Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Minns jag helt fel nu eller var det inte så att skylttillverkaren själv gick ut och sa att de inte hade några problem med att lämna ut skyltarna direkt till Tesla men de behövde få tillstånd från transportstyrelsen för det?
Kanske har jag fel men i så fall förstår jag inte riktigt TS svar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

roffe_s skrev: 05 dec 2023 01:03
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?

Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Händer ofta på Transportstyrelsen:

"Vi har slut på kaffe på vårt kontor. Kan du ta med lite till mötet på vårt kontor i eftermiddag?"

"Nej, postnord hinner inte"

‐------

"Entrepenören hade bråttom att få tillståndet för grävning, någon på kommunen. Han ville komma hit och hämta det och bjuda avdelningen på tårta, men nu låter vi postnord slarva bort det istället."



‐-------

"Suck , ett e-mail att svara på... nåväl. 'Skriv ut', iväg till printern och sen skicka med postnord. MÅÅÅÅSTE POSTNORD!!!!!1111"

‐-----

eller kanske inte?

Varför ska en upphandling om att SKICKA saker blandas in när det handlar om UPPHÄMTNING?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Mycket intressant artikel som sätter ett globalt perspektiv på strejk o tesla!
Detta är större än jag trodde. Läs!

(Partisk inlaga från facket men ändå läsvärd.)
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

roffe_s skrev: 05 dec 2023 01:03
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?

Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.

De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.

Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

lem skrev: 05 dec 2023 06:41
Mycket intressant artikel som sätter ett globalt perspektiv på strejk o tesla!
Detta är större än jag trodde. Läs!

(Partisk inlaga från facket men ändå läsvärd.)
För mycket sakfel för att jag skulle orka läsa hela.

VAG har väl kollektivavtal, men ändå hände dieselgate... så alltså ska vi helt skippa KA.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Remuz skrev: 05 dec 2023 00:31
Har säkert tagits upp i denna 7 mil långa tråd förut, men jag har suttit och ringt verkstäder för att få en dörr bytt som blev påkörd och ingen verkstad av de 20 i Stockholm som watercircles har avtal med vågar ta i en tesla
Har du kollat på Teslas hemsida "Tesla-godkända karossverkstäder"? Ring Watercircle och kolla om det är ok att du använder dig av någon av dessa.
https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Fredrik j
Inlägg: 10951
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev: 05 dec 2023 06:38
roffe_s skrev: 05 dec 2023 01:03
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?

Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Händer ofta på Transportstyrelsen:

"Vi har slut på kaffe på vårt kontor. Kan du ta med lite till mötet på vårt kontor i eftermiddag?"

"Nej, postnord hinner inte"

‐------

"Entrepenören hade bråttom att få tillståndet för grävning, någon på kommunen. Han ville komma hit och hämta det och bjuda avdelningen på tårta, men nu låter vi postnord slarva bort det istället."



‐-------

"Suck , ett e-mail att svara på... nåväl. 'Skriv ut', iväg till printern och sen skicka med postnord. MÅÅÅÅSTE POSTNORD!!!!!1111"

‐-----

eller kanske inte?

Varför ska en upphandling om att SKICKA saker blandas in när det handlar om UPPHÄMTNING?
Nej, det handlar nog mer om att Transportstyrelsen prioriterar att inte sabotera en facklig stridsåtgärd.
Det kan man ju naturligtvis ha olika synpunkter på men att transportstyrelsen skulle göra så här av okunskap är ju inte sannolikt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev: 05 dec 2023 00:18
iAkita skrev: 04 dec 2023 20:37
TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Fast det interimistiska beslutet gäller väl tills någon beslutat något annat? Och Tingsrätten har ju ännu inte tagit beslut i stämningen så det kan nog ta ett tag för Hovrätten att hantera detta. Sen kommer väl TS strunta i att betala de 1m kr såklart….

Ska oavsett bli intressant att se hur det här utvecklar sig.
Fast det är det interimistiska beslutet som överklagats, så hur långt målet i sig kommit i Tingsrätten spelar ingen roll. Dessutom kan Hovrätten besluta om inhibition innan de behandlat överklagan i sig, så det kan gå snabbt när de väl börjar hantera ärendet. Om något av detta kommer ske återstår att se.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

"Teslastrejken sprider sig till Danmark"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tesl ... rk--etf4y3

Om 14 dagar ser det ut att bli stopp även i Danmark för hamnarbetare och chaufförer att befatta sig med Teslatransporter som ska till Sverige... Återstår då för Tesla att köra bilarna hela vägen från Giga Berlin eller från Norge...?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Tymrev skrev: 05 dec 2023 08:15
"Teslastrejken sprider sig till Danmark"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tesl ... rk--etf4y3

Om 14 dagar ser det ut att bli stopp även i Danmark för hamnarbetare och chaufförer att befatta sig med Teslatransporter som ska till Sverige... Återstår då för Tesla att köra bilarna hela vägen från Giga Berlin eller från Norge...?
Kommer knappast att påverka något. De har ju tidigare lastat av kina/usabilar i Belgien och kört dem till Sverige. Norge lär man undvika p g a tullregler.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

