Nej, jag visste faktiskt inte vad siffrorna innehåll så det var ärligt. Ibland måste man ju skrapa lite under ytan i fakta som presenteras.niklas12 skrev: ↑10 dec 2023 19:00Så din ärliga nyfikenhet över produktionskostnaden vart inte så ärlig när den inte passade in i ditt narrativ.RagWal skrev: ↑08 dec 2023 21:56Ok. Man kan inkludera vad man vill men bara inte folk tror att ny kk kostar 20-25 öew/kWh för det är fel.
Jag trodde faktiskt kärnkraft var konkurrenskraftigt men med risker och lång investering, men det är ju inte ens på kartan att vara konkurrenskraftigt på pris/kWh. En ögonöppnare för mig. Nyttigt!
Då är ju kärnkraft verkligen inte framtiden.
Det som är intressant för kraftssystemet är inte produktionskostnaden utan hela kostnaden för konsumenten inklusive stödtjänster överföring, lagring, backup, miljökostnader, markanvändning samt avveckling.
Kan inte någon istället visa en trovärdig källa med vad den kostnaden blir för ett helt väderberoende kraftsystem och att detta skulle bli bättre och billigare än ett system med kärnkraft.
Tills dess så ser jag Tysklands satsningar på ett sådant system som ett skräckexempel.
Kraftsamling elförsörjning Är den största och mest kompletta utredningen och kritiken mot denna är till största del från vindkraftsindustrin.
Och med tanke på hur det går för vindkraft idag så är det tydligt vad som inte fungerar
Varför ska vi jämföra med "ett helt väderberoende" system? Sverige + Norge har väldigt mycket vattenkraft. Den buffrar väldiga mängder energi och med inslag av pumpkraft så blir det oerhört kraftfullt. Med bra stamnät är detta en väldigt bra resurs. Tar vi vatten + vind som baskraft och adderar lite sol men framförallt styrning av laster (värmare, elbilsladdare mm) för snabba systemtjänster så är jag övertygad om att vi kan skapa ett stabilt elsystem helt utan kärnkraft på något decennium. Vi kan låta generatorerna på kkv snurra med ett tag för att slippa stressa utbyggnad av snabb regleringen.
Om man vänder på det. När det blåser lite och är kallt gör kk mest och nästan ovärderlig nytta idag. Det är vid dessa tillfällen kärnkraften kan tjäna pengar och ska så göra anser jag. Men då konkurrerar den med värmekraft och i värsta fall fossileldade verk.
MEN Hur många tillfällen per år är det vindstilla och kärnkraften behövs idag, om 5 år och om 15 år? Systemtjänsterna kan du släppa, generatorerna kan snurra på och successivt helt ersättas av tjänster sammansatta och styrda många små förbrukare.