Ang att få snö in i bakluckan, går ju att borsta av snön innan man öppnar också
Ja, jo - man kan ju parkera i uppvärmt garage eller ha en snöborste i fickan - eller bara använda sin Y dagtid och vid sommarväglag, men nu tag jag upp sånt som jag tycker har vart dåligt i relation till vad jag har för tidigare erfarenheter, och snö som rasar in i bagageutrymmet är just det, dåligt!
Försökte ju bara retas
Lyckades reta mig med. Men skämt åsido, även om man får bort all snö så ligger det is kvar just vid skarven mellan luckan och taket, som bryts sönder när luckan öppnas, och då rasar det in lite isbitar för mig. Man kan ju banka sönder den lite innan men det känns bökigt, eller undvika defrosta med snö på bilen, men det är ju rätt svårt att motstå det sistnämnda
Vi gör olika I 49 år har jag sopat ren bakdörren (med handsken) från snö, öppnat, tagit fram sopen och tagit bort snön innan jag slagit på kupévärmare eller avfrostning. Hade jag inte gjort så så hade jag nog haft ett veritabelt ismonster innan våren….
Annars kan jag hålla med, 145 och 855 har varit de enda bilar som inte riskerat ta in stora mängder snö när man öppnat bagageluckan, därav sopens placering på golvet i baksätet.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Kanske inte hör till ämnet i sig här nu.
Men ang parkeringssensorer som inte finns.
Jag har inte läst mig på allting om bilen och ska hämta den inom kort. Men finns parking assist på bilen och hur funkar det i så fall utan sensorer? Går det på kameror helt och hållet?
Ja, det går på kameror och det finns som sagt ingen i fronten.
Om man med Park Assist menar självparkerande så finns väl inte det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kanske inte hör till ämnet i sig här nu.
Men ang parkeringssensorer som inte finns.
Jag har inte läst mig på allting om bilen och ska hämta den inom kort. Men finns parking assist på bilen och hur funkar det i så fall utan sensorer? Går det på kameror helt och hållet?
Ja, det går på kameror och det finns som sagt ingen i fronten.
Om man med Park Assist menar självparkerande så finns väl inte det?
Korrekt.
I utökande autopilotpaketet:
"Kommande:
Autoparkering
Summon
Smart Summon"
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla!
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla!
20231207_144407.jpg
Det hände mig konstant i min ID4. Minsta lilla snö så disablade den farthållaren.
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla!
20231207_144407.jpg
Det hände mig konstant i min ID4. Minsta lilla snö så disablade den farthållaren.
Med Volvo har jag kört i kräksnö där jag inte såg bilen framför, men radarn såg den. Varken min gamla Model 3 eller min nuvarande Model Y innan Tesla kopplade ur radarn hade några problem med snö. Idag var det dessutom verkligen pyttelite snö och vid två av tillfällena körde jag i tunnel = ingen snö alls.
Kanske inte hör till ämnet i sig här nu.
Men ang parkeringssensorer som inte finns.
Jag har inte läst mig på allting om bilen och ska hämta den inom kort. Men finns parking assist på bilen och hur funkar det i så fall utan sensorer? Går det på kameror helt och hållet?
Tänker du på funktionen Autoparkering som finns som tillval i Uppgraderad autopilot så är den ej aktiverad ännu, precis som summon och Smart Summon. Hörde att Summon-funktionerna aldrig kommer att godkännas i EU pga. av avsaknad av redundans medför att det inte är tillåtet med självkörande bilar.
- Döda vinkeln-varning i backspeglarna, nu måste man blinka och titta i mitten av bilen för att se om det är någon i döda-vinkeln.
Detta kan omöjligt vara ett problem. Funkar hur bra som helst med "döda vinkel kamera". Men man ska aldrig helt förlita sig på tekniken i någon bil så jag fortsätter även att vrida huvudet.
- Döda vinkeln-varning i backspeglarna, nu måste man blinka och titta i mitten av bilen för att se om det är någon i döda-vinkeln.
Detta kan omöjligt vara ett problem. Funkar hur bra som helst med "döda vinkel kamera". Men man ska aldrig helt förlita sig på tekniken i någon bil så jag fortsätter även att vrida huvudet.
Ja, givetvis skall man vrida på huvudet, förslagsvis åt vänster innan man byter körfält åt vänster. Det är därför de flesta biltillverkare monterat någon typ av signallampa i eller i närheten av backspegeln. Numera även Tesla.
Att titta åt höger innan man svänger vänster är ologiskt, dessutom vill man ju titta innan man slår på blinkers.
- Döda vinkeln-varning i backspeglarna, nu måste man blinka och titta i mitten av bilen för att se om det är någon i döda-vinkeln.
Detta kan omöjligt vara ett problem. Funkar hur bra som helst med "döda vinkel kamera". Men man ska aldrig helt förlita sig på tekniken i någon bil så jag fortsätter även att vrida huvudet.
Nu är du oklar, funkar det klockrent med kamerorna eller vrider du på huvudet eftersom man ändå inte kan lita på kameror?
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Har en Volvo V90 II.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Har en Volvo V90 II.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Grattis men du kan inte köra Volvon på el eller köra 0-100 på 5 sek
Jag behöver inte köra 0-100 på 5 sekunder. Fem behöver det i vardagen.
Och diesel är sjukt smidigt. 100-120 mil på hm tank. Det bara funkar. I alla väder. Samma räckvidd ny som efter 10 år. Inga fasyfrusna laddsladdar. Tankas på 5 minuter. Extremt bra vid strömavbrott. Lätt att ha beredskapbränsle.
Dessutom har den massa andra bra funktioner som Tesla saknar.
Ändå är det elbilar som säljer i Ukraina nu, konstigt nog. El verkar det finns mer av än bensin och diesel. Nä, sorry, just det är ett dåligt argument.
Personligen är själva tankandet det moment jag saknar minst med avgasbil.
Skulle du välja samma bil igen om du har ca 6mån vinter? Många av briserna verkar ju vara väder/vinterrelaterade. Lite nyfiken då jag beställt LR men velar lite kring leveranstiden samt avsaknaden av bla psensorer då jag är lite tankspridd i parkeringssituationer
yes, vilken dag som helst
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Jag behöver inte köra 0-100 på 5 sekunder. Fem behöver det i vardagen.
Och diesel är sjukt smidigt. 100-120 mil på hm tank. Det bara funkar. I alla väder. Samma räckvidd ny som efter 10 år. Inga fasyfrusna laddsladdar. Tankas på 5 minuter. Extremt bra vid strömavbrott. Lätt att ha beredskapbränsle.
Dessutom har den massa andra bra funktioner som Tesla saknar.
I all välmening innehåller trådrubriken vare sig orden V90, diesel eller beredskapsbränsle. Så vi kanske ska låta de som kör MY fortsätta dela sina upplevelser utan alltför många muntra tillrop?
Bara ett tips från avbytarbänken, ha en fin kväll!
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla!
20231207_144407.jpg
Körde igår 65 mil Malmö-Hamburg i duggregn och dimma. 95% av körningen på autopilot eller adaptiv farthållare upp till 150km/h. Inga problem alls än några sakta inbromsningar när några lastbilar började glida för långt ut mot min fil. Bilen betedde sig förutsägbart och stabilt. Fick trycka några gånger extra för att aktivera vindrutetorkarn när det var väldigt fint duggregn.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)