Begagnad model S eller Y

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Plusminusnoll
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 dec 2023 23:42

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Plusminusnoll »

Återigen tack för bra input😊

Från lyssning på olika poddar och forum så har jag fått uppfattningen att det kan strula med torkarbladen på MY vid autopilot igång, att torkarbladen setts på automatiskt fast än det ej regnar eller är smuts på rutan. Har ni/någon upplevt detta? Är det i så fall likadant på MS?
Även fast jag tvättar bilen för hand 2ggr i månaden är jag inte sugen på att ej kunna stänga av bladen för att det är pyttesmuts på Sensorn samt behöva stanna för att ta bort smutsen och köra igen. Kanske denna smäll man får ta?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Plusminusnoll skrev: 07 dec 2023 18:04
Återigen tack för bra input😊

Från lyssning på olika poddar och forum så har jag fått uppfattningen att det kan strula med torkarbladen på MY vid autopilot igång, att torkarbladen setts på automatiskt fast än det ej regnar eller är smuts på rutan. Har ni/någon upplevt detta? Är det i så fall likadant på MS?
Även fast jag tvättar bilen för hand 2ggr i månaden är jag inte sugen på att ej kunna stänga av bladen för att det är pyttesmuts på Sensorn samt behöva stanna för att ta bort smutsen och köra igen. Kanske denna smäll man får ta?
Nej det beror på att Model Y inte har radar utan litar på kameran för avståndsbedömning och för det så tvingas torkarna igång när bilen tror att rutan har regn eller smuts på sig.

Möjligen att nyare Model S har samma problem, det vet jag inte. Min från 2018 har iaf inte fått radarn avaktiverad. (Kan köra på AP upp till 150 km/h istället för 140 km/h som de utan radar)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5518
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Gustafsson »

Inga problem på nya S. Men autotorkarna fungerar sämre. HW4 + nya kameror verkar inte lira ihop som HW3 och de gamla kamerorna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av bjornnilsson »

Gustafsson: Autotorkfunktionen på min HW4-plaid har funkat näst intill perfekt sedan leveransen i Maj. HW4-autopiloten var dock inte riktigt lika självsäker vid leverans som den jag hade i min tidigare HW3-bil. Numera känns den dock mer stabil.

Plusminusnoll: När det gäller hur automatiken uppför sig mellan bilarna så är det stor skillnad i hur detta upplevs. Vissa upplever exempelvis automatiska torkarna (eller helljuset) som fullständigt oacceptabel, andra ser inga problem alls. Varför? Jag tror personligen att det är så oerhört många parametrar som spelar in. I vilka förhållanden har man kört, vilka förväntningar man har sedan tidigare, kombination av olika versioner av mjukvara och kameror, kanske även hur vissa bilar är ihopmonterade osv.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Gustafsson skrev: 08 dec 2023 00:34
Inga problem på nya S. Men autotorkarna fungerar sämre. HW4 + nya kameror verkar inte lira ihop som HW3 och de gamla kamerorna.
Med "nyare" menar jag Raven typ. Fick inte de radarn avaktiverad? Tror min klarade sig precis. Hade jag köpt FSD hade jag fått nån senare version av något och då hade radarn avaktiverats också.

Att de allra nyaste S har radar vet jag.
Plusminusnoll
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 dec 2023 23:42

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Plusminusnoll »

MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av mikebike »

Plusminusnoll skrev: 08 dec 2023 10:55
MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
Om det är någon tröst så är radarn avaktiverad på Model Y (också). ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

Plusminusnoll skrev: 08 dec 2023 10:55
MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
Har googlat lite nu och det verkar vara bara på Palladium som det rör, dvs den senaste faceliften från årsmodell 2021/22. Men nån annan här kanske vet mer?

Jag vet iaf att man ser det på att man bara får köra på Autopilot upp till 140 km/h istället för 150 km/h.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av bjornnilsson »

Plaiden årsmodell Maj -23 blir skitsur om jag kör 140,5 km med autopiloten och straffar mig med diverse indragna funktioner.

Min förra MS årsmodell -21 (uttagen december -20) gick snabbare än så med FSD'n påslagen, det minns jag, för jag blev överraskad när Plaiden började gnälla så fort. Men när exakt jag gjorde senaste körningen med autopilot i +140 på förra bilen kommer jag tyvärr inte ihåg.. Kan ha varit förra hösten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Legato »

Har fortfarande aldrig kört någon Tesla utan radar och då innefattar det ca 5 Raven.

Den senaste Raven jag hade returnerades dock till KVD bla pga att just radarn var "MIA". Lustigt nog så vaknade radarn och funkade igen på resan tillbaka till KVD :D

Idag ska jag köra min första LR Plus, dvs 2021a, får väl se hur det är med den 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 08 dec 2023 11:42
Har fortfarande aldrig kört någon Tesla utan radar och då innefattar det ca 5 Raven.

Den senaste Raven jag hade returnerades dock till KVD bla pga att just radarn var "MIA". Lustigt nog så vaknade radarn och funkade igen på resan tillbaka till KVD :D

Idag ska jag köra min första LR Plus, dvs 2021a, får väl se hur det är med den 8-)
Då får vi hoppas på risigt väder så att du får en full Tesla-upplevelse.😀
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 08 dec 2023 11:42

Idag ska jag köra min första LR Plus, dvs 2021a, får väl se hur det är med den 8-)
Den röda på kvd för 450? Såg fin ut.
Men bök med drivaxlar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Mycket fin info i tråden, Tack!
Trots att jag istället överväger Tesla 3 vs S.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 dec 2023 21:08
Mycket fin info i tråden, Tack!
Trots att jag istället överväger Tesla 3 vs S.
Här har du en tråd med mer info om beg. Model 3 ifall du inte redan sett den. ;)

viewtopic.php?t=32241
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av ermase »

Det mesta är väl sagt i tråden men på pappret tycker jag MY är överlägsen men i verkligheten så har jag backat ur 2 beställningar av MY efter ett antal provkörningar och erfarenheter från några kompisar som bytt från MS Raven till MY. Så nu har jag 2 MS Raven och är uppe i nästan 30000 MS mil (3 st) och 10000 mil M3 mil (2st). MS Raven är svåröverträffad i förhållande till inköpskostnaden.
Highland MY kanske blir grejen?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Verdi_ »

ermase skrev: 15 dec 2023 16:36
Det mesta är väl sagt i tråden men på pappret tycker jag MY är överlägsen men i verkligheten så har jag backat ur 2 beställningar av MY efter ett antal provkörningar och erfarenheter från några kompisar som bytt från MS Raven till MY. Så nu har jag 2 MS Raven och är uppe i nästan 30000 MS mil (3 st) och 10000 mil M3 mil (2st). MS Raven är svåröverträffad i förhållande till inköpskostnaden.
Highland MY kanske blir grejen?

Skulle kunnat vara jag som skrivit det där. MY ser bra ut på papper men är inte så trevlig i verkligheten. Tror jag leder över dig dock, jag har nog backar ur 3 beställningar. :D


Har funderat på att byta min -18 mot en Raven men orkar inte. Dels känner jag min bil utan och innan och dels skulle jag bli av med fri SuC.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Begagnad model S eller Y

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 15 dec 2023 00:17
Sportbilsentusiasten skrev: 14 dec 2023 21:08
Mycket fin info i tråden, Tack!
Trots att jag istället överväger Tesla 3 vs S.
Här har du en tråd med mer info om beg. Model 3 ifall du inte redan sett den. ;)

viewtopic.php?t=32241
Tackar!!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar