Här är listan utanför betalvägg:DanneB skrev: ↑09 dec 2023 17:07Nej, det är inget parti som vill lägga ner den svenska modellen. Däremot finns det partier som pratar om att inskränka i strejkrätten, då det har gått till överdrift igen.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:59Vad jag försöker säga är att nu ser lagstiftningen så här i Sverige, med starkt försvar för konflikträtten, och det finns ju inget som tyder på att det kommer förändras i närtid. Finns det något parti som idag driver linjen att avskaffa svenska modellen?pejvic skrev: ↑09 dec 2023 16:51Med 650 anställda i lilla Vetlanda så säkert åt väldigt många kunder.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:46Nej, det är orimligt. Erbjuder man sina varor på en öppen marknad går det ju inte.pejvic skrev: ↑09 dec 2023 16:42
Det må så vara, men om jag tillverkar tandborstar exempelvis i en fabrik i Örkeljunga och anställer därefter och det trillar in ordrar från hela Europa, skulle jag då som liten företagare och fullt upp med att få perfekta tandborstar verkligen lägga tusentals timmar på att undersöka de företag som köper mina tandborstar?
jag har drivit eget i 38år, jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå till. jag skulle se till att få betalt. Punkt.
Men Hydro tillverkar ju specialprodukter efter en specifik kunds specifikation.
Det är helt orimligt att sätta dit dem. Totalt vansinne. De göder svenska samhället med pengar.
När Hydro nu bedriver verksamhet i Sverige så behöver man ha koll på att kunderna man levererar specialprodukter inte uppenbart riskerar sanktioner. Precis lika viktigt att kunderna inte har svajig ekonomi.
Säljer man standardprodukter (t.ex. tandborstar) till grossist är det ju lättare.
Vad man personligen tycker om svenska modellen blir ju sekundärt.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringspart ... ejkratten/
”SVENSKT NÄRINGSLIV
1. Inför en proportionalitetsregel. En stridsåtgärds omfattning och syfte måste stå i proportion till dess konsekvenser och vilka effekter den får för företagen och tredje man.
2. Förbjud sympatiåtgärder. Säkerställ att utomstående arbetsgivare inte tvingas in i andras konflikter.
3. Inför möjlighet till tvångsskiljedom via lag för att tvinga parterna till ansvarsfulla avtal.
4. Ge medlare ökade befogenheter att skjuta upp eller ställa in varslade stridsåtgärder.
5. Förbjud samhällsfarliga konflikter.
6. Förbjud organisation som saknar kollektivavtal att vidta stridsåtgärder inom områden
där det finns gällande kollektivavtal.
7. Inför förbud för fackliga organisationer att vidta stridsåtgärder mot företag där
organisationen saknar medlemmar.
Källa: "Den svenska modellen har kantrat"”