Sannolikt inte metall…josve skrev: ↑09 dec 2023 20:52Eller så skulle facket lägga sitt krut där det behövs.
Mekanikerna på Tesla verkar i huvudsak vara nöjda med sin situation men det tycks facket strunt i.
Varför inte låta facket lägga sin energi där det faktiskt behövs?
De anställda på Foodora har mycket begränsade möjligheter till annat arbete. Mekanikerna på Tesla har inte samma bekymmer, snarare tvärtom.
Men om man får tro vissa i denna tråd så bara kollektivavtal tecknas så blir allt fantastiskt och härligt.
När KA finns på plats så kommer facket säkerställa att allt är bra, eller?
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kan bli tufft framöver:
https://www.svd.se/a/kEnr3X/strejken-mo ... r-i-europa
https://www.svd.se/a/kEnr3X/strejken-mo ... r-i-europa
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Strejk på Tesla i Sverige
8. Styrelseplats fås på samma meriter som övriga styrelseledamoter, dvs inte baserat på "vi utpressar oss in".Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:16Här är listan utanför betalvägg:DanneB skrev: ↑09 dec 2023 17:07Nej, det är inget parti som vill lägga ner den svenska modellen. Däremot finns det partier som pratar om att inskränka i strejkrätten, då det har gått till överdrift igen.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:59Vad jag försöker säga är att nu ser lagstiftningen så här i Sverige, med starkt försvar för konflikträtten, och det finns ju inget som tyder på att det kommer förändras i närtid. Finns det något parti som idag driver linjen att avskaffa svenska modellen?
När Hydro nu bedriver verksamhet i Sverige så behöver man ha koll på att kunderna man levererar specialprodukter inte uppenbart riskerar sanktioner. Precis lika viktigt att kunderna inte har svajig ekonomi.
Säljer man standardprodukter (t.ex. tandborstar) till grossist är det ju lättare.
Vad man personligen tycker om svenska modellen blir ju sekundärt.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringspart ... ejkratten/
”SVENSKT NÄRINGSLIV
1. Inför en proportionalitetsregel. En stridsåtgärds omfattning och syfte måste stå i proportion till dess konsekvenser och vilka effekter den får för företagen och tredje man.
2. Förbjud sympatiåtgärder. Säkerställ att utomstående arbetsgivare inte tvingas in i andras konflikter.
3. Inför möjlighet till tvångsskiljedom via lag för att tvinga parterna till ansvarsfulla avtal.
4. Ge medlare ökade befogenheter att skjuta upp eller ställa in varslade stridsåtgärder.
5. Förbjud samhällsfarliga konflikter.
6. Förbjud organisation som saknar kollektivavtal att vidta stridsåtgärder inom områden
där det finns gällande kollektivavtal.
7. Inför förbud för fackliga organisationer att vidta stridsåtgärder mot företag där
organisationen saknar medlemmar.
Källa: "Den svenska modellen har kantrat"”
Model S P85DL+
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det där är det väl inget företag som ser något problem med. Tvärt om underlättar det ju att arbetstagarna får samma information. Eller finns det exempel på när arbetstagarrepresentanter haft någon negativ betydelse?mans71 skrev: ↑09 dec 2023 23:138. Styrelseplats fås på samma meriter som övriga styrelseledamoter, dvs inte baserat på "vi utpressar oss in".Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:16Här är listan utanför betalvägg:DanneB skrev: ↑09 dec 2023 17:07Nej, det är inget parti som vill lägga ner den svenska modellen. Däremot finns det partier som pratar om att inskränka i strejkrätten, då det har gått till överdrift igen.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:59Vad jag försöker säga är att nu ser lagstiftningen så här i Sverige, med starkt försvar för konflikträtten, och det finns ju inget som tyder på att det kommer förändras i närtid. Finns det något parti som idag driver linjen att avskaffa svenska modellen?
När Hydro nu bedriver verksamhet i Sverige så behöver man ha koll på att kunderna man levererar specialprodukter inte uppenbart riskerar sanktioner. Precis lika viktigt att kunderna inte har svajig ekonomi.
Säljer man standardprodukter (t.ex. tandborstar) till grossist är det ju lättare.
Vad man personligen tycker om svenska modellen blir ju sekundärt.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringspart ... ejkratten/
”SVENSKT NÄRINGSLIV
1. Inför en proportionalitetsregel. En stridsåtgärds omfattning och syfte måste stå i proportion till dess konsekvenser och vilka effekter den får för företagen och tredje man.
2. Förbjud sympatiåtgärder. Säkerställ att utomstående arbetsgivare inte tvingas in i andras konflikter.
3. Inför möjlighet till tvångsskiljedom via lag för att tvinga parterna till ansvarsfulla avtal.
4. Ge medlare ökade befogenheter att skjuta upp eller ställa in varslade stridsåtgärder.
5. Förbjud samhällsfarliga konflikter.
6. Förbjud organisation som saknar kollektivavtal att vidta stridsåtgärder inom områden
där det finns gällande kollektivavtal.
7. Inför förbud för fackliga organisationer att vidta stridsåtgärder mot företag där
organisationen saknar medlemmar.
Källa: "Den svenska modellen har kantrat"”
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tydligen hände något på forumet så att svaren försvann. Vill bara sammanfatta att det är arbetsgivaren ansvar att leda och fördela arbetet i företagen. Det är ett flagrant brott mot kollektivavtalet att ta in bemanning eller konsulter till slavliknande villkor. Och den enda som tjänar på tilltag av detta slag är arbetsgivaren.Luma skrev: ↑09 dec 2023 21:04Med tanke på hur utbrett problemet med människoexploatering i svenska företag med kollektivavtal avtal tycks vara kan knappast fackföreningarna jobb sägas vara särskilt imponerande. Dina fina Googlelistor till trots.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 20:53Länkar till en av många aktioner från Byggnads: https://www.byggnads.se/aktuellt/2023/b ... en-miljon/Luma skrev: ↑09 dec 2023 20:45Annars skulle man kanske tänka sig att facket skulle agera.
Du kan googla upp en rätt imponerande lista själv.
Så att fackförbunden enligt bästa förmåga försöker spåra upp och åtgärda problemen fritar inte på något vis de arbetsgivare som berikar sig på individers bekostnad. Och bidrar till att sunda småföretag i branschen slås ut.
I min bok.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7948
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
En påminnelse om att i denna tråd diskuterar vi konflikten mellan IF Metall och Tesla.
Inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vidare så skriver vi vad vi själva anser. Inte vad vi tror andra forummedlemmar anser.
Sluta även att avkräva svar på frågor ni ställer personligen mot någon.
Jag har infört en påminnelse om att avstå från personligt riktade meddelanden. Tyvärr börjar fler och fler bara klicka sig förbi den.
Jag borde egentligen stänga av flera personer för pajkastning och påhopp men nöjer mig med denna varning istället:
Håller du på att skriva ett inlägg där du inte berättar vad du anser om en sak utan skriver provocerande personliga meddelanden till någon: gör inte det.
/Moderatorn
Inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vidare så skriver vi vad vi själva anser. Inte vad vi tror andra forummedlemmar anser.
Sluta även att avkräva svar på frågor ni ställer personligen mot någon.
Jag har infört en påminnelse om att avstå från personligt riktade meddelanden. Tyvärr börjar fler och fler bara klicka sig förbi den.
Jag borde egentligen stänga av flera personer för pajkastning och påhopp men nöjer mig med denna varning istället:
Håller du på att skriva ett inlägg där du inte berättar vad du anser om en sak utan skriver provocerande personliga meddelanden till någon: gör inte det.
