Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Det är inga stora summor som kommer gå till LO "pamparna" om tesla skriver på. det är bara dåliga argument.
Visst finns det kritik mot godtyckliga lönehöjningar men framför allt en tystnadskultur. (men det är nog oberoende ev KA då det mer handlar om kulturen. är en obekväm kan företag vilja göra sig av med den).
visst har de fått aktier vissa/många har inte gjort stora vinster på det. det finns säkert undantag med det var 2-3 år sedan. (är själv aktieägare)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Leon skrev: 07 dec 2023 11:44
iAkita skrev: 07 dec 2023 11:33
Jag kanske missförstår dig nu, men vilken policy menar du att de frågott? Att IF Metall ska verka för att företag tecknar kollektivavtal är inte bara en policy, utan det står inskrivet i deras stadgar. Att avstå från att verka för kollektivavtal hade alltså stridigt mot deras stadgar. Så att de frångått någon policy förstår jag inte.
Det är detta jag syftar på:
Stridsåtgärder måste vara väl förankrade hos medlemmarna i företaget innan facket varslar. Vill inte de anställda ha ett kollektivavtal kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan. Det skriver Metall i en handbok...
Generellt skall man ha stöd från de anställda.
iAkita skrev: 07 dec 2023 11:33
Samma sak vad det gäller deras medlemmar. IF Metall har en skyldighet att representera sina medlemmar och bevaka dessas intressen. Uppenbart så finns det Tesla-anställda som är medlemmar i IF Metall som anser att det skulle vara bättre med kollektivavtal. Hur skulle det se ut om facket vägrade representera dessa, när det till och med står inskrivet i deras stadgar att de ska verka för kollektivavtal?
Det finns medlemmar som till synes önskar att Tesla skriver på ett kollektivavtal. Men det finns också en majoritet som inte vill det. Jag menar att man skall agera proportionerligt.
Nu förstår jag vad du menar med policy. Tack.

Vad det gäller din sista punkt så är det oklart hur många som strejkar inom yrkeskategorin. Mer än hälften säger facket, medan de uppgifter som Tesla angivit snarare tyder på max 30%. Att en majoritet av det fackanslutna strejkar råder det väl däremot knappast någon tvekan om? Så länge det är så har IF metall inte frångått den policy i handboken som du hänvisar till. Märk väl att den skriver ..."kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan." Så även om det i något annat fall inte skulle vara hälften, så har de ändå inte frångått denna policy. De skriver att så kan ske, inte att så måste eller bör ske.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

Mickep skrev: 07 dec 2023 12:13
Det är inga stora summor som kommer gå till LO "pamparna" om tesla skriver på. det är bara dåliga argument.
Visst finns det kritik mot godtyckliga lönehöjningar men framför allt en tystnadskultur. (men det är nog oberoende ev KA då det mer handlar om kulturen. är en obekväm kan företag vilja göra sig av med den).
visst har de fått aktier vissa/många har inte gjort stora vinster på det. det finns säkert undantag med det var 2-3 år sedan. (är själv aktieägare)
Om man som Metall-Olof i DN fått aktier för 8 000 dollar (ca 84 000 kr) så är det väl i alla fall svårt att komma sämre ut än om han haft kollektivavtal och inte fått några aktier alls?

Låter som den gode Olof är en kverulant som aldrig blir riktigt nöjd. Finns sådana på alla arbetsplatser förövrigt. (kollektivavtal eller ej)
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

JonasH skrev: 07 dec 2023 11:53
Pontus skrev: 07 dec 2023 10:50
Kan någon som gillar facket ge en bra förklaring till varför man med KA ska bli tvingad till FORA?
Enda anledningen till det är ju att pengarna ska gå till LO istället för någon annan.

Det handlar om 2000 miljarder som förvaltas och det genererar avgifter som ska hamna i rätt ficka vilket enligt IF Metall är deras/LO.
Ja det handlar om pengar och makt, snarare än omsorg om löntagare. Med greppet om pensionsfonderna kan facken påverka börskurser om de vill.
https://www.di.se/live/dansk-pensionsfo ... la-aktier/
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Från SvD idag:

Veli-Pekka är optimistisk:

- om vi inte trodde att det blir ett kollektivavtal hade vi inte satt igång det här. Så kul är det inte

Reportern:

- Men läget ser låst ut?

Veli-Pekka:

- "Går inte det här då får vi ta till andra åtgärder"

Helt sjukt att de kan tvinga företag till att utstå sånthär, och de kör över småföretagen och allt för att nå dit de vill.
Helt ofattbart att de inte ser skillnad på hur Sverige var förr. Hela tillverkningsindustrin är ju borta, Utflyttad bla pga höga arbetskraftskostnader och flyttad till länder där arbetarna verkligen far illa.
Piss åt facket. De som är med i facket ser jag som hjärntvättade. Avgiften är alldeles för hög. Prova att sätta in 600 spänn i månaden i 30 år på en indexfond istället så skapar man en egen trygghet. Duger man inte på jobbet så skall man UT!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev: 07 dec 2023 12:13
Det är inga stora summor som kommer gå till LO "pamparna" om tesla skriver på. det är bara dåliga argument.
Visst finns det kritik mot godtyckliga lönehöjningar men framför allt en tystnadskultur. (men det är nog oberoende ev KA då det mer handlar om kulturen. är en obekväm kan företag vilja göra sig av med den).
visst har de fått aktier vissa/många har inte gjort stora vinster på det. det finns säkert undantag med det var 2-3 år sedan. (är själv aktieägare)
Många bäckar små, dom skriver väl typ 250 KA om året. Jag tror och hoppas att det inte finns något privat ekonomiskt incitament hos de som bestämmer över stridsåtgärderna. Men bara det att Veli Pekka sitter i FORAs styrelse känns ju tveksamt tycker jag.

Aktierna kanske inte är mycket men det är ju ändå 5-10 procent av lönen det motsvarar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

FredrikkorTesla skrev: 07 dec 2023 11:25
Ja du det går i cirklar här, märker man. Så som många sociala sidor som delvis är begränsade till röster av minoriteter med tetradiska personlighetsdrag

Rätt meningslös tråd att skriva i. Allt bara repeteras.
Skriver du inte (på) kommer du sättas i blockad i 500 år :D
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AGCF »

Arbetsmiljöverket gjorde ju nyligen en oanmäld inspektion på Tesla i Mölndal och det enda de hittade var att en kompressor "eventuellt" inte var godkänd. De var osäkra. Det måste väl betecknas som ett bra betyg och jag har svårt att få ihop med med "Tesla har ingen koll på arbetsmiljölagen". Kanske är det någon i Umeå som inte har det. Som har missat sin arbetsbeskrivning.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

iAkita skrev: 07 dec 2023 12:28
Leon skrev: 07 dec 2023 11:44
iAkita skrev: 07 dec 2023 11:33
Jag kanske missförstår dig nu, men vilken policy menar du att de frågott? Att IF Metall ska verka för att företag tecknar kollektivavtal är inte bara en policy, utan det står inskrivet i deras stadgar. Att avstå från att verka för kollektivavtal hade alltså stridigt mot deras stadgar. Så att de frångått någon policy förstår jag inte.
Det är detta jag syftar på:
Stridsåtgärder måste vara väl förankrade hos medlemmarna i företaget innan facket varslar. Vill inte de anställda ha ett kollektivavtal kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan. Det skriver Metall i en handbok...
Generellt skall man ha stöd från de anställda.
iAkita skrev: 07 dec 2023 11:33
Samma sak vad det gäller deras medlemmar. IF Metall har en skyldighet att representera sina medlemmar och bevaka dessas intressen. Uppenbart så finns det Tesla-anställda som är medlemmar i IF Metall som anser att det skulle vara bättre med kollektivavtal. Hur skulle det se ut om facket vägrade representera dessa, när det till och med står inskrivet i deras stadgar att de ska verka för kollektivavtal?
Det finns medlemmar som till synes önskar att Tesla skriver på ett kollektivavtal. Men det finns också en majoritet som inte vill det. Jag menar att man skall agera proportionerligt.
Nu förstår jag vad du menar med policy. Tack.

Vad det gäller din sista punkt så är det oklart hur många som strejkar inom yrkeskategorin. Mer än hälften säger facket, medan de uppgifter som Tesla angivit snarare tyder på max 30%. Att en majoritet av det fackanslutna strejkar råder det väl däremot knappast någon tvekan om? Så länge det är så har IF metall inte frångått den policy i handboken som du hänvisar till. Märk väl att den skriver ..."kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan." Så även om det i något annat fall inte skulle vara hälften, så har de ändå inte frångått denna policy. De skriver att så kan ske, inte att så måste eller bör ske.
Vart går gränsen då tycker du? Är det ok att facket kör på så här om det är 1 av 100 som vill ha KA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Det är flera som är för KA som säger att majoriteten av de fackligt anslutna på Tesla vill ha KA, så vad är problemet?
Man verkar inte bry sig om vad ens andra medmänniskor tycker eller vill.

