Privatleasingserbjudande

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Re: Privatleasingserbjudande

Inlägg av Verdi_ »

Richie skrev: 03 dec 2023 20:01
Verdi_ skrev: 03 dec 2023 19:56
Richie skrev: 03 dec 2023 19:55
Onekligen prisvärt och enkelt bilägande. Vi funderar på att byta från 2022 LR till MY LR.

Någon som har siffror på fler mil per år?
Såg nånstans att det är 10:-/mil över 1000 mil per år.
Så för 1500 mil extra hade jag behövt betala 15k extra per år. 1250 pengar per månad :o

Det är väldigt lite. Vad tror ni det kostar att ha en bil för 700 tkr egentligen? Förr eller senare kommer verkligheten ikapp.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Hur har M3s värde stått sig nu när ”nya” M3 finns ute?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tesla själva kanske vet vad en nya kommer kosta om 3år. Begpriser påverkas ju av vad nya bilar kostar.
Användarvisningsbild
sommar
Teslaägare

Inlägg av sommar »

LR för 6690kr/mån. Vill man välja till induction-fälgar blir det 824kr extra per månad. Dvs cirka 7500kr/mån.

Är det då inte en mycket bättre deal att välja MYP för 6990kr/mån så ingår 21" uberfälgarna i det priset? (och allt annat MYP har jämfört med LR)

Eller skiljer försäkringar mycket mellan MYP och LR?

Klickar man sig vidare i erbjudandet kommer man till ett formulär hos Arval där man ser exakt vad alla tillval, färg osv kostar. Dock inte för MYP av någon anledning. Där kan man endast välja några få tillval så som vinterdäckförvaring osv.

Normalt är det väl alltid billigast att ta risken själv och privatavbetalning. Men med en kommande facelift på gång för Model Y så känns det på något vis lockade att slippa oroa sig över restvärde.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Hur man än räknar på detta är det ett riktigt bra erbjudande!
Mao dags att slå till och återvända till Teslafamiljen efter två år av andra elbilar. Där jag beklagat mig till alla som velat (eller inte velat) lyssna och har saknat Tesla varje gång jag satt mig i någon av dessa... :-)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kör man 2000 mil om året så blir det 46 kr / mil, sen tillkommer vinterdäck, försäkring, skatt och ev slitage på sommardäcken (det lär ju vara specat exakt i villkoren hur skicket på dem ska vara vid tillbakalämning).

Det är ändå en helt OK deal. Kör man bara 1000 mil om året ska man nog titta på något annat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

jonasl skrev: 05 dec 2023 11:13
Kör man 2000 mil om året så blir det 46 kr / mil, sen tillkommer vinterdäck, försäkring, skatt och ev slitage på sommardäcken (det lär ju vara specat exakt i villkoren hur skicket på dem ska vara vid tillbakalämning).

Det är ändå en helt OK deal. Kör man bara 1000 mil om året ska man nog titta på något annat.
Jag tycker det är fel att blanda in antalet mil när man ska räkna på kostnaden. Det är ju tjänsten "ha bil" man betalar för och där ingår användarfallen "ta sig till jobbet", "åka och handla", "besöka vänner" osv.

Om du besöker vänner 40 km bort eller 200 km bort, eller om du jobbpendlar 3 mil eller 15 mil om dagen spelar inte så himla stor roll för värdet du får av tjänsten "ha bil".

Det är bättre att prata om månadskostnad tycker jag.

ps. Kan nån snälla ta bort "varningen" som dyker upp när man skrivit "du"? Är galet enerverande och den tar inte hänsyn till om det står i något man citerat eller inte heller.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Fast jag tycker ändå kostnaden per mil är ett bra sätt att jämföra olika bilar på, och för att inse att det inte är så mycket dyrare (om det ens är dyrare) att köra elbil jämfört med avgasbil om man kör mycket.

Sen är det nog ett faktum för många att man kör lite mera med elbil eftersom marginalkostnaden är, eller i alla fall känns, mindre. Det ställer kalkylen lite på ända.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Verdi_ skrev: 01 dec 2023 16:41
Nu verkar det vara borttaget? Finns inte en enda Performance kvar heller.
https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1000739219
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Verkar som att de tom byter ut däck utan merkostnad som slits under leasingtiden samt står för däckhotell och byte. Dock är försäkringen inte prisvärd jämfört med t.ex TryggHansa.
Skärmavbild 2023-12-05 kl. 11.26.28.png
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

jonasl skrev: 05 dec 2023 11:28
Fast jag tycker ändå kostnaden per mil är ett bra sätt att jämföra olika bilar på, och för att inse att det inte är så mycket dyrare (om det ens är dyrare) att köra elbil jämfört med avgasbil om man kör mycket.

Sen är det nog ett faktum för många att man kör lite mera med elbil eftersom marginalkostnaden är, eller i alla fall känns, mindre. Det ställer kalkylen lite på ända.
Jo men det är ju delvis nåt annat. Då är jämförelsen mellan två bilar med samma antal mil. Inte samma bil med olika antal mil.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Kirre skrev: 05 dec 2023 11:30

Verkar som att de tom byter ut däck utan merkostnad som slits under leasingtiden samt står för däckhotell och byte. Dock är försäkringen inte prisvärd jämfört med t.ex TryggHansa.
Vad fick du ge i försäkring?
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Vad fick du ge i försäkring?
För THs utökade teslaförsäkring (lägre självrisk, medicin etc) får jag betala drygt 300kr/mån inkl rabatter.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Det känns som detta erbjudande är jättebra!
Jag står i begrepp att köpa en ny bil och hade tänkt privatavbetalning. Detta är avsevärt billigare då man slipper kontantinsats!
Om jag tar 1000 mil och det blir mer vad kostar övermil då?
Har jag missat något? Detta känns som när man fick hyra en Leaf för 1700:-!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

10 kr milen för övermil.

Om däck ingår så känns det ju som en ännu bättre deal faktiskt! När jag körde leasingbil så var jag supernoga med att rotera däcken och lyckades lämna in den med jämnt slitna däck runtom, 5 mm kvar på sommardäcken. Vinterdäck köpte jag begagnade och sålde efteråt så de kostade mig totalt 3000 kr, om jag lagt det på leasingen hade de kostat 300 kr / mån * 36 = 10800 kr + nya däck om de varit för slitna..

En sak som är värd att kolla är vad som gäller vid stillestånd ex pga verkstadsblockaden. Surt att behöva betala för en bil som inte kan användas på flera månader. Det har ju hänt privatleasare av andra märken men känns än mer aktuellt med Tesla nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar