Stänga av värmen på bakrutan.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Stänga av värmen på bakrutan.

Inlägg av Cederloken »

Jag blir inte riktigt klok på ACCn (kliman) i bilen.
Har man blandat ihop funktioner som värme i backspegel. Bakruta med defrostern?

Jag vill nämligen inte att bakrutevärmen skall gå
Igång. Nu när det är kallt så har det smält blivit en iskaka påbagageluckan och sen har det runnit ner vatten i laddporten som naturligtvis frusit igen :evil: .
Det verkar som värmeni bakrutan går igång när man förvärmer med appen men jag misstänker att den är igång även under körning?
Finns det något sätt att stänga av funktionen så deninte går igång eller behöver jag rycka kontakten till den?
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Stänga av värmen på bakrutan.

Inlägg av Xyborg »

Under körning så kan du stänga av defrostern för bakrutan med en knapp i menyn för klimatanläggning. Lustigt nog så styr det även defrostern för backspeglarna - så du kan inte avfrosta dem utan att också avfrosta bakrutan …

I appen tror jag inte det finns någon funktion för att avaktivera dem. Sätter du igång klimatanläggningen från telefonen när det är kallt ute så kör den igång defrostern.

Med det sagt så spelar det ingen jättestor roll - även utan defrostern så kommer ju värmen från kupén att börja smälta allt som ligger på bakrutan i alla fall, det kommer bara ta längre tid. Det bästa man kan göra åt det är att sopa av bilen innan man slår igång värmen om det är mycket snö. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Stänga av värmen på bakrutan.

Inlägg av Skyltspurtaren »

Om man väljer Camping - eller Hundläge i appen under Klimatanläggning så startar inte bakrutedefrostern.

Lösningen på problemet, den är nog däremot att pallra sig ut i kylan o sopa av taket…
Skriv svar