Kan man ens vara med i facket och inte vilja ha KA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

frippe skrev: 07 dec 2023 09:40
OfarligTesla skrev: 07 dec 2023 09:17
ONSatan skrev: 07 dec 2023 08:32
OM detta stämmer:
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbet ... iljolagen/

då kan inte de som i denna tråd skriker sig blåa över att "Tesla har lika eller bättre villkor än KA" stämma...

Vem, argumenterar med falska argument?
Förutom snacket om att man inte hanterar farliga kemikalier korrekt och så vet jag inte vad som är konstigt? Det skulle också bryta mot arbetsmiljölagar så skyddet finns redan där.
Men det är väl det som försökts förklaras i tråden ganska länge. Den lagstiftning vi har tar upp mycket kring vad som är ok och vad som ska göras. Men det saknas mycket ett HUR.

Det är där ett KA med gott samarbete med AT-org kommer in och som säkrar att det kan finnas bar sätt HUR man arbetar med dessa frågor, t.ex. AML.

Det finns t.ex. krav iMBL som ligger på företaget även om det inte finns ett KA, följs det, om så HUR?
Daniel måste ju sparka lite folk så att han får lite pengar över så han kan berika sig själv för en halv miljard.

https://www.di.se/nyheter/uppgifter-dan ... v-miljard/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Finacial Times har sin åsikt klar. Elon Musk should adapt to the Swedish system, not the other way around

https://www.ft.com/content/c5477239-23e ... 99cbaaed39
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av termosen »

Pontus skrev: 07 dec 2023 12:36
Mickep skrev: 07 dec 2023 12:13
Det är inga stora summor som kommer gå till LO "pamparna" om tesla skriver på. det är bara dåliga argument.
Visst finns det kritik mot godtyckliga lönehöjningar men framför allt en tystnadskultur. (men det är nog oberoende ev KA då det mer handlar om kulturen. är en obekväm kan företag vilja göra sig av med den).
visst har de fått aktier vissa/många har inte gjort stora vinster på det. det finns säkert undantag med det var 2-3 år sedan. (är själv aktieägare)
Många bäckar små, dom skriver väl typ 250 KA om året. Jag tror och hoppas att det inte finns något privat ekonomiskt incitament hos de som bestämmer över stridsåtgärderna. Men bara det att Veli Pekka sitter i FORAs styrelse känns ju tveksamt tycker jag.

Aktierna kanske inte är mycket men det är ju ändå 5-10 procent av lönen det motsvarar.
Insåg precis att mitt ITP har hamnat i Alecta, det har jag flyttat och styrt om helt nu!

Edit, jag har av någon konstig anledning trott att Fora = Alecta, felkopplat i mitt huvud! Nåväl, jag har bytt bort till viss del ett socialdemokrats-befläckat bolag.
Senast redigerad av termosen, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nusse_Tuffs
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2021 21:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nusse_Tuffs »

Kriper skrev: 07 dec 2023 12:53
frippe skrev: 07 dec 2023 09:40
OfarligTesla skrev: 07 dec 2023 09:17
ONSatan skrev: 07 dec 2023 08:32
OM detta stämmer:
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbet ... iljolagen/

då kan inte de som i denna tråd skriker sig blåa över att "Tesla har lika eller bättre villkor än KA" stämma...

Vem, argumenterar med falska argument?
Förutom snacket om att man inte hanterar farliga kemikalier korrekt och så vet jag inte vad som är konstigt? Det skulle också bryta mot arbetsmiljölagar så skyddet finns redan där.
Men det är väl det som försökts förklaras i tråden ganska länge. Den lagstiftning vi har tar upp mycket kring vad som är ok och vad som ska göras. Men det saknas mycket ett HUR.

Det är där ett KA med gott samarbete med AT-org kommer in och som säkrar att det kan finnas bar sätt HUR man arbetar med dessa frågor, t.ex. AML.

Det finns t.ex. krav iMBL som ligger på företaget även om det inte finns ett KA, följs det, om så HUR?
Daniel måste ju sparka lite folk så att han får lite pengar över så han kan berika sig själv för en halv miljard.

https://www.di.se/nyheter/uppgifter-dan ... v-miljard/
Nästan 3 år gammal artikel.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Noterar att i det gamla sossefästet Malmö kammar Metall 0.
Kallekarlsson12345
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 okt 2023 10:01

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kallekarlsson12345 »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Det är korrekt. Dessutom har minst en som tidigare strejkat återgått till arbetet.

Och i detta har vi svaret till varför IF Metall inte går ut med siffror. Tycker dock det är underligt att inte Tesla talar klarspråk.
Senast redigerad av Kallekarlsson12345, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Kan lägga till Jönköping 0 av 13 också. Så 12 av 143, närmre 8%.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

bjornnilsson skrev: 08 nov 2023 13:34
I utländsk press har konflikten lagts upp som att lilla Sverige utmanar giganten Tesla. Jag skulle personligen vända på dramaturgin. Ett fackförbund med gigantisk strejkkassa (10 miljarder!) ... som INTE redovisar antalet fackanslutna hos Tesla (kan man anta att de gjort en höna av en fjäder?)...
.. som jag skrev för nästan exakt en månad sedan nu.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Antar att några av dessa 12 läser detta forum. Om Tesla lyckas runda alla fackliga åtgärder så kan konflikten pågå i flera år. Hade jag varit strejkande så skulle jag satt en tidsgräns för hur länge det känts bra att vara hemma.

130% av lönen är i och för sig helt okej men den allmänna pensionen, SGI och bara vara ledig månad efter månad borde bli påfrestande för en normalt funtad tekniker. För mig skulle en ny arbetsgivare, med kollektivavtal, övervägas efter några månaders strejk.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

Fiskk skrev: 07 dec 2023 10:05
ONSatan skrev: 07 dec 2023 08:32
OM detta stämmer:
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbet ... iljolagen/

då kan inte de som i denna tråd skriker sig blåa över att "Tesla har lika eller bättre villkor än KA" stämma...

Vem, argumenterar med falska argument?
Den här snubben är ju direkt planterad hos Tesla, av IF Metall, i syfte att dra igång KA / strejk processen. Han badar i fackligt engagemang och sover säkert med alla vimplarna lappade över hela hans kropp. Hur kan han ens annars ta ett jobb på firma utan KA när han är fackligt engagerad. Låter helkorkat.
Om journalisten nu hade varit lite mer på hugget skulle man ha frågat varför ta jobb på en firma utan KA speciellt när personen i fråga är fackligt engagerad. Detta borde en bra journalist "grilla".
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

iAkita skrev: 07 dec 2023 12:28
Nu förstår jag vad du menar med policy. Tack.

Vad det gäller din sista punkt så är det oklart hur många som strejkar inom yrkeskategorin. Mer än hälften säger facket, medan de uppgifter som Tesla angivit snarare tyder på max 30%. Att en majoritet av det fackanslutna strejkar råder det väl däremot knappast någon tvekan om? Så länge det är så har IF metall inte frångått den policy i handboken som du hänvisar till.
Nu missförstår du mig och syftet med policyn. Jag talar inte om andelar medlemmar eller icke-medlemmar. Har bara framfört att det är en klar majoritet av Teslas anställda som detta berör som valt att inte strejka. Samma sak gällde i Ferrita. Majoriteten medlemmar önskade inte kollektivavtal och valde tills slut att säga upp sitt medlemskap. Man lyssnade helt enkelt inte på sina medlemmar och det blev fel.

Därmed utformade man denna policy för att inte upprepa samma misstag.
iAkita skrev: 07 dec 2023 12:28
Märk väl att den skriver ..."kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan." Så även om det i något annat fall inte skulle vara hälften, så har de ändå inte frångått denna policy. De skriver att så kan ske, inte att så måste eller bör ske.
De skriver inte att man måste eller behöver. Men policyn finns där för att undvika liknande situationer. Det är högst relevant nu. Att påstå att man kan bortse från denna policy utan att påvisa varför är olämpligt.

Notera dessutom:
Det kan röra sig om en arbetsplats där medlemmarna inte vill ha ett avtal av andra skäl. De kanske anser att de har det bättre utan kollektivavtal, som de anställda på Ferrita. Lyckas inte facket övertyga dem om fördelarna med ett avtal, kan facket avstå från att driva frågan.

Metall skriver i boken att det är olämpligt att hota med konflikt, när stridsåtgärderna inte är förankrade bland medlemmarna. Det kan i värsta fall leda till att medlemmarna går ur facket, vilket också hände på Ferrita.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Jag tycker det låter högt, men nån skrev ju också att en av dessa återgått till arbetet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MC Red »

Jag hoppades ett tag att man inte skulle tvinga de nyanställda i Jönköping att strejka. Första dagen på jobbet när man är förväntansfull och vill göra ett gott intryck, att inte då haffas av tre män i gula västar som hotar dem och kallar dem svartfötter.

I Jönköpings-Posten svarar en ombudsman placerad utanför Tesla i Jönköping att deras uppdrag är att se till att inget arbete fortgår.

De stod där sedan första dagen det öppnade.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

fth skrev: 07 dec 2023 12:56
Enligt detta är det endast 12 personer som strejkar på TM Sweden AB:

Kan det verkligen stämma?

/fth
Varifrån kommer siffrorna? Var har tex Martin Berglund uttalat sig?
Skriv svar