Sentry mode sämre

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Sentry mode sämre

Inlägg av Xerxes »

Fler som noterat att sentry mode blivit allt sämre, triggas mer sällan, inte ens när bilar parkerar sidan om och folk går i och ur så spelas det in, bara jag, inställning?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xerxes skrev: 08 dec 2023 08:20
Fler som noterat att sentry mode blivit allt sämre, triggas mer sällan, inte ens när bilar parkerar sidan om och folk går i och ur så spelas det in, bara jag, inställning?
Jag har också noterat att det numera nästan aldrig är några events när man stått på en stor parkering med mycket rörelser kring bilen Tidigare var det massor med olika events varje gång.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Fångade en gång i tiden ett dörruppslag som enkelt kunde regleras med försäkringsbolaget, det kommer nog inte hända igen.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Kolla inställningen i "Säkerhet - Kamerabasera detektering". Måste vara aktiv, annars reagerar Sentry bara på fysisk kontakt.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Electron

Inlägg av Electron »

Ja men det finns ännu fler saker som blir sämre. Blir konspiratorisk, Tesla kanske vill göra bilen medvetet sämre? Så vi väljer andra bilmärken.
Jag har iaf ledsnat på min M3 LR.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Elmil skrev: 08 dec 2023 10:06
Kolla inställningen i "Säkerhet - Kamerabasera detektering". Måste vara aktiv, annars reagerar Sentry bara på fysisk kontakt.
Den är aktiv. Ändå blir det inga inspelningar mer än när man tar i handtaget.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare

Inlägg av Rimlig »

Håller med - blivit märkbart färre events trots att kamerabaserat är aktiverat. Jag skulle vilja justera upp känsligheten rejält.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Det har alltid varit aktiverat men som sagt, skillnaden mot förr är enorm och rätt slumpmässig.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Det här låter ju ganska bra, ska slå på kamerabaserat igen och testa.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

xms67 skrev: 09 dec 2023 10:12
Ja visst är det bra att slippa få med dörruppslag när bilen står parkerad.
Man vill ju bara se sig själv dra i dörrhandtaget. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Jag var glad när det hände, gick från en saftig självrisk till noll genom att jag skickade filmerna till försäkringsbolaget, ingen diskussion, idag vet jag inte om det hade fångats.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2023 10:19
Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Om jag ställer det i förhållande till att varje gång jag stått i ett P-hus har en drös meddelanden, som jag hävdar är extremt slöseri med tid att gå igenom, som jag inte tittar på annat än första veckan med bilen är det här en bra ändring. Troligen ser Tesla eller vet via kunder att det är en av livet meningslösheten att kolla igenom 3-10 filmsnuttar efter varje besök i ett P-hus.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Ja, under 27 års körning har jag fått en buckla på en leasingbil som skulle kunna åtgärdas. Dock brydde sig inte leasingbilaget (via bilhandlaren) om bucklan så ingen kostnad. Jag borde greja 27 år till….

Givet detta, man kan ha mer otur än jag så visst kan man ha nytta av filmen men inte många gånger på ett år.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

xms67 skrev: 10 dec 2023 21:05
Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år? Kanske att försäkringsbolaget bråkar och du får betala.
Om jag ställer det i förhållande till att varje gång jag stått i ett P-hus har en drös meddelanden, som jag hävdar är extremt slöseri med tid att gå igenom, som jag inte tittar på annat än första veckan med bilen är det här en bra ändring. Troligen ser Tesla eller vet via kunder att det är en av livet meningslösheten att kolla igenom 3-10 filmsnuttar efter varje besök i ett P-hus.
Varför ha "kamerabaserad detektering" aktiverad om du tycker det är livets mest meningslösa tidsspillan?

Vill du bara ha film på dig själv eller andra som drar i handtagen ska ju den funktionen vara avstängd.

Vill du spara ännu mer dyrbara tid så stäng av sentry mode, så slipper du alla filmklipp. För hur stor är sannolikheten att du får något av värde på film?

Det fanns 3 olika nivåer tidigare. Nu är det i praktiken bara två. Vad är det som blivit bättre med det?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år?
Det känns som du är ett unikum i detta.

Kanske är frågan ”dörruppslag som måste åtgärdas”. Menar du som innebär då stor skada att det måste lagas för att bilen ska gå använda?

Jag fick första körkortet 1983, så ~40 år sedan.
Bara min andrabil mellan ~1991-2005 (Mazda 323) hade nog cirka 10 bucklor från dörruppslag per sida, och höger sida blev omlackad när frun blev påkörd och hade skador från dörruppslag innan. Säg 25 st på 14 år.
Min Audi jag köpte ny dubbelparkerade jag alltid i 10 år, när den fyllt 10 sa jag att ”vi kan nog börja parkera normalt. Tre veckor senare fick den sin första skada med bortskrapad färg.