/Moderatorn
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7948
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Frågor som tas upp och diskussionen i ett styrelserum som leder fram till ett beslut ska vanligen inte lämna rummet. I ett litet företag blir det ett problem. Ledamöter sitter inte där pga. kompetens. Styrelsen fungerar därför inte som tänkt.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 23:20Det där är det väl inget företag som ser något problem med. Tvärt om underlättar det ju att arbetstagarna får samma information. Eller finns det exempel på när arbetstagarrepresentanter haft någon negativ betydelse?mans71 skrev: ↑09 dec 2023 23:138. Styrelseplats fås på samma meriter som övriga styrelseledamoter, dvs inte baserat på "vi utpressar oss in".Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:16Här är listan utanför betalvägg:DanneB skrev: ↑09 dec 2023 17:07Nej, det är inget parti som vill lägga ner den svenska modellen. Däremot finns det partier som pratar om att inskränka i strejkrätten, då det har gått till överdrift igen.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:59
Vad jag försöker säga är att nu ser lagstiftningen så här i Sverige, med starkt försvar för konflikträtten, och det finns ju inget som tyder på att det kommer förändras i närtid. Finns det något parti som idag driver linjen att avskaffa svenska modellen?
När Hydro nu bedriver verksamhet i Sverige så behöver man ha koll på att kunderna man levererar specialprodukter inte uppenbart riskerar sanktioner. Precis lika viktigt att kunderna inte har svajig ekonomi.
Säljer man standardprodukter (t.ex. tandborstar) till grossist är det ju lättare.
Vad man personligen tycker om svenska modellen blir ju sekundärt.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringspart ... ejkratten/
”SVENSKT NÄRINGSLIV
1. Inför en proportionalitetsregel. En stridsåtgärds omfattning och syfte måste stå i proportion till dess konsekvenser och vilka effekter den får för företagen och tredje man.
2. Förbjud sympatiåtgärder. Säkerställ att utomstående arbetsgivare inte tvingas in i andras konflikter.
3. Inför möjlighet till tvångsskiljedom via lag för att tvinga parterna till ansvarsfulla avtal.
4. Ge medlare ökade befogenheter att skjuta upp eller ställa in varslade stridsåtgärder.
5. Förbjud samhällsfarliga konflikter.
6. Förbjud organisation som saknar kollektivavtal att vidta stridsåtgärder inom områden
där det finns gällande kollektivavtal.
7. Inför förbud för fackliga organisationer att vidta stridsåtgärder mot företag där
organisationen saknar medlemmar.
Källa: "Den svenska modellen har kantrat"”
Model S P85DL+
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du har nog inte koll på hur en del globala företag fungerar. Nej vår svenska VD har inte budget och resultatansvar för vårt svenska bolag då detta styrs från affärsområdena. Personalansvar går över landsgränser. Jag har t ex direkt personalansvar för personal i både Tyskland, England och Danmark. Investeringsansvar ligger i affärsområdena och har inget med VD att göra. Arbetsmiljöansvar är något annat och där finns en legal koppling till VD som sedan måste delegera detta.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 14:00Endera har Du fel eller så är Ert företag en unik företeelse. Har inte Er chef budget- och resultatansvar för organisationsnumret/ dotterföretaget? Personalansvar? Investeringsansvar? Arbetsmiljöansvar?ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:15Du får skilja på det juridiska ansvaret som en VD har och det driftmässiga. Det juridiska ansvaret kan man såklart inte komma bort från men den driftmässiga delen kan i princip styras hur som helst utav en chef som sitter någon annanstans än i det svenska bolaget. Dvs det kan vara någon annan som tar beslut om man ska investera i ett nytt SC, anställa ny personal eller ifall priser justeras upp eller ner etc…roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 09:18Nej, Du har formellt sett en styrelse vars beslut Du utvecklar och verkställer. Just befattningen VD innehar en särställning i svensk arbetslagstiftning.PhR34k skrev: ↑09 dec 2023 08:57Det är rätt vanligt att vara vd men att du har en ”chef”.roffe_s skrev:Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Kolla alla stora bolag som äger småbolag tex storskogen, instalco etc. Alla småbolag har en vd men det betyder inte att de får göra som dom vill.
Sedan har koncerner med dotterbolag helt riktigt grupperingar där en VD kanske ansvarar för tre dotterbolag (som var och en har en VD). Denne VD har egentligen endast det direkta arbetsmiljöansvaret för VD:arna i dotterbolaget, det är i döttrarna verksamheten sker och enligt lagen är det där ansvar och befogenheter måste vara på plats.
Vanligen är den överordnade VDn hos Bolagsverket anmäld som styrelseordförande för dotterbolagen denne ansvarar för. Det finns alltid, i seriösa bolag, en delegationskedja av arbetsmiljödelegat som löper genom VD-kedjan och vidare in i dotterbolagens organisation. I Teslas fall kan knappast Hr Stark i lagens mening anses ha möjlighet att utöva daglig tillsyn över landet utan här ska han delegera ner arbetsmiljöansvaret ut till t ex platschefer och tillse att kunskap och befogenheter finns på plats.
Saknas delegationskedja faller, vad jag vet, det juridiska ansvaret för en incident på den VD som företräder organisationsnumret (alltså dotterbolaget).
Har precis samma ordning i mitt bolag. Vi har en VD i Sverige men han kan inte ta några driftsmässiga beslut utan dessa fattas i våra regionala och globala affärsområden. VDn ska bara ansvara för att vårt svenska bolag följer lagar och regler.
Vem VD rent praktiskt rapporterar till - internationellt huvudkontor eller division - är en annan femma. Men att divisionen helt skulle sköta personal, bemanning, budget och drift ut till minsta lokalkontor har jag aldrig tidigare sett exempel på.
Så VDn i vårt fall är endast en administrativ funktion som ska se till att signera det som legalt ska signeras för företaget efter instruktioner från de som leder affärsområdena (som kan sitta i utlandet).
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Frågar om det är bäst med näst intill allmänt KA så som idag och att arbetsmarknaden då själva med facken reglerar marknaden?
eller
Är det bättre att det lagstiftas om nivåer m.m. så som i många andra länder? Riksdagen får bestämma.
Vilket det än vitsordas för så kommer alltid konflikter att finnas.
eller
Är det bättre att det lagstiftas om nivåer m.m. så som i många andra länder? Riksdagen får bestämma.
Vilket det än vitsordas för så kommer alltid konflikter att finnas.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det viktiga med detta var att han själv medgav att han vid köpet inte hade koll på om Tesla hade KA och att det ens pågick förhandlingar som strandat.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:38Vad förbundsjuristens fru kör för bil ska ju naturligtvis inte ha någon som helst betydelse.JonasH skrev: ↑09 dec 2023 17:26Inte ens förbundsjuristen (tror jag hans titel var) på IF Metall hade ju koll på detta så sent som i mars i år då hans familj (hans fru) köpte en Model Y.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 16:25Att tesla inte har kollektivavtal någonstans är inte svårt att kolla upp. Finns det något internationellt företag som är tydligare på den punkten än tesla?
Hur f-n kan de förvänta sig att alla andra har den kollen.
Sen är det ju ganska ointressant vem i familjen som äger en bil om det är den enda bilen. Då är det familjens bil.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
En sjukdom som är vanlig i Sverige förutom avundsjukan och tacos varje fredag är INTE leva som man lär.JonasH skrev: ↑10 dec 2023 07:42Det viktiga med detta var att han själv medgav att han vid köpet inte hade koll på om Tesla hade KA och att det ens pågick förhandlingar som strandat.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:38Vad förbundsjuristens fru kör för bil ska ju naturligtvis inte ha någon som helst betydelse.JonasH skrev: ↑09 dec 2023 17:26Inte ens förbundsjuristen (tror jag hans titel var) på IF Metall hade ju koll på detta så sent som i mars i år då hans familj (hans fru) köpte en Model Y.
Hur f-n kan de förvänta sig att alla andra har den kollen.
Sen är det ju ganska ointressant vem i familjen som äger en bil om det är den enda bilen. Då är det familjens bil.
Fantasilöst! många är patetiska och tråkiga i Sverige.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej, då har jag lärt mig något. Tack för det. Jag har faktiskt aldrig stött på en sådan VD-roll i min karriär. Att arbeta i matrisorganisationer är en sak men att ta det så långt att dotterbolaget med VD i spetsen inte är ansvarig för t ex personal, budget och resultat har jag aldrig stött på. Det må ju vara underligt att i VD-rollen vara juridiskt ansvarig för vad som sker i den operativa organisationen och sakna direkt inflytande över verksamheten.ReNewAble skrev: ↑10 dec 2023 00:04Du har nog inte koll på hur en del globala företag fungerar. Nej vår svenska VD har inte budget och resultatansvar för vårt svenska bolag då detta styrs från affärsområdena. Personalansvar går över landsgränser. Jag har t ex direkt personalansvar för personal i både Tyskland, England och Danmark. Investeringsansvar ligger i affärsområdena och har inget med VD att göra. Arbetsmiljöansvar är något annat och där finns en legal koppling till VD som sedan måste delegera detta.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 14:00Endera har Du fel eller så är Ert företag en unik företeelse. Har inte Er chef budget- och resultatansvar för organisationsnumret/ dotterföretaget? Personalansvar? Investeringsansvar? Arbetsmiljöansvar?ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:15Du får skilja på det juridiska ansvaret som en VD har och det driftmässiga. Det juridiska ansvaret kan man såklart inte komma bort från men den driftmässiga delen kan i princip styras hur som helst utav en chef som sitter någon annanstans än i det svenska bolaget. Dvs det kan vara någon annan som tar beslut om man ska investera i ett nytt SC, anställa ny personal eller ifall priser justeras upp eller ner etc…roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 09:18Nej, Du har formellt sett en styrelse vars beslut Du utvecklar och verkställer. Just befattningen VD innehar en särställning i svensk arbetslagstiftning.
Sedan har koncerner med dotterbolag helt riktigt grupperingar där en VD kanske ansvarar för tre dotterbolag (som var och en har en VD). Denne VD har egentligen endast det direkta arbetsmiljöansvaret för VD:arna i dotterbolaget, det är i döttrarna verksamheten sker och enligt lagen är det där ansvar och befogenheter måste vara på plats.
Vanligen är den överordnade VDn hos Bolagsverket anmäld som styrelseordförande för dotterbolagen denne ansvarar för. Det finns alltid, i seriösa bolag, en delegationskedja av arbetsmiljödelegat som löper genom VD-kedjan och vidare in i dotterbolagens organisation. I Teslas fall kan knappast Hr Stark i lagens mening anses ha möjlighet att utöva daglig tillsyn över landet utan här ska han delegera ner arbetsmiljöansvaret ut till t ex platschefer och tillse att kunskap och befogenheter finns på plats.
Saknas delegationskedja faller, vad jag vet, det juridiska ansvaret för en incident på den VD som företräder organisationsnumret (alltså dotterbolaget).
Har precis samma ordning i mitt bolag. Vi har en VD i Sverige men han kan inte ta några driftsmässiga beslut utan dessa fattas i våra regionala och globala affärsområden. VDn ska bara ansvara för att vårt svenska bolag följer lagar och regler.
Vem VD rent praktiskt rapporterar till - internationellt huvudkontor eller division - är en annan femma. Men att divisionen helt skulle sköta personal, bemanning, budget och drift ut till minsta lokalkontor har jag aldrig tidigare sett exempel på.
Så VDn i vårt fall är endast en administrativ funktion som ska se till att signera det som legalt ska signeras för företaget efter instruktioner från de som leder affärsområdena (som kan sitta i utlandet).
Av ren nyfikenhet - Hur många anställda är Ni ungefär i t ex Sverige och har Ni produktion i landet?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Som privatperson spelar det ingen roll. Jag tycker det är fel när stridsåtgärder drabbar privatpersoner som inte har något alternativ i det korta perspektivet. T.ex. måste få bilen reparerad eller få på vinterdäcken.JonasH skrev: ↑10 dec 2023 07:42Det viktiga med detta var att han själv medgav att han vid köpet inte hade koll på om Tesla hade KA och att det ens pågick förhandlingar som strandat.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 17:38Vad förbundsjuristens fru kör för bil ska ju naturligtvis inte ha någon som helst betydelse.JonasH skrev: ↑09 dec 2023 17:26Inte ens förbundsjuristen (tror jag hans titel var) på IF Metall hade ju koll på detta så sent som i mars i år då hans familj (hans fru) köpte en Model Y.
Hur f-n kan de förvänta sig att alla andra har den kollen.
Sen är det ju ganska ointressant vem i familjen som äger en bil om det är den enda bilen. Då är det familjens bil.
Jag tycker du blandar ihop chefsjuristens plikt och hans skyldighet. Han får köra vilken bil han vill. Det är ju bara han själv som tycker det är ett problem. Eller har hans arbetsgivare haft synpunkter på det?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Började läsa och kom till att Peter Wolodarski hävdade att Elon Musk sagt att strejken är galenskap. Där sprack det för Peter Wolodarski.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Detta är inte sant utan något svensk media hittat på eller medvetet feltolkat.
Det Elon sagt/skrivit på X är att det är galenskap att Tesla inte kan få ut registreringsskyltar från en svensk myndighet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, Elon Musk ger ju verkligen konkurrenterna något att enas kring.Airlift skrev: ↑10 dec 2023 09:14Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
En present.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Följa pengarna? Hm, jag tänker då osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?Airlift skrev: ↑10 dec 2023 09:14Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Ja, jag insinuerar något
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag jobbar också i ett globalt företag med matrisorganisation där min direkta chef sitter i Frankrike och jag har anställda i Sverige, Danmark och Holland. Strax under 200k anställda i världen, strax under 1000 i Sverige. Vi har produktion i Sverige men det är en relativt liten del av de anställda som är kopplade till den.
Även min förra arbetsgivare (som blev uppköpt av min nuvarande) hade samma upplägg fast i ännu mer extrem form. Då var vi ca 8k totalt och tror vi var 14 i Sverige. Där var VD verkligen bara till för att skriva på papper.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Strejk på Tesla i Sverige

Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.ONSatan skrev: ↑10 dec 2023 09:47Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?Airlift skrev: ↑10 dec 2023 09:14Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Ja, jag insinuerar något
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
agehall skrev: ↑10 dec 2023 09:49Jag jobbar också i ett globalt företag med matrisorganisation där min direkta chef sitter i Frankrike och jag har anställda i Sverige, Danmark och Holland. Strax under 200k anställda i världen, strax under 1000 i Sverige. Vi har produktion i Sverige men det är en relativt liten del av de anställda som är kopplade till den.
Även min förra arbetsgivare (som blev uppköpt av min nuvarande) hade samma upplägg fast i ännu mer extrem form. Då var vi ca 8k totalt och tror vi var 14 i Sverige. Där var VD verkligen bara till för att skriva på papper.
Vill hävda att det är mer regel än undantag. Oerhört få VDar är annat än sammanhållande. Det är som i försvaret, där beslut fattas på den nivå där de behövs.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hur skulle en lagstiftning om krav på kollektivavtal se ut då? Vem skulle avgöra vilka fackföreningar som uppfyller kravet? Arbetsgivarorganisationerna kanske? Skulle det vara ett krav att vara med där också?Airlift skrev: ↑10 dec 2023 09:51
Du kan börja fila på hur mycket Svenska Modellen och övriga EU inte har gemensamt.ONSatan skrev: ↑10 dec 2023 09:47Följa pengarna? Hm, jag tänker osökt på ett forum där en mängd Teslaägare helt plötsligt vill kasta ut fredsplikt och en fungerande arbetsmarknad genom fönstret för att deras ledare vill detta OCH för att det råka sammanfalla med att en sådan utveckling skulle kunna innebära att deras investering (bilen) behåller det ekonomiska värdet bättre…?Airlift skrev: ↑10 dec 2023 09:14Intressant att nu resten av Europas fackförbund är med i kören.
