Det här har det ju 'bara' spekulerats om på dryga 200 sidor nu...Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:18Gör det?
I så fall borde alla gått med i facket och strejkat när facket säger så.
Jag tycker det verkar som att de är nöjda med villkoren så de varken behöver byta jobb eller gå med i facket.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Strejk på Tesla i Sverige
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Har Tesla ändrat några villkor med anledning av konflikten, det har jag helt missat?SwedishAdvocate skrev: ↑05 dec 2023 18:10
Eller så kan man ändra på villkoren. Tycker det verkar som de valde den vägen istället...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Strejk på Tesla i Sverige
I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt och skyltarna sitter på!
Senast redigerad av Tymrev, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är väl så alla andra tillverkare säljer bilar i Sverige. Man registrerar bilarna på ett annat företag än tillverkaren innan slutkund får den. Vi kallar dom återförsäljare. Metall skiter ju i om tillverkaren i något annat land har kollektivavtal. Det man kräver är att företaget i Sverige ska ha det.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja tingsrättens interimistiska beslut att inte låta Transportstyrelsen själva styra över hur de lämnar skyltarna till Tesla var väldigt konstigt. Men det är lite ironistiskt att Transportstyrelsen lutar sig mot säkerhetsaspekten med tanke på deras historik inom sådana frågor.frippe skrev: ↑05 dec 2023 18:12Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.
TS menar att TR beslut öppnar upp för att vem som helst, teoretiskt, skulle kunnat hämta ut skyltar till tesla. Detta osäkra förfarande är inte förenligt med det uppdrag TS har.
Sedan håller TS det öppet att inkomma med svar på övriga stämningen när det är dags för det. Så, det hela lär fortsätta ett bra tag till.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Lite skillnad på auktoriserade återförsäljare och ett tillfälligt bulvanföretag som försvinner i samma sekund som konflikten upphör. Men jag gissar att det skulle funka om Tesla vill.Fredrik j skrev: ↑05 dec 2023 18:30Det är väl så alla andra tillverkare säljer bilar i Sverige. Man registrerar bilarna på ett annat företag än tillverkaren innan slutkund får den. Vi kallar dom återförsäljare. Metall skiter ju i om tillverkaren i något annat land har kollektivavtal. Det man kräver är att företaget i Sverige ska ha det.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Varför skulle det vara ironiskt, snarare tvärt om, bra att de bättrat sig och tar säkerheten på allvar. Allt annat hade varit hårresande.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 18:31Ja tingsrättens interimistiska beslut att inte låta Transportstyrelsen själva styra över hur de lämnar skyltarna till Tesla var väldigt konstigt. Men det är lite ironistiskt att Transportstyrelsen lutar sig mot säkerhetsaspekten med tanke på deras historik inom sådana frågor.frippe skrev: ↑05 dec 2023 18:12Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.
TS menar att TR beslut öppnar upp för att vem som helst, teoretiskt, skulle kunnat hämta ut skyltar till tesla. Detta osäkra förfarande är inte förenligt med det uppdrag TS har.
Sedan håller TS det öppet att inkomma med svar på övriga stämningen när det är dags för det. Så, det hela lär fortsätta ett bra tag till.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad spelar det för roll? Garantier står ju tillverkaren för.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:38Lite skillnad på auktoriserade återförsäljare och ett tillfälligt bulvanföretag som försvinner i samma sekund som konflikten upphör. Men jag gissar att det skulle funka om Tesla vill.Fredrik j skrev: ↑05 dec 2023 18:30Det är väl så alla andra tillverkare säljer bilar i Sverige. Man registrerar bilarna på ett annat företag än tillverkaren innan slutkund får den. Vi kallar dom återförsäljare. Metall skiter ju i om tillverkaren i något annat land har kollektivavtal. Det man kräver är att företaget i Sverige ska ha det.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Varför skulle bulvanföretaget försvinna? Det kommer ju behövas när konflikten återuppstår. Bättre att låta bulvanföretaget bedriva verksamheten
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Som privat ägare av en helt ny bil så skulle jag mycket hellre åka till polisen och få mina regskyltar, än att stå som tredje ägare på bilen. Det handlar mer om en känsla än någon praktisk anledning. När jag ska köpa en begagnad bil tittar jag alltid på antalet ägare. Har bilen många tidigare ägare är jag inte intresserad. Men de flesta tänker säkert inte så.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:38Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43
Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det står ju även hur länge de har ägt bilen och om man dessutom kan förklara varför så borde det inte vara ett problem för särskilt många alls.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:50Som privat ägare av en helt ny bil så skulle jag mycket hellre åka till polisen och få mina regskyltar, än att stå som tredje ägare på bilen. Det handlar mer om en känsla än någon praktisk anledning. När jag ska köpa en begagnad bil tittar jag alltid på antalet ägare. Har bilen många tidigare ägare är jag inte intresserad. Men de flesta tänker säkert inte så.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:38Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57
Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt!
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Antalet ägare börjar räknas först när bilen sätts i trafik. Det är mycket vanligt med t.ex. 2 ägare innan bilen registreras, ändå räknas dessa som 0 i alla officiella sammanställningar såsom "Antalet brukare" hos Transportstyrelsen.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:50Som privat ägare av en helt ny bil så skulle jag mycket hellre åka till polisen och få mina regskyltar, än att stå som tredje ägare på bilen. Det handlar mer om en känsla än någon praktisk anledning. När jag ska köpa en begagnad bil tittar jag alltid på antalet ägare. Har bilen många tidigare ägare är jag inte intresserad. Men de flesta tänker säkert inte så.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:38Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57
Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt!
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag har haft två tvister med Transportstyrelsen som gjorts upp i rätten. Det är standardförfarandet med Transportstyrelsen. De berättar var de tycker och hänvisar sedan till domstol för överklagan. Det står till och med utförligt i deras beslut "Så här överklagar du".frippe skrev: ↑05 dec 2023 18:12Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 17:50Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:42Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Jag tror faktiskt att Transportstyrelsen kommer förlora det här då jag har svårt att se hur tolkningen blir att de uppfyllt sitt åtagande enligt lagen när de vet att deras rutin gör att skyltarna inte kommer fram till Tesla. Men att man såklart måste komma fram till det på rätt sätt och tingsrätten verkar uppenbarligen gjort en hel del fel i sitt interimistiska beslut.
TS menar att TR beslut öppnar upp för att vem som helst, teoretiskt, skulle kunnat hämta ut skyltar till tesla. Detta osäkra förfarande är inte förenligt med det uppdrag TS har.
Sedan håller TS det öppet att inkomma med svar på övriga stämningen när det är dags för det. Så, det hela lär fortsätta ett bra tag till.
För den som är nyfiken vann jag i båda fallen. Extremt enkelt också får tilläggas. Båda ärendena gällde för övrigt samma sak men Transportstyrelsen bytte orsak till sitt beslut så frågan fick prövas igen
Driver sajten Car.info
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Lustigt. Det var väl inte länge sedan det fanns flera trådar om hur TM Sweden inte lyckades fixa regskyltar till nya bilar till mycket besvär för köparna. Detta utan konfliktåtgärder och utan PostNords och Transportstyrelsens ställningstagande.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:28I alla fall jag hade tyckt det känts lite småjobbigt att behöva åka till polisen och hålla på och strula efter man hämtat sin nya bil.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:57Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:43Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 17:36Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 17:24
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Kan tänka mig att bulvanföretaget skriver över bilen på TM Sweden innan kunden hämtar den så är allt som vanligt och skyltarna sitter på!
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Klart det är ironiskt när man uppenbarligen haft en helt avsaknad av intresse för säkerhet tidigare och försöker hitta på anledningar till varför det skulle vara på tok för osäkert att någon från Tesla får hämta dem hos tillverkaren.
Det är förmodligen dessutom högre sannolikhet att de kommer på villovägar när PostNord hanterar dem än om någon från Tesla hämtar dem hos tillverkaren, de skickas väl inte ens som rekommenderat?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Så jäkla sunkigt. Men inte ett dugg förvånade. Varför ska de ens lämna ifrån sig nycklar och passerkort?SwedishAdvocate skrev: ↑05 dec 2023 18:24Kortare nyhetsinslag från SR:
Strejkande på Tesla är beredda på att få sparken
2:07 min., Publicerat idag kl 04.23
Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot har intervjuat.
De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb.
”Nycklar och passerkort förstår jag. Personliga grejerna syftar mer på att man kan få sparken, så känner jag”, säger en av dem. Båda vill vara anonyma.
Anders Jelmin
https://sverigesradio.se/artikel/strejk ... fa-sparken
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Rimligen en säkerhetsfråga, bara de som har faktiskt behov av nycklar och passerkort bör ha dem. Om Tesla inte planerar att ge med sig så lär de väl planera för att de som strejkar inte kommer ha behov av det på en lång stund så då är det bara rimligt att vilja ha tillbaka dem.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är inget speciellt med beslut från TS, att det ska framgå hur du överklagar. Alla myndighetsbeslut ska innehålla en tydlig information om hur beslutet kan överklagas. En myndighet som inte har med det följer inte det regelverk de ska följa.Franz skrev: ↑05 dec 2023 19:16Jag har haft två tvister med Transportstyrelsen som gjorts upp i rätten. Det är standardförfarandet med Transportstyrelsen. De berättar var de tycker och hänvisar sedan till domstol för överklagan. Det står till och med utförligt i deras beslut "Så här överklagar du".frippe skrev: ↑05 dec 2023 18:12Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 17:50Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.iAkita skrev: ↑05 dec 2023 17:42Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Jag tror faktiskt att Transportstyrelsen kommer förlora det här då jag har svårt att se hur tolkningen blir att de uppfyllt sitt åtagande enligt lagen när de vet att deras rutin gör att skyltarna inte kommer fram till Tesla. Men att man såklart måste komma fram till det på rätt sätt och tingsrätten verkar uppenbarligen gjort en hel del fel i sitt interimistiska beslut.
TS menar att TR beslut öppnar upp för att vem som helst, teoretiskt, skulle kunnat hämta ut skyltar till tesla. Detta osäkra förfarande är inte förenligt med det uppdrag TS har.
Sedan håller TS det öppet att inkomma med svar på övriga stämningen när det är dags för det. Så, det hela lär fortsätta ett bra tag till.
För den som är nyfiken vann jag i båda fallen. Extremt enkelt också får tilläggas. Båda ärendena gällde för övrigt samma sak men Transportstyrelsen bytte orsak till sitt beslut så frågan fick prövas igen
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är väl snarare ett tecken på att de skärpt sig, allt annat hade varit extremt dåligt.OfarligTesla skrev: ↑05 dec 2023 19:24Klart det är ironiskt när man uppenbarligen haft en helt avsaknad av intresse för säkerhet tidigare och försöker hitta på anledningar till varför det skulle vara på tok för osäkert att någon från Tesla får hämta dem hos tillverkaren.
Det är förmodligen dessutom högre sannolikhet att de kommer på villovägar när PostNord hanterar dem än om någon från Tesla hämtar dem hos tillverkaren, de skickas väl inte ens som rekommenderat?
Model Y LR.
Model S70D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Då så. Då är det inte ens ett problem.Franz skrev: ↑05 dec 2023 19:10Antalet ägare börjar räknas först när bilen sätts i trafik. Det är mycket vanligt med t.ex. 2 ägare innan bilen registreras, ändå räknas dessa som 0 i alla officiella sammanställningar såsom "Antalet brukare" hos Transportstyrelsen.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:50Som privat ägare av en helt ny bil så skulle jag mycket hellre åka till polisen och få mina regskyltar, än att stå som tredje ägare på bilen. Det handlar mer om en känsla än någon praktisk anledning. När jag ska köpa en begagnad bil tittar jag alltid på antalet ägare. Har bilen många tidigare ägare är jag inte intresserad. Men de flesta tänker säkert inte så.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:38Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kan återfås om 500 år när det är dags att börja jobba igen, innan dess har de ingen nytta av nycklar och passerkort.iAkita skrev: ↑05 dec 2023 19:26Så jäkla sunkigt. Men inte ett dugg förvånade. Varför ska de ens lämna ifrån sig nycklar och passerkort?SwedishAdvocate skrev: ↑05 dec 2023 18:24Kortare nyhetsinslag från SR:
Strejkande på Tesla är beredda på att få sparken
2:07 min., Publicerat idag kl 04.23
Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot har intervjuat.
De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb.
”Nycklar och passerkort förstår jag. Personliga grejerna syftar mer på att man kan få sparken, så känner jag”, säger en av dem. Båda vill vara anonyma.
Anders Jelmin
https://sverigesradio.se/artikel/strejk ... fa-sparken
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
TS överklagade tyvärr till högre instans och tydligen har inte mina jurister lyckats få det hela till samma prio som Tesla lyckats med så det lär ta ytterligare några år .Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 19:37Då så. Då är det inte ens ett problem.Franz skrev: ↑05 dec 2023 19:10Antalet ägare börjar räknas först när bilen sätts i trafik. Det är mycket vanligt med t.ex. 2 ägare innan bilen registreras, ändå räknas dessa som 0 i alla officiella sammanställningar såsom "Antalet brukare" hos Transportstyrelsen.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:50Som privat ägare av en helt ny bil så skulle jag mycket hellre åka till polisen och få mina regskyltar, än att stå som tredje ägare på bilen. Det handlar mer om en känsla än någon praktisk anledning. När jag ska köpa en begagnad bil tittar jag alltid på antalet ägare. Har bilen många tidigare ägare är jag inte intresserad. Men de flesta tänker säkert inte så.Tymrev skrev: ↑05 dec 2023 18:38Det kan ju kanske vara svårt att förhindra. Vad är nackdelen med det annars?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 dec 2023 18:32
Ja om det är möjligt utan att kunden blir andra eller tredje ägaren på bilen, så skulle det ju funka.
Driver sajten Car.info
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag förstår inte riktigt problemet med detta?
Om nu strejken förväntas hålla på typ ett år (som TCS konsensus verkar vara), varför i hela friden skulle TM Sweden AB vilja ha en massa nycklar och passerkort på vift under den tiden, och varför i hela friden skulle dom strejkande vilja ha sina personliga saker otillgängliga på arbetsplatsen?
Om man utgår från att detta är någon form av förberedelse för att sparka strejkande personal (vilket det förstås inte finns någonting öht som tyder på) så förstår jag att man kan tycka det är "sunkigt", men annars ter det väl sig som ett helt normalt förfarande?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla går ner till lokala polisstationen "Hej, någon jävel har snott regskyltarna till våra bilar." och så får polisen skriva för hand på gula plastbitar, så kan tesla lämna ut bilarna och kunden kan beställa nya skyltar när den väl äger bilen.
Inte det minsta spännande. Bara slöseri med polisens resurser, skapat av facket.