Se mitt svar till Taliz.RagWal skrev: ↑13 dec 2023 17:02Nu tror jag iofs att "reglerna" för tätskikt i våtrum ändras främst för att man behöver motivera större konferens/certifierings/bjuck/mut-resa i hantverkarbranschen vart femte år. Högst oklart om badrummen blir så mycket tätare. Dela ut lite certifikat, lansera nya produkter, gå på krogen och höja priserna lite... Men vad vet jag.Nect skrev: ↑12 dec 2023 19:54Det låter jag vara osagt då jag inte har koll, men det kan säkert stämma!taliz skrev: ↑12 dec 2023 19:38Men ingen härdfångare(och diverse annat).Nect skrev: ↑12 dec 2023 19:15Våra gamla verk har ständigt förbättras med bland annat bättre säkerhet efter att nya regler/krav har börjat gälla (retroaktivt.). Så våra verk har nu bättre säkerhet än när de byggdes. MEN troligtvis inte på samma nivå om man bygger nytt.
”Oberoende härdkylning, OBH, på Ringhals
ARBETET MED ATT bygga och installera oberoende härdkylning, OBH, inleddes 2017 på Forsmark och Ringhals. De robusta OBH-byggnaderna står nu klara och inrymmer system som konstruerats för att klara bortfall av all elkraft, totalt bortfall av havskylvatten samt extrema naturfenomen.”
Så vi vi har ganska bra säkerhet på våra gamla verk med…
Teknik utvecklas ständig och även regler.
Bara kolla på säker vatten. Ett badrum som var godkänt för 5år sedan enligt Säker Vatten är idag med de nya kraven inte godkänt…Men likväl är de väldigt säkra.
Samma med brandkrav.
Det vi bygger idag är inte samma som byggs om 10år.
Ang kärnkraft blir det ju säkerheten aldrig 100% och ju fler verk vi har desto större blir risken.
Men gällande säker Vatten så provar man sig fram till olika byggtekniska åtgärder. I takt med att skador rapporteras mm så ändrar man byggsättet. Likt hela byggbranchen generellt.
Det var inte så länge sedan asbest var det bästa som fanns. Tills man upptäckte att så inte var fallet.
Eller enstegstätade fasader som också var så bra, tills man upptäckte att det gav mögelproblem.
För att återgå till kärnkraften så uppdateras våra gamla verk hela tiden för att uppfylla gällande krav, kommer ett nytt krav så bygger man om för att uppfylla det. Kan det inte uppfyllas så avvecklas reaktorn där man planerar att ersätta denna med en ny (om beslut tas för detta).
Så jag är inte orolig för svensk kärnkraft.