Vi har fått dörruppslag även vid dubbelparkerar eftersom det kommer någon klåpare, ställer sig nära och drar upp dörren. På Audi A5:an jag har har det hittills gått polera bort så det i princip inte syns. Men Audin har någonstans i storleksordningen 800 ggr stadigare lack än Tesla, så samma sak på Teslan innebär lackskador som måste åtgärdas.

Det är klart att Sentry måste fungera som avsett, ommdet inte alls filmar de händelser man vill utan bara annat oväsentligt fyller det ingen funktion.
Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt sedan man tog bort parkeringssensorerna. De kunde enkelt mäta avståndet och trigga sentry.

Förra biken med USS tog i princip alla bilar som parkerade bredvid, nya bilen utan tar bara folk dom går framför eller bakom, och när en bil parkerar nära vid sidan, eller folk går in och ut fångas inte, vilket ör världelöst i min värld.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Nicke Nyfiken skrev: 10 dec 2023 22:17
Varför ha "kamerabaserad detektering" aktiverad om du tycker det är livets mest meningslösa tidsspillan?

Vill du bara ha film på dig själv eller andra som drar i handtagen ska ju den funktionen vara avstängd.

Vill du spara ännu mer dyrbara tid så stäng av sentry mode, så slipper du alla filmklipp. För hur stor är sannolikheten att du får något av värde på film?

Det fanns 3 olika nivåer tidigare. Nu är det i praktiken bara två. Vad är det som blivit bättre med det?
Det är ju det jag inte har. Kamerabaserad detektering alltså. Om Tesla gör systemet mindre känsligt kan jag slå på det. Jättebra förändring från Tesla.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

xms67 skrev: 11 dec 2023 23:59
Nicke Nyfiken skrev: 10 dec 2023 22:17

Det är ju det jag inte har. Kamerabaserad detektering alltså. Om Tesla gör systemet mindre känsligt kan jag slå på det. Jättebra förändring från Tesla.
Det spelar ingen roll om kamerabaserad detektering är på eller av. Den spelar bara in när någon tar i handtagen även när funktionen är på, så du behöver inte bemöda dig att slå på funktionen. Det är ingen skillnad.

Verkligen en jättebra förändring. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

AAKEE skrev: 10 dec 2023 23:53

Sannolikhet och konsekvens är ganska bra begrepp att förhålla sig till. Hur stor sannolikhet är det att du får ett dörruppslag som måste åtgärdas? Jag har aldrig fått det och haft körkort i 39 år. Vad är konsekvensen att Sentry missar något vart 39:e år eller säg vart 10:e år?
Det känns som du är ett unikum i detta.

Kanske är frågan ”dörruppslag som måste åtgärdas”. Menar du som innebär då stor skada att det måste lagas för att bilen ska gå använda?

Jag fick första körkortet 1983, så ~40 år sedan.
Bara min andrabil mellan ~1991-2005 (Mazda 323) hade nog cirka 10 bucklor från dörruppslag per sida, och höger sida blev omlackad när frun blev påkörd och hade skador från dörruppslag innan. Säg 25 st på 14 år.
Min Audi jag köpte ny dubbelparkerade jag alltid i 10 år, när den fyllt 10 sa jag att ”vi kan nog börja parkera normalt. Tre veckor senare fick den sin första skada med bortskrapad färg.

Vi har fått dörruppslag även vid dubbelparkerar eftersom det kommer någon klåpare, ställer sig nära och drar upp dörren. På Audi A5:an jag har har det hittills gått polera bort så det i princip inte syns. Men Audin har någonstans i storleksordningen 800 ggr stadigare lack än Tesla, så samma sak på Teslan innebär lackskador som måste åtgärdas.

Det är klart att Sentry måste fungera som avsett, ommdet inte alls filmar de händelser man vill utan bara annat oväsentligt fyller det ingen funktion.
Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt sedan man tog bort parkeringssensorerna. De kunde enkelt mäta avståndet och trigga sentry.

Förra biken med USS tog i princip alla bilar som parkerade bredvid, nya bilen utan tar bara folk dom går framför eller bakom, och när en bil parkerar nära vid sidan, eller folk går in och ut fångas inte, vilket ör världelöst i min värld.
Självklart menar jag inte så stor skada att bilen måste "repareras". Jag tänker på bucklor som kräver en åtgärd. Jag har aldrig åtgärdat en buckla. Bor och verkar i Stockholm. Skulle aldrig falla mig in att parkera längst bort på ICA Maxi. Är snarare en sådan som kan parkera så nära att jag knappt kommer ut. Lämnade tillbaka min XC 60 som gått mycket på olika parkeringsgarage och parkeringar vid stormarknader. Inte en kommentar. Jag hade iofs en konstig buckla som var väldigt djup, men begränsad omkrets. Som någon skulle tryckt in ett tunt armeringsjärn. Men den sa de inte ett ord om. Lacken var hel vilket var imponerande.

