Tesla på vintern ett skämt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av taliz »

Arctic Drifter skrev: 08 dec 2023 08:18
Oscar11 skrev: 08 dec 2023 07:31
Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.

Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.

Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Effekten är lätt att ta till som kort i sådana här diskussioner men jag vill mena att det inte spelar någon roll. Våran 2-liters diesel orkar dra loss i alla hastigheter om det är halt++. Likaså har jag en +400 hk bensinare som är betydligt lugnare än Teslan i halka (DSC-läge). Det handlar om kalibreringen av antisladdsystemet.

Att Tesla endast erbjuder ett läge är en kompromiss, system som erbjuder fler lägen kommer närmre hur användaren vill ha det.

Jag har svårt att inte hylla BMW i dessa sammanhang. Med tre lägen kommer man närmare hur man vill ha det, t.ex.
- DSC (standard) - Bilen tillåts ingenting, man kan med bakhjulsdrift ligga på fullgas ut ur rondeller och den tappar inte filen (här flyttar MYP'en sig en halvmeter i sida innan systemet fått ordning på detta)
- DTC - Bilen tillåts vifta lite, kanske 20 grader jämfört mot färdriktningen, ett läge som tillåter mer hjulspinn och lite lätt sladd.
- Avaktiverat - Inget ingrepp alls.

Med ovanstående upplägg kan jag utifrån humör välja hur jag vill att bilen ska bete sig, exemplariskt!
Skulle Tesla erbjuda mer valfrihet så hade detta varit löst, man har andra driving modes så som Chill/Sport etc...

Sportbilar då? Kolla på Ferrari, där kan du på flera modeller ställa in hur bilen ska bete sig beroende på om det är torrt, blött eller snö:
https://www.ferrarilakeforest.com/ skrev:
The specific names of your driving modes will depend on the Ferrari you have, but you can expect a Ferrari manettino dial to rotate you through options like:
- Snow / Ice Mode for maximum stability and traction control.
- Low Grip / Wet Mode for increased stability on wet and dry surfaces — a comfortable ride without impacting handling.
- Sport Mode is the default setting, balancing safety, stability, and performance.
- Race Mode is optimized for the track, with enhanced shifting times and minimal influence from stability and traction control.
- Comfort Mode is engineered for the smoothest driving experience, though at the expense of peak performance.
- ESC-OFF is for expert drivers, disabling the entire electronic stability control system
Skillnaden med Tesla är ju att effekten kommer direkt på en millisekund.
På en avgasbil tar det ju en stund, ibland flera sekunder om det är turbo som skall snurra igång etc.

Finns faktiskt en hel del(särskilt äldre) som sitter och "pumpar" på gasen när de kör, dvs de håller inte pedalen konstant. Det funkar ju ok i många avgasbilar just eftersom det inte händer så mkt. I en Tesla blir det ju dock extremt ryckigt. Är det då första gången de kör en Tesla och det dessutom är snorhalt är det säkert smått chockerande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
robegb

Inlägg av robegb »

Idag sprack min framruta när jag var ute och körde. Inge förvärmning, fläkten stod på 20 grader och auto och "avimning" på framrutan! Toppenbil :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Någon skrev om snö i hjulhusen, det kan definitivt påverka om det blir packat och hindrar däcket från att rotera. Tänker också att om det verkligen verkar knas med väghållningen så bör man tänka på att något hjul kan vara löst, speciellt efter däckbyte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

renes skrev: 07 dec 2023 12:17
Jaegaern skrev: 07 dec 2023 11:08
Ja du kan öppna med appen, men du löser det enkelt genom förvärmning eller att knacka till på handtaget.
Egendomligt nog hittar jag inte den funktionen att öppna dörren i appen för min MS, bara för M3.
Tror faktiskt inte den finns för model S, men jag kan ha fel. Fanns aldrig på vår 16 S och nu kör jag bara pleb-bilar :lol:
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 07 dec 2023 11:36
JockeSund skrev: 07 dec 2023 10:53
Lite tankar så här innan jag plockar upp min bil.

Ang is på framlyktorna. Man vill ju helst att dessa ska vara isfria så man får rätt ljusbild och ser bra framåt i mörker.
Att skrapa lyktorna känns vanskligt. Så hur löser ni detta? De-Ice spray?

Dörrhandtag som fryser fast. Detta har väl en lösning att man kan öppna dörren med appen?
De-icer på strålkastarna. WD-40 på dörrhandtagen, inte bara på själva leden, runt om på handtagen också.
Silikonfett på alla gummilister, även utsidan dörrarna.
Kontrollfråga om WD-40 när du skriver ”på handtaget” blir det inte kladdigt då när man tar på handtaget? Eller missförstår jag? Att spruta inne på fjäder och led känns smart dock!
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

robegb skrev: 08 dec 2023 12:23
Idag sprack min framruta när jag var ute och körde. Inge förvärmning, fläkten stod på 20 grader och auto och "avimning" på framrutan! Toppenbil :)
Hände mig med min Mazda förra året. Litet stenskott i kanten som jag inte sett.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 08 dec 2023 21:59
mikebike skrev: 07 dec 2023 11:36
JockeSund skrev: 07 dec 2023 10:53
Lite tankar så här innan jag plockar upp min bil.

