Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Nej, det där behöver ni inte läsa. Det var bara en massa felaktig vänsterpropaganda.Kriper skrev: ↑08 dec 2023 13:30Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Mmmmm... För Sandro är ju inte alls partisk...Kriper skrev: ↑08 dec 2023 13:30Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Givetvis är han extremt partisk.Verdi_ skrev: ↑08 dec 2023 13:37Mmmmm... För Sandro är ju inte alls partisk...Kriper skrev: ↑08 dec 2023 13:30Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Ibland kan det dock vara bra att glänta på dörren till övriga världen
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Alla har vi våra olika levebröd. Skriva vänsterpropaganda är Sandro Scoccos, han får betalt för det.dstr skrev: ↑08 dec 2023 13:34Nej, det där behöver ni inte läsa. Det var bara en massa felaktig vänsterpropaganda.Kriper skrev: ↑08 dec 2023 13:30Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Sandro Scocco, det är ju han som enbart släpas fram när det skall ljugas.
-
-
Bor på landet och nästan bara grusvägar. Att ok fastnar då i den miljön är vanligt.pejvic skrev: ↑02 dec 2023 11:54Ja du har ju bara varit här i tre veckor. (gick du med pga strejken?)
Detta är ju långt från ett politiskt forum och det finns ju bättre forum för det.
I huvudsak är ju forumet till för ett bilintresse, i huvudsak är det ju en märkesklubb, dvs man bör vara ganska intresserad av Tesla, eller åtminstone elbilar![]()
Jag kan inte se att du diskuterat Teslabilar så mycket....
Låter märkligt att oken fastnar så mkt på din Performance, och att du inte kan smörja upp de själv med din erfarenhet.
Jag hann inte fixa det själv och har inget inomhusgarage samt att det är minusgrader ute.
Men en Mitsubishiverkstad, numera mer Kiaverkstad fixade det snabbt. De tvingade

-
Tänkte inte på det när jag köpte den, my bad. Köpte den lätt begagnad av privatperson. Man förutsätter och det var inget om Tesla på nyheterna. Man borde kontrollera mer.Harry Haffa skrev: ↑02 dec 2023 13:38Mycket anmärkningsvärt att du köpte en Tesla trots att de inte hade KA.erfaren bilmek skrev: ↑02 dec 2023 11:43Nu tar jag en lång paus i detta forum.
Tycker inte jag har så mycket mer att tillföra. Jag räknade att jag hade svarat 16 gånger på samma fråga och ändå fortsätts det frågas om samma sak. Det blir en begränsning på forums kvalitet när det är så mycket som 200 sidor. Forum passar bättre för kortare diskussioner anser jag.
Till sist vill jag säga till alla Tesla mekar som fortsätter att jobba, trots blokaden. Ni skulle göra både er själva, samhället och er framtid samt allas framtid om ni går ut i strejk. Ju längre ni fortsätter jobba desto längre tid tar det innan problemen blir lösta. Risken är att Tesla lägger ned och-eller flyttar servicen till andra. Då kommer ni kanske ändå att förlora jobben? Som Tesla ägare vill jag ha med rejält folk med KA att göra, hela vägen.....
Jag har en Tesla performance som behöver servas, filter, översyn bromsar för oken fastnar ibland. Min lokala verkstad som servar andra elbilar gör det.
Jag vet vad man kallar det. Men pga att Tibor troligen blockar mig för Personpåhopp så skriver jag inte vad man kallar det.
Men jag tror att de flesta förstår vad jag eventuellt kan syfta på.
Men sätter inte min fot i vissa av dom där moderna diverse/verktygs/tillbehör/billigt skräp -kedjorna, de som har åkt på pumpen för utnyttjande av arbetskraft i kassa miljöer osv. Sök artiklar på internet!
Herregud vilken smörja. Finns det ens fortfarande personer som resonerar så där, trodde det tänkandet dog ut 1981?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 13:30Sanro Scocco ska ni läsa! https://arbetet.se/2023/12/08/sandro-sc ... elon-musk/
Inspektionerna bokas ju in. Det går ju att frisera om man annars kör med brister.RagWal skrev: ↑08 dec 2023 13:10Arbetsgivaren är ansvarig. Sköter den inte det så kan man straffas. Alldeles oavsett facket. Facket må kunna stötta, men arbetsmiljöverket kan bli inkopplade oavsett. Ta en titt på https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/ONSatan skrev: ↑08 dec 2023 13:02Säg att företag inte är 100% ofelbara. Säg att även tex Tesla skulle kunna göra fel. Vem ska då ha makt/resurser att hjälpa den anställda?dstr skrev: ↑08 dec 2023 12:51Varför hänger du upp dig på ordet makt? Facket ska vara en stödorganisation för de anställda. Det finns ingen anledning till att dom skulle behöva någon som helst makt. Vi har lagar i Sverige.ONSatan skrev: ↑08 dec 2023 12:41Men med vilken makt? 50 fanboys på Tesla är kanske inte så stort underlag?
(förutom att man blir nyfiken på gensvaret vid tex "skadat foster pga kemikalieanvändning" med tanke på att konsensus här på forumet är att det är fullt ut arbetstagarens ansvar vad gäller arbetsmiljö, skyddsutrustning och kemikalier)
När det gäller kemikalier så är även sådant reglerat i lagboken. Om en anställd är osäker och inte får stöd av sin chef så kan han kontakta sitt fackförbund så kan dom hjälpa till och förklara lagboken. Det kan ske helt utan makt och kollektivavtal.
-
Kan konstatera att flesta profetiorna här och ondgörandet slog inte in. Reg.skyltarna, Postnord, Staten, kontakterna med regeringsmedlemmar (ministrar).
Inget hjälpte för lagen är starkare än Tesla och det är status quo och mer än så nu, tills KA är skrivet.
Nu har Tesla lämnat in för bygglov av ny plåt och lack verkstad. De planerar att inte leja ut jobben. Intressant.
Tesla kanske blir en udda fågel och självgående överallt, postiljoner, mekarna får städa själva och egna lastbilar.
Funkar säkert i flera år tills HK tröttnar på kostnaderna och skriver på KA eller lägger ned.
Inget hjälpte för lagen är starkare än Tesla och det är status quo och mer än så nu, tills KA är skrivet.
Nu har Tesla lämnat in för bygglov av ny plåt och lack verkstad. De planerar att inte leja ut jobben. Intressant.
Tesla kanske blir en udda fågel och självgående överallt, postiljoner, mekarna får städa själva och egna lastbilar.
Funkar säkert i flera år tills HK tröttnar på kostnaderna och skriver på KA eller lägger ned.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.MartinG skrev: ↑08 dec 2023 09:01Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 08:52Den sköna snubben Musk loses in court, has to delete tweet threatening Tesla workers who join union
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... oin-union/
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Jag är med i Akademikerförbundet och de brinner för KA.StefanFalun skrev: ↑08 dec 2023 16:39Räknar du C eller MP som höger så kanske jag tror dig… annars kan du glömma att jag tror dig!
Finns inte en enda moderat med dina värderingar!
erfaren bilmek skrev: ↑08 dec 2023 16:19Yes, jag röstar höger, alltid gjort. Jag har respekt för andra väljare också. Ingen är dum i huvudet. Utan alla röstar på så sätt som gynnar de själva bäst. Vill man leva på bidrag så röstar man kanske si och vill man jobba så röstar man så.StefanFalun skrev: ↑08 dec 2023 15:45Skulle inte du ta en lång paus från detta forum? Lika sant som att påståendet från dig att du röstar höger antar jag?
erfaren bilmek skrev: ↑08 dec 2023 15:37Tänkte inte på det när jag köpte den, my bad. Köpte den lätt begagnad av privatperson. Man förutsätter och det var inget om Tesla på nyheterna. Man borde kontrollera mer.Harry Haffa skrev: ↑02 dec 2023 13:38
Mycket anmärkningsvärt att du köpte en Tesla trots att de inte hade KA.