Kamerabaserad detektering var eller är sjukt jobbigt. Kunde ha 10 notiser när man kom till bilen i ett P-hus. Som du skriver "Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt..." Kan inte bedöma det som sagt, men grymt känslig var den. Eller är. Slog på den nu ikväll så får vi se om någon vecka om den blivit lite mer restriktiv.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 12 dec 2023 00:07

Det spelar ingen roll om kamerabaserad detektering är på eller av. Den spelar bara in när någon tar i handtagen även när funktionen är på, så du behöver inte bemöda dig att slå på funktionen. Det är ingen skillnad.

Det stämmer inte riktigt. Jag får fortfarande ofta inspelat de som går förbi framför eller bakom. På sidorna är det dock värre, och bilar som parkerar eller far bredvid inklusive de som kliver ur- och in i bilen blir väldigt sällan numera.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 12 dec 2023 00:09
Som du skriver "Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt..."
Jag stavar som en kratta! :)

Menade okänsligt :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

AAKEE skrev: 12 dec 2023 00:11
Nicke Nyfiken skrev: 12 dec 2023 00:07

Det stämmer inte riktigt. Jag får fortfarande ofta inspelat de som går förbi framför eller bakom. På sidorna är det dock värre, och bilar som parkerar eller far bredvid inklusive de som kliver ur- och in i bilen blir väldigt sällan numera.
Det varierar nog mellan bilarna.
Jag har inte haft en enda filmsnutt på någon som parkerat bredvid bilen eller någon som gått mellan bilarna. Man måste ta i handtagen för att den ska spara ett klipp från sidokamerorna.

Har fått ett enda klipp på en person som gick precis framför bilen. Ingenting bakom eller vid sidorna.

Hoppas verkligen att Tesla ändrar detta i en kommande uppdatering. Den var lite för känslig framför och bakom tidigare, men bra på sidorna. Men nu har Tesla i princip tagit bort funktionen helt på min bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Kamerabaserad detektering var eller är sjukt jobbigt. Kunde ha 10 notiser när man kom till bilen i ett P-hus. Som du skriver "Sentry verkar bland annat ha blivit grymt ikänsligt..." Kan inte bedöma det som sagt, men grymt känslig var den. Eller är. Slog på den nu ikväll så får vi se om någon vecka om den blivit lite mer restriktiv.
Det spelar väl ingen roll hur mycket bilen registrerar så länge du inte ser någon skada på bilen. Är ju ingen poäng i att titta igenom alla sentry captures om inget verkar ha hänt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare

Inlägg av Rimlig »

renes skrev:
Det spelar väl ingen roll hur mycket bilen registrerar så länge du inte ser någon skada på bilen. Är ju ingen poäng i att titta igenom alla sentry captures om inget verkar ha hänt.
Exakt. Jag kollar aldrig på klippen, men den gång jag får en skada av dörruppslag eller någon skrapar i stötfångaren vill jag kunna gå tillbaka i efterhand och söka reda på det.
Jag har skaffat en SSD för att ha gott om lagringsutrymme och har inga problem att den spelar in 90% mer än nödvändigt… Tvärtom gör det dock ganska meningslöst.

Det borde finnas gott om utrymme att förbättra logiken / AI för att förstå när den ska spela in, och kanske bara spela in från den/de kameror där det faktiskt är rörelse för att spara utrymme..
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Klart mindre känsligt numera. Förut reagerade den på folk som gått förbi bilen, nu idag hade jag fått en sur lapp på bilen (parkerade helt enligt reglerna men de som bor i området gillar inte "externa" parkerare) och det fanns inte alls med. Det är lite väl okänsligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Rimlig skrev: 12 dec 2023 14:28
Det borde finnas gott om utrymme att förbättra logiken / AI för att förstå när den ska spela in, och kanske bara spela in från den/de kameror där det faktiskt är rörelse för att spara utrymme..
Det tror jag inte vore en bra idé. Man ser ju ofta registreringsnummer och hela personen på andra kameror när de kommer eller går. Jag tror det bara blir bättre när även sidokamerorna (B-pillar) kommer att registreras, som jag såg nämnt någonstans.

Förresten, just utrymme börjar bli en nästan trivial kostnad. Själv köpte jag 1 TB SSDs eftersom de inte är mycket dyrare än mindre drives.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar