nov 2023 23:55
Theodad skrev: 29 nov 2023 20:17
Hade span på en Y men så börjar jag tänka på alla smågrejjer som företaget Tesla håller på med… plötsliga prissänkningar, tar bort radarsystemet, låter bli kollektivavtal
Håller med om att det är galet dumt att de plockar bort hårdvara som radar, som man köpt bilen med, genom att att skicka ut programvaruuppdateringar som tar bort funktionen.

Men gällande att prissänkningar är så dåligt om man skall köpa en ny Tesla, håller jag inte med om (eller snarare förstår inte) riktigt.
Nej, jag som enskild sak är det förstås bra, och det kanske var ett dumt exempel…. Men när jag pratar med leasingbolaget som ska sälja min bil pratar de om att de ser Model 3 som ”volatil” (varför man nu inte kan säga att priset varierar mycket) … logiskt sett så håller jag med dig - men känslomässigt känns det som ytterligare anledning till att tycka att Tesla inte är den trygga bilbyggaren som jag vill ha en affärsrelation med… 😏
Finns aldrig prisgaranti på normala rörliga priser på marknaden. De kommer gå upp och ner beroende på marknad, politiska beslut, och olika andra omvärldsfaktorer. Speaker ingen roll om det är bilar, fastigheter, banklån eller elpriser. Det är något man nog måste acceptera och lära sig att förhålla sig till.

Har du operationell leasing så har du inga affärsrelationer med Tesla/Elon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nikk »

Dexter skrev: 29 nov 2023 20:11
Det skulle bli svårt att köpa någon bil om man måste gilla CEO för något bilmärke eller gilla/stödja regimen som bilmärket kommer ifrån.
Bara en fundering. ;)
Vet inte om det här är en kommentar på min kommentar men det verkar ju som det eftersom den kom till strax under min.

Att "gilla" en CEO var inte riktigt vad min kommentar gick ut på men det förstod du säkert...
Kan ärligt säga att jag har nästan ingen koll på någon annan CEO för personbilar än Elon och jag tror inte jag är ensam.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Theodad »

martinot skrev: 01 dec 2023 12:21
...
Finns aldrig prisgaranti på normala rörliga priser på marknaden. De kommer gå upp och ner beroende på marknad, politiska beslut, och olika andra omvärldsfaktorer. Speaker ingen roll om det är bilar, fastigheter, banklån eller elpriser. Det är något man nog måste acceptera och lära sig att förhålla sig till.

Har du operationell leasing så har du inga affärsrelationer med Tesla/Elon.
Nej, det klart att det inte finns prisgaranti och jag vet inte varför jag "argumenterar emot" :D - för jag håller egentligen med dig. Men än så länge vet jag inte någon annan bilfarikant som gjort samma sak.... och jag tror att det som stör mig en del är Teslas helt obefintliga kommunikation runt någonting....

... och precis som du säger så är det något att förhålla sig till - och jag förhåller mig genom att inte skaffa en Tesla till....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Theodad skrev: 01 dec 2023 15:34
martinot skrev: 01 dec 2023 12:21
...
Finns aldrig prisgaranti på normala rörliga priser på marknaden. De kommer gå upp och ner beroende på marknad, politiska beslut, och olika andra omvärldsfaktorer. Speaker ingen roll om det är bilar, fastigheter, banklån eller elpriser. Det är något man nog måste acceptera och lära sig att förhålla sig till.

Har du operationell leasing så har du inga affärsrelationer med Tesla/Elon.
Nej, det klart att det inte finns prisgaranti och jag vet inte varför jag "argumenterar emot" :D - för jag håller egentligen med dig. Men än så länge vet jag inte någon annan bilfarikant som gjort samma sak.... och jag tror att det som stör mig en del är Teslas helt obefintliga kommunikation runt någonting....

... och precis som du säger så är det något att förhålla sig till - och jag förhåller mig genom att inte skaffa en Tesla till....
Alla andra gör precis likadant. Skillnaden är att Tesla inte gör det bakom stängda dörrar. Alla får samma pris, även de som är usla förhandlare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dexter »

Nikk skrev: 01 dec 2023 12:44
Dexter skrev: 29 nov 2023 20:11
Det skulle bli svårt att köpa någon bil om man måste gilla CEO för något bilmärke eller gilla/stödja regimen som bilmärket kommer ifrån.
Bara en fundering. ;)
Vet inte om det här är en kommentar på min kommentar men det verkar ju som det eftersom den kom till strax under min.

Att "gilla" en CEO var inte riktigt vad min kommentar gick ut på men det förstod du säkert...
Kan ärligt säga att jag har nästan ingen koll på någon annan CEO för personbilar än Elon och jag tror inte jag är ensam.
Nja inte direkt till dig utan helt allmän fundering.
Ex om jag inte gillar Volvos CEO och samtidigt inte gillar kinesiska regimen så borde jag absolut inte köpa en Volvo även om jag gillar bilen.
Den känns lite främmande för mig.
En funderare bara. :)
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Theodad »

taliz skrev: 01 dec 2023 15:44
....

Alla andra gör precis likadant. Skillnaden är att Tesla inte gör det bakom stängda dörrar. Alla får samma pris, även de som är usla förhandlare.
....jag tänkte mest att inga andra sänker priset med hundra lök över natt och inte kommunicerar något om det varken före eller efter....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Theodad skrev: 01 dec 2023 15:55
taliz skrev: 01 dec 2023 15:44
....

Alla andra gör precis likadant. Skillnaden är att Tesla inte gör det bakom stängda dörrar. Alla får samma pris, även de som är usla förhandlare.
....jag tänkte mest att inga andra sänker priset med hundra lök över natt och inte kommunicerar något om det varken före eller efter....
Det gör dom visst, men det sker hos ÅF. Plötsligt är det "kampanj" etc.
Många har på sistone även sänkt de officiella priserna med många hundra k. Tex Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nikk »

Dexter skrev: 01 dec 2023 15:48
Nikk skrev: 01 dec 2023 12:44
Dexter skrev: 29 nov 2023 20:11
Det skulle bli svårt att köpa någon bil om man måste gilla CEO för något bilmärke eller gilla/stödja regimen som bilmärket kommer ifrån.
Bara en fundering. ;)
Vet inte om det här är en kommentar på min kommentar men det verkar ju som det eftersom den kom till strax under min.

Att "gilla" en CEO var inte riktigt vad min kommentar gick ut på men det förstod du säkert...
Kan ärligt säga att jag har nästan ingen koll på någon annan CEO för personbilar än Elon och jag tror inte jag är ensam.
Nja inte direkt till dig utan helt allmän fundering.
Ex om jag inte gillar Volvos CEO och samtidigt inte gillar kinesiska regimen så borde jag absolut inte köpa en Volvo även om jag gillar bilen.
Den känns lite främmande för mig.
En funderare bara. :)
Somliga är fullkomligt skrupelfria och exempelvis köper allt bara det är billigt eller tillräckligt bra även om småbarn bevisligen har exploaterats.

Etik och moral är olika för alla men de flesta har dock en gräns (som är olika för alla).
Fundera på var din gräns går så kanske det hela inte blir så främmande för dig. Känns det bra att köpa blodsdiamnter? Billiga jeans från Nord Korea? Kaffemuggar från MAGA? Göra en bra deal med Putin-regimen? Etc.

Varför medvetet supportera något som man medvetet ogillar?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dexter »

Nikk skrev: 02 dec 2023 15:38
Dexter skrev: 01 dec 2023 15:48
Nikk skrev: 01 dec 2023 12:44
Dexter skrev: 29 nov 2023 20:11
Det skulle bli svårt att köpa någon bil om man måste gilla CEO för något bilmärke eller gilla/stödja regimen som bilmärket kommer ifrån.
Bara en fundering. ;)
Vet inte om det här är en kommentar på min kommentar men det verkar ju som det eftersom den kom till strax under min.

Att "gilla" en CEO var inte riktigt vad min kommentar gick ut på men det förstod du säkert...
Kan ärligt säga att jag har nästan ingen koll på någon annan CEO för personbilar än Elon och jag tror inte jag är ensam.
Nja inte direkt till dig utan helt allmän fundering.
Ex om jag inte gillar Volvos CEO och samtidigt inte gillar kinesiska regimen så borde jag absolut inte köpa en Volvo även om jag gillar bilen.
Den känns lite främmande för mig.
En funderare bara. :)
Somliga är fullkomligt skrupelfria och exempelvis köper allt bara det är billigt eller tillräckligt bra även om småbarn bevisligen har exploaterats.

Etik och moral är olika för alla men de flesta har dock en gräns (som är olika för alla).
Fundera på var din gräns går så kanske det hela inte blir så främmande för dig. Känns det bra att köpa blodsdiamnter? Billiga jeans från Nord Korea? Kaffemuggar från MAGA? Göra en bra deal med Putin-regimen? Etc.

Varför medvetet supportera något som man medvetet ogillar?
Tycker du tar i lite varför skulle jag köpa saker som är gjorda ut av utnyttjade barn helt plötsligt?
Tillbaka till grundfrågan:
Frågan är om bilar ursprungligen där VD:n måste bete sig helt ok för att jag ska köpa deras bil.
För att köpa VW så måste jag gilla Oliver Blume
För BMW Oliver Zipse
För Volvo Jim Rowan Sverige och Li Shufu som är från Kina.
För Tesla Elon Musk
Och så vidare
Det är det ger en lite problem.
Skriv svar