Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 08:45
Ser i NYT att Teslas större aktieägare tidigare bromsat facken historiskt. Det är inte bara Musk.
Klart att minsta motståndets lag gäller för dem också för de vill ha maximalt med utdelning för minsta ansvarstagande. Även mekarna som inte strejkar har intresse av att aktier eller optioner inte minskar i värde. E

Men nu ser större aktieägare konflikten som ett problem och kan komma att kräva att den inte förlängs eller förstärks.

Vi får se!
Noterade att AMF (ägs av LO och Svenskt Näringsliv) gick ut och pliktskyldigt säger ”Tesla ligger precis på gränsen till att vara investeringsbart”.
(Ändå rätt intressant att de faktiskt äger aktier i Tesla)

Vi kan nog förvänta oss att även Folksam (om de äger några Tesla aktier) kommer göra något liknande för att visa enighet inom ”rörelsen”.

Däremot tror jag att den globala aktiemarknaden bryr sig rätt lite om frågan.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 08:32
Ska ni istället starta en ny tråd i konsten att beställa skyltar?
De flesta andra här vet nog redan hur det går till.
Jasså? Så du vet hur tesla kommer att lösa det?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 09:06
Peter_D skrev: 12 dec 2023 08:54
erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 08:32
Ska ni istället starta en ny tråd i konsten att beställa skyltar?
De flesta andra här vet nog redan hur det går till.
Kul kommentar av någon med 188 inlägg i tråden om strejken. Någon som dessutom enbart blivit medlem i TCS för att debatera för/emot fackföreningsrörelsen. Faktum är att många av oss andra medlemmar i detta forum ÄR intresserade av frågan om hur man får registreringsskyltar i detta läge.
:) Man gör så gott man kan.


Vet man inte hur man skaffa skyltar i olika lägen så är ett samtal till Transportstyrelsen smdigast antar jag?
Du har ju helt missuppfattat varför vi pratar om ref-skyltar i tråden. Vi vet hur man beställer skyltar. Det framgår på transportstyrelsens hemsida. Frågeställning är hur tesla ska lyckas beställa skyltar till kundens hemadress.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Det var ett HIMLA tjat om registreringsskyltar. Om ni läser tråden igen, så ser ni att någon förklarat igårkväll.
Handlare kan beställa tex med Bilvison skrev denne person. Där kan de även byta ägare mm på bilar.
Så tesla kan beställa skyltar utan problem.
Privatpersoner beställer tex med bank-id om de inte fått regbeviset.

Det är inte svårare än så.
Skyltarna delas ut som brev, vemsomhelst kan ta dem från brevlådan.
Enklast om man vill stjäla en skylt är att ta den från en bil. Båda skyltarna tar man på ungefär 45 sekunder.
Haft alla 3/Y
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

:D ska vi skriva fler inlägg om skyltar eller låter vi Tesla ta den bollen? de har sedan länge en lösning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av renes »

iAkita skrev: 11 dec 2023 20:12
De blir väl liggande hos SMC antar jag, eftersom Postnord inte hämtar upp försändelser adresserade till Tesla? Sen tycker jag att Tesla argumenterar mot sig själva. I målet mot Transportstyrelsen vill de hämta upp en massa registreringskyltar hos SMC själva. I målet mot Postnord anger de att Postnord samlat in dessa och har dem i sin besittning. Hur ska de ha det? Antingen har SMC dem eller också har Postnord dem. Båda kan inte ha dem samtidigt.
Det är ett "shell game".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Fredrik j skrev: 12 dec 2023 09:56
erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 09:06
Peter_D skrev: 12 dec 2023 08:54
erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 08:32
Ska ni istället starta en ny tråd i konsten att beställa skyltar?
De flesta andra här vet nog redan hur det går till.
Kul kommentar av någon med 188 inlägg i tråden om strejken. Någon som dessutom enbart blivit medlem i TCS för att debatera för/emot fackföreningsrörelsen. Faktum är att många av oss andra medlemmar i detta forum ÄR intresserade av frågan om hur man får registreringsskyltar i detta läge.
:) Man gör så gott man kan.


Vet man inte hur man skaffa skyltar i olika lägen så är ett samtal till Transportstyrelsen smdigast antar jag?
Du har ju helt missuppfattat varför vi pratar om ref-skyltar i tråden. Vi vet hur man beställer skyltar. Det framgår på transportstyrelsens hemsida. Frågeställning är hur tesla ska lyckas beställa skyltar till kundens hemadress.
Rätt lätt :
1. I stället för att regga fordonet på den nya ägaren NÄR den hämtas, så görs detta 3 dagar innan.
2. Samtidigt beställer Tesla nya skyltar till bilen
3. dessa skickas direkt till nya ägaren som tar med dessa vid upphämtning.

Om det finns andra hinder än just detta vet jag inte, kan ju vara så att det finns legala hinder som att inte Tesla kan förvara en annans bil, skattelagar etc.

Sen så tror jag Tesla är ganska nöjda att en statlig myndighet stoppar deras arbete, lite lättare att hävda att de blir särbehandlade och att just detta inte har något med den riktiga konflikten att göra.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

renes skrev: 12 dec 2023 11:28
iAkita skrev: 11 dec 2023 20:12
De blir väl liggande hos SMC antar jag, eftersom Postnord inte hämtar upp försändelser adresserade till Tesla? Sen tycker jag att Tesla argumenterar mot sig själva. I målet mot Transportstyrelsen vill de hämta upp en massa registreringskyltar hos SMC själva. I målet mot Postnord anger de att Postnord samlat in dessa och har dem i sin besittning. Hur ska de ha det? Antingen har SMC dem eller också har Postnord dem. Båda kan inte ha dem samtidigt.
Det är ett "shell game".
Postnord har enligt vad jag har läst 2 paket med totalt 28 skyltar som de inte lämnar ut.
Plus att de inte skickar alla nya som beställs.
Tesla vill i stället hämta själva på SMC, och det är Transportstyrelsen motpart i, inte Postnord.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Hyr mycket problem har Tesla av strejken egentligen:

- 12 pers strejkar (merparten i Umeå) i verkstaden - marginell påverkan i övriga verkstäder.
- posten vägrar dela ut post (förutom reg skyltar - lite strul med fakturor och reservdelar som skickats/skickas. Överkomligt!
- reg skyltar. Finns sätt att runda. - marginell påverkan
- plåt o lackverkstäder - stor påverkan för de som fått sina bilar låsta - övergående men kan bli värre om ytterligare stridsåtgärder kommer in
- övriga 11 blockeringar av förbund - marginell påverkan
- supercharger nätverk - marginell påverkan just nu
- logistik med bilar - oklart??
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bo99 »

lem skrev: 12 dec 2023 13:32
Hyr mycket problem har Tesla av strejken egentligen:

- 12 pers strejkar (merparten i Umeå) i verkstaden - marginell påverkan i övriga verkstäder.
- posten vägrar dela ut post (förutom reg skyltar - lite strul med fakturor och reservdelar som skickats/skickas. Överkomligt!
- reg skyltar. Finns sätt att runda. - marginell påverkan
- plåt o lackverkstäder - stor påverkan för de som fått sina bilar låsta - övergående men kan bli värre om ytterligare stridsåtgärder kommer in
- övriga 11 blockeringar av förbund - marginell påverkan
- supercharger nätverk - marginell påverkan just nu
- logistik med bilar - oklart??
Så länge Elon Musk inte uttalar sig specifikt om hur det är så är strejken inte så allvarlig för Tesla. Han får säkert dagliga rapporter men så länge allt går att runda så säger inte Elon Musk något offentligt eftersom han ju hatar de etablerade medierna som pesten.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Det jag antar Metall hoppas på är att påverka nybilsförsäljningen och det finns ju en och annan här på forumet som säger sig backa ur sin leverans. Men jag hoppas verkligen att slutresultatet för sålda bilar i Sverige under december månad blir med flaggan högre i topp än någonsin.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Vad händer om Tesla tar allt inhouse. Tänkte mest på försäkringsärenden då det i dagens nyhet antyds att försäkringsbolagen är lite försiktiga med Tesla också. Kan facket hindra försäkringsbolagen ifrån att skicka bilar till Tesla för reparation i framtiden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Pontus skrev: 12 dec 2023 15:24
Vad händer om Tesla tar allt inhouse. Tänkte mest på försäkringsärenden då det i dagens nyhet antyds att försäkringsbolagen är lite försiktiga med Tesla också. Kan facket hindra försäkringsbolagen ifrån att skicka bilar till Tesla för reparation i framtiden?
Det skulle kanske kunna kvicka på att Tesla börjar försäkra bilar här själva = startar ett försäkringsbolag, tycker det låter bra!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev: 12 dec 2023 15:24
Vad händer om Tesla tar allt inhouse. Tänkte mest på försäkringsärenden då det i dagens nyhet antyds att försäkringsbolagen är lite försiktiga med Tesla också. Kan facket hindra försäkringsbolagen ifrån att skicka bilar till Tesla för reparation i framtiden?
Tror jag knappast, försäkringsbolagen har inget incitament att göra så.
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

wannabee skrev: 12 dec 2023 15:31
Pontus skrev: 12 dec 2023 15:24
Vad händer om Tesla tar allt inhouse. Tänkte mest på försäkringsärenden då det i dagens nyhet antyds att försäkringsbolagen är lite försiktiga med Tesla också. Kan facket hindra försäkringsbolagen ifrån att skicka bilar till Tesla för reparation i framtiden?
Det skulle kanske kunna kvicka på att Tesla börjar försäkra bilar här själva = startar ett försäkringsbolag, tycker det låter bra!
Har inte Tesla eget försäkringsbolag i USA ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

niklas12 skrev: 12 dec 2023 16:17
Har inte Tesla eget försäkringsbolag i USA ?
Jo, i några stater, men dom har inte nått Europa ännu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev: 12 dec 2023 15:51
Pontus skrev: 12 dec 2023 15:24
Vad händer om Tesla tar allt inhouse. Tänkte mest på försäkringsärenden då det i dagens nyhet antyds att försäkringsbolagen är lite försiktiga med Tesla också. Kan facket hindra försäkringsbolagen ifrån att skicka bilar till Tesla för reparation i framtiden?
Tror jag knappast, försäkringsbolagen har inget incitament att göra så.
Nej men dom kanske har KA och blir tvingade av facket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Ptesla »

Pratade precis med en lack- & plåtverkstad som skulle fixa en mindre skada på min Tesla tidigare i höstas, men inte återkopplat sedan början av strejken.

De hade fått dispans av Metall att börja reparera Tesla-bilar och ringde nu runt och bokade in dessa för reparation.

Tilläggas ska att jag valde att fixa skadan på en annan lackverkstad som var i ”blockad”, men som gärna tog in min bil ändå med motiveringen att IF Metall var idioter och att de givetvis prioriterar sina betalande kunder framför IF Metall.

Börjar vi månne se lite sprickor i den här s.k ”strejken” som bevisligen har väldigt lågt stöd hos de anställda på Tesla?
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Ptesla skrev: 12 dec 2023 17:49
Pratade precis med en lack- & plåtverkstad som skulle fixa en mindre skada på min Tesla tidigare i höstas, men inte återkopplat sedan början av strejken.

De hade fått dispans av Metall att börja reparera Tesla-bilar och ringde nu runt och bokade in dessa för reparation.

Tilläggas ska att jag valde att fixa skadan på en annan lackverkstad som var i ”blockad”, men som gärna tog in min bil ändå med motiveringen att IF Metall var idioter och att de givetvis prioriterar sina betalande kunder framför IF Metall.

Börjar vi månne se lite sprickor i den här s.k ”strejken” som bevisligen har väldigt lågt stöd hos de anställda på Tesla?
Finns väl ingen enda normal människa som tycker strejken är bra, förutom facken som är oroliga att förlora sitt fäste (pengar)?
De väldigt få som faktiskt strejkar är ju mutade med ledigt inför jul och 10.000 extra i plånboken varje månad, utan att jobba. De har sålt sin själ.
Tror faktiskt inte ens Pekka själv tycker det är vettigt att oskyldiga blir av med sina bilar och Posten stjäl egendom. För han är väl inget djur?
Det är cash det handlar om. Inget annat. Makt och pengar kanske då.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

erfaren bilmek skrev: 12 dec 2023 08:32
Ska ni istället starta en ny tråd i konsten att beställa skyltar?
De flesta andra här vet nog redan hur det går till.
Ja visst är det störande då folk besudlar trådarna med ”oviktiga” saker.. :roll:
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Vore inte fel att vertikalintegrera försäkringar av Teslabilar. Det är deras egna bilar inkl all telemetridata det handlar om. Bör kunna få grym koll på ekonomin.
Användarvisningsbild
DanielH_M3P
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 dec 2023 21:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanielH_M3P »

Jag drog igång en fb-grupp för personer som tar Teslas parti i kollektivavtalsfrågan och vill kämpa emot IF Metall. Välkoma att joina ni som vill!

https://www.facebook.com/groups/317992867812197/
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

lem skrev: 12 dec 2023 13:32
- logistik med bilar - oklart??
Ser inte ut att var några problem alls - körde om en trailer lastad till bredden med MY idag på E4:an söder om Linkeboda på väg norr ut.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av diskantbroms »

Fredrik j skrev: 12 dec 2023 05:49
Melon Must skrev: 12 dec 2023 00:11
Fredrik j skrev: 11 dec 2023 23:27
diskantbroms skrev: 11 dec 2023 22:56
Fredrik j skrev: 11 dec 2023 22:47

Hade du kanske registreringsbeviset i bilen?
När jag hade bilen på försäkringsärende där skylten skadades fick jag avdrag på självrisken motsvarande vad ny skylt kostade. Jag fick fixa det själv då verkstan inte kunde.
Nej.
I mitt fall var bilen inte så skadad så att det inte gick att köra med den.

Jag gjorde en bokning hos Holmgrens skadeverkstad online. De ringde upp mig och gav mig ett datum då de kunde ta bilen. Och sa då samtidigt att de beställt en skylt åt mig, som de ville att jag skulle ta med när jag lämnade bilen hos dom.
Kan hända att dom har någon speciell uppkoppling mot transportstyrelsen. Som privatperson kan man inte beställa skyltar till någon annans bil.
Du behöver bara behörighetskoden som står i del 1 av registreringsbevis för att beställa skyltar (hem till ägaren).
Jag vet. Men dom hade tydligen inte tillgång till den på verkstaden skrev ”diskantbroms”.
Det är ju inte så bara förresten och komma över den koden för någon annans bil.
Försökte dubbelkolla så att jag inte mindes fel.
Hittar inga beställningsbekräftelser eller liknande bland mina mail. Gick även in på transportstyrelsen för att kolla om jag kunde hitta något spår där, men kunde inte hitta något sätt att se det.
Så det enda jag har att gå på är mitt minne... finns alltid en viss chans att jag minns fel. Men jag känner mig väldigt säker.
Skriv svar