Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Kelvin skrev: 01 dec 2023 07:11
Ny här…
har beställt en lagerbil och har gjort alla steg utom att betala kontantinsatsen. Står leveransfönster 6-20:e dec och undrar när man behöver betala in? Har bara VIN i appen, inget regnr.
Dels är det ju ränteintänkter man missar av att betala direkt men tidsaspekten är inte helt oviktig då jag behöver leveransen innan jul och avstår annars.
Det räcker att du har betalt när du hämtar bilen. Med tanke på osäkra leveranstider vill man inte betala alltför tidigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Kelvin »

Tack!
En annan fråga, i appen står det estimerad leverans mellan 6-20 december men i slutfakturan står det den 7:e. Har någon av er erfarenhet av om datum i slutfakturan kan vara tillförlitligt eller är det helt lotto nu iom vad som strejken innebär?
Användarvisningsbild
Robhje
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 nov 2023 21:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Robhje »

Kelvin skrev: 01 dec 2023 14:05
Tack!
En annan fråga, i appen står det estimerad leverans mellan 6-20 december men i slutfakturan står det den 7:e. Har någon av er erfarenhet av om datum i slutfakturan kan vara tillförlitligt eller är det helt lotto nu iom vad som strejken innebär?
För mig har leverans flyttats 2 ggr även från det som stod på slutfakturan
Användarvisningsbild
King_al
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2023 18:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av King_al »

Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Earplugged »

King_al skrev: 01 dec 2023 21:08
Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
Väskan med kroken låg i frunken när jag hämtade min MYP
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
King_al
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2023 18:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av King_al »

Earplugged skrev:
King_al skrev: 01 dec 2023 21:08
Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
Väskan med kroken låg i frunken när jag hämtade min MYP
Typiskt att något saknas, vet ni vem man ska kontakta? DC? Eller SC?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

Får man någon bekräftad leveransadress av Tesla eller det händer när det händer?
Redpearl
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 okt 2023 19:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Redpearl »

King_al skrev: 02 dec 2023 19:32
Earplugged skrev:
King_al skrev: 01 dec 2023 21:08
Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
Väskan med kroken låg i frunken när jag hämtade min MYP
Typiskt att något saknas, vet ni vem man ska kontakta? DC? Eller SC?

Våra laddkablar saknades så vi gjorde ett service ärende. Fick svar nästan direkt och så skickade dom ut kablarna med en service bil.
Så gör ett service ärende

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
King_al
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2023 18:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av King_al »

Redpearl skrev:
King_al skrev: 02 dec 2023 19:32
Earplugged skrev:
King_al skrev: 01 dec 2023 21:08
Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
Väskan med kroken låg i frunken när jag hämtade min MYP
Typiskt att något saknas, vet ni vem man ska kontakta? DC? Eller SC?

Våra laddkablar saknades så vi gjorde ett service ärende. Fick svar nästan direkt och så skickade dom ut kablarna med en service bil.
Så gör ett service ärende

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipset! Gör det med en gång!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nicklasandersson »

Nu är det dags för mig att hämta min andra MY, denna gången en MYP. Varit väldigt nöjd med min första som nu gått 7900 mil på drygt två år.

Det jag möjligen kommer sakna är parkeringssensorer?

Håller tummarna för att regplåtarna levereras
Annars verkar levtiden vara bra, beställde i torsdags och estimerad lev är mellan 14-26 december.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JockeSund »

mikebike skrev: 29 nov 2023 09:52
sebtesla86 skrev: 29 nov 2023 09:47
Tog leverans i Malmö förra onsdagen av en MYLR - en positiv överraskning var att det redan satt främre stänkskydd samt PPF på bakre dörrarna framför hjulhusen. Är detta standard för leveranser i Sverige under vinterhalvåret eller allmänt?
Standard, fast de glömde PPF på min.
Läst en del om att man bör ha PPF under stänkskydden också det samlas en del smuts där som skaver på lacken.
Finns detta från början eller bör man lägga till det efter leverans hemma i garaget?
MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

JockeSund skrev: 04 dec 2023 15:27
mikebike skrev: 29 nov 2023 09:52
sebtesla86 skrev: 29 nov 2023 09:47
Tog leverans i Malmö förra onsdagen av en MYLR - en positiv överraskning var att det redan satt främre stänkskydd samt PPF på bakre dörrarna framför hjulhusen. Är detta standard för leveranser i Sverige under vinterhalvåret eller allmänt?
Standard, fast de glömde PPF på min.
Läst en del om att man bör ha PPF under stänkskydden också det samlas en del smuts där som skaver på lacken.
Finns detta från början eller bör man lägga till det efter leverans hemma i garaget?
Det är plast runt hjulhusen på Model Y, stänkskydden ligger inte mot lackerade ytor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Någon som har koll om man kan ringa till tesla angående sin beställning? Jag blev uppringd av dom men de återkom aldrig med lite info gällande bilen jag blev tilldelad.

Någon som har ett nummer man kan ringa för att få info?
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av steele76 »

Andre_stockholm skrev:
Någon som har koll om man kan ringa till tesla angående sin beställning? Jag blev uppringd av dom men de återkom aldrig med lite info gällande bilen jag blev tilldelad.

Någon som har ett nummer man kan ringa för att få info?
Skicka ett Mail, eller chatta med dem och begär att bli uppringd, funkade bra för mig.
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JockeSund »

mikebike skrev: 04 dec 2023 16:15
JockeSund skrev: 04 dec 2023 15:27
mikebike skrev: 29 nov 2023 09:52
sebtesla86 skrev: 29 nov 2023 09:47
Tog leverans i Malmö förra onsdagen av en MYLR - en positiv överraskning var att det redan satt främre stänkskydd samt PPF på bakre dörrarna framför hjulhusen. Är detta standard för leveranser i Sverige under vinterhalvåret eller allmänt?
Standard, fast de glömde PPF på min.
Läst en del om att man bör ha PPF under stänkskydden också det samlas en del smuts där som skaver på lacken.
Finns detta från början eller bör man lägga till det efter leverans hemma i garaget?
Det är plast runt hjulhusen på Model Y, stänkskydden ligger inte mot lackerade ytor.
:oops:
MYLR -23
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JockeSund »

Igår fick jag sms med info kring upphämtning idag, måndags.
”Din Tesla kommer stå uppställd utomhus med Max 50% laddning.”

Då jag var tvungen att skjuta på leverans en dag så fick jag nytt sms idag.
”Din Tesla kommer stå uppställd utomhus med minst 30% laddning”

Varför denna ändring och borde det inte vara common sense att ha minst 50% laddning vid utlämnande av en ny bil?
MYLR -23
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

steele76 skrev: 04 dec 2023 20:52
Andre_stockholm skrev:
Någon som har koll om man kan ringa till tesla angående sin beställning? Jag blev uppringd av dom men de återkom aldrig med lite info gällande bilen jag blev tilldelad.

Någon som har ett nummer man kan ringa för att få info?
Skicka ett Mail, eller chatta med dem och begär att bli uppringd, funkade bra för mig.
Ja, när jag skulle dra ett mail så hade jag fått ett sms att jag kunde boka leveransdag 😁

Kanske tesla läser detta forum? Tack för tipset i alla fall!
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

Någon som får ut sin Y? Någon som är bokad i närtid? Intressant att höra hur man löser registreringsskyltar
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JockeSund »

Inte beställt i direkt närtid. Beställde 10/11. Bilen har stått klar åt mig sedan 1 vecka tillbaka med regskylt monterat.
Ska hämtas idag alt. imorgon
MYLR -23
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av steele76 »

Min bil har varit klar i ca en vecka. "Bara" regskyltarna som saknas. Enligt Tesla så är de en av de 28 som posten beslagtagit. Får se hur Tesla kommer lösa så att jag kan hämta ut min bil. Ingen panik för mig så jag avvaktar några dagar till. Får väl bli temporära skyltar i värsta fall.
Redpearl
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 okt 2023 19:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Redpearl »

Vi har fått våran bil nu med monterade vinterdäck men centrumkåpan fattas. Någon som inhandlat dessa på ett bra ställe. Kanske Bra att veta för er som väntar på era bilar.
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JockeSund »

Redpearl skrev: 06 dec 2023 15:18
Vi har fått våran bil nu med monterade vinterdäck men centrumkåpan fattas. Någon som inhandlat dessa på ett bra ställe. Kanske Bra att veta för er som väntar på era bilar.
Borde inte centrumkåpan vara inkluderad med vinterhjulen som man ändå betalat rätt go summa för? :?:
MYLR -23
Användarvisningsbild
webbu
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2023 08:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av webbu »

King_al skrev: 01 dec 2023 21:08
Hämtade ut min MYP i onsdag och letar nu efter dragkroken?! Vart förvaras den? Eller har de glömt att lägga den i bilen?
När jag hämtade min hade de glömt den. Jag fick en på plats när jag upplyste dem om detta. Den ska ligga i en svar väska.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

JockeSund skrev: 06 dec 2023 16:13
Redpearl skrev: 06 dec 2023 15:18
Vi har fått våran bil nu med monterade vinterdäck men centrumkåpan fattas. Någon som inhandlat dessa på ett bra ställe. Kanske Bra att veta för er som väntar på era bilar.
Borde inte centrumkåpan vara inkluderad med vinterhjulen som man ändå betalat rätt go summa för? :?:
Nej, det ingår inte. Man får köpa centrumkåpor eller hjulsidor separat, eller flytta över från sommarhjulen om de är 19".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Jag är bokad imorgon. MY SR i färgen quicksilver. Ska bli roligt att äntligen få testa BYD batteriet 😁
Skriv svar