ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Moderator: Redaktion
ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Har köpt en ID4 GTX 2022 demobil, 700 mil, av VW, Din Bil i Göteborg, i början av september.
Vid laddning på E-on:s 22 kW AC-laddstationer och även på min egen Zaptec Go 11 kW AC-laddbox, kommer jag endast upp i 3,3 kW vid alla laddningar, således endast knappt 1/3 av max AC-laddning för ID4. Har 3x20 A huvudsäkringar och ingen lastbalansering inkopplad.
Vid DC-snabbladdning på Rasta Hallandsås kom jag upp till 33.3 kWh på 31 min, vilket jag anser är helt ok.
Ser ut som att det är en begränsning i bilens AC-laddsystem. Någon som vet vilken, och om detta går att ändra i bilens skärmbilder eller i appen, eller det krävs ett verstadsbesök?
Med vänlig hälsning
Tore Svensson
Vid laddning på E-on:s 22 kW AC-laddstationer och även på min egen Zaptec Go 11 kW AC-laddbox, kommer jag endast upp i 3,3 kW vid alla laddningar, således endast knappt 1/3 av max AC-laddning för ID4. Har 3x20 A huvudsäkringar och ingen lastbalansering inkopplad.
Vid DC-snabbladdning på Rasta Hallandsås kom jag upp till 33.3 kWh på 31 min, vilket jag anser är helt ok.
Ser ut som att det är en begränsning i bilens AC-laddsystem. Någon som vet vilken, och om detta går att ändra i bilens skärmbilder eller i appen, eller det krävs ett verstadsbesök?
Med vänlig hälsning
Tore Svensson
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
3 fas har alltid ingått iaf på svenska marknaden.agehall skrev: ↑14 dec 2023 20:36Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
Att en ID.4 inte kommer upp i hög effekt är inget konstigt iom avsaknaden av förvärmning.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Det är inte så att "minska laddströmmen" råkar vara ibockad?tsid4gtx skrev: ↑14 dec 2023 20:30Har köpt en ID4 GTX 2022 demobil, 700 mil, av VW, Din Bil i Göteborg, i början av september.
Vid laddning på E-on:s 22 kW AC-laddstationer och även på min egen Zaptec Go 11 kW AC-laddbox, kommer jag endast upp i 3,3 kW vid alla laddningar, således endast knappt 1/3 av max AC-laddning för ID4. Har 3x20 A huvudsäkringar och ingen lastbalansering inkopplad.
Vid DC-snabbladdning på Rasta Hallandsås kom jag upp till 33.3 kWh på 31 min, vilket jag anser är helt ok.
Ser ut som att det är en begränsning i bilens AC-laddsystem. Någon som vet vilken, och om detta går att ändra i bilens skärmbilder eller i appen, eller det krävs ett verstadsbesök?
Med vänlig hälsning
Tore Svensson
Osäker om det är exakt så det valet heter, knappt rört vår ID.4 på några månader.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Har du kollat att du fått med en trefaskabel med bilen? Den bör vara märkt 5G2.5 (där femman står för fem ledare: Skyddsjord, nolla samt tre faser)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Har du kollat så att indikatorn vid laddporten blinkar grönt och rött? Det gär den om den inte har ordentlig kontakt med kabeln, och då går den ner i 3,3kw laddning.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Ja men de finns värme element så bilen kommer alltid kunna ta emot 11kw utan problem, de är något annat som är fel. Jag gissar på laddsladden men även att man råkat bocka för begränsad laddeffekt kan vara en förklaring. Kan ju även vara laddboxen, publika ac boxar last balanserar ofta mellan flera boxar så om många laddar så blir de ibland lite effekt.Collin87 skrev: ↑14 dec 2023 20:423 fas har alltid ingått iaf på svenska marknaden.agehall skrev: ↑14 dec 2023 20:36Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
Att en ID.4 inte kommer upp i hög effekt är inget konstigt iom avsaknaden av förvärmning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Kan tänkas, enligt era synpunkter ovan, vara att trefas ombordladdaren endast laddar på en fas. Båda mina laddkablar av olika fabrikat är helt nya, så sannolikheten är liten att båda är kass. Har samma problem hemma som vid E-on laddstation.
Vet någon om det finns säkringar i bilen på alla 3 faserna in till ombordladdaren. Om så är fallet kanske 2 säkringar är sönder. Om det ej finns säkringar, ligger kanske felet i själva laddaren.
Dock laddades bilen med full effekt 11 kW vid min första laddning på E-On 22 kw laddstation.
Har bokad tid hos VW verkstad till mellandagarna, så får vi se vad som händer.
Tore
Vet någon om det finns säkringar i bilen på alla 3 faserna in till ombordladdaren. Om så är fallet kanske 2 säkringar är sönder. Om det ej finns säkringar, ligger kanske felet i själva laddaren.
Dock laddades bilen med full effekt 11 kW vid min första laddning på E-On 22 kw laddstation.
Har bokad tid hos VW verkstad till mellandagarna, så får vi se vad som händer.
Tore
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Ursäkta att jag inte läste alla era kommentarer.
Min DC-laddning var i området SoC 45-85%.
Har ingen förvärmning av batteriet. Laddning har skett sedan början av september och då var det hyfsat varmt, trots det max 3,3 kW laddeffekt.
Minska laddström är inte vald i menyn.
Laddkablarna är trefas med 5 ledare.
Vid E-On laddaren är indikatorn grön innan laddning,och blir blå under laddning, fast sken, grön igen efter färdigladdning.
Har alltid varit ensam på E-on stationen med 4 dubbelladdstolpar.
Tore
Min DC-laddning var i området SoC 45-85%.
Har ingen förvärmning av batteriet. Laddning har skett sedan början av september och då var det hyfsat varmt, trots det max 3,3 kW laddeffekt.
Minska laddström är inte vald i menyn.
Laddkablarna är trefas med 5 ledare.
Vid E-On laddaren är indikatorn grön innan laddning,och blir blå under laddning, fast sken, grön igen efter färdigladdning.
Har alltid varit ensam på E-on stationen med 4 dubbelladdstolpar.
Tore
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Då känns det som du har felsökt så långt det går på egen hand!
M3 LR 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3687
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Är du säker på att kabeln är en trefaskabel då? Även om den är ny så kan det ju vara en som bara medger laddning på en fas.
Model Y LR AWD 2022
-
- elbilist
- Inlägg: 946
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Finns ju ett antal fall där de bytt ombordladdaren på ID4 just för att den enbart laddar på en fas.
Så testa annan kabel och funkar inte det åk till din handlare, plugga in bilen hos dem och låt dem förklara.
Så testa annan kabel och funkar inte det åk till din handlare, plugga in bilen hos dem och låt dem förklara.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Min svärson hade samma fel.
Volkswagen gjorde någon uppdatering på verkstad, så var felet borta
Volkswagen gjorde någon uppdatering på verkstad, så var felet borta
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Som andra redan sagt.. låter som du har koll på att du gjort allt rätt.. vw får nog kolla på problemet.. skriv gärna en rad när du vet vad de var för fel..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 408
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Bra tips för en nybörjare som jag. Tack
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Problemet löst.
Det var laddkablarna. Provade med grannens laddkabel och jag kom upp i 10.2 kW, vilket är acceptabelt. De Deltaco 3-fas laddkablar, 3 resp. 5 m, märkta 5G2.5, jag köpt på Elgiganten var tydligen felaktiga, och skall reklameras efter helgen.
Tack för all hjälp.
Tore
Det var laddkablarna. Provade med grannens laddkabel och jag kom upp i 10.2 kW, vilket är acceptabelt. De Deltaco 3-fas laddkablar, 3 resp. 5 m, märkta 5G2.5, jag köpt på Elgiganten var tydligen felaktiga, och skall reklameras efter helgen.
Tack för all hjälp.
Tore
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Så skönt de löste sig även om de är knepigt elgiganten kablarna inte fungerade.tsid4gtx skrev: ↑01 jan 2024 17:47Problemet löst.
Det var laddkablarna. Provade med grannens laddkabel och jag kom upp i 10.2 kW, vilket är acceptabelt. De Deltaco 3-fas laddkablar, 3 resp. 5 m, märkta 5G2.5, jag köpt på Elgiganten var tydligen felaktiga, och skall reklameras efter helgen.
Tack för all hjälp.
Tore
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19