Jag vet vad man kallar det. Men pga att Tibor troligen blockar mig för Personpåhopp så skriver jag inte vad man kallar det.
Men jag tror att de flesta förstår vad jag eventuellt kan syfta på.
Men sätter inte min fot i vissa av dom där moderna diverse/verktygs/tillbehör/billigt skräp -kedjorna, de som har åkt på pumpen för utnyttjande av arbetskraft i kassa miljöer osv. Sök artiklar på internet!
De flesta där röstar på M eller L, min egne iaktagelse från mötena där hur snacket går.
Läs på hemsidan
Trodde inte slavdrivarna på Fodoora hade kollektivavtal, men det har dom tydligen. Arbetsvillkoren tycks vara därefter.
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... ra-budet-/
Hoppas Musk ser vad fackombudsmannen säger i artikeln. Du förstår han att facket inte lägger två strån i kors för arbetarna.Luma skrev: ↑08 dec 2023 17:08Trodde inte slavdrivarna på Fodoora hade kollektivavtal, men det har dom tydligen. Arbetsvillkoren tycks vara därefter.
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 16:44Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.MartinG skrev: ↑08 dec 2023 09:01Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 08:52Den sköna snubben Musk loses in court, has to delete tweet threatening Tesla workers who join union
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.![]()
Tesla Model S 90D
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.DanneB skrev: ↑08 dec 2023 17:50Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 16:44Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.MartinG skrev: ↑08 dec 2023 09:01Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 08:52Den sköna snubben Musk loses in court, has to delete tweet threatening Tesla workers who join union
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.![]()
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Ja men då så, ett KA löser allt med den svenska modellen. Då kan det ju inte finnas något att klaga på. Arbetarna har det betydligt bättre än anställda mekaniker på TeslaLuma skrev: ↑08 dec 2023 17:08Trodde inte slavdrivarna på Fodoora hade kollektivavtal, men det har dom tydligen. Arbetsvillkoren tycks vara därefter.

OBS Ironi.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?DanneB skrev: ↑08 dec 2023 17:50Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 16:44Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.MartinG skrev: ↑08 dec 2023 09:01Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 08:52Den sköna snubben Musk loses in court, has to delete tweet threatening Tesla workers who join union
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Jag avbokade precis min Tesla, blir för mycket badwill åka på kundmöten med en så polariserande bil.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- HerrNilsson
- Teslaägare
Ytterligare en skräckhistoria som beskriver vad som sker när facken drar igång med sina sk "åtgärder".
Sympatistrejker tar död på kollektivavtalen
Sympatistrejker tar död på kollektivavtalen
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 07334.htmlDet räcker med att facket hotar med stridsåtgärder för att ett företag ska skriva på ett kollektivavtal. Det vare sig om de anställda vill ha det eller inte. De företag som vägrar utsätts för allt hårdare påtryckningar i form av sympatiåtgärder och blockad. Ibland slutar det i konkurs, visar en ny rapport.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Exakt. Men inte alla företag och VDs på den amerikanska arbetsmarknaden betér sig lika illa som Musk/Tesla. Så att enbart hänvisa till att det hände i USA håller inte. Det här är ett företagsspecifikt problem.ONSatan skrev: ↑08 dec 2023 18:21Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?DanneB skrev: ↑08 dec 2023 17:50Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 16:44Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.MartinG skrev: ↑08 dec 2023 09:01Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?Kriper skrev: ↑08 dec 2023 08:52Den sköna snubben Musk loses in court, has to delete tweet threatening Tesla workers who join union
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Har du fackföreningar som kunder, förstår jag att du bokar av. Bättre att du kör Volvo som just sagt upp ett par tusen anställda och konsulter. Men som har kollektivavtal.
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 1 gånger.
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Själv ska jag parkera min Tesla utanför kontoret och bara njuta när ett visst sympatiåtgärdsfack kommer på besök i januari.
Dom hade till och med mage att fråga min arbetsgivare om vi kör Tesla.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23