Ang is på framlyktorna. Man vill ju helst att dessa ska vara isfria så man får rätt ljusbild och ser bra framåt i mörker.
Att skrapa lyktorna känns vanskligt. Så hur löser ni detta? De-Ice spray?

Dörrhandtag som fryser fast. Detta har väl en lösning att man kan öppna dörren med appen?
De-icer på strålkastarna. WD-40 på dörrhandtagen, inte bara på själva leden, runt om på handtagen också.
Silikonfett på alla gummilister, även utsidan dörrarna.
Kontrollfråga om WD-40 när du skriver ”på handtaget” blir det inte kladdigt då när man tar på handtaget? Eller missförstår jag? Att spruta inne på fjäder och led känns smart dock!
Jo, lite, men det luktar ganska gott. :D
Jag sprutar alltså i springan runt handtaget, förutom själva leden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

Har lite svårt att förstå varför så många väljer odubbade vinterdäck inte minst till tunga elbilar med regen. Vad är problemet egentligen med dubbat?

Min förra vanliga Volvo XC60 2017 köpte jag ny och valde Odubbat då jag läst i många forum att om man bor från Sthlm och söderut så behövs inga dubb. På ett par veckor var jag supernära krock flera gånger då jag inte kunde bromsa eller styra med dessa däck, bytte till dubbdäck och ser ingen anledning att köra odubbat. Dubbdäcken håller dessutom flera år längre då inte summit skits så snabbt heller.
Electron

Inlägg av Electron »

M3170 skrev: 09 dec 2023 18:18
Har lite svårt att förstå varför så många väljer odubbade vinterdäck inte minst till tunga elbilar med regen. Vad är problemet egentligen med dubbat?

Min förra vanliga Volvo XC60 2017 köpte jag ny och valde Odubbat då jag läst i många forum att om man bor från Sthlm och söderut så behövs inga dubb. På ett par veckor var jag supernära krock flera gånger då jag inte kunde bromsa eller styra med dessa däck, bytte till dubbdäck och ser ingen anledning att köra odubbat. Dubbdäcken håller dessutom flera år längre då inte summit skits så snabbt heller.

Jaaaa det beror ju på vart man bor. Du kanske har missat att vissa städer (stoora städer) har dubbförbud?
Jag bort i storstad där det råder dubbförbud på de gator jag måste köra på för att ta mig till jobbet.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jag förstår inte varför vissa envisas med att använda dubbdäck?
Förutom att dubbdäck väsnas och sliter på vägarna så försämras de snabbare än dubbfria eftersom dubbarna slits och lossnar, fortare om man kör på 99% asfalt.
Jag har kört med dubbfritt sedan 1988. Har inte kört på något eller någon p.g.a. halka. Viktigast av allt är att hålla rejäla avstånd.

Jo, jag bor i Fjollträsk, men jag är från Norrland och återvänder ibland, vi firar t.ex. alltid Jul med min släkt.. Det allra halaste väglaget jag upplevt var på f.ö. E4 norrut från Huskvarna där dimma från Vättern frusit på en kall vägbana.

Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

Bor man i Norrland så är odubbat att föredra. Vi har sällan is/tö utom på våren. Vi har snö och nordiska dubbfria är överlägsna alla dubb där och bättre än många dubb på is (förutsatt bra märke). Bodde jag mer söderut skulle jag överväga dubbdäck. Dessutom får du längre räckvidd, mjukare gång, bättre fäste med 18 tums dubbfria än 19/20 tums original dubb. Lär dig köra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kör en del tjänsteresor till bla. Oslo, och där är det en fördel med odubbat.

Dessutom så inbillar jag mig (kanske felaktigt) att det är lite bättre för miljön att köra utan dubb då jag tänker att det river upp asfalten mindre, och därmed ger lägre partikelutsläpp.

Bor i södra delarna av Sverige, och har inte saknat dubb. Kör sällan på småvägar i obygden. Min Tesla M3 går utmärkt stabilt och säkert även på odubbat i snö och snömodd. Svårt att provocera min fyrhjulsdrivna M3 till sladd.

På vår bakhjulsdrivna BMW 5-serie kombi så har vi dock dubbdäck. Bla. pga. att den används till av familjen till vinterresor i fjällen i Norge och Sverige, men även att frugan kör en hel del tjänsteresor ute på landsbygden på den del mindre vägar.