ReNewAble skrev: 05 dec 2023 08:27
Kommer knappast att påverka något. De har ju tidigare lastat av kina/usabilar i Belgien och kört dem till Sverige. Norge lär man undvika p g a tullregler.
Det är väl bara att sätta en TIR-dekal på bilen och slussa den genom norge?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Solidarity. Danska facket går med i kampen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tesl ... rk--etf4y3
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

ReNewAble skrev: 05 dec 2023 00:18
iAkita skrev: 04 dec 2023 20:37
TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Fast det interimistiska beslutet gäller väl tills någon beslutat något annat? Och Tingsrätten har ju ännu inte tagit beslut i stämningen så det kan nog ta ett tag för Hovrätten att hantera detta. Sen kommer väl TS strunta i att betala de 1m kr såklart….

Ska oavsett bli intressant att se hur det här utvecklar sig.
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.

Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Haft alla 3/Y
Piggelin
Inlägg: 658
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Piggelin »

pejvic skrev: 05 dec 2023 09:02
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.

Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Nä de måste inte ett dugg, de har överklagat och kommer inte lämna ut en enda skylt tills Hovrätten sagt sitt...
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?

Någon som har koll?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 660
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

uncle_bob skrev: 05 dec 2023 06:57
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.

De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.

Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Jag vill minnas att jag läst att postdistributionen är upphandlad centralt för fler (samtliga?) myndigheter och att Transportstyrelsen har att avropa sina tjänster mot detta avtal. Sannolikt är ramavtalet i så fall tvingande. Det skulle innebära att värdet av tjänsten sammantaget uppgår till betydande belopp långt över 700 kkr.

Sedan är nog Transportstyrelsen oerhört mån om att förhålla sig neutral i konflikten, d v s ”business as usual” och ingen särbehandling i förhållande till någon av parterna.

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

lem skrev: 05 dec 2023 09:08
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?

Någon som har koll?
Nu har det bar gått fyra dagar(varav två helgdagar) men än så länge i december så har Tesla levererat 68 bilar. Lite för kort tid för att dra några slutsatser än dock.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

lem skrev: 05 dec 2023 09:08
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?

Någon som har koll?
upp 300% i November jämfört med 2022.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

lem skrev: 05 dec 2023 09:08
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?

Någon som har koll?
Fler Teslabilar registrerades i november
1 512 Teslabilar registrerades i Sverige under november månad, visar branschorganisationen Mobility Swedens senaste siffror över nyregistreringar. Det innebär att lite mer än dubbelt så många Teslabilar har tagits i trafik i Sverige under november jämfört med oktober då 721 bilar nyregistrerades.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

roffe_s skrev: 05 dec 2023 09:28
uncle_bob skrev: 05 dec 2023 06:57
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.

De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.

Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Jag vill minnas att jag läst att postdistributionen är upphandlad centralt för fler (samtliga?) myndigheter och att Transportstyrelsen har att avropa sina tjänster mot detta avtal. Sannolikt är ramavtalet i så fall tvingande. Det skulle innebära att värdet av tjänsten sammantaget uppgår till betydande belopp långt över 700 kkr.

Sedan är nog Transportstyrelsen oerhört mån om att förhålla sig neutral i konflikten, d v s ”business as usual” och ingen särbehandling i förhållande till någon av parterna.

Mina 2p

Känns måttligt neutralt att ifrågasätta en domstol för att stödja ett helt annat bolags sympatistrejk.
Det känns också som Transportstyrelsen vill skydda sin uppenbart bristfälliga upphandling som tydligen saknar klausuler för oförutsedda händelser om vald leverantör inte kan utföra sitt uppdrag åt en statlig myndighet.

Helt sanslöst att en myndighet lägger våra skattepengar på att motsätta sig en domstol.

Det är nog dags för folk att kräva ansvar av regeringen/riksdagen såhär kan det knappast få gå till.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

IMG_4688.jpeg
Sheesh..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Piggelin skrev: 05 dec 2023 09:06
pejvic skrev: 05 dec 2023 09:02
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.

Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Nä de måste inte ett dugg, de har överklagat och kommer inte lämna ut en enda skylt tills Hovrätten sagt sitt...
Beslutet gäller omedelbart. Även om det överklagas.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Yes, nu visar vi solidaritet med de anställda som inte vill ha kollektivavtal. Vi står upp för de enskilda anställda mot den byråkratiska jätten IF Metall som vill sätta sig på dem.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Bara korkat av Tesla, det här kommer att sprida sig ytterligare. Ska man lämna i Danmark med nu?
Piggelin
Inlägg: 658
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Piggelin »

pejvic skrev: 05 dec 2023 10:01
Beslutet gäller omedelbart. Även om det överklagas.
Återkom när Tesla fått sina skyltar då? Kommer inte hända.
Skriv svar