Det bådar gott för BMW, Mercedes, VW, Polestar…
Insinuerar jag något? Ja det är helt riktigt, när det börjar handla om annat än kärnfrågan så är det dags att leta förmånstagare/följa pengarna.
Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.Kriper skrev: ↑10 dec 2023 08:45Jaha, nu när alla pajer är kastade (tack Tibor) och alla fakta redovisade om comorrafacket, Nordkorea och alla hemska såssar, så kan man ta sig tid till att begrunda det Peter Wolodarski skriver i DN idag.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... oreningar/
Ja, jag insinuerar något
För bara i Sverige är det att det handlar om att kollektivavtal är ”frivilligt” men kan samtidigt konfliktsättas om på så många olika plan, från statliga verks möjligt att utföra sina uppdrag till hur få det berör. Sätter du in det i kontexten så blir det jäkligt märkligt på ren svenska..
Det finns absolut noll svenska modellen i de andra länderna, så är det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja det var klantigt att han missade att kontexten för Musks utspel handlade om regskyltarna, men i övrigt är analysen mitt i prick. Vad menar du är att springa Anderssons intressen?Airlift skrev:Fast nu är ju PW och DN’s ledarsida megafon för Partiet, vilket snart framstår tydligt i texten då han även skarvar som en Andersson på sanningen.
Elon musk har gjort mycket och drivit en fantastisk utveckling av hela fordonsindustrin. Men det ursäktar inte att hantera anställda som vilken skit som helst. Jag inte för att tvinga på bolag KA med oproportionerliga åtgärder, samtidigt har PW en poäng med att det skulle behövas en motkraft till Musk, som numera är en dokumenterad skitstövel.
Det kanske går att driva innovation utan att trampa över lik?
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Okey, tack för info. Jag reflekterar på samma sätt på Din berättelse, att bedriva verksamhet i ett i Sverige registrerat dotterbolag med en VD som inte har operativt inflytande och ansvar över dennes juridiska ansvarsområden är i min värld och oavsett ersättningsnivå väldigt vanskligt. Jag kan köpa det om dottern t ex endast sysslar med marknadsföring, försäljning, FoU etc. och merparten av de anställda är tjänstemän. Men handlar det om underhåll, produktion eller annan verksamhet som innehåller mer farliga moment för hantverkare låter det väldigt vanskligt.agehall skrev: ↑10 dec 2023 09:49Jag jobbar också i ett globalt företag med matrisorganisation där min direkta chef sitter i Frankrike och jag har anställda i Sverige, Danmark och Holland. Strax under 200k anställda i världen, strax under 1000 i Sverige. Vi har produktion i Sverige men det är en relativt liten del av de anställda som är kopplade till den.
Även min förra arbetsgivare (som blev uppköpt av min nuvarande) hade samma upplägg fast i ännu mer extrem form. Då var vi ca 8k totalt och tror vi var 14 i Sverige. Där var VD verkligen bara till för att skriva på papper.
Ett axplock ur mängden beskrivningar om VD-sysslan och ansvar: https://vdtidningen.se/vds-ansvar-10-vi ... -tanka-pa/
I praktiken och om man hårdrar det skriver VD på för att fungera som en väl betald ”målvakt” om det fungerar som det beskrivs.
Men för att falla tillbaka till strejken som tråden handlar om gör det Hr Starks egentliga mandat än mer intressant. Vem ansvarar egentligen för avtalstecknande inom HR och arbetsrätt? Vem ansvarar egentligen för arbetsmiljön i verkstäderna? Förhandlar IF Metall och medlaren över huvud taget med en bemyndigad part?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021