Själv så kör jag mest tjänsteresor med vår Tesla, och då mest på motorvägar och i lite större städer (där vi har kontor). Saknar inte dubb på dessa typer av resor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det vore intressant att se ett däcktest med 1-2 år gamla däck, både dubbdäck och friktionsdäck av bättre märken. Både jämfört med nya av samma slag och billigare nya däck. Jag tror att alla däck försämras rätt fort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Kelvin

Inlägg av Kelvin »

jalfa skrev: 09 dec 2023 18:46

Bor man i Norrland så är odubbat att föredra. Vi har sällan is/tö utom på våren. Vi har snö och nordiska dubbfria är överlägsna alla dubb där och bättre än många dubb på is (förutsatt bra märke). Bodde jag mer söderut skulle jag överväga dubbdäck. Dessutom får du längre räckvidd, mjukare gång, bättre fäste med 18 tums dubbfria än 19/20 tums original dubb. Lär dig köra.
Norrland är stort…
I Västjämtland är det ofta tö, svartis, vindpolerade vågar som gör att dubb är oslagbart. Dagens dubb har blivit mycket bättre även på torra underlag så för egen del så har jag svårt att motivera andra däck till en tung bil som ofta drar släp.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Tycker också att odubbat känns skönast, är tystare och så är det också partikel-frågan. Har kört odubbat i 15 år och aldrig haft problem med halka eller snö. Man får ju som alltid anpassa körsätt och hastighet.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 09 dec 2023 21:56
Det vore intressant att se ett däcktest med 1-2 år gamla däck, både dubbdäck och friktionsdäck av bättre märken. Både jämfört med nya av samma slag och billigare nya däck. Jag tror att alla däck försämras rätt fort.
Det har Teknikens Värld gjort för några år sedan, det är därför jag vågar påstå att dubbdäck försämras fortare än friktionsdäck.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HerrNilsson skrev: 10 dec 2023 08:38
Tycker också att odubbat känns skönast, är tystare och så är det också partikel-frågan. Har kört odubbat i 15 år och aldrig haft problem med halka eller snö. Man får ju som alltid anpassa körsätt och hastighet.
Dessutom kan man med dubbfritt ta en tripp ner på kontinenten utan problem.
Dubb är ju förbjudet i många länder söderut.
Sen är det förstås inte lika kritiskt att byta i april, man kan rulla vidare lite till om passar bättre(tex om däcken är nära slut och man vill lägga på sommardäck på de fälgarna istället).

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

En del glömmer att sverige är ett väldigt avlångt land.
Jag skulle inte tveka att köra dubbfritt i de södra delarna av landet. Norr om Gävle är det nog annorlunda.
Inget ont om dubbfritt eller friktionsdäck, men de som har varit med om iskaning förordnar troligtvis den ena sorten.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Valde dubbfritt denna gång. Helt rätt val, att åka dubbat i en elbil är ingen höjdare pga ljudnivån. Dom få gångerna dubben hade behövts får jag sänka hastigheten istället.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Provat dubbfritt i början vintern för första gången. Underbart tyst men jag har aldrig glidit så mycket i rondeller på de tidigare 49 åren. Blir nog dubb igen efter Stockholmsresan, djävla Hornsgatan!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 10 dec 2023 13:05
HerrNilsson skrev: 10 dec 2023 08:38
Dessutom kan man med dubbfritt ta en tripp ner på kontinenten utan problem.
Dubb är ju förbjudet i många länder söderut.
Sen är det förstås inte lika kritiskt att byta i april, man kan rulla vidare lite till om passar bättre(tex om däcken är nära slut och man vill lägga på sommardäck på de fälgarna istället).
Ja, och tvärtom. Jag bytte till vinterdäck i september eftersom jag skulle köra upp till Lappland.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsaR skrev: 10 dec 2023 15:06
Provat dubbfritt i början vintern för första gången. Underbart tyst men jag har aldrig glidit så mycket i rondeller på de tidigare 49 åren. Blir nog dubb igen efter Stockholmsresan, djävla Hornsgatan!
Om du glider kör du för fort. ;)
Jag tycker det är rätt fascinerade hur mkt grepp det är i dubbfria.
Med sommardäcken halkade jag omkring som Bambi, men nu med dubbfria går det som på räls.

Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

taliz skrev: 10 dec 2023 16:08
LarsaR skrev: 10 dec 2023 15:06
Om du glider kör du för fort. ;)
Jag tycker det är rätt fascinerade hur mkt grepp det är i dubbfria.
Med sommardäcken halkade jag omkring som Bambi, men nu med dubbfria går det som på räls.
Sant, för fort för vad greppet är. Men, jag kör faktiskt mycket långsammare än vad jag gjorde förra vintern med samma bil med dubbdäck!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Mickep skrev: 10 dec 2023 13:52
En del glömmer att sverige är ett väldigt avlångt land.
Jag skulle inte tveka att köra dubbfritt i de södra delarna av landet. Norr om Gävle är det nog annorlunda.
Inget ont om dubbfritt eller friktionsdäck, men de som har varit med om iskaning förordnar troligtvis den ena sorten.
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.

Dubbdäck har onekligen överlägsna egenskaper på vindslipad is och vid nyfallen snö på is. Moderna dubb sitter kvar mycket längre vilket hjälper till när även dubbdäckets gummi hårdnar och får sämre friktion. Min erfarenhet är att dubbdäcken kanske behövs 10-15 dagar per säsong.

Dock medger inte min tillvaro att jag de dagarna ställer in resandet eller kan smyga som Bambi på hal is längs vägarna. Då blir dubbat det bästa valet och vi får stå ut med lite mer buller på bara asfaltvägar :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 10 dec 2023 17:35
Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).

Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar