Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av taliz »

Det var snökaos i Stockholm veckan som gick, men det var en elbil som orsakade köbildning på Skärgårdsvägen på Värmdö enligt Nacka Värmdö Posten.

Irriterade medtrafikanter ringde polisen och rapporterade att elbilen körde extremt långsamt, fyra kilometer i timmen.

Polisen ryckte ut, och när de kom till platsen kunde de konstatera att det var som det var sagt: En förare i elbil körde alldeles för långsamt, och orsakade stora problem i trafiken.

Polisen stoppade ekipaget, och fick en förklaring till beteendet.

“Jag letade efter en laddatplats och körde långsamt för att spara el, jag hade dåligt med el”, sa föraren.

https://www.dagensps.se/motor/korde-for ... -av-polis/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av Bjelke »

Hehe, den här kommer man ju att få höra om på jobbet…
Samtidigt så händer liknande fossilare också, men lustigkurrarna lär
ju gotta sig i detta ändå…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 03 dec 2023 19:10
Det var snökaos i Stockholm veckan som gick, men det var en elbil som orsakade köbildning på Skärgårdsvägen på Värmdö enligt Nacka Värmdö Posten.

Irriterade medtrafikanter ringde polisen och rapporterade att elbilen körde extremt långsamt, fyra kilometer i timmen.

Polisen ryckte ut, och när de kom till platsen kunde de konstatera att det var som det var sagt: En förare i elbil körde alldeles för långsamt, och orsakade stora problem i trafiken.

Polisen stoppade ekipaget, och fick en förklaring till beteendet.

“Jag letade efter en laddatplats och körde långsamt för att spara el, jag hade dåligt med el”, sa föraren.

https://www.dagensps.se/motor/korde-for ... -av-polis/
Idioti av föraren. 4 km/h timmen förlorade han/hon troligen mer energi på då mer går åt till uppvärmning av kupén än till framdriften av bilen. Troligen så hade han/hon sparat mer energi på att köra i runt 50 km/h.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av xms67 »

Haha, den sista idioten är inte född ännu brukar man ju säga. Men när man läser det här undrar man ju om inte den störste i alla fall är född.. :D
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av HenrikC »

:lol:

För att vara seriös: max räckvidd fås runt 40 km/h för en elbil runt 20C. Det beror på att luftmotståndet är nära noll under 40 km/h och man varken värmer eller kyler kupen vid den temperaturen. Rullmotståndet är ganska linjärt mot farten så det finns ingen besparing i ännu lägre fart.

Vintertid med kupevärme får man köra lite fortare eftersom värmen drar el. En varm sommardag med AC får man också köra lite fortare.

Vi kanske ska försöka få ut budskapet att det inte finns någon ökad räckvidd under ca 50 km/h? Detta för att rädda andra elbilister från att gå miste om räckvidd och blockera trafiken.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av AAKEE »

Mina loggar på Teslafi säger att 20-25km/h drar mindre än högre farter. Det är alltså faktiska loggade värden på faktiska körningar.
Det är totalen i resp fartområde, så både sommar och vinter är med.

Det ser ganska lika ut på både min M3P och MSP.

Hade kanske inte trott det, men när det är ganska lika på bägge bilarna…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av juristen »

HenrikC skrev: 03 dec 2023 21:46
:lol:

För att vara seriös: max räckvidd fås runt 40 km/h för en elbil runt 20C. Det beror på att luftmotståndet är nära noll under 40 km/h och man varken värmer eller kyler kupen vid den temperaturen. Rullmotståndet är ganska linjärt mot farten så det finns ingen besparing i ännu lägre fart.

Vintertid med kupevärme får man köra lite fortare eftersom värmen drar el. En varm sommardag med AC får man också köra lite fortare.

Vi kanske ska försöka få ut budskapet att det inte finns någon ökad räckvidd under ca 50 km/h? Detta för att rädda andra elbilister från att gå miste om räckvidd och blockera trafiken.
Nu tar jag det här ur minnet men vid ca -5 vill jag minnas att ca 70km/h var den fart som var snålast och att det i -15 grader var vid 80 km/h. Ju kallare det är desto fortare behöver man köra om man vill få det snålt per kilometer.

Detta förutsätter iofs att värmen är på. Om man kör på sina sista kwh kanske man också stängt av värmen, men bilen har ju en viss grundförbrukning ändå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Vid +20 kommer man längst i 25 km/h
Vid 0 i 55 km/h
Vid -20 i 75 km/h

https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-pa ... ackvidden/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev: 04 dec 2023 09:27
HenrikC skrev: 03 dec 2023 21:46
:lol:

För att vara seriös: max räckvidd fås runt 40 km/h för en elbil runt 20C. Det beror på att luftmotståndet är nära noll under 40 km/h och man varken värmer eller kyler kupen vid den temperaturen. Rullmotståndet är ganska linjärt mot farten så det finns ingen besparing i ännu lägre fart.

Vintertid med kupevärme får man köra lite fortare eftersom värmen drar el. En varm sommardag med AC får man också köra lite fortare.

Vi kanske ska försöka få ut budskapet att det inte finns någon ökad räckvidd under ca 50 km/h? Detta för att rädda andra elbilister från att gå miste om räckvidd och blockera trafiken.
Nu tar jag det här ur minnet men vid ca -5 vill jag minnas att ca 70km/h var den fart som var snålast och att det i -15 grader var vid 80 km/h. Ju kallare det är desto fortare behöver man köra om man vill få det snålt per kilometer.

Detta förutsätter iofs att värmen är på. Om man kör på sina sista kwh kanske man också stängt av värmen, men bilen har ju en viss grundförbrukning ändå.
Ja blir det riktig kris så börjar man väl med att sänka värmen rejält och sedan stänger av den
helt. Gärna rumpvärme på och extra bra om man har rattvärme också :)
Sedan håller man åtminstone typ 40-45km/h så ligger man skapligt ”safe” oavsett utetemperatur…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Melon Must
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Köbildning på Värmdö pga långsam elbil

Inlägg av Melon Must »

Kan det inte varit en bil som drabbats av Turtle mode för att batteriet nästan var tomt? Har för mig att jag sett Björn kört extremt långsamt med vissa bilar när han kört helt slut på batteri som test.
Skriv svar